Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:33

Dit weekend voor het eerst metmijn LBE 'op vakantie' geweest. Weekendje naar Drenthe. Was echt heel leuk. En alhoewel ze het echt moeilijk had met de lange reis en de vreemde paarden en omgeving, deed ze het tijdens de ritten echt heel goed! Ben zo trots op haar! We zijn in het water geweest (waar ze normaal echt niet in de buurt komt) enik heb een veehek open kunnen doen (en houde voor de rest van de groep) en erdoor kunnen gaan, zonder af te stappen. Had ik ook nog nooit gedaan, dus ik was echt heel tevreden!

Doen we nog een keer!
Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:23

Ik heb nog aan jegedacht! Fijn seg, weer een overwinning rijker!!

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:56

Mijn vosje heeft weer leuke spelletjes gedaan. Vorig weekend patrouillerit in Hulshorst. Vindt hij geweldig en ging ook top. 1e geworden met mijn teammaatje

Zondag in Broekland oefencross gereden. Heerlijk de bostoerist uitgehangen. Hij maakt geen snelheid tussen de bomen want stel je voor dat je wat mist onderweg.... Hierdoor wel tijdfouten opgelopen maar toch nog goed voor een 3e plaats. oa een zak brokken. De pony zal ze op moeten eten want hij vindt ze niet lekker. Verwend sekreet

Bij de patrouillerit de smaaktest gedaan uit de gein. Lagen appels en suikervrije paardensnoepjes op de picknicktafel voor de paarden. Hij dook gelijk in de bak met suikerhartjes die voor de mensen bedoeld waren.... :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:15

Haha! Niks geen suikervrije troep! :=

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:29

Las hij wel eerst wat er op stond?

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:36

Bloodymary schreef:
Las hij wel eerst wat er op stond?

:') denk dat hij dyslectisch is.... :+

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:39

:):) gisteren was het welgeteld 2,5 jaar geleden dat ik nog buiten ben gaan rijden met mijn LBE *\%/*
Zonder enig probleem het blokje rond. Ben supertrots op ons :)

Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:50

Neeeee! Wat goed! En op een touwhalster ook nog! Wat een held! *\%/*

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:09

Hahaha, ja Fabster, Less is more calmness of hoe moet ik dat uitleggen? Hoe minder druk, hoe rustiger hij is. Zelfs een sidepull of bosal maakt hem nerveuzer.
Kga me een nekring aanschaffen om enige neusdruk te vermijden, dat is mijn ultieme droom om hem zo te rijden... +:)+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:57

Was met mijn RBE ook. Heb ik ook met halsring en barebackpad ingereden. Nu kan hij wel een zadel en hoofdstel, maar hij blijft inderdaad wel nerveus.

Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 07:40

Oooooh, dan klopt mijn theorie toch! Hij neigt vele dagen meer RBE te zijn en dan stoort het hem enorm als ik meer tuig aan hem hang...idd hij loopt veel rustiger met barebackpad en men Ghost zadel omdat het zo weinig weegt.
Vind dat eigenlijk een zalige ontdekking, vooral omdat ik zelf ook zo'n type ben...niet teveel blabla aan men lijf :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:08

Zo n Ghost is ook bina een bbp. Alhoewel hij laatst ook weer protesteerde tegen de Ghost :roll: >;) . Altijd wat met dat beest.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:50

Oh mindfull, GE-WEL-DIG!!!!!

Hier eigenlijk weinig te melden. Ben aantal worstelen met z'n gezondheid (as usual, maar nu vooral z'n pootjes) en lekker aan het rijden met 'm. Hij staattracties nog lekker 24/7 buiten op de grote wei (3ha) dus dat is ergens fijn.
Hij lijkt verder oke/prima in z'n vel te zitten, want krijg geen grote hinniken naar m'n hoofd als ik aan kom lopen, haha!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:47

Dankjewel Jaan, vandaag was het iets minder. Mijn euforie is weer gedaald, Ksta weer op de grond.

Ik merk nu meer en meer dat de piste (buitenbak) 1 grote stressfactor is voor hem. Ik had voorgesteld om na onze les even wat buiten uit te stappen en was dus in het zadel blijven zitten, terwijl mijn lesgeefster de poort open deed, begon mr te drammen, ik hield hem in, wou. Hem ombuigen wat mij niet lukte. Ik voelde de dreiging om te gaan steigeren, natuurlijk is dit ook het eerste wat in mijn hoofd komt.

Uiteindelijk heb ik hem laten gaan en dan keerde de rust terug. Ben dan 1 km gaan uitstappen en toen ik weer wou draaien richting thuis, kwam het verzet erweer, hij wou dus verder lopen! Elk normaal paard zou kweenie hoe content zijn :?

Lesgeefster heeft het leidtouw dan over genomen en dan wou hij mee, rare kwiet is het.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:23

Ik iedereen verteld dat ik tegenwoordig gewoon een normaal paard heb, waar ik
Heerlijke ritten op kan maken; is het ineens weer over ;( . Snapte er niks van. Alles hetzelfde, sterker nog; ik had seeatflaps toegevoegd om het nog beter te maken.

Van de week een korter ritje gemaakt. Lekker relaxt, dacht ik. Niet dus.

Vandaag had ik een lange rit in gedachten, maar het begon meteen al beroerd. Snapte er niks van. Tot ik ineens aan die sweatflaps dacht. Dus afgestapt, sweatflaps eraf en weer opgestapt. En madam loopt weer als een zonnetje!

Sweatflaps waren duidelijk niet goedgekeurd.... :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:43

Man man man :')

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 07:13

SweatFlaps?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:18


darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:11

Bizar hoe klein verschil al kan uitmaken voor een paard. Denk je t confortabeler te maken voor m.... Wel fijn dat je paard meteen zo duidelijk is Fabster! Mijne hier precies zo.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:17

Ze is op zich wel duidelijk dat er iets mis is, maar meestal vind ik het nog een hele puzzel wát dan. In dit geval was het gelukkig niet zo moeilijk, omdat het enige was wat er was veranderd. Maar een andere singel was een toevalstreffer. Ik maakte me zorgen over wat drukpunten en iemand gaf dat als tip. Ze ging meteen als een zonnetje. Maar achteraf ben ik daar mss al dik een jaar mee aan het knoeien. Ik dacht meer aan voeding. Had wel het zadel en haar rug laten nakijken, maar ik had zelf echt nooit aan die singel gedacht... -O-

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:44

Superfijn dat dat de oplossing was.heerlijk zo'n duidelijk paard :j

Jullie kunnen mij vast wel tips geven voor m'n fjordje, ook al is hij (denk ik) geen LBE.
Als hij te enthousiast/opgewonden/opgefokt is, lukt het me niet om dat af te kunnen laten vloeien en weer terug naar ontspanning te gaan. Soms pas na 20 min, soms niet. We zijn nu zover dat hij met z'n kop gaat lopen schudden en gaat lopen dribbelen en 'stoer' doen als uiting ervan.
Ik denk dat hij op die manier z'n stress (of die nou uit positief of negatief iets voortkomt) kan uiten.
Tips??? Graag!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:54

En tempo omhoog? Zodat hij even de energie kwijt kan? Moet dan wel kunnen, natuurlijk. Even scheuren langs een drukke weg lijkt me ook niet fijn.

Maar bij mijn LBE fjord en RBE barock pinto komt de ontspanning meestal pas na het tempo omhoog. Als ik het tempo steeds terug probeer te nemen, levert dat alleen meer frustratie op (voor beide partijen).

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:12

Hoe weet je wat je paard/pony is. Van die kenmerken heeft mijn pony alles wel wat... (m.n. van L en R)

(veulen is wel duidelijk een LBE)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:20

Fabster schreef:
En tempo omhoog? Zodat hij even de energie kwijt kan? Moet dan wel kunnen, natuurlijk. Even scheuren langs een drukke weg lijkt me ook niet fijn.

Maar bij mijn LBE fjord en RBE barock pinto komt de ontspanning meestal pas na het tempo omhoog. Als ik het tempo steeds terug probeer te nemen, levert dat alleen meer frustratie op (voor beide partijen).

Heb ik aantal keer geprobeerd, ook omdat z'n vorige eigenaresse had verteld dat ie soms ineens gaat rennen en dat ze 'm dan altijd liet doen. Maar bij mij mag ie t alleen als ik 't aangeef.
Heb t ook twee keer op strand gedaan, kon hij echt voluit gaan, maar erna misschien nog wel heftiger dan ervoor...

(Heb overigens les hoor en krijg dan ook tips maar jullie hebben niet de makkelijkste paarden en van die ervaringen kan ik ook veel leren denk ik)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:20

Volgens mij heb ik 'm per ongeluk naar je pbt Fabster, sorry!