meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:03

Mijn LBI is echt onwijs leuk om mee te werken, ze wordt steeds voorwaartser en vindt alles steeds leuker.
Alleen nou kwam ik erachter dat de buitenritjes op de oude stal niet zo goed gingen omdat ze open veld-claustrofobie heeft. Ze vindt grote open ruimtes dus spannend. Is dit typisch voor een LBI of niet? Ik vond het zelf weinig 'paards', zo'n open veld zou eigenlijk overzichtelijker moeten zijn, toch?

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:53

Een open veld is overzichtelijker, maar je vergeet dat een paard een prooidier is... Waar kunnen zij zich het moeilijkste verbergen?

Juistem in een open veld :)*

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:31

pien_2010 schreef:
Nee hoor beiden zijn top en ik zou beiden niet meer kunnen missen. Maar bij ons doet RBe tegenwoordig ook normaal, maar een sensibele zal het altijd blijven en het vraagt veel tijd voordat ze je echt vertrouwen. Maar zonder de LBI had ik nooit RBE kunnen rijden, dat is een ding dat zeker is.


Dat is precies zoals ik het ervaar. Met de LBI ben ik ooit mijn 'paardenopleiding' begonnen. En die heeft me heel wat fouten moeten vergeven voor ik eindelijk wist waar ik mee bezig was. Daardoor kan ik nu ook goed met mijn RBE werken.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:16

Mijn pony vindt smalle bospaadjes juist eng, je weet nooit wat daar verstopt zit ;-) en een open veld vindt hij geweldig, omdat er dan ruimte is om te crossen en dat weet hij nu :-) ook in de polder rijden vindt hij fijn, hij kan alles van ver zien aankomen.

Misschien heeft iemand tips voor mij? Mijn LBI pony is hoefbevangen (wel herstellende) en staat daarom op dieet. Nu merk ik dat hij het wel weer aankan om te werken, maar dat zijn motivatie echt heel ver te zoeken is... Hij is ook echt weer super gefocussed op eten en echt chagrijnig/narrig door z'n dieet.

Wat kan ik doen om het leuk voor hem te maken? Naar buiten zit er nu niet in, dit is over het harde en ik ben ook bang dat hij dan juist te enthousiast wordt en over z'n grens gaat (en weer een terugval krijgt).

Dus graag tips om het bakwerk leuker te maken, aan de hand, aan de longeerlijn en onder het zadel. Wel met zoveel mogelijk rechte lijnen en geen krappe wendingen... Verder probeer ik m extra aandacht te geven, lekker lang te poetsen/kroelen, hier geniet hij echt van, maarja, beweging is ook echt heel belangrijk.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:48

Begin eerst eens met grondwerk. Zet wat pionnen neer en misschien wat balkjes en ga daar doorheen / overheen slalommen ( hoeft niet met krappe wendingen) of juist in een rechte lijn er langs.

Stop in het begin bij elke pionnen en aai hem als beloning. Dan weer naar de volgende en weer stoppen. In stap, draf en misschien wel galop.

Als je hem steeds verteld hoe supergoed hij van pion naar pion gaat helemaal enthousiast gaat het lampje vast branden en vind ie het helemaal leuk :D

Dit kun je daarna natuurlijk ook onder het zadel doen.

Ik weet niet in hoeverre je misschien wil belonen met voer, maar een stukje komkommer tussendoor kan geen kwaad, ze vinden het vaak lekker en er zit geen suiker in zoals wel in wortels en appels het geval is.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:23

Pionnen is wel een heel goed idee :-) dankje! Balkjes durf ik nog niet aan, hij tilt niet altijd even goed z'n voeten op.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:41

Je kunt ook tussen de balkjes door lopen. Zeiltje op de grond, balkjes aan de zijkant en het zeiltje waait niet weg :)*

Balkjes in een figuur leggen en daar vooruit doorheen en ook achterwaarts :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:26

Mariett schreef:
Mijn LBI is echt onwijs leuk om mee te werken, ze wordt steeds voorwaartser en vindt alles steeds leuker.
Alleen nou kwam ik erachter dat de buitenritjes op de oude stal niet zo goed gingen omdat ze open veld-claustrofobie heeft. Ze vindt grote open ruimtes dus spannend. Is dit typisch voor een LBI of niet? Ik vond het zelf weinig 'paards', zo'n open veld zou eigenlijk overzichtelijker moeten zijn, toch?


Ik had ook verwacht dat mijn paard voluit zou gaan op een open veld, maar nee. Ook daar blijft hij keurig onder me in galop en vond ik hem zelfs ook onzekerder dan in het bos in galop.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:39

Mijn paard gaat in een veld ook niet vol uit.. In het bos wil hij wel erg graag crossen In een open veld moet ik hem echt aansporen en zelfs dan is het nog een handgalopje :=

Afgelopen week veel afgewisseld in paard zijn training. Vergeet af en toe dat dat o zo belangrijk is voor hem. Maar je merkt gelijk veel verschil.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:05

Ik vergeet het ook hoor. Ben maanden uit de running geweest en moet nu voor hem saai opbouwen en elke keer vraag ik me af 'waarom doetie het nou niet'. :')

Ik moet er toch even goed over nadenken hoe ik mijn revalidatie makkelijk kan aanhouden en het voor hem toch wat afwisselend.

Door dit topic heb ik overigens wel leren inzien dat ik een heel grappig paard heb ipv vervelend en irritant. Het is echt een ander soort werkwijze, maar het voelt dan wel extra goed als ze hun best voor je gaan doen.
Die van mij is vreselijk lief en knuffelig en gelukkig nooit gemeen als ik zn grens over ga. Het aanduiden van pijn heb ik echt moeten leren lezen, want hij geeft maar hele kleine signalen en bijt zich er eigenlijk altijd door heen.
Het lastige is wel dat ik voorzichtig kan worden als hij bijv een keer spierpijn heeft en daar kan hij wel misbruik van maken door nog even zielig te blijven doen, terwijl er eigenlijk niets mis is.
Maar las al dat mijn grappenmaker daarin niet de enige is 8-)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:49

Eens kijken of hier nog mensen wakker zijn! :+

Mijn LBI staat al een tijdje op rust. Hij heeft de diagnose ppid/cushing gekregen en sinds een tijdjekrijgt hij daar echt last van. Dus sinds een paar dagen begonnen met medicatie. Aangezien het best heftig spul is (wat heel wat bijwerkingen kan veroorzaken) bouwen we het rustig op en wil ik hem niet al te veel lastig vallen met ingewikkelde dingen.

Wilde toch iets met hem doen, dus ik had bij de andere paarden ook al een pion in de bak gezet. Als ze die aanraken klik en beloon ik. Dat hadden ze allemaal snel door, behalve deze ouwe LBI :=

Ik had zijn neus een aantal keer naar de pion geleid, met mijn hand. Hij raakte de pion aan en klik en koekjes. Na een aantal keer had ik wel verwacht dat hij zelf de pion wel zou aanraken. Maar nee hoor. Toen ik m mee wou nemen, wou hij ook niet weg bij de pion. Want daar kreeg je toch echt wat.

Of het nu zijn nieuwe medicijnen zijn of gewoon zijn intellect....hier hebben we nog iets te oefenen :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:18

Fabster, toevallig heb ik zaterdag weer les gehad met mijn LBI. Mijn instructie legde toen uit dat je zeker met een LBI in geen enkel geval het antwoord wil voorzeggen, bijvoorbeeld door ze met je hand naar de pion te leiden. Het voorbeeld erbij was dat je iemand de opdracht geeft iets te drinken uit de koelkast te pakken en dat je vervolgens meeloopt, de koelkast open houdt en het drinken aanwijst. Juist voor de dominante en onafhankelijke LBI heel irritant en het daagt niet uit de volgende keer actief mee te denken.

Wat wel kan is aanwijzingen geven. Met comfort
en discomfort aangeven wanneer hij warm of koud zit. Maar het uiteindelijke antwoord toch zelf laten vinden.

Geen idee of je jezelf erin kunt vinden, maar ik dacht: ik vertel wat ik geleerd heb :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:56

En hoe zou jij dit dan aanpakken? Want het lijkt me inderdaad beter als hij mee gaat denken. De andere paarden gaan meteen met de pion aan de slag. Hij doet echt niks.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:16

Ik lepel nu alleen op wat ik tijdens de les geleerd heb, dus hopelijk leg ik het goed uit (tijdens de les heb ik met iets anders geoefend, dus het bleef bij de theorie): stel dat je 2 pionnen gebruikt, A en B. De opdracht is dat het paard tussen A en B heen en weer loopt en touch it doet. In een cirkel van zeg 1 meter om A en B heen is het paard 'warm'. Dan doe je niks en wacht je net zo lang als nodig tot het paard de oplossing gaat zoeken en die vindt. Het duurt nooit langer dan 2 dagen, hé ;) De instructie hierbij is echt níets te doen tot het paard zelfstandig de oplossing gaat zoeken. De stilte binnen de comfortzone is een aanwijzing voor het paard dat de oplossing dichtbij is. 'Set up and... Wait!' De release is de beloning op het moment dat de puzzel opgelost is.

Buiten die meter is er een zone van een paar meter (die zone bepaal je zelf) waarin het paard 'lauw' is. Binnen die zone geef je in kleine mate discomfort tot het paard binnen de warme zone valt.

Buiten die lauwe zone is het ijskoud en dus vindt het paard daar niets behalve meer discomfort.

De waarde van discomfort is dat het paard juist dan nadenkt over de plek waar hij wel comfort kan vinden. Deze 'zoektocht' mag niet onderbroken worden.

Wat ik ook interessant vond om te horen: wij mensen zoeken de 'try' van het paard altijd in beweging (liefst bewegende voeten). Betekent een stilstaand paard automatisch dat hij niet aan het nadenken/zoeken is?

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 05:10

Maar zij gebruikt clickertraining. Dan gebruik je geen negatieve bekrachtiging maar alleen positieve op het moment dat het goed gaat. 'Ongewenst' gedrag wordt daarbij genegeerd.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:50

Ik heb inmiddels ontdekt dat het toch gewoon een lbi is waar ik voor gevallen ben. Begint wel weer meteen de hele ellende opnieuw die ik toen met kamulet ook had. Deze merrie heeft een totaal andere aanpak en reacties en een totaal andere truckendoos. Vind het toch wel weer lastig hoor. Weet soms echt niet wat ik moet doen om een opening bij haar te vinden..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:09

Herken ik ook hoor. Elke keer als ik een baktraining super rond ga denk ik dat ik nu precies weet hoe het werkt. Dat gaat dan een paar keer goed en daarna lijken we weer van begin af aan te mogen beginnen.
Na 5 jaar en mede door dit topic weet ik wel veel beter hoe ik er mee om moet gaan.
Maar als we dan weer eens in slakkengang door de bak heen instappen, vind ik het best moeilijk om me niet te frustreren en niet aan te dringen met een zweep. Mja, heeft ook helemaal geen zin.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:14

Wat doe je dan wel om je paard weer lekker te laten lopen? Want ik zit momenteel in een dip, zo erg dat ik geen eens zin heb om te rijden.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:07

Ai, de dip herken ik ook. Dus ben ik gewoon niet meer gaan rijden, maar grondwerk gaan doen met clickertraining. Want dat is positieve beloning dmv eten en daar wordt hij heel enthousiast van.
Afwisselen blijft hier de magic key en doen wat hij leuk vind. Springen (ook maar kort), buiten rijden en hem de route laten bepalen en dan maar 1 of hooguit 2x per week in de bak trainen. 10 min instappen, 10-20 min hoger tempo en 10 min uitstappen en meer niet.
Die van mij is een diesel, vreselijk frustrerend af en toe, maar eerste rondjes teugels los en alleen op benen figuren rijden. Veel terug rijden, want dat is wat hij het liefste doet. Elke letter een ander figuur of een andere gang en na elke oefening hals strekken.
Kortom, elk vraag die wordt beantwoord belonen. En dat bouw je uit, tot je weer tegen het punt aan loopt waar ik nu zit, want de motivatie is weer weg bij mijn paard. En dan wil hij niet naar voren, niet nageven en alleen maar een rondje lopen om weer bij de uitgang te komen.
Dus we gaan weer even terug naar de basis, de dingen doen die nooit mis gaan, want die kan je dan belonen. Maak het simpel en houd het klein. Want als je je paard kan belonen als hij het goed doet, krijg je daar zelf ook energie van (want hey, het gaat weer de goeie kant op).
Het blijft puzzelen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:56

Ook ik vind het pittig met mijn LBi en dan rijd ik momenteel niet eens. Ik heb hem al 6 jaar en soms is het gevoel van niet echt verder komen best frustrerend.
Volgens mijn omgeving moet ik dat niet zo zien, omdat ik dankzij hem weer ontzettend veel leer op het moment, maar vooralsnog zit een ontspannen bosrit of een half uurtje dressuren er nog láng niet in voor ons.

Maargoed, hij heeft andere kwaliteiten :D En als ik mijn handen weer overvol heb gehad aan mijn jonge LBe is het wel weer een verademing!

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:18

Heb vandaag ook weer grondwerk gedaan en dan kan ik zo blij worden weer met mijn paard!
Een aantal maanden geleden besloot ze om niet meer de trailer te willen. Reden onbekend.
Maar we stonden op het strand en moesten naar huis... Dus mijn stalgenoot met zijn paard alleen terug gereden naar stal en later met een lege trailer en zijn dochter erbij Muna zo'n beetje in de trailer getild :o , stang erachter, klep dicht en rijden maar.

Uiteraard ging ze thuis ook niet meer de trailer op ( en heus stalgenoot rijd súpernetjes dus daar kan het echt niet aan hebben gelegen) denk eerder aan de rit daarvoor toen reed er iemand anders... Redelijk netjes maar er stond flink wat wind...

Nou in elk geval ik heb een aantal maanden overal grondwerk gedaan. In de bak, in de wei, op het stalterrein, in de wasplaats, bij de koeien van de buren etc...

En vandaag vroeg ik aan de staleigenaar of ik weer is mocht oefenen met de trailer van de week?

Nou hij ging meteen de klep naar beneden doen en ik mocht mijn gang gaan, zo lief!

Dus ik een emmer gepakt daar 2 handjes muslie ingedaan en die in de trailer gezet.

Met Muna op de trailer afgelopen en bij de klep bleef ze staan maar ik liep kalm door de klep op en de trailer in. Ondertussen het touw laten vieren maar wel lichte druk erop houden. Muna schudde een beetje met haar hoofd en verplaatste haar gewicht naar achteren. Ik bleef dezelfde druk houden en (ik denk dat het nog geen minuut duurde... ) toen ze haar gewicht naar voren plaatste liet ik de druk los... én liep ze heel kalm de klep op, de trailer in en dook de emmer met muslie in. *\%/*
Nadat ze een paar happen op had en heb haar weer achteruit de trailer uitgeleid.
Liep van de trailer weg en hup opnieuw weer richting trailer... Bij de klep aangekomen liep ze me zo voorbij de klep op, de trailer in *\%/* ( er is geen smilie waarbij de mond open valt haha)

Dit heb ik mij als doel gesteld die maanden terug... Paard in mijn eentje laden en het liefst dat ze voor mij uit de trailer op wandeld...
*mijlpaal bereikt* :#

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:33

Goed dat je iets anders bent gaan doen Ineke! Fijn dat je iets positiefs hebt om je op te focussen!

@sonja: waarom is een ontspannen buitenritje geen optie als ik vragen mag?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:50

Ineke, dat zijn de smulverhalen! Wat fantastisch zeg, daar mag je trots op zijn :D

Jotoma, technisch gezien is het wel mogelijk :j maar als Kees (mijn lbi) er geen zin meer in heeft gaat hij stilstaan en dan kan ik het uitzoeken. Als we alleen gaan hebben we binnen 50 meter al zo'n treshold. En in gezelschap ben ik gewoon een stuk bagage en bepaalt Kees zijn eigen tempo (meestal te langzaam of veel te hard) en met een beetje pech ook nog de richting...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:58

Sonja89 schreef:
Ineke, dat zijn de smulverhalen! Wat fantastisch zeg, daar mag je trots op zijn :D

Jotoma, technisch gezien is het wel mogelijk :j maar als Kees (mijn lbi) er geen zin meer in heeft gaat hij stilstaan en dan kan ik het uitzoeken. Als we alleen gaan hebben we binnen 50 meter al zo'n treshold. En in gezelschap ben ik gewoon een stuk bagage en bepaalt Kees zijn eigen tempo (meestal te langzaam of veel te hard) en met een beetje pech ook nog de richting...


_O- Kees heeft t mooi voor elkaar! _O- Ik zie t helemaal voor me.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:37

Jeetje, die Kees! Ik moest wel even lachen, mar wel super vervelend natuurlijk :(