Vrijheidsdressuur heeft niks te maken met NH en ook niet met clickertraining.
Vrijheidsdressuur zijn, in mijn ogen, kunstjes waarvan velen leuk zijn, maar ze zijn geen noodzaak. Mensen zeggen wel dat ze hun paarden hiermee ook trainen, maar die mening volg ik niet. Clickeren wordt veel gebruikt bij VD omdat je op die manier een paard heel snel iets kan leren en dat is natuurlijk leuk, want dan kan je zeggen "kijk wat ik allemaal al geleerd heb in die korte tijd". Maar je kan je paard met clickeren net zo goed overvragen ...
Ik heb ervaring met beiden, NH & clickeren. Ben op beide gebieden nog een beginner maar ik heb me er wel echt in verdiept (dus vooral theoretisch, met boeken, internet & DVD's en dan ben ik daarmee in de praktijk begonnen) en voor mij is het op dit moment zo dat ik NH (Parelli om precies te zijn) boven clickeren verkies voor de basis, maar dat ik clickeren in de toekomst zeker niet uitsluit. Als je meer wil weten over waarom die keuze wil ik dat best uitleggen, maar dat heeft verder niks met VD te maken en volgens mij gaat je vraag eigenlijk daarover