Natural horsemanship en clicker training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bumblehorse

Natural horsemanship en clicker training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 09:54

Ik zit met een beetje een dilemma.

Ik sta op een natuurlijke stalling en de staleigenaren willen dan alles ook echt zo natuurlijk mogelijk houden.
Stijl van de Buckaroo's en Doma vaquera. Daar streven ze zelf dan ook echt naar.

Grondwerk ken ik al een goede basis, horse agility ook al wat gedaan.
Maar ik zou graag vrijheidsdressuur willen doen met mijn paardje. Zij en ik hebben beiden enorm veel nood aan afwisseling.
Vrijheidsdressuur wordt meestal gedaan met clicker en voedselbeloning, maar dit gaat tegen de natuur van de staleigenaars en hebben dit liever niet. Ze vinden het te veel circus training.

Ikzelf zie dit zo niet, wil mijn paard dan ook geen 'kunstjes' afdwingen of dat ze het gewoon voor het snoepje doet.
Strijgeren vind ik zelf te gevaarlijk en wil ik liever niet.

Maar wat vinden de andere natural horsemen hier nu van.
Ik ben hier wel benieuwd om!

Somebitch

Re: Natural horsemanship en clicker training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:36

Ik zie er zelf niet echt meerwaarde in, maar als je het leuk vind om te doen. Waarom niet?
Het is toch jou paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:23

Vrijheidsdressuur heeft niks te maken met NH en ook niet met clickertraining.
Vrijheidsdressuur zijn, in mijn ogen, kunstjes waarvan velen leuk zijn, maar ze zijn geen noodzaak. Mensen zeggen wel dat ze hun paarden hiermee ook trainen, maar die mening volg ik niet. Clickeren wordt veel gebruikt bij VD omdat je op die manier een paard heel snel iets kan leren en dat is natuurlijk leuk, want dan kan je zeggen "kijk wat ik allemaal al geleerd heb in die korte tijd". Maar je kan je paard met clickeren net zo goed overvragen ...

Ik heb ervaring met beiden, NH & clickeren. Ben op beide gebieden nog een beginner maar ik heb me er wel echt in verdiept (dus vooral theoretisch, met boeken, internet & DVD's en dan ben ik daarmee in de praktijk begonnen) en voor mij is het op dit moment zo dat ik NH (Parelli om precies te zijn) boven clickeren verkies voor de basis, maar dat ik clickeren in de toekomst zeker niet uitsluit. Als je meer wil weten over waarom die keuze wil ik dat best uitleggen, maar dat heeft verder niks met VD te maken en volgens mij gaat je vraag eigenlijk daarover ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:49

Ik combineer beide, ik beloon de oefeningen van NH ook met een grasbrokje. De intelligentie neemt rap toe dan hahaha :D

Dus als mijn paard zijwaarts moet voor 'sideway's game' van PNH, dan beloon ik met 'goed zo' op 't moment dat mijn paard het goed doet. Zo snappen ze ook sneller wat je van ze wil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 01:56

Als jij op een stal staat moet je toch zelf mogen weten wat je met je paard doet? Al wil je er achterstevoren op gaan zitten of wedstrijden met hem rijden, de eigenaren hebben absoluut geen recht om je te verbieden om te gaan clickeren?

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:08

Cassidy, ze vervieden het niet, en ik mag ook doen en laten wat ik zelf wil met mijn paardje :)

Ik vroeg me af wat de meningen van aderen waren hierover omdat zij het zelf niet goedkeuren in de combinatie met NH.
Gisteren vertelden ze me dat ze het wel ok vinden als het gebruikt wordt als motivatiemiddel voor het paard.
Als het paard al zoveel jaren bv grondwerk doet en het plezier er niet meer in vind.

Sabine, je mag me dat zeker uitleggen (eventueel pb als je dat liever hebt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:18

Wil het ook wel gewoon hier doen hoor, zo spectaculair is het niet :+

Ik ben een tijdje terug begonnen met de games van Parelli, dit ging niet slecht maar er was toch iets wat niet helemaal goed zat. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar andere mogelijkheden, en zo kwam ik op clickertraining uit. Een heel mooi iets, waarmee je je paard echt kan motiveren. Ik wilde het goed doen en heb dus een boek & DVD's aangeschaft om volgens de methode van Alexandra Kurland te werken. Clickertraining is namelijk meer dan alleen kunstjes op commando zetten. Ik ben met de basis begonnen, meer uitleg daarover vind je in dit topic: [GVL-ITP] Halfblinde pony @ (echte) clickertraining

Ik heb 2 heel verschillende pony's .. [***] is een dominante pony die weet wat hij wil (en vooral wat hij niet wil) en die iets heeft van "doe maar gewoon, dan doe je al moeilijk genoeg". Heel moeilijk te motiveren, saai rondjes lopen/rijden in de bak is niet aan hem besteed. En daarnaast heb je [***], een halfblinde pony die heel z'n leven in een manège heeft gelopen, waar hij heel weinig anders heeft gezien dan de binnenkant van de piste, z'n stal en het een bepaalde route in het bos. Ook heeft die ergens (voordat die op de manège kwam) een trauma opgelopen met de hoefsmid. Hij is in wezen een heel sterk paard (dat hebben de hoefsmeden gemerkt, hij weet gewoon dat hij sterker is dan de mens := ) maar hij heeft ook zo snel bang en hij is een echte binnenvetter. Grootste probleem bij hem is dus dat hij heel kalm lijkt, maar dan ineens explodeert (en dan slaat als hij niet weg kan). Volgens Parelli dus een LBI & RBI (al kan [***] ook wel snel RBE worden en dan wil hij dus echt rennen).

Maar dus, ik ben met de clickertraining begonnen en ondanks dat het op zich goed ging bleek het toch niet zo goed te gaan. Om een lang verhaal kort te maken merkte ik dat ik buiten die trainingen weinig over hun te vertellen had (het ging nog wel, maar het verwaterde allemaal) en het leek alsof ze alleen graag bij mij waren als ik af en toe een snoepje erin stak .. Dit laatste viel op dat moment niet zo op, maar achteraf des te meer. Sinds ik weer met Parelli bezig ben komen ze weer gezellig bij mij staan als ik aan het mesten ben in de weide bv. (vooral [***] heeft dat, [***] is altijd wat afstandelijker maar dat is vooral omdat die niet durft als [***] in de buurt is :+ ), waar ze eerst eens kwamen kijken en dan gewoon weer weg liepen. Ook heb ik achteraf gemerkt dat mijn paarden wel héél goed achterwaarts gaan, hier heb ik echt maar héél weinig voor nodig, maar het nadeel daaraan is als ik niks doe of niks vraag mijn pony's een halve piste achteruit gaan, volgens mij in de hoop dat ze dan een beloning krijgen omdat je bij de basis van clickertraining héél veel met het achterwaarts bezig bent. Heel begrijpelijk, het is gewoon belangrijk om altijd je paard (bij voorkeur op kleine aanwijzing) achterwaarts te kunnen zetten. Maar wat je bij Parelli wel hebt, en bij die clickertraining niet, is het tegelijk ook steeds desensibiliseren van je paard. Bij de clickertraining is het steeds maar achterwaarts, achterwaarts, achterwaarts .. het gewoon stilstaan en overal kunnen aanraken komt er pas later bij, maar dat werkt in mijn ogen niet, dat is de beginstap en iets wat altijd weer terugkomt.

Ik ben nu dus weer met Parelli bezig, om de 1 of andere reden zie ik dat het allemaal heel logisch in elkaar zit en weet ik ook waarom ik het doe en wat de bedoeling is (of dat denk ik toch :+ ). Mijn pony's doen het heel goed en ik heb ook vooral bij [***] gemerkt wat ik allemaal 'vergeten' ben door die clickertraining. Ik kon hem namelijk niet meer gewoon met de stick overal aanraken, dan ging hij achterwaarts .. En op de poetsplaats was hij ook niet meer ontspannen, maar nadat ik hem weer overal kon aanraken met de stick en ik dit ook eerst op de poetsplaats deed en daarna hetzelfde met de borstels was het hele stressprobleem ineens voorbij. De reden waarom ik voor NH (Parelli) heb gekozen is omdat ik graag heb dat een paard van 400 of 500 kg (afhankelijk van welke ik bij heb :P ) ten alle tijde op mij let en op mij reageert, en niet alleen als ik snoepjes in mijn zakken heb. Ik weet dat je met clickertraining dit ook kan trainen, dat paarden uiteindelijk heel veel doen zonder dat daar een (voedsel)beloning aan vasthangt, maar voor je daar bent ben je wel x aantal tijd verder en eigenlijk zou je niet uit de stal of weide mogen komen tot je dit bereikt hebt. En ja, dat zie ik gewoon niet zitten. Daarom spreek ik liever nu basisregels met hen af waar we altijd op kunnen terugvallen en bouw ik van daaruit verder. De clicker sluit ik niet uit, voor het echt dressuurmatig werk en voor dingen die ze moeilijk vinden is dat zeker een leuk iets om hen te motiveren. Maar de rest, de basis, de noodzakelijkheden, die moeten ook maar zonder clicker gaan, het is tenslotte 400/500 kg met een eigen mening waar je verantwoordelijk voor bent ;)

Lang verhaal, maar zo ben ik er dus toe gekomen. Daarom ben ik nu met Parelli bezig en heeft het clickeren niet mijn voorkeur, voor de basis dan. Het kan best zijn dat ik het helemaal verkeerd zie of aangepakt heb, maar iedereen moet z'n eigen weg daarin zoeken natuurlijk :)

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:05

Sabine, Ik snap je helemaal.

Ik wil ook niet dat mijn paardje voor het snoepje gaat.
Maar het combineren ervan lijkt me toch sterk, vooral dat dressuurmatige bv ook die vrijheidsdressuur.

Er moet toch een perfecte combinatie te vinden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:32

Als jij het leuk vind om te doen en veilig bezig bent snap ik het probleem echt niet. Het kan inderdaad een leuke afwisseling zijn voor jou en je paard.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:47

Ik zie het zelf zo: je kunt een paard op verschillende manieren iets aanleren. Het meest worden negatieve bekrachtiging (werken met wegvallen van druk) en positieve bekrachtiging (bijv voedselbeloningen) gebruikt. Beide manieren van bekrachtigen zijn in mijn ogen evenveel waard, het is niet zo dat de één 'beter' of 'slechter' is dan de ander. De manier van bekrachtigen kun je per situatie en oefening aanpassen. :)

Ik vind het vrij kortzichtig van je staleigenaren om het hele stuk positieve bekrachtiging al bij voorbaat af te schrijven, of pas goed te vinden als het paard negatieve bekrachtiging zat is. De combinatie van de methoden is juist zo leuk en goed on mee te spelen!

Overigens is er idd een verschil tussen puur werken met clicker en echt vrijheidsdressuur. Het is aan jou on te beslissen welke oefeningen je leuk vindt om aan te leren :) en dat vind ik persoonlijk helemaal jouw keuze, daar hebben je staleigenaren niks mee te maken!

Er wordt trouwens veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat nou de meest effectieve manier van bekrachtigen is. Ik weet niet of dit specifiek bij paarden is onderzocht, maar bij veruit de meeste diersoorten (inclusief de mens) geldt positieve bekrachtiging als sterkste en snelste leermethode.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:15

Vogeltje bedankt voor je reactie.

Ik moet zelf nog een beetje uitzoeken wat mij het beste ligt. Wat je zegt over per situatie oefeningen aanpassen vind ik nog heel moielijk omdat ik nog in het hele begin zit. Dan wil ik me er toch meer in verdiept hebben.

Ik ga binnenkort ook eens een lesje plannen en kijken wat de lesgeefster mij kan aanleren :D