Welke NH past het best bij mij & mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

4ever2morrow

Welke NH past het best bij mij & mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:54

Ik ben erg geïnteresseerd in Natural Horsemanship. Ik heb verschillende filmpjes gekeken op youtube en wil graag werken met mijn paard in de stijl van Parelli Natural Horsemanship (denk ik?). Dat sprak me het meest aan. Maar het probleem ik weet niet welke stijlen/ soorten Nh's er nog meer zijn. Welke sluit het beste aan op wat ik wil? Misschien kunnen jullie me helpen door mijn verhalen te lezen?

Paardeninformatie:

Kvizz
22 Jaar
New Forest x Fjord
Karakter: Eigenwijs, spelend in de weide.
Rij wijze;
Dressuur: Privé les & onderlinge wedstrijden vond hij leuk, maar elke dag dressuur matig hobbelen is niks voor hem. Zeker niet in een bak! Dan wordt hij een lastpak! =)
Springen: vindt hij fantastisch alhoewel hij met zijn eigenwijze gedrag zo nu en dan wegspringt..
Recreatief (Buitenrijden): Heerlijk, kan hij echt van genieten.

Zijn gevaarlijke truc wat hij buiten kan toedienen: Keeeeeeeeeeeeeeeeeiihard in zijn achteruit. Ook al spoor ik aan/ geef hem een tik met een zweep; niets maar dan ook niets helpt! Ook greppels/ sloten en dergelijke houdt hem niet tegen.. Wanneer gebruikt hij dit? Als hij weigert het gekozen pad in te lopen of als hij (blijkbaar) richting huis wilt, dan herkend hij de route. Ik heb de routes afgewisseld en van alles geprobeerd maar hij blijft het doen. Volgens mij is het koppigheid, het verminderd wel!

Wat mij heel erg opvalt tijdens dressuur: Zonder zadel luister hij veel beter naar mijn hulpen en ontspant hij lekker. Hij denkt mee en is gewilliger om voor je te werken. Het voelt beter aan.. Onze balans is ook verbeterd door het vele zonder zadel rijden. We vullen elkaar aan. Het is gewoon heerlijk! Op de manege kreeg ik helaas vaak gezeur over zonder zadel rijden maar ik wou erg graag verder hierin gaan en uitbreiden met alleen halster rijden en desnoods zonder uberhaupt tuig. Nu kan het eindelijk! Ik sta bij een boerderij met een vriendin in de weide waar we ook rijden, dus geen bemoeienis van mensen etc. We mogen zelf weten hóé we willen rijden en heb het gelijk uitgeprobeerd. Beetje hals over de kop maar heb echt het vertrouwen in mijn pony en over het algemeen haalt hij geen streken uit. En zou hij het willen doen weet ik het precies wat hij kan gaan doen. Bv. Noodrem en snel hoofd omlaag om vervolgens te grazen OF zo snel mogelijk achteruit draven. In de winter was hij trouwens erg druk door de kou en gingen we heeeel hard vooruit. Was verbaast dat hij het kon. XD Maargoed eerst even zonder zadel en met halster + touw gereden wat uitstekend verliep het enige probleem was dat hij af en toe naar zijn weide maatjes ging racen maar wou hem ook niet dwingen. Ik probeerde vooral met voet werk te sturen (kuitspieren te gebruiken) & met mijn zit/ houding te werken. Na paar minuten het halster afgedaan en nog lekker gestapt en een klein drafje gedaan. Het ging erg goed en zo verheug ik me ook weer om te gaan rijden! Dit was allemaal in één dag en ik weet dat je juist een hele training vooraf moet doen. NU wou ik aan jullie vragen wat het meest geschikt is voor ons beide. En moet je alle 7 games toepassen?

Nog belangrijke informatie: Als ik naar hem toe ga in de weide gaat hij eerst rondjes rennen en ik erachteraan sjeesen. Het is écht een spel, ik snij hem de pas af hij draait snel om. Slidingstops etc komen van pas. Ook probeert hij zijn vriendjes erbij mee te trekken maar dat lukt niet altijd. Samen met Kvizz ren ik dan door de wei als een gek. Uiteindelijk staat hij stil en mag ik naar hem toe (of komt hij naar mij toe wandelen). Ik weet dat ik eigenlijk moet wachten op hem, hij hoort naar mij toe te lopen. (Join Up & Follow Up).

Join up & follow up geleerd van mijn moeder. Let op ik gebruik geen hoekige bewegingen of agressieve handelingen. Wat het bij mij voorstelt: Ik laat het paard vrij rennen (opjagen/ losgooien). Zodra hij zich wat op mij spitst stop ik en leg ik mijn zweep/ halstertouw op de grond. Ik ga met mijn rug tegen het paard in staan en wacht geduldig af totdat hij in mijn richting komt. Als ik hem tegen mijn schouder aanvoel blazen draai ik me om en vermijd oogcontact. Ik kriebel/ aai hem over de schoft en wandel weg met diverse bochten en draaiingen. Dan is het de bedoeling dat hij mij volgt. Zo niet? Dan herhaal ik de procedure. Geen extreme vormen dus!

Mijn vriendin en ik hebben een soort adidas tas met die snijdende touwtjes om je schouders. Daar speelt mijn pony ook altijd mee, dan holt hij achter ons aan en dan draait hij om ons heen.

Ik wil graag meer spellen met hem doen maar hij is niet altijd geïnteresseerd. Iemand meer simpele leuke spellen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 01:17

Wil je een overzicht over de verschillende stijlen die er zijn op het gebied van NH? Dan schaf het boek aan: " Het paard als partner", van Marike Cloverdale. Als je interesse hebt, heb ik het nog wel tweedehands voor je, stuur maar PB.

Maar wil je advies wat je het beste kunt volgen? In mijn ogen is dat Parelli, dus je hebt al kennis gemaakt met de methode die in mijn ogen het beste is. Waarom? Omdat het een smeltkroes is van alle mogelijke NH methodes die er bestaand, en omdat je daarmee het verste komt. Duidelijk stappenplan, support over de hele wereld, mensen in NL en ook in jouw buurt die je met raad en daad terzijde kunnen staan. En dat heeft echt niet iedereen.

Dus moet je alle 7 games toepassen. Ja. Omdat er een duidelijk stappenplan inzit. Omdat de oefeningen logisch op elkaar volgen. Sla stap 1 over en stap 2 tm 7 gaan niet lukken.

4ever2morrow

Re: Welke NH past het best bij mij & mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 08:57

Oke dankjewel, tijdens de 7 games kan ik toch wel rijden zonder/ met zadel en daarmee bepaalde oefeningen met hem doen? =)

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:03

Misschien is de academische rijkunst iets voor jou? Toen ik hiermee kennis maakte, ging er een wereld voor me open. Dit is toch dressuur en grondwerk en ontspannen :) ik volg les bij Jossy Reynvoet

lroses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:59

Misschien is het een idee om naar veel methodes, mensen en ideeen te kijken en overal eruit te halen wat voor jou gevoel goed is voor jou en je paard. natural horsemanship gaat er voor mij i.i.g om dat je kijkt naar de natuur van je paard jezelf als leider ontwikkelt niet dmv trucjes maar je paard iemand geven die hij begrijpt en vertrouwt.

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:05

lroses schreef:
Misschien is het een idee om naar veel methodes, mensen en ideeen te kijken en overal eruit te halen wat voor jou gevoel goed is voor jou en je paard. natural horsemanship gaat er voor mij i.i.g om dat je kijkt naar de natuur van je paard jezelf als leider ontwikkelt niet dmv trucjes maar je paard iemand geven die hij begrijpt en vertrouwt.

Heb je een rijtje van alle bestaande methodes?

lroses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:31

Je weet natuurlijk nooit of je alle bestaande methodes kent ;) maar mijn ervaring is ook dat iedere instructeur ook weer net z`n eigen draai heeft. Ik vind KF Hempfling altijd wel interessant. Dan natuurlijk parrelli, emiel voest, monty roberts (vind ik soms niet echt natural maar ja)

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:35

lroses schreef:
Je weet natuurlijk nooit of je alle bestaande methodes kent ;) maar mijn ervaring is ook dat iedere instructeur ook weer net z`n eigen draai heeft. Ik vind KF Hempfling altijd wel interessant. Dan natuurlijk parrelli, emiel voest, monty roberts (vind ik soms niet echt natural maar ja)

Hmm thanx, zal even googlen. Ik heb echt zin om aan de slag te gaan vanmiddag. Alhoewel het behoorlijk regent dus weiland drama zal zijn.. =( Das klein heel ietsiepietsie klein nadeeltje van geen binnenbak hebben. (Alleen een weide om te rijden, maar is ook prima.)

lroses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:51

Oke succes en veel plezier vanmiddag hopelijk blijft het een beetje droog.

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:01

Hele morgen regent het bllgh. Maar krijg nu hoop! De zon komt op. Thanx you.

MOONH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:32

Ik kan helaas helemaal niets toevoegen aan het rijtje NH-methodes, maar toch vind ik dat ik je even wat meer moet vertellen over de join-up.
Een join-up is voor een paard heel stressvol, omdat jij hem namelijk uit de kudde zet. Voor een paard betekent dat de dood, want alleen is hij heel kwetsbaar. Daarna mag hij natuurlijk weer naar jou toe komen, maar dat weet je paard van te voren niet. Er zijn genoeg andere manieren om te zorgen dat je paard achter je aanloopt, die ook een stuk paardvriendelijker zijn. Als je hem gewoon longeert ben je ook de baas en loopt hij vaak ook achter je aan, of door middel van spelletjes, en wat langer met hem werken. Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met NH, maar het duurt een tijdje om het vertrouwen van je paard te winnen. Heb dus ook geduld. Verlang niet gelijk van het paard dat hij je als een leider ziet en hij constant achter je aanloopt. Ik ben nu al een jaar bezig met NH bij mijn paard en mijn paard loopt ook niet achter me aan. (Nu is mijn paard ook wel een extreem voorbeeld want ze is zo koppig en eigenwijs als wat). De basis van NH ligt bij geduld en vriendschap, en ik ben niet van mening dat je die krijgt door je paard steeds opnieuw uit de kudde en weer in de kudde laat. Voor een paard is uit de kudde gezet worden het ergste wat er kan gebeuren, en elke keer dat je een join-up doet breng je hem dus weer in doodsangst.
Succes in ieder geval!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:15

4ever2morrow schreef:
Oke dankjewel, tijdens de 7 games kan ik toch wel rijden zonder/ met zadel en daarmee bepaalde oefeningen met hem doen? =)

Het advies is om het rijden even te laten voor wat het is, en je in het begin op grondwerk te concentreren. Is er ook geen gevaar dat je vanuit het zadel dingen anders doet dan je vanaf de grond bezig bent om op te bouwen.