Natural Horsemanship beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deejay_Simba

Natural Horsemanship beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 12:21

Heey,

Ik heb een veulen van bijna 1 jaar oud,
Ik zou graag met hem wat Natural Horsemanship willen gaan doen, Maar weet iemand wat ik met hem kan doen? En hoe ik daar het beste mee kan beginnen??

Groetjes

Anoniem

Re: Natural Horsemanship beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:41

is dat niet een beetje jong?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:45

eens met Fieke.. en anders zou je je eerst een beetje moeten verdiepen erin, het is een manier van omgaan met je paard, niet iets zoals je "eventjes" vrijheidsdressuur kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:46

En een manier van omgaan met je paard kan je pas beginnen als je paard wat .. 3 - 4 jaar is?

Ben je al met je veulen bezig? Zo ja, wat doe je er zoal mee?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:43

nee, ik doelde op het er meer in verdiepen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:16

Daar heb je je paard niet voor nodig, je kunt alvast een boek gaan lezen.

Een leuk boek met uitleg is Natural Horse-Man-Ship van Pat Parelli, is onlangs naar het Nederlands vertaald en via bol.com te krijgen.

En je veulen nog gewoon lekker veulen laten zijn. En als je zelf nog niet zo heel veel ervaring hebt met NH, ga dan oefenen met een wat ouder paard die al een basisopvoeding heeft gehad.

NH met een veulen kan zeer zeker, maar dan moet je weten wat je doen moet.
Om als beginneling met een veulen te beginnen zou ik ten zeerste afraden!
Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar afleren of corrigeren gaat veel moeilijker.
Als jij je jonge paard op NH manier beleerd wilt hebben, zet hem in training bij een goede trainingsstal die op die manier tewerkgaat....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-03-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:22

Veel leuker is nog om 30 dagen gratis lid te worden van de parellisite (parelliconnect.com) waar je het hele level 1 gratis kan bekijken en nog veel meer filmpjes. Heel veel info voor niets!

Net als Cassidy zou ik eerst gaan oefenen met een ouder paard. Eerst je eigen vaardigheden aanleren en dan pas proberen een paard iets te leren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:27

en verder ook andere boeken/sites doorspitten, "methodes" op elkaar afwegen.. voest, parelli, hempfling, etc :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:29

Als beginner zou ik het tegen elkaar afwegen even op een laag pitje zetten. Zeker Hempfling is niet voor iedereen even makkelijke kost en voor menig beginner gewoon niet te volgen.

Wil je het allemaal duidelijk uitgelegd hebben, blijf ik erbij dat Parelli de beste keuze is...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:45

Ik vind Voest persoonlijk veel duidelijker. Komt ook doordat het allemaal gewoon in het nederlands is denk ik. Scheelt toch vaak weer. Daarnaast vind ik het prijstechnisch ook wat vriendelijker over het algemeen.

Ik zou ook gaan kijken naar instructeurs in jouw omgeving. Je hebt ze misschien niet a la minute nodig, maar als dat moment wel aanbreekt is het fijn dat je een instructeur kunt aanspreken die volgens het door jou gekozen systeem werkt.
Het belangrijkste is dat een methode bij jou en je paard past, ongeacht welke methode dat is. Niet 1 methode is per definitie goed, het is pas goed als jij ermee kunt werken en het aansluit bij jouw eigen ideeën.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:00

Horsemanship kan je met elk paard doen, ongeacht de leeftijd.
Puur omdat het een omgangsmanier is, en niet bepaalde trukjes ofzo
die je zomaar even doet.
Je zou wat kunnen gaan lezen op internet of in boeken.
Zelf ben ik met eerst bewust van mezelf geworden.
Ga je maar een beetje verdiepen en kijk wat het beste bij je past.
Maar op die manier beginnen met bewust worden van jezelf enzo, doe ik het liefst.

Deejay_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:03

grietje14 schreef:
Horsemanship kan je met elk paard doen, ongeacht de leeftijd.
Puur omdat het een omgangsmanier is, en niet bepaalde trukjes ofzo
die je zomaar even doet.
Je zou wat kunnen gaan lezen op internet of in boeken.
Zelf ben ik met eerst bewust van mezelf geworden.
Ga je maar een beetje verdiepen en kijk wat het beste bij je past.
Maar op die manier beginnen met bewust worden van jezelf enzo, doe ik het liefst.

Okee,
Zelf had ik inderdaad ook gelezen dat je ook al met veulens kon beginnen met NH, als je maar niet te zwaar en intensief te werk gaat.

Ik ga het boek van Pat Parelli lezen, maar meer ideeën kunnen altijd. ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:14

Ja, je kan met elk paardje wel op de nh manier omgaan.
Als je je maar bewust van jezelf bent, de paardjes kunt aanvoelen, en
ook dingen van het paard begrijpt.
Om dit voor elkaar te krijgen moet je je eerst ontwikkelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:27

En hoe doe je dat grietje? :')

Ik vond destijds het boek van voest, freestyle fase 2 ook wel een leuke. Daarin staat precies aangegeven waar je mee kunt beginnen op welke leeftijd. Qua systeem heb ik meer met parelli, maar ik zou als ik jou was, wel eerst beginnen met 1 bepaalde methode.

Edfaulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:37

Ik ben ook een tijd geleden begonnen met Parelli met mijn 2 jarige hengst en jaarling hengstje. Zeker voor de jongste vind ik het een hele fijne methode omdat hij nogal wat trauma's opgelopen heeft na de geboorte. Ik heb vanaf het begin les genomen van een parelli instructrice. Zij heeft mij eerst wat theorie uitgelegd (ik had ook al wat NH cursussen gevolgd en de Parelliu DVD's bekeken). De lessen vind ik wel echt een must omdat iemand dan precies die kleine dingen kan zien die jij soms niet ziet. Is trouwens ook gewoon erg leuk. Elk paard is verschillend en iemand die gecertificeerd is om NH les te geven kan precies de belangrijke signalen van het paard zien. Mijn paardjes zijn er in ieder geval minder angstig en rustiger van geworden. Verder vooral lekker kleuter laten zijn }:0 }:)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:19

Wendy@ Door te kijken naar
waarom het paard zo op jou reageert.
Want het is heel simpel, als jij begrijpt waarom een paard zo
op jou reageert, door hoe jij doet, en je dingen beseft en inziet over jezelf.
Dat is het gewoon, alleen kan wel heel moeilijk zijn.
Je moet dingen over jezelf beseffen en inzien, en eerlijk toegeven omdat hoe jij bent
dat heeft ook invloed op hoe je bij de paarden doet.
Edfaulan@ Zulk soort dingen kun je zien, doordat je eerst tenminste als je het
op deze manier doet, als je dingen over jezelf hebt beseft en ingezien.
Ook bij de paarden.
Die signalen ga je dan ook zien, en je gaat een paard aanvoelen, omdat
je gekeken hebt naar waarom een paard zo op jouw reageerde, en je dat vervolgens snapte.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:40

@grietje: was het maar zo simpel. Ik heb nog steeds niet uitgevonden hoe ik precies kan zien hoe het paard op mij reageert. Alleen een buitenstaander kan dat, simpelweg omdat je niet altijd alles onder controle hebt, maar ook onbewust dingen doet. Ook heb je een stuk achtergrond, een stuk theorie nodig, om te weten waarom een paard zo reageert zoals het doet. En te kunnen bekijken hoe je die reacties kunt gebruiken om daar te komen waar jij graag wilt komen. Of heb je soms geen doel met je paard?
Mijn doel is in ieder geval dat ik steeds minder nodig heb om goed met mijn paard te kunnen communiceren. En met die communicatie ook steeds ingewikkelder dingen van hem kan vragen. Maar ook heel duidelijk kan zijn als dat nodig is, en het passieve leiderschap te kunnen bieden wat het paard nodig heeft om zich veilig te voelen bij mij. Want de ervaring en de theorie hebben me gebracht dat veiligheid voor een paard wel zo ontzettend belangrijk is, dat wij dat als roofdier zijnde niet volledig kunnen begrijpen, maar wel kunnen gebruiken om het paard te bieden wat hij nodig heeft.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat jij (vanwege je leeftijd?) nog niet in staat bent om volledig te beseffen van wat de consequenties zijn van wat je hier beschrijft. Dat zie ik namelijk ook terug in andere teksten die je schrijft in andere topics.
Daarom schreef ik ook, speciaal voor jou: "the mind is like a parachute, it only works when it's open".

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:49

Ja, maar waarom kan ik dan wel een paard aanvoelen,
en me bewust van mezelf zijn?
Je hoeft je ook niet van alles bewust te zijn.
Alleen van de nodige dingen.
Het is ook simpel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:50

En hoe weet je dan wat de nodige dingen zijn?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:03

Dat hoef je niet persé te weten,
daar ga je vanzelf naar kijken.
Tis geen stappenplan.