Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:39

Na het zoveelste topic te hebben gezien van..ik wil NH gaan doen...vraag ik me af of het niet verstandiger is om eerst een wat meer jaren ervaring op te doen in het "normale" rijden en eens te leren hoe een paard een beetje in elkaar zit, hoe hij of zij onder het zadel behoort te lopen, voor je aan NH gaat doen!
Je word zowat doodgegooid met de topics van de 13/14 jarige die zo nodig NH willen doen terwijl ze nog maar een paar jaar op de rug van een paard zitten en dat dan ook maar 1 keer per week in de manege!
En ja hoor...daar staan weer een paar van die goeroe's die er wel een centje aan denken te verdienen!
Hoe in onze lieve heers naam kan iemand die nog maar een aantal jaar in de paarden zit, nu het echte gevoel al hebben hoe een paard in elkaar zit?
Ze spiegelen zich aan de grote namen en denken dan dat je dat wel even na kan doen na een aantal lessen?

Ben ik nu de enige waarbij het opvalt dat het in elk geval op bokt steeds erger word??

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:42

Oeps, hou je vast. :D

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:44

Wat betreft de 'ik les 1x in de week op de manege, en nu wil ik NH gaan doen' geef ik je helemaal gelijk.
Maargoed, ik had zo ook mijn 'fantasieën' op die leeftijd, ik wilde op mijn 12e een paard inrijden. Ik ben best ver gekomen wat dat betreft, maar ik eindigde wel in het ziekenhuis. Dat heeft mijn ogen geopend,
misschien moet er eerst iets gebeuren voordat die mensjes inzien dat het makkelijker gezegd is dan gedaan..

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:45

Ik rij zelf 7 jaar, en ik denk dat ik wel genoeg ervaring heb om het eventueel te kunnen, maar het is volgens mij echt niet iets wat je zomaar kan. Mensen moeten dan inderdaad maar leren hoe een paard zou kunnen denken, en sowiso eerst zelf vaker dan 1x op een manege te rijden..

Ik denk dat het niet veilig is en ik ben het wel met je eens :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:45

Ehm, waarom zou je uberhaupt op een paard gaan zitten als je nog niks van zijn psyche en omgangsvormen weet?? Levensgevaarlijk!

*duikt weg voor geval dat...*

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:46

Achja, zolang ze het Willen en het niet Doen, is het toch goed :P

Zeker die manegemensjes inderdaad met 1x in de week les.

Je mag van mij als 13/14jarige best NH doen, maar verdiep je er dan inderdaad eerst in!
En heb zo en zo al minimaal 10jaar ervaring met paarden voordat je dit gaat doen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:46

Ik ben het met je eens ts.
NH vind ik een keuze als je al wat meer weet over het wel en wee.
Wel kan ik me voorstellen dat mensen liever zo leren omgaan met paarden.
Ik zelf weet niet zo goed wat ik van NH in het algemeen moet denken en kan me niet voorstellen dat een 12 jarige daar bewust voor kiest, het is meer een soort hype.
Las laatst nog een bericht over dat parelli geldklopperij is.
Als ik die bedragen daar zag voor wat les en bepaalde levels die je moet volgen vraag ik me toch echt af hoe ver dit nog uitgemolken gaat worden.
Verder moet iedereen kiezen waar die zich goed bij voelt.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:47

Ik vind tegenwoordig NH een heel ruim begrip worden, want wat is het nou precies?
Dat moet je eerst goed weten voordat je eraan begint, want trouwens met alles wel is. Bezint eer gij begint!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:49

Ik was ook 13/14 toen ik aan het NH'en was met de paarden die ik reed, alleen noemden we het toen nog gewoon opvoeden...Niet in je ruimte komen, voetjes geven, stil staan als ik stil sta, niet voor me maar naast/achter me lopen ed. En dat is ondertussen toch al wel een dikke (auw) bijna 30 jaar gelee.

Maar wbt de manegeruitertjes die idd nog geen benul hebben van anatomie ed van het paard, scheefheid ed dingen en vooral hoe op te lossen (had ik toen ook niet, alleen ik had toen wél degelijke begeleiding en daar zie ik het ook flink aan ontbreken, om over de meiden van die leeftijd die denken vanachter hun computer alle mogelijke problemen met paarden op te kunnen lossen met een join up.. (jeah wright) of rijproblemen...) ben ik het totaal met je eens.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:50

Vroeger reed je gewoon paard en had het beest maar te doen wat je wilde. Ik zeg niet dat het toen allemaal beter was maar in ieder geval wel minder getrut.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:50

cissy schreef:
Ehm, waarom zou je uberhaupt op een paard gaan zitten als je nog niks van zijn psyche en omgangsvormen weet?? Levensgevaarlijk!

*duikt weg voor geval dat...*

IK zal de honden niet op je loslaten hoor! :D
Maar daar heb je natuurlijk wel een punt. Zeker in de meeste manege's word dat niet geleerd en dat zou inderdaad veel beter kunnen!
Hoeveel kinderen zullen b.v denken dat het normaal is dat een paard in een stand staat en eigenlijk nooit buiten komt overdag, alleen om te werken natuurlijk, maar een keer echt paard mogen zijn kan meestal niet.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:51

Ik zie niet in wat er mis zou zijn met een jong meisje (12/13/14) dat zich interesseert voor de psyche van een paard en daarom met NH aan de gang wil gaan. Dat het belangrijk is dat ze dat onder goede begeleiding doet lijkt mij evident, maar ik denk dat het juist aan te moedigen is dat jonge meiden zich verdiepen in hoe een paard nu eigenlijk denkt/reageert en waarom. Dat is nu toch juist zo'n beetje de kern van NH?

Even voor de duidelijkheid: ik ben er absoluut niet voor dat jonge meiden wat in het wilde weg gaan join-uppen of parelliën zonder dat ze weten wat ze doen. Maar dat vind ik geen NH.

BlackShadowZ

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:54

Ik ben zelf 13 jaar en rijd 6 jaar, maar ik rijd dan ook 6 dagen per week, minimaal 3 uur per dag.
Ik heb zelf af en toe NH lessen, maar dat is echt moeilijker dan ik dacht! :+

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:55

dat geld niet alleen voor jongeren/kinderen die nh willen doen, maar voor iedereen die iets met paarden wil doen. Kijk eens naar een gemiddelde paardrijles op een manege..om te huilen wat betreft ruk en plukwerk. Ik vind juist dat we de interesse moeten stimuleren! dat dan dan op een verantwoorde manier gaat lijkt me logisch!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:55

Maar dat is dus juist wat me zo tegenstaat Justy...het nadoen op niets af!
Hoe vaak zie je b.v de JU niet langs komen...ik heb een JU gedaan...ja leuk voor jou, maar wat heeft het paard eraan als hij er niets van heeft geleerd, alleen maar een herinnering aan iets heel vervelends denk ik dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:56

De NH-hype vind ik in elk geval flink overdreven, als je nu je paard een corrigerende tik durft geven als hij bijt krijg je al verwijten als beul, mishandelaar, dierenhater etc. naar je kop. het is en blijft een paard, geen suikerpoppetje.

Waar ik wel compleet in mega, is dat mensen méér moeten nadenken als ze willen gaan paardrijden. Het is niet zomaar op een paard zitten en leren goed zitten, leren sturen en stoppen, oefeningetjes leren. Het is ook leren HOE en WAAROM je die dingen doet, wat het doet bij het paard, waarom je die hulpen zo en zo geeft, waarom je die oefeningen zo en zo moet uitvoeren en al gewoonweg het NUT van de oefeningen uitleggen. Ik merk vaak genoeg dat men een beginnend ruiter zelden die uitleg geeft, die komt er pas eens ze wat verder zijn in hun opleiding. Vaak blijft het bij hen gewoon "schoppen is starten en trekken is stoppen". Voel zo ijsblokjes over mijn rug lopen dan. Je legt hun inderdaad uit hoe het werkt, maaar je legt toch tegelijk ook uit HOE je het goed doet en WAAROM je het zo doet?

Ik verdiep me graag vrijwillig in die dingen, omdat dat voor mij gewoon hoort bij het paardrijden en werken met dieren. En da's me nooit gezegd, da's een interese die er van in het begin zat. Was ook wel boekenwurm als kind, kreeg massa's boeken over paarden, zal er wel voor iets tussen gezeten hebben haha :)

Maar inderdaad, ipv de jonge snaken te laten gillen "ik wil NH doen" zouden ze best eens eerst een uitleg krijgen hoe het paard algemeen in elkaar zit, fysiek en mentaal. Want ja, hoe kan je nu NH doen als je nit weet hoe een paard leert? Of wat de lichaaamstaal wil zeggen? Kan je ook niet weten of je goed bezig bent met je oefeningen of niet....

Bravura

Tussen rijden en rijden zit een groot verschil. Wat de één in 3 jaar opbouwt, terwijl de persoon in kwestie "in het zadel geboren" lijkt, of men heeft 10 jaar rijervaring op manegepaarden vind ik soms echt niet te vergelijken (zo slecht). Omgang met paarden om de kleinste aanwijzingen in het gedrag, mimiek etc te kunnen lezen....ja daar gaat heel veel oefening aan vooraf. Dit vind ik wel een vereiste om verantwoord aan NH te kunnen doen. En zelfs dán kunnen mensen die aan NH doen, zonder goede en juiste instructie, de fout in gaan zodat het paard op een gegeven moment de rollen om gaat draaien en er meer problemen van komen dan als men gewoon met het dier was omgegaan/had gereden. Dat kan gaan van communicatie-problemen tot aan dominant gedrag van het paard uit, nadat het precies door heeft wat er van hem verwacht wordt en hoe hij zijn wil kan omzetten in het feit dat hij zijn wil aan de begeleider gaat opleggen, tot zelfs aanvallende paarden als de begeleider NH doet zonder de echte ins-en outs te weten.

Bezint eer ge begint, we kunnen tenslotte niet allemaal "Paardenfluisteraar" zijn! :+ Voor mij hoeft het igg niet.
Heb verschillende trainingen gezien en uitleg gekregen, maar echt, ik vind het voor mij te zweverig.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-10 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt

siskeh

Misschien wordt het op bokt veel erger, maar ik ben toch wel erg blij met mijn "NH" stal..
Ik heb op een manege gereden, ging daar vragen stellen, en er kwam niet een bevredigend antwoord uit.
(vragen als: waarom moet je de galophulp zo en zo geven enz. )
Ondertussen heb ik iemand gevonden die mij wel kan antwoorden, en dat diegene nou toevallig aan "NH" doet maakt eigenlijk niet uit..

Maar hoe ga je tegenwoordig nog "paardgevoel" krijgen?(dus niet zelf JU proberen enz, maar gewoon leren hoe je problemen oplost)
Zonder dat je meteen al te veel verprutst?
Ik heb op de stal hierboven genoemt die mogelijkheid gehad, maar anders :=

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:57

Wow, loeky, minimaal 3 uur per dag is best veel volgens mij:P

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:57

NH is inderdaad een heel ruim begrip. Denk dat er heel veel aspecten aanzitten.

Ik denk dat het niet verkeerd is om van de grond eerst eens te gaan kijken hoe een paard in elkaar zit
en daar je voordeel mee te doen. Ik denk persoonlijk dat dit beter is dan op het paard.

Ik ben iemand die vroeger eigen paarden heeft gehad bij mijn vader op de boerderij en die na 20 jaar weer een nieuw jong paard heeft,
er zijn veel dingen verandert in die tijd, die ik niet wist of misschien heb ik mij als jong iemand er niet in verdiept en
deed ik maar wat. ;)

Na wat cursussen gevolgd te hebben van Petra Vlasblom (niets zweverig) ben ik toch met andere ogen gaan kijken, denk dat
dat helemaal niet verkeerd is om begrip te hebben voor het dier.

Als het welzijn van het dier er wel bij vaart heb ik absoluut niets tegen de NH manier.

Grz sabina
Laatst bijgewerkt door DiaBelle op 12-12-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:58

robeer schreef:
Vroeger reed je gewoon paard en had het beest maar te doen wat je wilde. Ik zeg niet dat het toen allemaal beter was maar in ieder geval wel minder getrut.

_/-\o_

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:00

Ik denk dat er tegenwoordig in de basis al veel misgaat. Het paardrijden is in korte tijd inmens populair geworden en voor bijna iedereen bereikbaar. Ieder zichzelf respecterend dorp heeft tegenwoordig wel een betaalbare manege. Daar leren kinderen alleen nog maar rijden. (en soms is dat zelfs discutabel) maar er is daar te weinig aandacht voor omgang met paarden en al helemaal geen tijd om kinderen iets over het natuurlijke gedrag en opvoeding van een paard te leren.
"Vroeger" was het rijden voor veel minder mensen betaalbaar en moest je dus ergens bij een boer of vriendjes gaan rijden. Bij de boer mocht je meestal eerst alleen maar poetsen, mesten buiten zetten en knuffelen, pas veel later ook rijden/hobbelen. Bij vriendjes als ze al een pony hadden liep daar ook altijd een moeder bij met verstand van zaken. Op die manier leer je eerst de basisomgangsvormen en daarna pas het rijden.
Tegenwoordig heb je alleen nog maar plekken om te leren rijden en bijna geen plekken om paarden te verzorgen, op te voeden en ze gewoon lekker met elkaar te zien spelen.
Vandaagdat veel jonge meiden nu NH willen doen omdat dat in hun ogen de enige manier is om iets anders meteen paard te doen en rijden.
Geef op maneges weer gewoon omgangslessen en laat kinderen helpen paarden op de wei zetten, poetsen en ermee lopen. Nu worden al die simpele basisdingen al gezien als NH, terwijl het eigenlijk gewoon je basis omgang is en je verstand gebruiken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:01

@robeer(en HRE):toevallig merk ik dat ik veel minder "getrut" toepas dan de gemiddelde persoon die op training komt(waar ik soms bij help).
Ik bepaal wat er gebeurd, of het paard het nou leuk vind of niet...
Tuurlijk ga ik niet dingen doen die het paard echt niet leuk vind, maar als ik besluit dat we linksaf gaan gaan we links..

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:02

kayacratzo schreef:

Best wel ja :+
Maar ik doe het met plezier, en omdat ik zoveel paardrijd, zou ik graag wat meer met NH doen.
Lijkt mij fijner voor mij en het paard.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:04

loeky_flap schreef:
kayacratzo schreef:

Best wel ja :+
Maar ik doe het met plezier, en omdat ik zoveel paardrijd, zou ik graag wat meer met NH doen.
Lijkt mij fijner voor mij en het paard.

Dat zou best kunnen..
Ik vroeg me dan eigenlijk gewoon af of je stopt als het paard t goed gedaan heeft..
Is maar een vraag, of zeg ik nu iets heel stoms :o ?