Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Xbeauty schreef:Zelf zit ik helemaal in de knoop wat ik nou wil en waar ik het gevoel bij heb wat het beste is voor het paard. Ik ontdek nu de methodes en Freestyle. Ik wou/wil nooit een 'methode' volgen. Maar nu ik parelli en Freestyle doe raak ik helemaal in de war.
Nu ben ik beniewd welke methodes jullie kennen en waarom jullie voor deze methode hebt gekozen of juist NIET. Zpu het fijn vinden wat jullie positieve/negatieve kijk is op die methode(s). Niks is fout!
Jara
Xbeauty schreef:Zelf zit ik helemaal in de knoop wat ik nou wil en waar ik het gevoel bij heb wat het beste is voor het paard. Ik ontdek nu de methodes en Freestyle. Ik wou/wil nooit een 'methode' volgen. Maar nu ik parelli en Freestyle doe raak ik helemaal in de war.
Nu ben ik beniewd welke methodes jullie kennen en waarom jullie voor deze methode hebt gekozen of juist NIET. Zpu het fijn vinden wat jullie positieve/negatieve kijk is op die methode(s). Niks is fout!
Jara
tamary schreef:Blijf zeker in het begin bij 1 methode.
Parelli heeft meer een westernachtergrond. Daar is het gebruikelijk om een commando te geven, niks te doen zolang dat commando wordt uitgevoerd, totdat de ruiter iets anders wil.
Freestyle heeft meer de neiging om commando te herhalen totdat er een ander commando gegeven wordt.
Dat maakt het mixen van deze 2 methodes inderdaad erg verwarrend.
Ga lekker door met alleen Parelli, verdiep je heel goed in het waarom van wat je doet en blijf samen plezier houden in wat je doet.
ikke schreef:Probleem is alleen dat wanneer je doorzaagt over Parelli (en alle aandere "goeroes") je zeer snel tot de ontdekking komt dat de methodes voor de meesten de diepgang van een houten plankje hebben..........
HippoLogic schreef:Dat verbaast mij ook een beetje. De algemene opvatting op bokt (van mensen die net beginnen) lijkt meer: ik combineer alles.
Maar je leert toch ook eerst lezen en schrijven in het Nederlands voor je vreemde talen erbij gaat leren?
HippoLogic schreef:Met de vergelijking eerst leren Nederlands lezen en schrijven bedoel ik wel dat je eerst de basis ABN goed hebt, dus één NH methode.
En niet als uitgangspunt 'de traditionele methode' neemt, die ervan uit gaat dat je de baas moet worden (itt leiderschap verkrijgen) en dat je paard onder alle omstandigheden onderdanig moet zijn en moet luisteren (itt tweeweg communicatie).