Stromingen in Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xbeauty

Stromingen in Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:25

Zelf zit ik helemaal in de knoop wat ik nou wil en waar ik het gevoel bij heb wat het beste is voor het paard. Ik ontdek nu de methodes en Freestyle. Ik wou/wil nooit een 'methode' volgen. Maar nu ik parelli en Freestyle doe raak ik helemaal in de war.

Nu ben ik beniewd welke methodes jullie kennen en waarom jullie voor deze methode hebt gekozen of juist NIET. Zpu het fijn vinden wat jullie positieve/negatieve kijk is op die methode(s). Niks is fout!

Jara

Faux

Re: Stromingen in Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:27

Ik gebruik geen enkele 'methode' vast. Ik ken er een aantal en verdiep me in steeds meer, maar ik kies altijd wat het beste past bij het paard, het mens, en de situatie.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:23

Ik volg het Parelli programma. Heb tijden aangerommeld met methodes te mixen maar dat was geen succes. Parelli bied een mooi vast programma met alle uitleg die je nodig hebt. Door de waardevolle dvd's en de savvysite heb je toegang tot alle informatie op het gebied van Natural horsemanship. In principe heeft ieder programma hetzelfde einddoel alleen de weg erheen gaat vaak anders, de een legt weinig uit en de ander heel veel. Kijk wat voor jouw werkt (het gaat tenslotte om jou, niet om je paard want die kan en weet alles al) en kies daarvoor.

Het fijne van het Parelli programma is dat er meerdere instructeurs in Nederland zijn die je op weg kunnen helpen als je vast zit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:42

Mijn ervaring (door schade en schande wijs geworden :D) is dat het beter werkt als je je één methode helemaal 'eigen maakt', voor je met een andere methode aan het experimenten slaat.

Als je je in één methode verdiept hebt en er ervaring mee hebt opgebouwd, kun je andere methoden gemakkelijker doorzien en de overeenkomsten/verschillen begrijpen. Je hebt dan een stevig referentiekader.

Voor mij geldt bijvoorbeeld dat ik het Parelli programma voor de algemene opvoeding en het grondwerk onmisbaar vind. ALs mijn paard straks aan rijden toe is, dan sluit het Parelliwerk niet meer aan bij wat ik wil en zoek. Dus voor het rijden ga ik de technieken van de academische rijkunst gebruiken.

Het voorbereidende Parelliwerk is daarin heel erg waardevol.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:58

Wat in ieder geval belangrijk is om aan te denken: Het is niet altijd het belangrijkste wat je doet, maar wel hoe je het doet.

Ik heb mezelf in verschillende methodes verdiept (eerst vooral theorie zodat ik mn paardje niet overal mee lastig val).
Hempfling spreekt me qua instelling, zachtheid, duidelijkheid en verfijning het meeste aan als het gaat om dingen op de grond.
Ttouch en tteamvind ik een fijne en zachte manier om een paard mee te helpen, dus bij problemen kijk ik ook even welke dingen ik hiervan kan gebruiken.
Voor het rijden vind ik centered riding erg fijn.
Academische rijkunst vind ik vooral als achtergrondkennis erg goed (ga eens naar een weekendclinic als theoriedeelnemer en lees de site van paardenbegrijpen), maar ik heb wel gemerkt dat je er echt aan toe moet zijn om hier mee te beginnen, en je paard ook.
Deze dingen ga ik nu zelf met elkaar combineren, dus voor mij ook niet 1 vaste methode.

Van Parelli vind ik level 1, 2 en de succes serie handig om als achtegrond in huis te hebben. Verkeerd toegepast vind ik het echter een verschrikking (ja en dat is met andere methodes ook).
Voest/ freestyle vond ik wel leuk, maar te beknopt zeg maar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:54

Xbeauty schreef:
Zelf zit ik helemaal in de knoop wat ik nou wil en waar ik het gevoel bij heb wat het beste is voor het paard. Ik ontdek nu de methodes en Freestyle. Ik wou/wil nooit een 'methode' volgen. Maar nu ik parelli en Freestyle doe raak ik helemaal in de war.

Nu ben ik beniewd welke methodes jullie kennen en waarom jullie voor deze methode hebt gekozen of juist NIET. Zpu het fijn vinden wat jullie positieve/negatieve kijk is op die methode(s). Niks is fout!

Jara

De methodes zijn meestal niet zo fout, degenen die de methodes aanhangen deugen niet. Die ontaarden vrijwel allemaal in "dingetje doen" zonder dat er nog enig verband is tussen die "dingetjes" of dat er iets te leren valt voor het paard. Die paarden eindigen dan als robotjes die het kunstje doen wat er gevraagt wordt, zonder dat er nog iets "sprankelt".

Ernest van Loon noemt dit in zijn boeken "kadaverdisipline" (Ruiters en Rechters dl1) en hoewel hij het vanuit de dressuur beschrijft, geldt voor veel NH-aanhangers gewoon hetzelfde. Men kent de kunstjes maar men heeft geen flauw benul waarom die kunstjes zo moeten, welke bedoeling erachter zit en dat er een einde is aan de zinnigheid van kunstjes.

Bekijk het eens zo: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen zijn de basisbegrippen van wiskunde. Echter, wanneer wiskunde niet meer was die deze begrippen, dan was er geen universitaire studie wiskunde nodig, deze basis leer je immers al op de lagere school.............

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:04

Xbeauty schreef:

Jara

Blijf zeker in het begin bij 1 methode.
Parelli heeft meer een westernachtergrond. Daar is het gebruikelijk om een commando te geven, niks te doen zolang dat commando wordt uitgevoerd, totdat de ruiter iets anders wil.
Freestyle heeft meer de neiging om commando te herhalen totdat er een ander commando gegeven wordt.
Dat maakt het mixen van deze 2 methodes inderdaad erg verwarrend.

Ga lekker door met alleen Parelli, verdiep je heel goed in het waarom van wat je doet en blijf samen plezier houden in wat je doet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:45

Ik kan me in de post van ikke ook helemaal vinden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:49

Ik sta er eigenlijk versteld van dat iedereen het hier toch redelijk unaniem eens is om in het begin een methode te volgen, en niet van alles een beetje...

Verder sluit ik me ook bij Ikke aan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:07

Dat verbaast mij ook een beetje. De algemene opvatting op bokt (van mensen die net beginnen) lijkt meer: ik combineer alles.

Maar je leert toch ook eerst lezen en schrijven in het Nederlands voor je vreemde talen erbij gaat leren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:23

tamary schreef:
Blijf zeker in het begin bij 1 methode.
Parelli heeft meer een westernachtergrond. Daar is het gebruikelijk om een commando te geven, niks te doen zolang dat commando wordt uitgevoerd, totdat de ruiter iets anders wil.
Freestyle heeft meer de neiging om commando te herhalen totdat er een ander commando gegeven wordt.
Dat maakt het mixen van deze 2 methodes inderdaad erg verwarrend.

Ga lekker door met alleen Parelli, verdiep je heel goed in het waarom van wat je doet en blijf samen plezier houden in wat je doet.

Probleem is alleen dat wanneer je doorzaagt over Parelli (en alle aandere "goeroes") je zeer snel tot de ontdekking komt dat de methodes voor de meesten de diepgang van een houten plankje hebben..........

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:14

ikke schreef:
Probleem is alleen dat wanneer je doorzaagt over Parelli (en alle aandere "goeroes") je zeer snel tot de ontdekking komt dat de methodes voor de meesten de diepgang van een houten plankje hebben..........

Dat is bij alles zo.
Vroegere manege instructeur maakte daar dit van:
"Net als die pianoleraar, ik leer jullie niet pianospelen, ik leer jullie alleen dat als je zo met je vingers over de toetsen wiebelt er Chopin uitkomt."

De mensen die meer willen weten over achtergronden, etc. die komen vanzelf wel bovendrijven. De rest kan redelijk veilig plezier hebben zonder echt schade te doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:35

tamary schreef:
De mensen die meer willen weten over achtergronden, etc. die komen vanzelf wel bovendrijven.

Dat klopt op zich wel, alleen, waar vindt je die antwoorden....??

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:34

HippoLogic schreef:
Dat verbaast mij ook een beetje. De algemene opvatting op bokt (van mensen die net beginnen) lijkt meer: ik combineer alles.

Maar je leert toch ook eerst lezen en schrijven in het Nederlands voor je vreemde talen erbij gaat leren?

Ja, maar meestal ben je toch al een tijdje bezig met paarden voor je aan NH begint (ik benijd trouwens de mensen die al direct via NH beginnen, die hebben niet zoveel af te leren), dus de traditionele manier kan je dan als Nederlandse taal beschouwen.

Ik heb trouwens altijd gemixt, en blijf dat ook doen, mijn lesgevers hebben trouwens ook allemaal een eigen "mengeling" gemaakt. Bij Parelli bijv. vind ik de basis iets te soft om met hengsten te werken (vandaar dat je level 3 of zo moet zijn voor je met een hengst op cursus mag). Ik zal echter nooit goed genoeg zijn om level 3 te bereiken, maar met mijn "mix" gaat het hier super met de hengst.

Soms mag je ook niet te radicaal omschakelen: NH leert ons bijv. dat klopjes op de hals onnatuurlijk zijn en dus niet zo aangenaam voor het paard. Maar heb hier een merrie die ik pas een paar maanden heb, en streelde haar dus ook altijd. Nu heb ik enkele dagen geleden echter ontdekt dat ze klopjes veel aangenamer vindt, dan houdt ze haar oortjes mooi rechtop, terwijl ze aaien snel beu wordt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:08

Met de vergelijking eerst leren Nederlands lezen en schrijven bedoel ik wel dat je eerst de basis ABN goed hebt, dus één NH methode.

En niet als uitgangspunt 'de traditionele methode' neemt, die ervan uit gaat dat je de baas moet worden (itt leiderschap verkrijgen) en dat je paard onder alle omstandigheden onderdanig moet zijn en moet luisteren (itt tweeweg communicatie). :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:12

HippoLogic schreef:
Met de vergelijking eerst leren Nederlands lezen en schrijven bedoel ik wel dat je eerst de basis ABN goed hebt, dus één NH methode.

En niet als uitgangspunt 'de traditionele methode' neemt, die ervan uit gaat dat je de baas moet worden (itt leiderschap verkrijgen) en dat je paard onder alle omstandigheden onderdanig moet zijn en moet luisteren (itt tweeweg communicatie). :)

Het verschil tussen "de baas zijn" (traditioneel) en "de baas zijn" (leiderschap)?

Fanuilos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:58

I started to use Silversand programme, because in Poland it is quite easy to get the materials, and they are divided in easy-to-remember lessons. You get a DVD and a book with precise descriptions. I use also Monty Roberts's Join-up and a bit of 7 games from Parelli.