Jong paard staat kleffe kudde maar ik wil ruimte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Jong paard staat kleffe kudde maar ik wil ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 21:09

Ik heb een vraagje over mijn groene 3 jarige New Forest merrie. Ze heeft tot 2 maanden geleden in de opfok gestaan met twee ruintjes. Dikke mik waren ze met elkaar. Ze stonden vaak tegen elkaar aan, ook met de hoofden over elkaar en maar kroelen en kroelen :D Ik heb ze eigenlijk nooit boos zien doen. Zij vonden het blijkbaar niet erg als de ander in hun ruimte kwam.

Maar...dit gedrag vertoont ze ook naar mij toe. Ze is gemoedelijk en verder niet agressief. Maar ik ben niet zo stevig als haar vorige vriendjes ;) Ze loopt niet over je heen, maar loopt wel zo tegen je aan, dat ik als mens niet kan blijven staan. Ook kan ze met haar hoofd/neus gaan jeuken of kroelen, maar weer voor mij als mens te hard. Als ik haar halster om wil doen en ze heeft last van vliegen dan blijft ze haar hoofd heen en weer bewegen ookal komt ze tegen mijn handen aan. Dit doet ze ook bij het werken aan de hand (academische rijkunst) als ze het moeilijk heeft.

Als ik probeer mijn ruimte te verdedigen door bv met het touw te zwiepen of door 'groots' te gaan springen, dan maakt dat onvoldoende indruk. Met wandelen blijft ze redelijk achter mij, maar wel weer te dichtbij. Ook hier helpt het niet om haar bv tegen het draaiende touwtje aan te laten lopen. Freestylen gaat overigens wel goed, dan gedraagd ze zich niet dominant.

Wat kan ik het beste doen? Ze heeft het duidelijk niet geleerd van de ruintjes. Wat kan ik van haar verwachten? Van de winter gaat ze tussen de merries in de paddock. Zou ze het dan leren? Of zie ik het fout? En wat moet ik in de tussentijd doen? :+

Zal het helpen als ik haar keer op keer een pas achteruit laat doen? Of....

siskeh

Re: Jong paard staat kleffe kudde maar ik wil ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:14

Nog veel duidelijker zijn zo te horen..
Wat je doet is al goed, maar het komt nog niet over zo te horen.
in de "natuur" zou dat paard gigantisch op dr donder krijgen, en wsl moet jij dat ook een aantal keer doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:55

Bedankt voor je reactie.

Hoe kan ik duidelijker zijn? Hoe zou jij het doen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:07

Pas achteruit laten doen zou idd mijn eerste stap zijn. Voor wat betreft te dicht op jou lopen, geeft eens schop naar achter richting haar borst weg en gelijk daarna weer door lopen. Komt ze weer te dicht bij dan nog een keer. Niet naar haar kijken, laat het maar als verassing komen. Niet hard (zou ik overigens niet eens kunnen achteruit op hoogte en dan ook nog hard) maar wel zo dat ze begrijpt dat als ze te dicht op je loopt dat er een been ineens kan komen. Zo heb ik het bij mijn jaarling ook gedaan die zo verbaasd was dat hij nu perfect aan een los hangend touwtje een halve meter/meter achter mij aan loopt. Heerlijk, hij tevreden (want er is duidelijkheid en zo loopt hij ook achter zijn paardse kuddeleider aan) en ik tevreden (want geen paard in mijn nek).

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:28

Dit heeft te maken met respect. Een paard die dit doet heeft dus nog niet genoeg respect voor jou. Ik zou haar ook een paar passen achterwaarts laten gaan. Vaak komt dit gedrag voor bij jonge paarden, en voornamelijk bij ruinen.

Wij hebben zelf ook een ruin die dat doet, op zo`n moment laat ik hem meteen een paar passen achterwaarts doen, door mij zelf om te draaien en hem naar achteren te zetten, zodat hij uit mijn ruimte is. Dan wacht ik totdat hij zijn hoofd omlaag doet en begint te smakken. Meteen op dat moment beloon ik hem uitvoerig.

Als ze nou echt met haar hoofd al tegen jou aan is aan het schuren zou ik haar wegduwen met mijn arm/elleboog en dan naar achteren zetten.

Zeker bij een jong paard zo snel mogelijk corrigeren, anders gaat ze over je heen lopen hoe lief ze dan ook is.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:13

Ik blijf dit even volgen :).

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:19

intresant topic,, heb dan wel een oudere merrie.. maar soms zijn haar manieren ver te zoeken, heb een klein kuddetje dus heb het idee dat ik haar af en toe even moet herinneren aan het feit mijn en jou ruimte.

maar ook mijn paardlief is niet oner de indruk van een draaiend touwtje.. en gaat me alleen maar raar aan kijken als ik ga lopen springen :')
overgens de tip van het naar achter "trappe" had bij mijn merrie ook echt geen zin :')

ik kan je helaas niet helpen, maar wie weet komt an nog als we diverse tips krijgen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:13

Ik zou grondwerk gaan doen, koop touwhalster, stick en string en leer haar je persoonlijke ruimte te respecteren. Ja, ook een groen paard mag je achteruit zetten, en de stick is het verlengde van je arm, daar mag je je paard ook een tik mee geven, als je de tik daarna maar weer met de stick wegwrijft.

http://www.youtube.com/watch?v=luTpaavdslE

.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 12:11

Dank jullie wel voor de tips!

Een touwhalster gebruik ik inderdaad. Een stick heb ik niet. Wel een leadrope, al maakt die nog onvoldoende indruk.. Een pasje terug zal ik vaker gaan gebruiken (naast het 'springen'). Ben benieuwd of ze schrikt van een dreigende trap naar achteren.

Ik wil haar graag corrigeren zonder boosheid/agressie. Maar als ze niet achterwaarts wil of haar hoofd niet stil houdt en duwt, dan gaat mijn ademhaling toch omhoog.... :o

Is het paard op het filmpje niet bang?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:21

Je zegt dat je staat te springen en dat je paardje daar niet van onder de indruk is? Wat is je overtreffende trap als je paard op het springen niet reageert?

Ik zou je toch willen adviseren om een stick aan te schaffen en hem ook te gebruiken, en je paard er mee te raken als hij niet reageert. Als je het goed doet hoeft het maar een keer. Iedere aanwijzing waar het paard niet op reageert en waar jij geen versterking voor hebt, stompt hem af. Tot hij uiteindelijk ook op het springen niet meer gaat reageren.

Paardje op het filmpje is niet bang, maar heeft geleerd op de kleinste aanwijzing te reageren. En dit is een paard wat nog niet zo oud is, de meneer op de film laat vaker het werk aan paarden zien die het nog niet beheersen, om zo te laten zien dat niet alles perfect hoeft te gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:30

Te gek filmpje! Ga ik thuis eens uitgebreid bekijken! Heerlijk om te zien dat dit paard weet waar het aan toe is en met plezier interacteerd met deze man!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:37

Deze man heet Clinton Anderson en wat hij doet ontloopt Parelli niet zo veel.

Hier een filmpje van een leerling van hem, die volgens zijn methode traint:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

Het gaat allemaal niet perfect, maar het geeft een indruk wat het programma inhoudt.

En als je echt een heel leuk filmpje wilt zien (zijn eigen paard, nu 16 jaar, heeft hij al vanaf 6 maanden):

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfK ... re=related

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:46

Ga ik vanavond samen met mijn man bekijken, bedankt voor de linkjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:52

Mocht je nog nog meer van hem willen zien, hij heeft een eigen Youtube kanaal, en een eigen website.

http://www.youtube.com/user/DUHorseman

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

http://www.downunderhorsemanship.com/

En Jenny, niet te soft zijn bij je paardje, iedere aanwijzing waarop het paard niet hoeft te reageren is een aanwijzing die je niet hoeft te geven. Probeer het eerst zachtjes, daarna steeds harder, tot je heel hard inkomt als hij dan nog niet reageert. Hoeft maar een keer. De volgende keer zal hij precies weten wat er komt als hij niet op een lichtere aanwijzing reageert.

Nog een voorbeeldfilmpje, paard is echt niet bang:

http://www.youtube.com/watch?v=inS-7LiY ... re=related

En luister even goed wat hij zegt (ik hoop dat je Engels kunt begrijpen)

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:13

Als je paard niet op meer druk reageerd, weet je danw el zeker dat jij in de goede positie staat?

Als ik mijn paard achterwaarts zet dan draai ik me met mijn geziht naar het paard, mijn rechterhand leg ik op de borst, tussen de 2 voorbenen. En met mijn linkerhand heb ik het touw in mijn hand. En zelf maak je een voorwaartse beweging, dus ook een been naar voren zetten.

Gaat mijn paard dan niet dan vraag ik met mijn linkerhand het paard met een pulserende beweging naar achteren. Ik heb tot nu toe nog geen een paard in handen gehad die daar niet op reageerd, zelfs niet de "lompste" paarden.

Er staat een foto op de website bij spirithorses bij training mocht je er een beter beeld bij willen hebben.

Vaak merk ik dat mensen in de verkeerde positie staan als ze hun paard achterwaarts willen zetten, waardoor je je paard blokkeerd.

Misschien is het bij jou niet het geval, dat kan ik vanachter de computer natuurlijk niet zien :P

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 19:54

heavon13 schreef:
Als je paard niet op meer druk reageerd, weet je danw el zeker dat jij in de goede positie staat?

Pony kwam zo van de opfok terug (1,5 maand terug), dus het is (nog) niet door de mens 'verpest' :D Ik sta in dezelfde positie als jij. Als we lopen en draai me onverwachts om, maak ik wel indruk, anders weinig. Pulserende beweging van het touw maakt geen indruk, wel als ik druk richting haar loop met duidelijke passen (zoals zij achterwaarts moet). Alleen niet altijd. Tenminste als we dezelfde pulserende beweging bedoelen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:04

Cassidy schreef:
Iedere aanwijzing waar het paard niet op reageert en waar jij geen versterking voor hebt, stompt hem af.

Cassidy schreef:
En Jenny, niet te soft zijn bij je paardje, iedere aanwijzing waarop het paard niet hoeft te reageren is een aanwijzing die je niet hoeft te geven.

Mooie quotes!

Ik ben inderdaad een softy :o Ik wil graag mijn paard op een natuurlijke manier corrigeren, zonder dat het tenkoste gaat van onze band....

Vandaar dat ik om oplossingen vroeg, dan hoop ik wat meer 'hulpen' tot mijn beschikking te hebben, zodat ik van licht naar wat zwaardere hulp kan opbouwen als het nodig is (en uiteraard weer afbouwen!). Alleen wist/weet ik gaan zwaardere hulpen aangezien mijn pony niet op diegene die ik al kende reageert. En ik hoopte een nieuwe lichte te leren, zodat grotere hulpen niet nodig waren. Wellicht is dat het consequent achterwaarts zetten als ze in mijn ruimte komt?

Dus ik zal beginnen met haar steeds achterwaarts te laten gaan als ze in mijn ruimte komt. Door mij groot te maken, ligt op boeg te duwen cq druk op de neus eventueel te springen, eventueel met touwtje/stick 'zwaaien (en perongelijk raken, toch? (al vindt ze zelfs dat niet erg :o )).

-ik ga nu even de filmpjes verder bekijken, wellicht staat daar nog meer bij-

Bedankt allemaal vast *D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:23

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:32

Ik denk niet dat het agressief is, hij geeft een paard dat al weet wat hij moet doen, dit is een ingereden paard dat geleerd heeft om stil te staan maar daar geen zin in heeft, simpelweg de keus. Ofwel jij doet wat je weet dat je moet doen ofwel jij gaat een heel eind op mijn tempo achteruit lopen. Paard krijgt geen lel/schop etc dus echt agressief vind ik het niet hoor.

Ik vind zijn filmpjes tot nu heel interessant, wel vind ik hem vrij vlug. Hij geeft het paard weinig tijd tot nadenken en zit er direct bovenop. Maar goed, dit zijn natuurlijk demo filmpjes met beperkte tijd met paarden die weten wat ze moeten doen. Misschien is hij als hij echt aan het trainen is wel wat geduldiger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:14

Als je vergelijkt met Parelli, zit hij idd vrij snel in fase 4 of hoger. Als je dat te snel vindt, zou ik je Parelli willen aanbevelen. Maar in het voorbeeld dat hij aankaart, zou ik ook heel streng zijn. Ik hou er niet van als paarden de benen nemen voordat je goed en wel zit. In het begin is dat in stap, later in draf en voordat je het weet zit het paard in galop op het moment dat je opstapt. Levensgevaarlijk, ik ben er zelf een paar keer ongenadig vanaf geklapt tijdens het opstappen, dus ik doe daar geen concessies in. Opstappen is stilstaan, en anders fase 4.

@Jenny: de overtreffende trap bij een aanwijzing kan het beste door met de stick een keer een tik te geven op zijn boeg, of de stick voor je uit te zwaaien en hem er een keer "per ongeluk" aan laten lopen. Het paard zal dan denken "wat dom van mij, moet ik de volgende keer uitkijken waar ik loop", ipv "ik krijg een roei van de mens en ik weet niet wat ik verkeerd gedaan heb".
Ik kan je dan ook alleen maar adviseren om les te nemen, ipv teveel zelf aan te modderen, met het risico dat je te soft bent. En je band gaat er echt niet onder lijden omdat jij duidelijk maar eerlijk bent. Sterker nog, je paard gaat je er meer om respecteren, en gaat je vertrouwen omdat jij een leider bent en hij je compleet kan vertrouwen.

Nog een voorbeeld van grondwerk, je zou haast willen dat je een dergelijk parcours in je achtertuin hebt liggen....

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

en met een jong paard doet hij het zeker rustig aan

http://www.youtube.com/user/DUHorseman# ... VbQ110HLxU

terwijl hij van mening is dat je soms door moet gaan met desensibiliseren, omdat je anders sensibiliseert (hij gebruikt ook bladblazers en kettingzagen, waar hij voor de veiligheid de ketting uit heeft gehaald)

http://www.youtube.com/user/DUHorseman# ... VVSvrc2Y6k

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:34

Jennyxx schreef:
Alleen wist/weet ik gaan zwaardere hulpen aangezien mijn pony niet op diegene die ik al kende reageert. En ik hoopte een nieuwe lichte te leren, zodat grotere hulpen niet nodig waren. Wellicht is dat het consequent achterwaarts zetten als ze in mijn ruimte komt?

Je paard moet wel een keer te maken hebben gehad met de zwaarste correctie die er mogelijk is, en dat is niet het springen wat je doet, of het consequent achteruit zetten (want wat ga je doen als je een spreekwoordelijke opgestoken middenvinger krijgt als je je paard achteruit gaat zetten?) De sterkste fase is die gerichte tik met bijv. de carrot stick. Hoeft maar een keer, de volgende keer weet het paard wat er komen gaat als hij op lichtere aanwijzingen niet gaat reageren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:22

Bedankt voor de tips. Ik vind deze man net weer het andere uiterste, maar ik begrijp wat jullie bedoelen. Interessant hoe hij desensibiliseert. Zelf heb ik lessen van Emiel Voest gehad. Die werkt ook met de overtreffende trap als ze niet op hulpen reageren, maar ik wist bij mijn huidige paard even niet wat te doen als ze niet op het schuddende of zwiepende touw reageerd. Ik heb hier parelli level 1 liggen, alleen is mijn dvd speler stuk. Ben zeker van plan die een keer te gaan bestuderen.

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:37

Hoi Jenny,

Ik ben ook een softie! Ik ben goede vreindjes met mijn paard en ze is erg zachtaardig, dus ik heb met haar niet zo'n dominatie probleem, maar sommige andere paarden zijn dat niet. Ik zie het als volgt. Het is een kwestie van bodylanguage en niet van wat je concreet doet. Het is moeilijk om het verschil te voelen tussen zakelijk corrigeren en boos worden op je paard. Als je boos bent stijg je op en ga je verkrampen je verliest dan je natuurlijk overwicht, je paard neemt je niet meer serieus omdat je emotioneel bent. Je moet goed kunnen schakelen tussen vriendjes zijn en dominantie over je paard laten zien. Een goede leider laat duidelijk zien wat hij wel en wat hij niet wil. Je paard houd ervan een duidelijke leider te hebben. Ik zou me proberen voor te stellen dat er iemand staat die je echt niet dicht bij je wil hebben en even duidelijk verteld met je lijf dat je dat niet wil. Zodra je paard afstand neemt, neem jij je vriendelijke toegankelijke houding weer aan. Je hoeft je paard niet te meppen, het gaat om je houding en kleine en snelle signalen, die een kleine schrikreactie teweeg brengen, waarop je paard instinctief regeert met uit de weg gaan. Zolang je niet goed bewust kan switchen tussen toegankelijke en ontoegankelijke houding..ben je nergens. Goed op je voeten blijven staan en evt terwijl je dat doet je handen omhoog. Ik tik ook wel eens evenmet mijn nagel tegen haar neusvleugel als ze bijterig zijn. Dit bijterige doen paarden bij elkaar ook om uit te zoeken wie de leider is. Of ik prik met een vinger in haar schouder of buik als ze me omver duuwt. Jonge paarden hebben niet door dat ze een heel lijf hebben...ze zijn als het ware een grasetend hoofd. Met een prikje leg je de aandacht bij het deel van haar lijf dat je omver duwt en maak je haar bewust van haar lijf. Zowieso heeft veel duidelijk aanraken, dus een stevige vriendelijke hand op de billen een bewustwordingseffect. Succes.

sanne

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:38

dat had mijn paard ook aan het begin het heeft, zoals al is genoemd, te maken met respect zij heeft geen respect voor jou ruimte wat ik doe is: met een longeerlijn wandelen als hij te dicht op me komt laat ik hem stilstaan en zeg ik ''stay!'' en houd ik mijn hand op ik, blijf met mijn gezicht naar het paard toe staan en doe ik een paar stapjes achteruit ( hij moet blijven staan ) als hij toch naar me toe komt zet ik hem zoveel stapjes achteruit als hij vooruit heeft gedaan zodat hij weer op dezelfde plek staat, als hij netjes blijft staan mag hij weer naar me toe komen als IK dat zeg! Dit moet je elke keer herhalen en het op steeds verdere afstand oefenen ;) suc6 !