Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:24

Hai,
Naja de vraag zegt het al.. zijn er ook slechte kanten aan NH? Niet negatief gezien hoor ;) .
Maar ik weet niet of het bestaat?
Groetjes

sanne83

Re: Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:18

Voor het paard of de mens?
Alles heeft z'n voors en z'n tegens ;)

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:09

Ik weet het niet.
Maar wat ik wel vaak van mensen hoor die niet in het NH zitten is dat een touwhalster erg gemeen en scherp is.
Ik ben het er niet echt mee eens het is net zoals bij een bit vooral de manier waarop ermee om wordt gegaan.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:12

Geen idee. Maar ik denk dat voor alles geldt dat: als je het niet goed doet, het schadelijk kan zijn. In weke vorm dan ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:16

Janedieene schreef:
zijn er ook slechte kanten aan NH? Niet negatief gezien hoor ;) .

Haha, je spreekt jezelf wel ongelovelijk tegen zo :P

Natuurlijk zitten er bij iedere stroming goede en mindere punten. Echt slechte wil ik het niet direct noemen, want voor sommige mensen werkt het blijkbaar wel, persoonlijk zou ik iets niet meepakken.

Heb bijv eens een clinic gezien waarin met een 2 jarig paard werd gewerkt. De man van de clinic was een proffecional en werkte regelmatig met jonge paarden. Persoonlijk vond ik het te heftig voor zo'n jong ding, zeker toen ze ook nog eens een hoofdstel om gingen doen.

Maar aan de andere kant doe ik best wel dingen met mijn paard, NH-geënt waarvan mijn stalgenoten niets snappen en dit 'noooooooooit' bij hun paard zouden gebruiken.

Dus over slechte dingen.. Ik kan niet direct zeggen wat goed en slecht is. Wel denk ik dat je er niet in moet doorslaan, maar dat is bij elke stroming zo. En natuurlijk moet je je verstand gebruiken en niet zomaar iets klakkeloos overnmen én natuurlijk de prof hun werk moet laten doen en niet zelf knoeien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:32

Slechte dingen hebben meestal te maken met degene die het toepast...

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:21

Voor mij is het geweldig,
Ik weet wel dat er ook minpunten zijn...
Maar ik kan dat moeilijk accepteren.. Want ik vind het zo te gek !!

Zoals toen ik met mijn vp begon reed ik hem met bit, maar ik was gewend met mijn vorige vp om bitloos te rijden, dus na korte tijd al met touwhalster en teugels begonnen met rijden! Ging meteen super natuurlijk, nu loopt hij uit zichzelf aan de teugel zonder dat je er wat aan hoeft te doen, lekker te briesen! En lekker grondwerken ofcourse;)
Het is gewoon geweldig vind ik,
maar ik weet,
elk voordeel heeft zn nadeel!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:28

Net zoals overal zijn er ook mindere trainers te vinden, waarbij ik hun werkwijze niet erg fijn vindt.
Maar er zijn ook mensen die graag aan NH willen doen en t uit boekjes proberen te halen en vervolgens half verongelukken met hun dier, 'omdat het allemaal zo simpel leek vanuit het boek'.
Nadeel van het NH vind ik dat het heel populair is en het uieindelijke doel heel gaaf is, maar zelf gaan prutsen dmv boekjes en er straal voorbij wordt gelopen aan wat NH nou eigenlijk precies is, en dat is niet het aanleren van kunstjes, maar een band opbouwen met je paard.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:33

Ik vind het ook geweldig, ben nu een tijdje bezig met mijn net drie jarig paard en ze pakt het super goed op.
Vooral grondwerk vind ik heerlijk omdat ik haar ook veel beter begin te begrijpen, ik had haar ook direct toen ze drie werd aan een longeerlijn kunnen zetten maar ik vind dat je dan niet ziet wat er in het hoofd van je paard om gaat.
Voor en nadelen zijn er altijd en overal mee, er zijn verschillende manieren om NH toe te passen bijv. Parelli of Voest, neem les bij een gediplomeert instructeur, leer van iedereen iets en combineer alles waar jij je het beste bij voelt.
En dit is niet alleen met NH zo, denk dat wat je ook doet overal voor en nadelen hebt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:38

Grondwerk is super leuk, en weetje wat helemaal great is,
als je nu gewoon op een stoeltje voor de wei/paddock gaat zitten, zie je gewoon de (parelli)games terug in het gedrag dat paarden op elkaar hebben :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:44

Het probleem met NH is, dat heel veel mensen het verkeerd toepassen. Ook bij de NH geldt: zo hard als het moet en zo zacht als het kan. Alleen is het probleem bij sommigen dat ze niet "zo hard als het moet" durven toe te passen. Dus leert het paard dat het de persoon op de grond niet serieus hoeft te nemen, krijg je de nodige aanvaringen die het paard wint, en dan krijgt NH meteen de stempel dat het niet deugt.

NH is ontzettend populair, en mits goed toegepast, kan het de combinatie persoon-paard samen tot ongekende hoogte brengen. Het sleutelwoord ligt hier in "mits goed toegepast". NH is niet - wat sommige mensen denken - het instralen van een paard, alleen maar fluisteren, en als ik lief doe tegen een paard, doet hij lief terug. Je moet durven in te grijpen op het juiste moment in een intensiteit die aankomt. En dat kunnen sommige mensen niet, en als ze het bij een ander zien, is dat meteen "not done".

Een van de voorbeelden wordt hier al in dit topic opgenoemd. Een tweejarige, waar men "in de ogen van de kijker" te ver mee gaat. Maar mits goed toegepast, is er niets mis mee om een tweejarige behoedzaam aan het werk te zetten. De grens van het beleren van paarden, dat magische derde jaar, zit in het hoofd van ons mensen, niet in die van het paard. Een twee en een half jarige, die er lichamelijk toe in staat is, mag gerust een keer een rondje om zijn baas heenlopen...

Hier een link naar een filmpje, dat ik al eens eerder in een topic heb geplaatst. De reactie van ander bokkers is dat er te ruw met het paard werd omgegaan. Ikzelf zie dat niet zo. Het is een opname van een dier dat nog volop in training staat, en dan gaat er weleens wat mis. Paardje dreigt een paar keer op zijn snuffert te gaan, moet hij maar opletten waar hij zijn voeten neerzet.
De leeftijd van het paard op het moment van de opname van deze film is niet bekend. Wel dat het om een mustang gaat. Aan het uiterlijk van het paard te oordelen schat ik hem op een jaar of 2,5. Is dit teveel gevraagd van dit paardje? Ik vind persoonlijk van niet.

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Nog een voorbeeld: sacking out met een papieren zak. Link naar onderstaan filmpje heb ik wel vaker op bokt geplaatst, en de reacties waren toen ook niet mis. Er werd gereageerd alsof deze beste man het paard aan het afrossen is. Maar goed, kijk en oordeel zelf. En hou even in je achterhoofd dat het referentiekader waar je zelf dagelijks mee te maken krijgt, heel bepalend is voor je eerste oordeel.

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 07:58

@cassidy,
ik ben het helemaal met je eens!
Mooi geformuleerd btw,
Ik had in het begin ook zoiets van ojee moet ik m nu slaan met mijn leadrope(tijdens driving game) maar je merkt gewoon dat hij het gewoon weet, omdat alles netjes volgens de fases gebeurd, en als dit 1 á 2 keer gebeurd, zal hij sneller reageren als daarvoor!
Mijn moeder vind dat ik veel te streng voor (al mijn voorgaande en huidige) vp ben, maar hij weet wat hij kan verwachten en het gekke is, dat hij nog steeds hinnikt als ik eraan kom en steeds weer met een vrolijke bui begint en eindigt,
Want wat als jij hem al niet corrigeeerd, hoe kan je hem dan beschermen voor alle monsters en demonen die in de bosjes zitten? Want als je hem niet aan kan, kan je hun al helemaal niet aan..

NH is gewoon vooral in de begin fase(de eerste 3 maanden ongeveer) vooral veel opbouwen tot zware fases omdat het dan echt even aan elkaar wennen en de leiderrol op je nemen is, vaak is het later steeds gevoeliger omdat hij steeds beter zal reageren en jou zal accepteren en weten dat iets weigeren geen zin heeft;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:18

Wat ik eigenlijk een groot nadeel vind is dat bij veel mensen de informatie uit een boekje komt.
Heel veel mensen nemen geen les, maar lezen een boek, kijken een dvd, en denken dat ze het wel kunnen..

Zie een voorbeeld als een join up.. hoeveel mensen doen dat, terwijl ze eigenlijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Voor het paard echt stressvol, en voor de mens gevaarlijk.

Verder liep ik met parelli (ja, ook na lessen) tegen het feit aan dat mijn paard zich robotachtig ging gedragen.. Hij was te gefocust op mij.
Als hij een eind verder in de weide stond reageerde hij nog op mijn bewegingen.. vond ik niet echt nodig..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:19

Ik ben nu zo'n 4-jaar bezig met NH/Freestyle, en sluit me volledig aan op de vorige berichten.(alles komt me helaas bekend voor...)
Ik ben ook begeleider van ponykampen en zie wat de "vooroordelen" zijn.
Velen zijn echt heel erg zacht met hun pony/paard, en als ik dan naar mezelf kijk: ik lijk soms wel een lompe boer....
Ik merk dat ik zo "hard" ben geworden, maarja, het werkt, en de paarden komen niet in protest maar luisteren zelfs beter.
Soms moet ik er wel om lachen, hoe anders ik met de paarden omga dan het vooroordeel is :')
Wat ik wel doe is luisteren, maar ik ben nogsteeds de leider, dus uiteindelijk bepaal ik wat we gaan doen, maar als ik mn eisen te hoog heb gestelt moet ik ze wel bijstellen.
Ik ben trouwens nooit uit boekjes bezig geweest maar heb ik altijd les gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:30

Laraax schreef:
@cassidy,
ik ben het helemaal met je eens!
Mooi geformuleerd btw,
Ik had in het begin ook zoiets van ojee moet ik m nu slaan met mijn leadrope(tijdens driving game) maar je merkt gewoon dat hij het gewoon weet, omdat alles netjes volgens de fases gebeurd, en als dit 1 á 2 keer gebeurd, zal hij sneller reageren als daarvoor!

:j "A horse knows exactly what happens, before what happens happens". Als je de fases goed doorloopt, is er niets mis met een keertje doorgrijpen. Hoeft doorgaans maar 1 keer, maar dan wel goed en in een intensiteit die aankomt. Alle aanwijzingen waar het paard niet op hoeft te reageren creeeren ruis en had je beter niet kunnen geven.

De hele NH stroming is wel heel fijn dat er steeds meer mensen komen die zich verdiepen in het "wezen paard". Die willen leren begrijpen waarom een paard in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageert, waarom hij in eerste instantie vlucht, en wat jij kunt doen om dat patroon te doorbreken. Het is ook een stuk veiligheid. Maar "gelijk niveau" waar ik zoveel jongvolwassen paardenliefhebbers over zie schrijven, dat bestaat niet bij een paard. Jij bent de leider, en als jij dat niet bent, gaat het paard het overnemen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nu kun je het leiderschap verkrijgen door intimidatie, of door te laten zien dat jij het waard bent om de leider te zijn van je paard, dat hij je volledig kan vertrouwen. En alleen dat is al een hele ommezwaai in de hoofd van de mens. De mens moet het paard gaan begrijpen, het paard kent zichzelf al...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:41

Ik ben het grotendeels met Cassidy eens.

Met de uitgangspunten van NH is niet persé wat mis. Wel met toepassen ervan door mensen.

Ik heb ook paarden gezien die door NH verknipt waren. Moet je voorstellen dat je een jaartje of 2 pakweg de seven games gaat oefenen. Of mensen die veel te lief waren bij een ongelofelijk dominant en slim paard. Dat helpt niet.

Daarnaast lopen ideeën over NH (als benadering) en NH als religie door elkaar. Terwijl paarden voor zover ik weet niet religieus zijn. Die willen duidelijkheid, een kudde met soortgenoten, veiligheid en leven op een manier die bij de soort past.

Maar dat allemaal wel in een door mensen ingericht landschap. En dat maakt dat je compromissen moet sluiten. Omheiningen bijvoorbeeld. Stallen. Niet ieder paard kan bij ieder paard in de groep tenzij je een zwaar risico op blessures voor lief neemt. En sommige paarden hebben wel een deken nodig. Omdat ze echt niet warm kunnen blijven, heel veel last van vliegen hebben e.d..

En daar waar NH religie wordt rukt het achtervoegsel '-loos' op. Bitloos, stalloos, dekenloos, ijzerloos, geweldloos, boomloos en soms ook ruiterloos. Daar zit het gevaar van NH. In wat mensen ermee doen en de mate waarin mensen zelf niet meer nadenken maar blindelings volgen. Ogenloos zou je kunnen zeggen ;)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:01

Anya schreef:
En daar waar NH religie wordt rukt het achtervoegsel '-loos' op. Bitloos, stalloos, dekenloos, ijzerloos, geweldloos, boomloos en soms ook ruiterloos. Daar zit het gevaar van NH. In wat mensen ermee doen en de mate waarin mensen zelf niet meer nadenken maar blindelings volgen. Ogenloos zou je kunnen zeggen ;)

haha,
de eigenaresse van mijn huidige vp heeft 'm ook dekenloos in de paddock, en opzich snap ik t wel, natuurlijke leefoomgeving enzo.. Maar ik vind het best wel irritant zo in de winter..
anders kan je nog even lekker borstelen ofzo, maar als je paard/pony/vp onder de sneeuw/kletsnat is, vind ik dat niet zo'n lekker idee...
Zij rijd hem ook boomloos, niet bitloos want dat durft ze niet geloof ik, ik rij wel met hem bitloos..

Ik heb zelf ook eigelijk alleen les, van mijn instructrice mag ik dan per les een boekje lenen waarin informatie staat dat terugslaat op de les, zo kan ik het thuis nog even doorlezen en de rest van de week(wanneer ik geen les heb) oefenen op de dingen.

Ik merk gewoon van mezelf dat als ik 3 weken geen les heb gehad dat ik dan wel gemakzuchtig kan worden en dingen tesnel wil gaan doen, vergeet fases te doen, of juist te lang een fase aanhouden..
(Ik ben qua parelli/NH nog best een groentje doe het pas vanaf oktober 09 dus nog geen jaar)

Trouwens, een vriendin van mij(ze is nogal eigenwijs en tegen NH) merkte laatst op;
Hoe kan je nou weten dat het zo is? Wat is je bewijs dat het zo bedoelt is?
Mijn antwoord was dat mensen wilde paarden hebben bestudeerd en bekeken etc etc, en dat meerdere mensen los van elkaar dezelfde conclusies konden trekken.
Maar daar was ze het niet mee eens... want dat kon toch niet, dat sloeg nergens op, blablaba...

Maar zo zit het toch wel?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:08

Jullie hebben (volgens mij) allebei gelijk. Er zijn heel veel onderzoeken naar paarden in het wild. En daar zijn heel veel dingen uitgekomen die heel zinvol zijn. Zo kunnen echt de meeste paarden best zonder deken. Zo hebben paarden heel kleine maagjes en daarom eten ze de hele dag. Er dus zo maar een hoeveelheid brok in gooien en je paard dag en nacht op stal zetten past niet bij het 'wezen paard'. Ook over gedrag is heel veel onderzoek gedaan.

En natuurlijk ook over het effect van bitten en ijzers. Maar in mijn optiek zijn niet al die onderzoeken even goed. Sommige ondrzoeken hebben een prima onderzoeksvraag. Maar de onderzoeksopzet kan discutabel zijn. Bijvoorbeeld als bewijs dat rijden met bit slecht is schedels met vermormingen opvoeren als bewijs is goed. Behalve als die schedels uit de middeleeuwen stammen. Want in die tijd reden mensen anders, waren er andersoortige bitten. Het zegt dus niet persé iets over rijden met bit anno nu. Zulke onderzoeken kom je vaker tegen.

En ook daarvoor geld: bedenk hoe zo'n onderzoek in elkaar zit. wat je ervan kan leren. Wat er niet klopt in een onderzoek.

Je kunt met onderzoeken ook prachtig liegen namelijk.
Dus: allebei gelijk ;)
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-05-10 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:34

Laraax schreef:
Trouwens, een vriendin van mij(ze is nogal eigenwijs en tegen NH) merkte laatst op;
Hoe kan je nou weten dat het zo is? Wat is je bewijs dat het zo bedoelt is?
Mijn antwoord was dat mensen wilde paarden hebben bestudeerd en bekeken etc etc, en dat meerdere mensen los van elkaar dezelfde conclusies konden trekken.
Maar daar was ze het niet mee eens... want dat kon toch niet, dat sloeg nergens op, blablaba...

Maar zo zit het toch wel?

Mag ik zeggen dat ik de indruk heb dat je vriendin niet open staat voor nieuwe dingen? Ze durft niet over haar grenzen heen te stappen en dingen van een andere kant te belichten. De angst voor het nieuwe bespeur ik daar, heb ik gelijk?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:25

Ja ze is nogal eigenwijs en wilt niet echt nieuwe dingen accepteren..
Ze denkt dat zonder sporen en een zweep van beide kanten haar paard niet kan lopen, en denkt dat je een paard alleen kan leren aan de teugel lopen als je bijzets op zn aller strakst zet..
Jammer genoeg..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:48

Voor het paard te hopen dat ze snel het licht ziet. Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gehad. Om te groeien zul je toch uit je comfort zone moeten stappen. Maar goed, daar moet zij klaar voor zijn. Wat anders dan blijven herhalen en voor te blijven doen hoe jij werkt en wat NH eigenlijk is kun je niet doen...

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:55

Ja, ik stuur haar ook vaak linkjes van youtubers die paarden op de NH-manier zadelmak maken enzo..
Ik vind het ook best zielig voor haar paard afentoe, want het is echt een schatje,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:57

Waarom neem je haar niet eens mee naar een NH event?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:08

Ik heb haar toevallig meegenomen naar een parelli demo op 27 april(geloof ik) in schimmelkroft te heemskerk..
Ze vond het super leuk om te zien maar dacht dat de paarden onder zware drugs/medicijnen zaten dat ze daarom zo rustig waren :(
maar ik hou vol, want op een dag moet ze het toch proberen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:14

FF mbt nadelen NH.
-verkeerde toepassing, zoals een aantal mensen noemden. Niet alleen een te 'mooi' droombeeld over de perfecte samenwerking en daarbij de realiteit uit het oog verliezend.. (gaat toch al snel om 600 kilo) maar ik zie ook 'robot' paarden door NH. Persoonlijk heb ik daar ook moeite mee. Paarden horen uitstraling te hebben, trotsheid en dat stukje glinstering in de ogen.
Als dat weg is, kan het paard wel braaf zijn, maar dan heb je dus een robot.
Dat zie je veelal als instructies op de voet worden gevolgd zonder dat mensen zelf blijven nadenken, blijven leren en om zich heen blijven kijken.
Ik heb niets met goeroe-achtige toestanden, waarbij mensen zo'n beetje alles voor heilig verklaren wat de betreffende persoon zegt. Er is altijd meer.
Ik vind dat je daarvoor open moet blijven staan.
Oogkleppen zijn nooit goed, in geen enkele stroming of discipline.

- De wildgroei van 'trainers'. Aan NH is geld te verdienen en dat weet iedere handige paardenman of vrouw onderhand. Dus rijzen de 'NH trainers' als paddestoelen uit de grond. Ik heb er al gezien waarbij mij de schoenen EN sokken uitvielen.
Geen gezonde situatie, denk ik. Te meer omdat vooral beginners of mensen die vast zitten met hun paard erin trappen.
Van menigeen gehoord dat ze kapitalen kwijt waren aan verschillende trainers die gouden bergen beloofden (of op zijn minst dat ze de problemen tussen paard en eigenaar konden oplossen) en jaren later nog geen stap verder waren.

NH kan zeer goed zijn, mits de beoefenaar zich eerst verdiept in basiskennis over paard en gedrag, ogen emn oren open houdt en er niet voor schroomt om in alle keukens een blik te werpen , kritisch blijft, vragen blijft stellen,en te kijken wat het beste bij hem/haar en zijn/haar paard past.
En ook daarna strategieen en ideeen blijft pikken van andere trainers :Y)
En dat hoeven niet uitsluitend NH trainers te zijn.
Ook 'andere' trainers kunnen waardevolle toevoegingen bieden, die je dan in eigen vorm kunt gieten.