welke methode voor mij en mijn paard, iemand tips??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

white_flower

welke methode voor mij en mijn paard, iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 23:04

monty, parelli, hemfling enz... ik heb geen idee welke methode bij mij zou passen.. :+

ik heb net een nieuw paard (nu 3 maanden hij stond daar al op stal, en ben daar maar gebleven, kortom niks nieuws waar aan hij moet wennen, hij is 11 dus ook geen groentje meer en ik rij kwa niveau en manier beetje hetzelfde als de vorrige eigenaresse, hij had ook afentoe verzorgsters dus wennen aan nieuwe mensen is het ook niet) maar hij dendert nogal over me heen, duwt me zo opzij als ik aan het poetsen ben, ruimte genoeg om zn hoofd te schuren maar ik ben leuker.. en wil als eerste het hek door enz. verder is het een schat en met rijden ook geen problemen, maar ik vind het nogal vervelend.. hier heb ik met mijn vorrige paard nooit last van gehad, ook niet in het begin. en met andere paarden als ik die afentoe rij ook niet..

iemand tips voor een goed boek of een methode die hiervoor zou helpen??

(owja en ik had de vorrige eigenaresse al benadert maar die zegt je moet boos worden, maar ik vind het niet leuk om alleen maar te lopen schreeuwen zoals zei dat deed..)

Annetje

Re: welke methode voor mij en mijn paard, iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:08

Ik denk dat je het heil niet zozeer in een methode moet zoeken, maar verdiep je eens in het wezen 'paard.'
Lees al die methodes door die je trukjes leren, lees alles wat je maar kunt vinden over kuddegedrag en het hoe en waarom een paard zo doet. Wellicht haal je uit al die informatie precies wat bij jou past.
Let ook eens goed op als je paard op de wei staat. Hoe gedraagt hij zich tegen andere paarden? Welk paard is het hoogst in rang, waar staat hij in de rangorde en waar leidt dit toe? Wie is zijn maatje en wat doet hij precies?
Wat doe JIJ als je bij hem bent? Waaraan laat jij zien dat hij jouw meerdere is? Verdiep je ook vooral in jezelf! Laat jezelf bijvoorbeeld filmen als je het paard aan het opzadelen bent of uit de wei gaat halen. Misschien zie je dan wel waar het misgaat.

Zoals jij over een methode praat, klinkt het alsof je een circustruukje wil gaan toepassen op je paard en zo werkt dat natuurlijk niet.

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 23:24

haha nee dat is niet de bedoeling maar vaak zit het em in heel simpele dingen die ikzelf verkeerd doe, maar ik moet het wel weten!!
en ik observeer hem al een tijdje maar meer omdat ik dat leuk vind :+ maar ze staan met zn 4en en hij staat duidenlijk onderaan, als ik hem roep en hij loopt richting hek word hij eerst wel even tegen gehouden en als "de rest" het okee vind mag hij doorlopen.
maar ik ga hem niet uit de groep halen en alleen zetten want dit is de natuur, maar ik denk dat ie dan over mij wél de baas wil spelen, ik weet het niet precies..

maar ik dacht als ik nou aan de hand ga werken met hem kan ik dat oefenen, maar heb wel een methode nodig waarvan ik een boek kan lezen of les in kan nemen, maar dan moet ik wel weten wélke geschikt voor mij is.. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:54

Welke methode geschikt voor je is, kun je pas zeggen als je de methode hebt doorlopen. Dat is natuurlijk een manier om erachter te komen welke bij je past.
Een andere manier is om een heel generalistische methode te gebruiken. Een smeltkroes van andere methodes. En in mijn ogen beland je dan bij Parelli.

Waarom Parelli? Omdat Parelli al een mengelmoes is van verschillende methodes, en omdat je er begeleiding bij kunt krijgen, tot op het allerhoogste niveau. En dat bieden bij lange na niet alle methodes: niet de begeleiding, en niet de mogelijke groei.

Laten we eens kijken naar de methodes die je opnoemt.

Monty Roberts: in mijn ogen is dat de Join Up, en alleen de Join Up. Mijn mening daarover is in een ander topic al duidelijk omschreven. Laten we kort samenvatten: je wilt niet bij iedere kleine onenigheid weer die round pen induiken om de verhoudingen recht te zetten met behulp van de Join Up. Daar zijn andere manieren voor.

Klaus Ferdinand Hempfling: begint op een dermate hoog niveau dat hij meer dan de helft van zijn potentiele volgelingen al kwijt raakt omdat ze hem niet kunnen volgen. Er zijn DVD's te krijgen die volstaan met documentatie hoe KFH met paarden danst, een genot om hem te zien omgaan met staatsgevaarlijke paarden met een achtergrondmuziekje van etherisch gepingel, maar of je daar nu zelf zoveel mee opschiet? Begeleiding door een gecertifieerd instructeur is in Nederland niet te krijgen, of je moet persoonlijk naar Denemarken willen afreizen?

Parelli: een Nederlandse vertegenwoordiging (Eddy Modde) die cursussen geeft door het hele land en waar je met problemen terecht kunt, al dan niet telefonisch, per mail of persoonlijk. Een duidelijk stappenplan, beginnend bij A, en met de mogelijkheid te eindigen bij Z, als je de nodige tijd, het nodige enthousiasme en de middelen wilt investeren.

Er is een boek van hem te krijgen: Natural Horse-Man-Ship, tegenwoordig ook in het Nederlands vertaald. Een aanrader....

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:07

Bij het openen van zo'n topic zullen de Parelli 'aanhangers' je Parelli aanraden, de Monty's raden je Monty aan etc.

Ik sluit me volledig aan bij Cassidy. Monty vind ik niks, Klaus vind ik prachtig om te lezen, echter is er geen lijn te volgen voor mij en zou ik niet weten waar te beginnen.

Parelli is geschikt voor ieder paard, alles staat duidelijk omschreven in de pakketten en wordt geweldig uitgelegd. Ik raad je ook Parelli aan, het aanschaffen van een Parelli pakket is het best geinvesteerde geld geweest :j.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:39

Ga op youtube verschillende filmpjes van NH trainers kijken en kijk wat voor een gevoel je er bij krijgt.

Ik ben zelf helemaal geen parelli iemand, meer hempfling. Iedereen is anders en elk paard is anders. We kunnen niet vertellen welke methode je moet volgen door het lezen van de problemen waar je tegen aan loopt. Bij elke methode word daar aandacht aan gegeven, maar elk weer op zijn geheel eigen wijze.

Hempfling zelf begint inderdaad al op een behoorlijk niveau. En dat zit hem niet in de ervaring van je zelf, maar jouw eigen geestelijke ontwikkeling. Ik ken mensen die nog nooit met paarden gewerkt hebben en met zijn eerste boek echt goed kunnen werken. Ik ken ook mensen die al jaren met paarden werken en die er helemaal niet uit komen.
Als je les neemt van iemand die hempfling methode gebruikt dan kan iedereen dat leren.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:04

ik sluit me ook aan bij Cassidy

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:14

Ik sluit me aan bij Annetje. Als je begrijpt hoe de belevingswereld van een paard in elkaar zit heb je geen "methode" nodig en kun je met gezond boerenverstand en begeleiding van iemand die al weet hoe het werkt een heel mooi begin maken. Grondwerk bijvoorbeeld is een mooie basis (heel handig boek van Inge Teblick te koop) en consequent zijn is vereiste nummer 1. Dus steeds duidelijk maken aan je paard wat er wel en niet mag en moet.

Daarnaast kun je je uiteraard inlezen in allerlei methodes en eruit halen wat bij jou en je paard past en goed voelt en dan kom je vanzelf op de methode "white_flower".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:16

je kan weet ik veel wat voor een stroming volgen, maar je moet je eigen houding to dit paard veranderen.......

Het enige wat je moet doen is duidelijk jouw grenzen van het toelaatbare aangeven......... dit mag altijd/dit mag nooit.....

En nogmaals dan kan je welke stroming dan ook volgen, maar als je dat niet in je hebt komt het voor een paard over als een goedkoop toneelstukje en heb je er helemaal niks aan :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:41

Ik sluit me bij cassidy aan, met als aanvulling dat parelli je inderdaad de mogelijkheid geeft bij a te beginnen en bij z te eindigen, maar dat moet dan wel iets zijn wat je moet willen ;)

Als je gewoon wilt dat je paard iets meer beleefdheid naar jou toe laat zien, kan je dat waarschijnlijk bij iedereen wel vinden en maakt het niet zoveel uit waar je voor kiest.
Wil je gaan voor zo veel mogelijk leren en zoveel mogelijk progressie, dan zou ik voor parelli gaan :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:04

ik zie hier niemand de methode van Emiel Voest "aanraden", komt misschien ook omdat je daar niet zo om gevraagd hebt...

maar deze methode vind ik zelf vooral geschikt om mee te beginnen, het is laagdrempelig en in nederland zijn er een aantal instructeurs die goed met deze methode kunnen werken.
(mocht je op zoek zijn naar een instructeur, neem er dan wel eentje van de site van Emiel Voest/eentje met een diploma)

persoonlijk vind ik het echt niet te doen om uit het niets een methode uit een boekje te leren.
maar met het opstapje van de Freestylemethode(als cursus) van Voest kan ik nu wel andere dingen gaan leren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:46

Wat Kiwiko al zegt, jij zal je houding naar het paard moeten aanpassen. Als je dat niet wil, gaat het van kwaad tot erger. Een paard wil graag duidelijkheid over waar jouw grenzen ten opzichte van hem liggen en die zul jij moeten aangeven. Ik stuur je per pb gegevens van 2 lesgeefmensen die je mogelijk verder kunnen helpen hiermee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:48

white_flower schreef:
haha nee dat is niet de bedoeling maar vaak zit het em in heel simpele dingen die ikzelf verkeerd doe, maar ik moet het wel weten!!
en ik observeer hem al een tijdje maar meer omdat ik dat leuk vind :+ maar ze staan met zn 4en en hij staat duidenlijk onderaan, als ik hem roep en hij loopt richting hek word hij eerst wel even tegen gehouden en als "de rest" het okee vind mag hij doorlopen.

Hoe geeft de rest aan dat ze het okee vinden? En kun je dat zelf ook op die manier aangeven? Denk ook niet dat de vorige eigenaresse bedoelde dat je in het oor van je paard moest schreeuwen.
Wat betreft het naast je lopen rustig wachten: ik ben gewoon gaan wandelen, wat sneller, wat langzamer en als het paard te ver voor me kwam, stilstaan en een paar pasjes achteruit. Heel consequent volhouden, maar dan snappen ze het wel.
En een paard schuurt niet uit het niks ineens tegen je aan, hiervoor dus al corrigeren, je kan gewoon het hoofd wegduwen of een klein tikje op de neus geven. Ikzelf leg altijd m'n hand op het voorhoofd, ik ben de enige die een hand heeft om te krabben, dus dan doe ik dat graag voor d'r.

En ook bij hekken e.d. als jij bij zo'n nauwe doorgang bent, zal ze denk ik niet de hele tijd super braaf achter je lopen en dan ineens in de galop door die gang gaan. Zorg dus dat ze achter je is, voordat je door zo'n nauwe doorgang gaat, is ze dat niet? Paar pasjes terug.

Denk niet dat je hier echt een methode voor nodig hebt, gewoon iets consequenter zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:37

Cassidy schreef:
Er is een boek van hem te krijgen: Natural Horse-Man-Ship, tegenwoordig ook in het Nederlands vertaald. Een aanrader....

Even een subvraag: zijn de pakketten tegenwoordig ook in het Nederlands (vertaald/ondertiteld) te krijgen?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:47

Nee Sonja.. De parellipakketten zijn echt alleen in het Engels te krijgen :).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:22

nathalieeee_ schreef:
Nee Sonja.. De parellipakketten zijn echt alleen in het Engels te krijgen :).

Oke! ;)