Freestyle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekyy

Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:01

Ik vroeg me af wie er bekend is of wie er aan het freestyle-systeem van Emiel Voest doet.
En wat vinden jullie eigelijk van het systeem van Emiel Voest.

Groetjes

Judje

Re: Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:17

Verplaatst van GVL naar NH.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:16

Ik vind voest prima om een paard mee te starten, maar als je echt ginteresseerd bent in grondwerk en het maanden/jaren met je paard wilt doen, dan vind ik dat voest niet de beste manier is. Het is te eentonig voor de meeste paarden en het wordt dus al snel saai. Om mee te beginnen en een week of 3-4 te doen is het prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:41

Het zou ook mijn manier niet zijn. Er zijn andere programma's waar je verder mee komt.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:35

Ik vind veel goede dingen in zijn methode zitten en ook veel dingen die overeen komen mat andere methodes. Makkelijk om mee te beginnen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:57

ik vind het vooral zinvol om mee te beginnen.
de methode is heel erg laagdrempelig, waardoor het iedereen een bepaalde basis kan geven.

ook vind ik het helemaal geen saaie methode, maar dat is ook maar net wat je er zelf van maakt!
wel als je alleen naar het grondwerken zou kijken, maar gelukkig heb je ook nog de lange lijnen, het loswerken, en het rijden.

daarnaast moet je zelf ook een beetje creatief ermee omgaan.

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:01

Ik vind het een geweldige methode. Deze methode gebruik ik zelf ook, ik vind het niet saai, je kunt het steeds verder uitbreiden, door zelf ook oefeningen te bedenken die je je paard laat uitvoeren of er steeds meer attributen bij te halen zoals een grondzeil, een paraplu, ballonnen enz enz.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat het eentonig zou zijn. Als jij elke week je paard longeert, dat is toch ook eentonig en daar kom je toch ook niet veel verder mee? Dat is toch ook elke x weer diezelfde rondjes die het paard loopt?
Grondwerk kun je leuk houden door de oefeningen steeds in een andere volgorde te doen en er regelmatig nieuwe bij doet, zo weet het paard nooit wat er precies gaat komen dus blijft het paard veel alerter en dat kun je van bijv. longeren niet zeggen.
Grondwerk is een leuke afwisseling die je naast het rijden met je paard kan doen. Het versterkt vooral je band met je paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 06:17

Het erbij halen van obstakels doe je met andere methoden ook, maar bij voest is het werken met obstakels een beetje bepekt tot 'er braaf langslopen' en 'misschien eraan ruiken'. Bij andere methoden zijn ze vele malen creativer, ook met de obstakels.

Longeren wil ik het niet eens over hebben, hoe saai dat wel niet is voor een paard :P

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:08

Ik ben begonnen met les in freestyle. Uiteindelijk omdat ik meer wilde ben ik eigenlijk gaan kijken hoe ik mij verder kon ontwikkelen in het grondwerk. Welke methodes heb je, welke spreken mij wel aan, welke spreken mij niet aan enz.
Freestyle vind ik nog steeds een leuke basis, maar het is niet iets wat ik blijvend zou toepassen.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:04

missmarley schreef:
Ik vind het een geweldige methode. Deze methode gebruik ik zelf ook, ik vind het niet saai, je kunt het steeds verder uitbreiden, door zelf ook oefeningen te bedenken die je je paard laat uitvoeren of er steeds meer attributen bij te halen zoals een grondzeil, een paraplu, ballonnen enz enz.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat het eentonig zou zijn. Als jij elke week je paard longeert, dat is toch ook eentonig en daar kom je toch ook niet veel verder mee? Dat is toch ook elke x weer diezelfde rondjes die het paard loopt?
Grondwerk kun je leuk houden door de oefeningen steeds in een andere volgorde te doen en er regelmatig nieuwe bij doet, zo weet het paard nooit wat er precies gaat komen dus blijft het paard veel alerter en dat kun je van bijv. longeren niet zeggen.
Grondwerk is een leuke afwisseling die je naast het rijden met je paard kan doen. Het versterkt vooral je band met je paard.

daar ben ik het helemaal mee eens.
door dat je verschilende dingen hebt zoals loswerken, grondwerk, dubbel lange lijnen.
kun je veel afwisselen waar door het eigelijk nooit saai word.
je kun zelf zo ver trainen met je paard dat hij/zij alleen nog maar op de kleinste bewegingen reageert.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:58

ik vind het een goede basis. Ik heb zelf de dvd's en boekjes doorgewerkt, en samen met mijn pony 2 weken in training gestaan bij een echte goede freestyle trainster. Dat was erg leuk en erg leerzaam. Maar het blijft voor mij alleen een basis: het gaat voor mij niet ver genoeg in op de theorie. Mijn basis is dus voest geweest, en de uitbreiding daarvan o.a parelli. ;)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:10

ik had net ook een topic over voest geopend maar werd weer gesloten, had deze niet gezien doordat de mijne verkeerd geplaatst was, dus vraag ik hier mijn vraag als het mag,
ik wil mijn verzorgpaard, die ik nog niet zo heel goed, wil ik de basis leren, naja laten zien dat IK de baas ben, en op dit moment is Nelson de baas over mij,
hoe beginnen jullie met de basis, wat zijn de eerste stapjes die ik moet doen en waar moet je op letten,, als het zou kunnen graag uitgebreid,

alvast bedankt ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:27

@misty2001: pff dat is best wel moeilijk om dat zelf te doen, het beste zou zijn als je begeleiding kan vinden die jou daarin kan ondersteunen

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:15

Misty2001 schreef:
ik had net ook een topic over voest geopend maar werd weer gesloten, had deze niet gezien doordat de mijne verkeerd geplaatst was, dus vraag ik hier mijn vraag als het mag,
ik wil mijn verzorgpaard, die ik nog niet zo heel goed, wil ik de basis leren, naja laten zien dat IK de baas ben, en op dit moment is Nelson de baas over mij,
hoe beginnen jullie met de basis, wat zijn de eerste stapjes die ik moet doen en waar moet je op letten,, als het zou kunnen graag uitgebreid,

alvast bedankt ;)

zoek les of volg een (thuisstudie)cursus ;) Als je wilt dat iemand het goed uit gaat leggen, dan zal die persoon er flink wat tijd in moeten steken, en tijd=geld. ;)
kijk eens naar boeken van: Voest, Parelli, Hempfling, Irwin, Rashid etc.
maar zoals hier als is gezegd zijn de boeken en dvd's van Emiel Voest een goede basis. begin daar eens mee.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:07

Alicia2u schreef:
bij voest is het werken met obstakels een beetje bepekt tot 'er braaf langslopen' en 'misschien eraan ruiken'. Bij andere methoden zijn ze vele malen creativer, ook met de obstakels.

Is dat zo :?
Ik heb al een tijdje freestyle les met Jamie, mijn 3 jarige, en ik heb het nog geen moment saai gevonden, we doen echt wel meer dan alleen maar braaf langs obstakels lopen en eraan ruiken. Elke week doen we weer iets anders, echt heel afwisselend en erg leuk!
Ik doe niks uit boekjes of van dvd's, heb alleen les van een freestyle instructrice.

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:42

@ Misty2001
Wat jij het best kan doen is je persoonlijke ruimte uitzetten.
Zet je paard in een wat kleinere ruimte, deel bijv de bak door de helft en ga daarin aan het werk met je paard.
Iedereen heeft een persoonlijke ruimte om zich heen, bij een mens is dat een armlengte om je heen, bij een paard een paardlengte, dus een groot paard heeft een grotere pers.ruimte dan een shetlander.
Je moet zorgen dat jouw paard respect krijgt voor jouw pers.ruimte. neem een leadrope of een lange lijn/longeerlijn. ga in de ruimte staan waar je paard staat. je doet of je het paard niet ziet en begint rond te lopen in die ruimte (niet gelijk in de richting van je paard lopen) tegelijkertijd ga je je lange lijn uitgooien. Met die lijn maak je je pers.ruimte groter. Een paard kan niet abstract denken dus op het moment dat jij die lijn uitgooit ben JIJ die lijn. Haal de lijn weer naar je toe terwijl je blijft lopen en gooi de lijn weer opnieuw uit. Als jouw paard stil blijft staan kom je uiteindelijk vanzelf je paard tegen. In de meeste gevallen loopt je paard echt wel weg als je in de buurt van hem komt met die lijn. Als dat zo is dan toont hij al respect voor jou.
Als je paard als een gek begint te rennen, geeft dat niets, loop terug naar het midden, laat je armen naar beneden langs je lichaam hangen en kijk naar beneden en kalmeer hem met je stem, begin dan opnieuw.
Mocht het paard vlak voor je blijven staan en is hij niet van plan om voor jou aan de kant te gaan (het is niet de bedoeling dat je de lijn tegen hem aan gaat gooien) stop dan 2 meter voor het paard en ga met het uiteinde van je touw zo'n 1 a 1,5 meter(dus niet de gesp) zwiepen (dus laat het touw naar voren zwaaien) reageerd hij daar niet op, zwiep dan harder of laat het uiteinde van het touw de grond eens raken en maak jezelf groot, hou je hoofd omhoog en schouders rechtop, op deze manier maak je meer indruk en kom je zeker over, doe desnoods een stapje naar voren, maar let er wel op dat het touw hem niet raakt! Nou dan moet hij toch echt wel voor je aan de kant gaan. Zodra hij van je wegloopt als jij je persoonlijke ruimte uitzet beloon hem dan "overdreven" met je stem, dan snapt hij dit spelletje echt wel.
Doe dit trouwens niet langer dan 10 minuten anders kan het paard zichzelf opgejaagt gaan voelen. Sluit af door het paard naar jou toe uit te nodigen. Doe een paar stappen achteruit en en kijk naar zijn benen (niet in zijn ogen) steek je hand uit richting hem en ga ontspannen staan en roep hem naar je toe, het kan soms even duren voordat hij komt, maar heb geduld. Komt hij na 2 min. nog niet loop hem dan iets tegemoet, als hij dan nog niet komt loop je weg met je rug naar hem toe en begin gewoon te wandelen en doe of hij er niet is, vaak begint het paard je dan te volgen, als hij dat dan doet ook uitbundig belonen.
Zo hier moet je wel wat mee kunnen.
Jammer dat je zo ver weg woont, ik geef zelf ook een aantal mensen les in het grondwerk/loswerken.
Is het duidelijk genoeg zo? In elk geval succes!
Als je dit in de praktijk gaat brengen zou ik het leuk vinden als je even laat weten hoe het ging ;-)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:20

missmarley schreef:
@ Misty2001
Zet je paard in een wat kleinere ruimte, deel bijv de bak door de helft en ga daarin aan het werk met je paard.
Iedereen heeft een persoonlijke ruimte om zich heen, bij een mens is dat een armlengte om je heen, bij een paard een paardlengte, dus een groot paard heeft een grotere pers.ruimte dan een shetlander.
Je moet zorgen dat jouw paard respect krijgt voor jouw pers.ruimte. neem een leadrope of een lange lijn/longeerlijn. ga in de ruimte staan waar je paard staat. je doet of je het paard niet ziet en begint rond te lopen in die ruimte (niet gelijk in de richting van je paard lopen) tegelijkertijd ga je je lange lijn uitgooien. Met die lijn maak je je pers.ruimte groter. Een paard kan niet abstract denken dus op het moment dat jij die lijn uitgooit ben JIJ die lijn. Haal de lijn weer naar je toe terwijl je blijft lopen en gooi de lijn weer opnieuw uit. Als jouw paard stil blijft staan kom je uiteindelijk vanzelf je paard tegen. In de meeste gevallen loopt je paard echt wel weg als je in de buurt van hem komt met die lijn. Als dat zo is dan toont hij al respect voor jou.
Als je paard als een gek begint te rennen, geeft dat niets, loop terug naar het midden, laat je armen naar beneden langs je lichaam hangen en kijk naar beneden en kalmeer hem met je stem, begin dan opnieuw.
Mocht het paard vlak voor je blijven staan en is hij niet van plan om voor jou aan de kant te gaan (het is niet de bedoeling dat je de lijn tegen hem aan gaat gooien) stop dan 2 meter voor het paard en ga met het uiteinde van je touw zo'n 1 a 1,5 meter(dus niet de gesp) zwiepen (dus laat het touw naar voren zwaaien) reageerd hij daar niet op, zwiep dan harder of laat het uiteinde van het touw de grond eens raken en maak jezelf groot, hou je hoofd omhoog en schouders rechtop, op deze manier maak je meer indruk en kom je zeker over, doe desnoods een stapje naar voren, maar let er wel op dat het touw hem niet raakt! Nou dan moet hij toch echt wel voor je aan de kant gaan. Zodra hij van je wegloopt als jij je persoonlijke ruimte uitzet beloon hem dan "overdreven" met je stem, dan snapt hij dit spelletje echt wel.
Doe dit trouwens niet langer dan 10 minuten anders kan het paard zichzelf opgejaagt gaan voelen. Sluit af door het paard naar jou toe uit te nodigen. Doe een paar stappen achteruit en en kijk naar zijn benen (niet in zijn ogen) steek je hand uit richting hem en ga ontspannen staan en roep hem naar je toe, het kan soms even duren voordat hij komt, maar heb geduld. Komt hij na 2 min. nog niet loop hem dan iets tegemoet, als hij dan nog niet komt loop je weg met je rug naar hem toe en begin gewoon te wandelen en doe of hij er niet is, vaak begint het paard je dan te volgen, als hij dat dan doet ook uitbundig belonen.
Jammer dat je zo ver weg woont, ik geef zelf ook een aantal mensen les in het grondwerk/loswerken.
Als je dit in de praktijk gaat brengen zou ik het leuk vinden als je even laat weten hoe het ging ;-)

wow heel erg bedankt,, :d, dit is echt super duidelijk, :D,
ik ga het zeker proberen, en zal je dan zeker een PB terug sturen hoe het ging, en wat ik heb gedaan, zodat je misschien iets kunt zeggen wat goed en fout ging, dit is ook wat in het broek van emiel voest stond,, alleen is het mij nu gelukkig duidelijker, :P, hihi,
dat van emiel is voor mij denk ik net nog iets te moeilijk geschreven, dus moet het na echt zovaak lezen wel begrijpen, maar toch was het een beetje kort neergezet, :D, en jij beschreef gewoon echt wat er kan gebeuren en als hij het niet doet wat je dan moet doen,, :d echt bedankt,,
maar mag ik misschien weten waar je woont?
misschien is er iets te regelen,
en ik zou ook wel graag hulp willen hebben die mij kan sturen wat goed en fout is, maar jammer genoeg is het niet dicht bij mij in de buurt, de dichtstbijzijnde die ik weet is Zwolle en dat is bijna 1½ uur rijden met gewone auto,, laat staan met trailer, :o, en ik heb jammer genoeg niet voor altijd vervoer, en ben nog geen 18 dus zelf rijden gaat ook niet,
vandaar de vraag, maar als je iemand weet die dichter bij mij in de buurt woont en het ook erg goed doet, wil ik altijd contact nemen,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:25

missmarley schreef:
@ Misty2001

Wat ik bij bovenstaande uitleg mis is wat je moet doen als het paard niet van je wegloopt, maar je aanvalt?

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:30

@ Cassidy,

dat wat ik er uit begrijp ( ik weet niet of het klopt,, dan mag er gerust op gereageerd worden ), is je groot maken, en dan weer weg jagen, maar niet aanraken, doe geen stap achteruit maar vooruit, dus laat zien dat jij er bent, en dat jij de baas bent, en laat hem weer die ronding maken, tot hij op een gegeven moment afkauwd en zijn hoofd weer laag doet dat is het een teken van respect dat hij het duur krijgt,
maarja ik weet niet of dit klopt, en als hij dan als nog aanvalt,, :o weet ik het ook niet, gelukkig is die van mij niet zo, ( naja ff afkloppen :P)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:33

Ik kan je de loswerkcursus van Voest van harte aanbevelen om mee te beginnen. Daarin wordt de hele basis uitgelegd. Is een 3-daagse cursus en superleuk!

Bij ons op stal zijn ze helemaal van freestyle, sinds de staleigenaresse de opleiding voor Voest-instructrice is gaan volgen.

Dat is echt helemaal fantastisch.

Zelfs de meest doorgewinterde standaard dressuurwedstrijdtypjes vinden het interessant en vinden er iets in.

Mijn instructrice geeft regelmatig clinics: www.dhpv.nl

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:24

Cassidy schreef:
missmarley schreef:
@ Misty2001

Wat ik bij bovenstaande uitleg mis is wat je moet doen als het paard niet van je wegloopt, maar je aanvalt?

Mocht het paard je willen aanvallen wat toch wel heel zelden gebeurd, ga je gelijk met het uiteinde van de lijn hard zwaaien, het paard zal dan echt niet zomaar in die ruimte komen omdat hij zelf ook wel ziet dat als hij dichterbij komt een fikse klap van de lijn krijgt. Dus je slaat het paard zelf niet. Hij zou dan jouw pers.ruimte in rennen wat jij niet wil en hij draagt zelf de consequenties ervan (die klap van de lijn), net zoals hij een trap van een paard krijgt in de wei van het paard die in een hogere rang staat en hem eerst waarschuwt hem die ruimte te verlaten, als hij dat niet snel genoeg doet krijgt hij gewoon een trap van dat paard.
Bij het zwiepen van de lijn is het hier ook zeer belangrijk dat je jezelf groot maakt.