Stelling: "NH is geen doel maar een middel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Stelling: "NH is geen doel maar een middel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 23:22

Terwijl ik vanavond met mijn net gecastreerde ruin op therapeutische basis met hem aan het wandelen was schoot deze stelling door mijn hoofd....

Allemaal leuk en aardig hoor, met zo'n paard door het bos wandelen aan een halstertje met een touwtje eraan maar niet het doel waarom ik een paard heb. Ik heb een paard om op te rijden en wil dat ie doet wat ik van hem vraag. Dat ik er nu naast liep heeft dus als reden dat erop niet kan omdat hij herstellende is van een operatie. Andere reden waarom ik ernaast zou kunnen lopen is een blessure van mezelf. Maar als beide zaken in orde zijn maak ik liever die bosrit onder de man en pak ondertussen nog wat oefeningen mee om het paard te gymnastiseren. De tijd dat ie met zijn maat in de wei loopt benut ie maar om te lanterfanteren maar als ik met hem bezig ben moet ie luisteren. Hij mag best argumenten aandragen maar uiteindelijk heb ik het laatste woord. Altijd.

Moderatoropmerking:
Titel verduidelijkt

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:26

En wat wil je precies zeggen met dit topic..?
Alle mensen die aan 'NH' doen/natuurlijk met hun paard omgaan kunnen niet paardrijden en vinden het niet erg als hun paard niet luistert?
Beetje kort door de bocht vind je zelf niet :')

*Typo
Laatst bijgewerkt door Bliksem op 14-05-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellona_K

Re: NH is gewoon een benaming voor mensen die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:30

Wat boeit het nou wat mensen met hun paard doen?! Zolang ze er goed voor zorgen, moet iedereen toch zelf weten wat hij / zij met zijn / haar paard doet?

Ga eens kijken op een gemiddelde (basis)wedstrijd, alsof de wedstrijdruiters zelf allemaal kunnen rijden ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:32

Wat een rare beredenering ? Al ben ik zelf van mening dat NH niet iets nieuws is, dit is al eeuwen van belang, mens is baasje heeft te luisteren respect, voila dat is natuurlijk, wij staan erboven.

Rijden staat hier los van.

Edit : Typo
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 14-05-09 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:35

En waarom zou een paard wat op NH basis gehouden en beleerd wordt niet hoeven luisteren? Want dat stukje mis ik net eventjes.

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:35

Er zijn mensen die aan NH doen en zonder zadel of hoofdstel hun paard berijden, deze mensen kunnen dus ook niet rijden dan? hmm...
Verder sluit ik mij aan bij wat hierboven al gezegd is :)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:38

Het beestje moet maar een naam hebben. En dat is tegenwoordig natural horsemanship, maar het bestaat al jaren.
Ook deze mensen zijn serieus met hun paard bezig en ook hun proberen hun paard iets te leren. En dat gaat alleen als het paard zijn aandacht bij jou heeft. Mensen die volgens de richtlijnen van NH werken proberen een paard meer te leren vanaf de grond, met als doel, dat ze op hun paard sneller dingen bereiken. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. We willen allemaal een band met je paard en een paard dat naar je luistert, respect voor je heeft en zijn best voor je doet.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:39

Ik denk een betere stelling is:

'NH is voor mensen die niet altijd willen rijden'.

Denk dat je dan beter in de buurt komt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 23:40

Al eeuwen lang wordt een paard gehouden voor een doel: om als last of trekdier te werken of met een ruiter op zijn rug rond te lopen.

De omgangsvorm moet dan al goed zijn anders krijg je niet gedaan van je paard wat je wilt zonder jezelf of het paard schade toe te brengen.

NH is geen doel maar een middel om te bereiken wat je wilt.

Het valt mij op dat NH vaak als doel wordt gezien hier op bokt.

(net als dat ik vind dat dressuuroefeningen een middel zijn om je paard te gymnastiseren en geen doel opzich)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:40

Ik ga er van uit dat de titel een stelling is, en ik ben het daar pertinent NIET mee eens. NH is niet een beetje leadrope zwieren en stukjes wandelen of vanaf de grond werken omdat je niet kunt of wilt rijden, het is een leerschool voor de mens en gymnasticeren voor het paard, in het begin vanaf de grond, met uiteindelijk doel dat het later vanuit het zadel beter gaat.

De mens moet begrijpen hoe een paard in elkaar steekt, en waarom hij reageert zoals het reageert. En door al die oefeningen krijgt de mens handvaten hoe hij met zijn paard om kan gaan en problemen op kan lossen.

Dat menigeen met NH en dan bijv. Parelli, want die werkt in levels, niet boven level 1 uitkomt ligt aan de personen zelf, en beslist niet aan het fenomeen NH!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:42

hahaha wat grappig, je hebt denk ik een makkelijk paard ofzo, ga eens wandelen met die van mij.. hij maakt een wandeling nog eens spannend door zo nu en dan een poging te doen om de beek in te springen die toch langs de berm ligt. bovendien hebben veel tegenwoordige wedstrijdruiters niet gehoord van verkeersmak maken.., omgaan met verkeer, grote landbouwwerktuigen, onder viaducten door, over viaducten heen, omgaan met vrachtwagens, toeterende auto's, blaffende honden, motorcrossers die onverwachts door het bos komen, mensen op de skeelers, wapperende vlaggen, verkeersborden, over bruggetjes heen lopen, putjes in de weg, door waterplassen heen lopen enz.. is jou paard bomproof? je kunt ze echt vanalles leren hoor ;)

en wie zegt datwandelen alleen voor NH-ers is? maarja je hebt van die mensen die stikken van de vooroordelen en hebben een creatieve hokjes geest..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:42

Anne_GTI schreef:
NH is geen doel maar een middel om te bereiken wat je wilt.

Waarom dan niet? Vind je paard op een NH manier houden een erg leuk doel.
Leuker dan elke dag in de bak rijden om als doel wedstrijden te winnen vind ik persoonlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:45

BraveSpots schreef:
Leuker dan elke dag in de bak rijden om als doel wedstrijden te winnen vind ik persoonlijk.

Wat valt er bij jou onder een paard NH houden? Verwar je NH niet met Natural? Ik kan mijn paard wedstrijdgericht trainen en evengoed aan NH doen. Ik kan hem met boomzadel, bit, ijzers onder en onder dekens geschoren op stal hebben staan, en evengoed aan NH doen....

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:46

Wow, ik vind dit wel een heel gewaagde stelling en toch wel wat kort door de bocht. Zoals mijn instructrice altijd zegt in elke methode zit wel iets goeds... Ik ben zelf echt geen NH persoon verre van zelfs, maar ik weet wel zeker dat ik stukjes NH mee pak bewust of onbewust ik denk dat we dat allemaal wel doen.

Ik heb meestal niet zoveel op met NH dingen, maar als anderen zich daar wel in kunnen vinden is dat hun zaak. Als zij daar blij van worden so be it. Maar om nou te zeggen dat die mensen per definitie niet kunnen rijden gaat me echt te ver....

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:47

Ik ben het met Anne_GTI eens. NH is een middel om je paard gelukkig te maken, waardoor hij graag voor je wil werken. Waardoor je zonder dwang dingen met hem/haar kan bereiken.
Voor de recreatieve ruiters is het doel dan om lekker buiten te rijden, maar niet het NH op zich.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:50

Cassidy schreef:
BraveSpots schreef:

Wat valt er bij jou onder een paard NH houden? Verwar je NH niet met Natural? Ik kan mijn paard wedstrijdgericht trainen en evengoed aan NH doen. Ik kan hem met boomzadel, bit, ijzers onder en onder dekens geschoren op stal hebben staan, en evengoed aan NH doen....

Je hebt gelijk, smijt het één en ander onterecht door elkaar.

Wat ik wou zeggen aan de TS, waarom zou je je paard niet voor de leuk kunnen houden, om er elke dag stapwandelingen mee in het bos te maken aan de hand. Kan toch ook een doel zijn.
En dat vind ik persoonlijk een leuker doel dan eindeloos wedstrijdjes rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:51

mcsjelle schreef:
Ik ben het met Anne_GTI eens. NH is een middel om je paard gelukkig te maken, waardoor hij graag voor je wil werken. Waardoor je zonder dwang dingen met hem/haar kan bereiken.
Voor de recreatieve ruiters is het doel dan om lekker buiten te rijden, maar niet het NH op zich.

Dan zou ik toch eens even kijken naar haar eerste bericht in dit topic. Ook iemand die aan NH doet heeft het laatste woord. Altijd. De manier waarop je dat bereikt is alleen anders, en niet voor iedereen begrijpelijk, helemaal als je niet bekend met NH bent.

En dat het grondwerk en gymnasticeren je niet zo ligt, je het misschien saai vindt, en dat je er liever op zit, kan allemaal wel zijn, maar gymnasticeren kan vanaf de grond, en is beslist geen lanterfanten. En het is interessant genoeg te maken, als je je eigen fantasie maar gebruikt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:53

BraveSpots schreef:

Ik rij ook niet, maar heb helemaal niks met NH hoor :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:55

Lyonesse schreef:
BraveSpots schreef:

Ik rij ook niet, maar heb helemaal niks met NH hoor :+

Het is dan ook een stelling voor een reden ;) . Maar teminste niet zo controversieel (en voorspelbaar) als die van de TS.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:16

Klik op onderstaande link voor een filmpje van Clinton Anderson op een te corrigeren paard. Clinton Anderson volgt de methode, zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Wat hij heeft bereikt met zijn eigen paard is in het filmpje in mijn onderschrift te zien.

Ziehier een paard waarbij Clinton toch wat zeilen bij moet zetten om hem qua rijden zover te krijgen dat hij toch echt doet want Clinton wil

http://www.youtube.com/watch?v=Wm-xZeI1jlo

En hier een leerling die zijn methode van de DVD's heeft geleerd, ik zie hier ook geen paard dat niet hoeft te luisteren:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

En wat verder in de training

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:35

tja waar mensen zich al wel niet druk over kunnen maken. maar hey ieder zijn eigen mening.
het meeste is al wel gezegd denk ik.

wat ik wel een beetje zinloos vind is het continue "nieuwe" dingen uitvinden wat er eigenlijk altijd al in zekere zin is geweest. zoals bijv. NH
gewoon lekker met je paard bezig zijn zoals dat goed voelt voor jullie ALLEBEI! paardrijden gaat toch om plezier? op welke manier dan ook? of heb ik soms iets gemist? :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:36

Misschien denk ik te gemakkelijk... :7
Maar is natural horsemanship/paardenfluisteraar zijn, niet gewoon simpelweg het spreken van de paardentaal?? Dus gewoon werken met paarden-lichaamstaal in plaats van met woorden en mensen-lichaamstaal..?
Welke 'methode' je gebruikt om die taal te leren maakt in mijn ogen geen zak uit.. of je nu met een parelli string gaat zwaaien, of een monty robberts halster hebt, of met of zonder bit en zadel enzo rijdt.. als het paard maar begrijpt dat het moet wijken als jij de kont erheen draait.. als het maar begrijpt dat jij een persoonlijke ruimte hebt.. als je je paard naar je toe kan laten komen door uitnodigend te gaan staan zonder woorden of commando's.. en je paard weg kan duwen door niets anders dan je groot te maken en naar voren te lopen.. Dan spreek je de paardentaal, dan ben jij de Alfa-merrie, de dominante hengst.. en of iemand je dan paardenfluisteraar noemt, of horseman shipper, of wat dan ook.. Maakt dat dan verschil? Nee, totaal niet.
Het heeft ook helemaal niets te maken met rijden of niet. Alleen met het spreken van paardentaal..

En als je een tijdje niet kan rijden ivm blessures ofzo, is het dan niet juist heel fijn om aan de band met je paard te werken? Grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen.. Prima toch?
Het is sneu voor de paarden dat sommige mensen daar niet voor open staan, en hun 'fiets' lekker een paar maanden op stal laten staan als ze niet kunnen rijden..

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 00:53

Het bleek vanavond maar weer dat je niet allerlei vage CD's en hulpmiddelen nodig hebt om gewoon een blokje om te wandelen met een 4-jarige ruin die net gecastreerd is. De held probeert zich alleen met zijn 1.70 achter mijn rug te verschuilen als ie iets eng vindt en eigenlijk wilde hij het liefst in mijn binnenzak kruipen toen hij achter me aan onder een tunneltje door moest.
Maar hij doet het wel omdat hij weet dat ik nooit iets van hem zal vragen wat hij niet kan. Verder maak ik er geen poespas van. Ik vraag, hij doet en als ie wat overdreven reageert lach ik hem uit en loop gewoon door, hij volgt wel weer.

Waarom allemaal dure cursussen volgen en hulpstukken aanschaffen als je door gewoon normaal te doen prima je paard daar kan krijgen waar je wilt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:06

De vraag is dan meteen: wat is normaal? Is normaal dat wat andere mensen doen? Waat meet jij je aan?

Jij hebt de kennis waar je uit kunt putten, een relatie met je paard dat hij je al als baas ziet waar je je veilig achter kunt verstoppen als het eng wordt, maar het tegenovergestelde kan ook voorkomen. Een paard met veel zelfvertrouwen die het heft in handen neemt bij dergelijke wandelingen moet je ook op een knappe manier weer op zijn plek kunnen zetten, toch?

Nogmaals, NH is hip, NH is in. Niet iedereen die nu een paard aanschaft is daarmee opgegroeid of heeft maar een greintje verstand waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Het symptoom vluchtdier versus roofdier moet mensen die daar geen ervaring mee hebben eerst uitgelegd worden, en dan moet je ze nog bijbrengen wat je moet en kunt doen als 600 kilo ineens beslist dat hij rechtsaf wil gaan, terwijl jij linksaf in gedachten had...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:25

Herkenbaar. Veel mensen zien het als 'afgang' als je niet rijdt met je paard en grondwerk doet of gaat wandelen.

Ook paardenleken geven commentaar onderweg 'moet je er niet op?' 'is je band lek?' 'is hij te jong om op te rijden?'

En het commentaar van andere paardenmensen zal ik maar niet herhalen hier. Wat ik in de loop van de jaren naar mijn hoofd heb gekregen %). Kennelijk is náást je paard dingen doen een vernedering voor heel veel ego's. :+

Diezelfde ego's dragen dan de boodschap uit dat NH voor stakkers is, zodat ze zichzelf een beetje beter voelen.

Dan glimlach ik en loop door. ;-)