DDW1190 schreef:okee! maar zou het erg wezen om gewoon met zadel en hoofdstel te gaan rijden? en af en toe horsemanship? ik heb al op verschillende filmpjes gekeken ziet er hardstikke gaaf uit!
ik zou even na je site gaan surfen hopelijk helpt het me meer!
NH doe je niet af en toe. NH is gewoon een manier van omgaan met je paard. Een basis, zeg maar, waarbij je bij alles gebruik maakt van een gemeenschappelijke taal. Goed uitgevoerd kan NH voor een goede band met het paard zorgen en een basis vormen voor alles wat je in de toekomst met hem wilt gaan doen.
NH sluit rijden met hoofdstel en zadel echt niet uit. Integendeel. Vanuit de goede basis ontstaat vertrouwen en is alles mogelijk.
Maarrrrr.... je moet wel weten wat je doet. Op het moment dat je NH als truukjesdoos ziet (die indruk heb ik een beetje) ben je fout bezig.
Waar het om gaat is het begrijpen van gedrag van paarden (het kunnen 'lezen' van je poaard; dwz hoe voelt hij zich, wat doet hij, waarom doet hij dat) en daarop inspelen, gebruik makend van taal die hij begrijpt.
Als je dat kunt, heb je een stabiele basis voor alles wat je daarna wilt gaan doen.
´Je kunt dat echter niet leren uit boekjes en filmpjes, maar je zult hierin les moeten nemen. De enige NHer die thuisstudie mogelijk maakt is parelli, maar als je zelf verder niet over voldoende paardenervaring beschikt en een gezond eigen inzicht, is ook daarbij begeleiding nodig.
Je kunt nl nooit zomaar iets klakkeloos opvolgen. Je moet je altijd naar je paard en jezelf blijven kijken en dat wat je doet daarop aanpassen.