Mijn pony kent horsemanship maar ik niet?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Mijn pony kent horsemanship maar ik niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:24

hallo! :D

ik heb sindskort een nieuwe pony maar die kent waarschijnlijk alleen maar natural horsemanship, maar ik dus niet.
ik weet dus ook niet wat hij kent van Natural horsemanship!
maar ik wil het wel heel graag leren!
hij kent geen zadel en ook geen hoofdstel..
ik heb hem al wel rustig aan een hoofdstelletje in gedaan, maar dat vind hij niet zo fijn!
wie kan me helpen want ik weet echt niks van Horsemansship
ook is hij heel bang aangelegd en ik probeer echt dat we op elkaar kunnen vertrouwen!

alvast bedankt! :o

Puchje

Re: Mijn pony kent horsemanship maar ik niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:53

Helloo!

Ten eerste: elk paard kent NH, alleen de mens niet :P
Jij gaat je paard met NH leren om jouw lichaamstaal te herkennen, zodat hij terug kan communiceren op zijn manier. Het is dus een taal dat je samen met je paard ontwerpt om elkaar beter te verstaan.

Ten tweede: de beste tip die ik je kan geven is: les zoeken :) Waar woon je?

Wat je ook zou kunnen doen is op internet gaan surfen, filmpjes zoeken, sites zoeken (bv die uit mn onderschrift ;) ) en hier op Bokt gaan speuren, naar dingen die je aanspreken en juist niet.

Succes!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:57

okee! maar zou het erg wezen om gewoon met zadel en hoofdstel te gaan rijden? en af en toe horsemanship? ik heb al op verschillende filmpjes gekeken ziet er hardstikke gaaf uit!
ik zou even na je site gaan surfen hopelijk helpt het me meer!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:58

ik woon trouwens in kampen en daar heb je maandags een springles (je hoeft er niet in) en donderdag een dressuurles! en je kunt nog privelessen nemen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:00

ik zou gewoon eens les nemen van een ervaren nh mens. wie weet kunnen jullie smane meer dasn je denkt! en met zadel en hoofdstel rijden gaat vast wel maar misschien niet binnen een week. neem de tijd voor je nieuwe paardje! geniet van elkaar en als jullie elkaar goed vertrouwen komt het allemaal goed!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:02

Horsemanship is niet iets wat je af en toe 'doet' zoals springen of dressuren o.i.d.
Het is meer een manier waarmee je met je paard omgaat,
dat je dus naar zijn/haal lichaamstaal luistert en begrijpt.

Als je paard gewend is om zonder zadel of hoofdstel gereden te worden kan je zelf (met goede begeleiding zou ik zeggen) zo door gaan,
of hem dus laten wennen aan een zadel en hoofdstel (dat dus ook onder goede begeleiding of door iemand laten doen).

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:06

Uhm waarom heb je hem eigelijk gekocht als jouw intresses niet bij NH liggen

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:09

ik heb hem het zadel nog niet opgehad ik wil eerst dat hij een beetje wend aan de omgeving en ook aan mij en ik heb alle tijd van de wereld, ik heb het hoofdstel ook ingedaan maar ik zit niet veel aan de teugels en ik krijg goede begeleiding met het zadel erop doen! ik ken het opzich wel omdat ik ook weleens op jonge ponys heb gereden die geen zadel en hoofdstel kennen! dus moet hem denk ik gewoon beschouwen als jonge pony wat ik nu ook doet! hij is trouwens al een halfjaar niet gereden!

@ Djoya: de pony sprak mij heel erg aan! het is echt om vertrouwen te geven aan elkaar!
maar ik heb geen verstand van NH dus daarom vraag ik dat nu in dit topic! ik kan niet alles in een dag leren!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:13

dus je hebt wel ervaring met inrijden?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:41

enige tip: zoek les van iemand die ervaring heeft met NH. kijk eens op de websites van Emiel voest, parelli, mark rashid, of allerlei andere nederlandse instructrices.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:50

In je openingspost zeg je dat hij geen zadel en geen hoofdstel kent, en een paar reacties later is hij wel gereden? Wat hebben ze dan met hem gedaan? Bitloos en boomloos ingereden?

Dit is nu waar ik iedere keer voor waarschuw als je een jong paard wilt laten inrijden. Zorg voor een standaard basis, ga daarna bitloos of boomloos als je dat zonodig wilt. Doe je het anders bezorg je in het geval van verkoop de pony alleen maar meer stress en angst omdat hij de nieuwe eigenaar niet begrijpt.

Om het vertrouwen te krijgen: breng veel tijd met hem door, poets, praat en wandel met hem. En zie het idd als een blanco paard dat zadelmak gemaakt moet worden, begin gewoon van voren af aan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 17:08

hallo sorry voor de onnodige onduidelijkheid!

de oude eigenaren reden haar zonder zadel en met een touwhoofdstel maar ze heeft wel bij hun weleens het zadel opgehad dat zeggen ze, en ik denk zelf van ook want ik heb net het zadel opgeprobeerd en hij deed niks! en heb dus ook even een paar rondjes op hem gedraaft en gestapt! het is dus alleen dat hij nu het bit nog niet kent! ik heb besloten om hem gewoon met hoofdstel en zadel rijd omdat ik niks van NH afweet en ook een goede instructrice heb die me nu gaat helpen!

ik heb van hun niet het idee gehad dat er trucjes of wat dan ook gedaan is, eerder het idee dat de pony is gereden met touwhoofdstel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:35

Hoofdstel en bit, daar zijn ze snel genoeg aan gewend. Succes ermee.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:53

Alsie zo kan rijden zo laten! :D hartstikke leuk. Dressuur en springen kan net zo goed zonder hoofdstel, misschien een boomloos zadel?
Idd van iemand les krijgen die aan NH doet is een goed idee. Ik zou als je de pony hebt gekocht om vertrouwen in elkaar te krijgen zeker aan NH gaan doen ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:36

DDW1190 schreef:
okee! maar zou het erg wezen om gewoon met zadel en hoofdstel te gaan rijden? en af en toe horsemanship? ik heb al op verschillende filmpjes gekeken ziet er hardstikke gaaf uit!
ik zou even na je site gaan surfen hopelijk helpt het me meer!

NH doe je niet af en toe. NH is gewoon een manier van omgaan met je paard. Een basis, zeg maar, waarbij je bij alles gebruik maakt van een gemeenschappelijke taal. Goed uitgevoerd kan NH voor een goede band met het paard zorgen en een basis vormen voor alles wat je in de toekomst met hem wilt gaan doen.
NH sluit rijden met hoofdstel en zadel echt niet uit. Integendeel. Vanuit de goede basis ontstaat vertrouwen en is alles mogelijk.

Maarrrrr.... je moet wel weten wat je doet. Op het moment dat je NH als truukjesdoos ziet (die indruk heb ik een beetje) ben je fout bezig.
Waar het om gaat is het begrijpen van gedrag van paarden (het kunnen 'lezen' van je poaard; dwz hoe voelt hij zich, wat doet hij, waarom doet hij dat) en daarop inspelen, gebruik makend van taal die hij begrijpt.
Als je dat kunt, heb je een stabiele basis voor alles wat je daarna wilt gaan doen.

´Je kunt dat echter niet leren uit boekjes en filmpjes, maar je zult hierin les moeten nemen. De enige NHer die thuisstudie mogelijk maakt is parelli, maar als je zelf verder niet over voldoende paardenervaring beschikt en een gezond eigen inzicht, is ook daarbij begeleiding nodig.
Je kunt nl nooit zomaar iets klakkeloos opvolgen. Je moet je altijd naar je paard en jezelf blijven kijken en dat wat je doet daarop aanpassen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:31

Hallo,
even nog vertellen hoe het gaat!
ik heb inmiddels al een paar keer op hem gereden, gewoon met hoofdstel en zadel en dat gaat met de dag beter en hij pakt het goed op! ik denk dat hij zelf niet veel kent ondanks zijn leeftijd en dat de vorige eigenaren als ze reden (dus echt af en toe) met een touw hoofdstel reden en buiten ritjes maakten!
de pony kent niet veel dus dat vind ik al heel raar!
ik ben zelf van mening dat hij echt rijden niet kent en dat de eigenaren enkel reden maar de laatste jaren niet vaak hebben gereden!
dus ben ik gewoon van plan om niet te gaan klooien met trucjes wat ik toch (nog) niet ken, en gewoon lekker recreatief/ dressuur matig te gaan rijden!

groetjes!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:58

Maar wat wou je met trucjes nog dan? :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:59

nou weet niet maar daar begin ik zoiezo niet aan! tenzij ik echt weet hoe het moet!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:01

Ok.. :)
Mocht je er alsnog een keer iets mee willen doen kan ik je deze site wel aanraden:
www.vrijheidsdressuur.com
Maar verder heeft dat eigenlijk niet heel veel met NH te maken :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:04

nee klopt, daar had ik al na gekeken ben vrijwel alleen bekend met de ''gewone'' manier van rijden zeg maar! maar bedankt voor de info!