Western Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Western Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 21:59

heey,

( ik weet niet prescies of het hier goed staat )

de laaste tijd ben ik onder de indruk hoe mensen met hun paarden omgaan, en niet alleen met western hoor, maar ook gewoon jonge ruiters,
ik ben zelf gewoon een dressuur/spring ruiter,
maar heb veel site bezocht over de Western Natural Horsemanship
en nu weet ik wel dat elk paard western kan leren, en op een natuurlijke manier bereden kan worden,
maar nu wil ik al zolang eens een keer proberen zonder hoofdstel & zadel, maar ben bang dat mijn paard nergens op reageert, met rijden is hij hangerig, en sterk, als hij zin heeft gaat er ervandoor,

maar toch wil ik het zograag eens proberen om gewoon volgend die natural Horsemanschip de rust te vinden en dat hij ook op zijn eigen benen kan lopen zonder steun aan mij te hebben.
het gaat hier om een 21 jarige KWPN ruin.

hoe pakken jullie zoiets aan, en moet je dingen opbouwen/afbouwen??
wie kan mij tips geven, of helpen dat ik wel zonder zadel & hoofdstel vertrouwd kan rijden,
zonder zadel ik geen probleem, maar zonder hoofdstel voel ik me zo onveilig.

alvast bedankt voor de tips/uitleg enz. en maar en een fijne topic van.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Misty2001 op 12-03-09 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:06

Misty2001 schreef:
maar zonder hoofdstel voel ik me zo onveilig.

Als je dat kunt vergeten ben je klaar.
Heeft verder (mijns inziens) niets te maken met NH
Ik ben alles behalve een NH mens (of net wel,ligt geheel aan de definitie van NH)maar zonder hoofdstel rijden stelt niets voor,zelfs niet op een show met publiek en weet ik wat allemaal.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:09

Rob_H schreef:
Als je dat kunt vergeten ben je klaar.
Heeft verder (mijns inziens) niets te maken met NH
Ik ben alles behalve een NH mens (of net wel,ligt geheel aan de definitie van NH)maar zonder hoofdstel rijden steld niet voor,zelfs niet op een show met publiek en weet ik wat allemaal.

dus jij denk dat ik ook zonder hoofdstel en zadel heel blijf :o
en dat ik dat zo kan proberen,
maar waar moet ik dan echt mee aan het werk gaan als ik er dan op zit?,
of moet ik eerst proberen met een halstertouw om de hals geknoopt, voor het sturen ofzow?
naja je geeft me in ieder geval iets meer zelfvetrouwen en wil graag keer proberen, maar dan niet alleen, vraag wel of vriendin mee wil :P,

Thnx

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:12

Ik zou het gewoon langzaam aan opbouwen. Probeer eerst een keer bitloos (wil ook heel goed op een strak, dus eigenlijk te klein, stalhalster) dan kun je een stapje verder gaan naar een touwtje/halsring om uiteindelijk optomingsloos te gaan rijden. Dan bouw je het voor jezelf en je paard wat op en kunnen jullie rustig wennen. Je gaat je hulpen waarschijnlijk wel op een andere manier geven en dat moet je paard ook leren begrijpen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:14

Misty2001 schreef:
dus jij denk dat ik ook zonder hoofdstel en zadel heel blijf :o
en dat ik dat zo kan proberen,
Dat weet ik niet,ken je paard niet :D
maar waar moet ik dan echt mee aan het werk gaan als ik er dan op zit?,
je stem* je zit* je rust
of moet ik eerst proberen met een halstertouw om de hals geknoopt, voor het sturen ofzow?
ja dat kan,maar nogmaals als jij je paard vertrouwd en je paard jou,dan gaat het zonder problemen.
naja je geeft me in ieder geval iets meer zelfvetrouwen en wil graag keer proberen, maar dan niet alleen, vraag wel of vriendin mee wil :P,
Maak er geen *oefening* of *happening* van.het is iets heel normaals dus zoiets bereid je niet voor.
Thnx

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:14

Swift schreef:
Ik zou het gewoon langzaam aan opbouwen. Probeer eerst een keer bitloos (wil ook heel goed op een strak, dus eigenlijk te klein, stalhalster) dan kun je een stapje verder gaan naar een touwtje/halsring om uiteindelijk optomingsloos te gaan rijden. Dan bouw je het voor jezelf en je paard wat op en kunnen jullie rustig wennen. Je gaat je hulpen waarschijnlijk wel op een andere manier geven en dat moet je paard ook leren begrijpen.

Dat begrijp ik niet goed (eigenlijk wel) hoezo ga je je hulpen anders gebruiken cq geven??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:30

wat ik gedaan heb is een halster touw om de hals van mijn paard geknoopt
paard had gewoon een hoofdstel in en na het losrijden overgegaan op rijden op halstertouw
na een paar keer durfde ik het hoofdstel gewoon af te doen
en nog later liet ik ook het halstertouw los en reed ik hem helemaal los op been en zit

zonder zadel vind ik persoonlijk geen goed idee
niet prettig voor de rug van je paard, je krijgt veel druk op een klein plekje van de rug

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:42

spatter schreef:
wat ik gedaan heb is een halster touw om de hals van mijn paard geknoopt
paard had gewoon een hoofdstel in en na het losrijden overgegaan op rijden op halstertouw
na een paar keer durfde ik het hoofdstel gewoon af te doen
en nog later liet ik ook het halstertouw los en reed ik hem helemaal los op been en zit

zonder zadel vind ik persoonlijk geen goed idee
niet prettig voor de rug van je paard, je krijgt veel druk op een klein plekje van de rug

thnx hier heb ik was aan,, lijkt me iets meer voor mij hihi, voor vertrouwen idd beter,
en met halstertouw probeer ik idd wel eens na het rijden, maar hij reageerd er dan niet op, misschien dat ik dan nog wat duidelijker moet zijn met de hulpen heb ook al tijdje niet meer geprobeerd, maar ik ga vant weekend even uit proberen, paardje krijgt morgen een rustdagje :P, en zaterdag heb ik les, dus denk niet dat ik het met al die drukke paarden ga uitproberen,

maar die laaste zin die je vertelde snap ik niet helemaal, krijg ik of het paard een klein druk plekje van de rug?,
maar zonder zadel leer je de balans en voel je het paard wel beter aan dan met een zadel, of zit ik hiermee fout?

nogmaals alle tips die binnen zijn of nog moet komen :D bedankt..
die andere van jullie waren ook erg goed, van alle tips die er word gegeven ga ik eens kijken wat het beste bij mij past en die ga ik eens uitproberen.
thnx...

cissy

Re: Western Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:52

Probeer een level 1 pakket van Parelli te pakken te krijgen, volg dat helemaal netjes door en dan kun je zonder hoofdstel gaan rijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:04

je moet je paard kunnen rijden op benen en zit
ik gebruikte het touw alleen als rem als hij mijn hulpen negeerde
omdat hij dan niet door kon boemelen moest hij wel ingaan op mijn hulpen
later was dat niet meer nodig

als je zonder zadel op je paard zit wordt het gewicht van jou niet meer verdeeld over een groter oppervlak zoals een zadel zou doen, maar druk alle gewicht van jou op een klein plekje van het paard zijn rug
geen pretje voor het paard

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:05

Zonder zadel vind ik persoonlijk gewoon niet fijn rijden. En voor een paard zijn die zitbeenknobbels ook niet zo plezierig. En wat je kunt doen is gewoon een keer tijdens het uitstappen in de bak, hoofstel uit doen, halster om en zo uitstappen. Als het goed is zul je merken dat dat allemaal best gaat en helemaal niet zo eng is als dat je het bij jou in je hoofd maakt. Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:09

Kijk eens op de site van Spirithorses, bij zitles.
Daar staat wel iets aan informatie over met je zit rijden.
Niet direct datgene wat jij zoekt, wel een belangrijke voorwaarde. :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:46

Misty2001 schreef:
en nu weet ik wel dat elk paard western kan leren, en op een natuurlijke manier bereden kan worden,

Deel 1 van de zin is iets heel anders dan deel 2 van de zin ;)

Misty2001 schreef:
maar toch wil ik het zograag eens proberen om gewoon volgend die natural Horsemanschip de rust te vinden

Je kan beter op dit forum kijken: [NH] Natural horsemanship

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:39

Anya schreef:
Zonder zadel vind ik persoonlijk gewoon niet fijn rijden. En voor een paard zijn die zitbeenknobbels ook niet zo plezierig. En wat je kunt doen is gewoon een keer tijdens het uitstappen in de bak, hoofstel uit doen, halster om en zo uitstappen. Als het goed is zul je merken dat dat allemaal best gaat en helemaal niet zo eng is als dat je het bij jou in je hoofd maakt. Succes!

nu ik dat zo lees, heb je idd wel gelijk,
het zadel zorgt ervoor dat de druk op een verdeelde manier op de rug komt idd,
ik wil de komende tijd wat meer aandacht besteden aan onze band en vertrouwen,
niet dat dat niet goed is, maar misschien dat ik er meer uit kan halen, en hier leer ik dan ook wat meer van,
maar bedankt allemaal voor de tips.. de site heb ik bezocht, en die zitles was idd wel erg goed om te lezen,

ik wil namelijk niet elke dag maar weer hetzelfde stukje dressuur rijden, paardje vind dat ook niks aan,
en om elke week te springen zit er ook niet in en gaat ook vervelen, dus wat meer afwisseling is wel fijn, ben ook al met vrijheidsdressuur bezig, en dat wil op zich wel. en leren voetballen :P en als ik hiermee ook zijn vertrouwen beter word, en hij heeft er lol in, en het is niet steeds hetzelfde, is het leuk. en heeft hij ook veel meer lol in het rijden,

Hebben jullie misschien zelf foto's dat je zonder hoofdstel rijd, ben wel benieuwd, want volgens mij zijn dat er nog niet zo'n heel groot aantal mensen die dat doen,

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:45

hier een filmpje van mij op rakker
was toen we pas zonder hoofdstel reden
helaas is er later nooit meer een filmpje gemaakt toen we al verder waren
Afbeelding
het is een stukje reining training

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:46

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:52

In verband met onderstaand stukje van de ts verplaatst ik dit topic naar het NH-gedeelte. :)

Citaat:
k wil namelijk niet elke dag maar weer hetzelfde stukje dressuur rijden, paardje vind dat ook niks aan,
en om elke week te springen zit er ook niet in en gaat ook vervelen, dus wat meer afwisseling is wel fijn, ben ook al met vrijheidsdressuur bezig, en dat wil op zich wel. en leren voetballen :P en als ik hiermee ook zijn vertrouwen beter word, en hij heeft er lol in, en het is niet steeds hetzelfde, is het leuk. en heeft hij ook veel meer lol in het rijden,

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:54

spatter schreef:
hier een filmpje van mij op rakker
was toen we pas zonder hoofdstel reden
helaas is er later nooit meer een filmpje gemaakt toen we al verder waren
http://i3.photobucket.com/albums/y53/itvijn/paarden/th_reiningmeteentouwtje.jpg
het is een stukje reining training

bedankt.. :D ziet er goed en ontspannen uit, heb zo zin om nu te gaan rijden hihi,
maar ik begin wel rustig aan,
ik zal proberen zelf ook binnenkort foto's en filmpjes te laten maken :D,
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 13-03-09 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen foto/filmpje quoten aub :)

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:13

Bitloos, zonder hoofdstel, zadel, etc. heeft imo niks met western te maken? Mijn 'engels' geschoolde kwpn'er, is prima te rijden zo. Een beetje vertrouwen in de zaak en een beetje goed aan de hulpen staand paard zijn het belangrijkst.
Zo heb ik dit de eerste keer geprobeerd (het westernzadel had ik geleend overigens ;) )
Afbeelding Gewoon met een halstertouw wat rondstappen in de bak, en kijken of ik kon sturen en remmen. Bitloos loopt hij al tijden, aangezien we aangewezen zijn op wat buiten rondhobbelen, is er voor mij geen noodzaak om er een bit in te hangen.

Zonder zadel kan imo niet veel kwaad voor even, en kan wat prettiger werken, de hulpen komen wat sterker door en worden meestal snel door je paard begrepen. Leuk om te doen ter afwisseling. Maar het kan ook prima met een dressuurzadel :Y) Doe hem eventueel een halter aan, met een touw, zodat je voor jouw idee gewoon nog een rem hebt, als je dat een veiliger gevoel vind.

Gewoon proberen, zoals jij denkt dat je het kan en het vertrouwd is voor jou. succes :)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:41

Rochiril schreef:
Bitloos, zonder hoofdstel, zadel, etc. heeft imo niks met western te maken? Mijn 'engels' geschoolde kwpn'er, is prima te rijden zo. Een beetje vertrouwen in de zaak en een beetje goed aan de hulpen staand paard zijn het belangrijkst.
Zo heb ik dit de eerste keer geprobeerd (het westernzadel had ik geleend overigens ;) )
http://img222.imageshack.us/img222/6410/umay1wl7.jpg Gewoon met een halstertouw wat rondstappen in de bak, en kijken of ik kon sturen en remmen. Bitloos loopt hij al tijden, aangezien we aangewezen zijn op wat buiten rondhobbelen, is er voor mij geen noodzaak om er een bit in te hangen.

Zonder zadel kan imo niet veel kwaad voor even, en kan wat prettiger werken, de hulpen komen wat sterker door en worden meestal snel door je paard begrepen. Leuk om te doen ter afwisseling. Maar het kan ook prima met een dressuurzadel :Y) Doe hem eventueel een halter aan, met een touw, zodat je voor jouw idee gewoon nog een rem hebt, als je dat een veiliger gevoel vind.

Gewoon proberen, zoals jij denkt dat je het kan en het vertrouwd is voor jou. succes :)

bedankt.. :D, hihi nee ik ga verder geen westernzadel ofzow aanschaffen, hoop dat het ook wel met dit zadel kan, ik ga hem ook geen spinning ( zo heet dat geloof ik, dat rondjes draaien ) leren, hij is maar een lief oud gebakje, maar wil nog wel plezier laten hebben met zijn jaartjes die die nog heeft,

maar die tips, komen wel van pas, ik kan idd wel met een halster proberen en dan een haltertouw om zijn hals knopen, zodat ik daarna over kan gaan zonder halster/hoofdstel..
ik heb ver vertrouwen in het diertje dat ik het zeker niet, maar ben bang dat hij weet dat hij los(gevoel) is en dat hij er gebruik van gaat maken en de hoeken van de bak bekend.. ik ga ook wel gewoon met zadel rijden als hij dat werkelijk zijn energie kwijt wil zit ik toch iets steviger. :P, en kan ik het zadel grijpen als er wat gebeurt.. maar jullie houden foto's en filmpjes nog tegoed.. :D
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 13-03-09 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:31

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 14:56

bedankt.. :D, voor de site.. zo zie je maar dat je best veel informatie kan vinden op internet.. :D
bedankt.
ik ga nu naar mijn paardjes toe en ga eens kijken hoe Gladstone erop reageerd, vanaaf een verslagje.. :D
byebye

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:22

--> NH

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:41

sommige dingen kosten gewoon veel studie, veel oefenen en gewoon héél veel tijd, zowel voor jou als het paard. Ik rijd nu zo'n 4 jaar op de NH methode, dit met zowel invloed van de dressuur als van het western. Maar mijn pony vind het gewoon moeilijk, die is vroeger helemaal verpest met het rijden, en dat zie je nu terug. Nu eindelijk na 3 jaar NH te hebben gedaan met haar, kan ik af en toe met haar zonder zadel rondstappen, en af en toe gewoon met neckrope stappen en draven, maar verder zijn we gewoon niet, want dat kan ze nog niet aan.
Verder zoals er al wordt gezegd: zoek een cursus ofz, verdiep je in het nh, neem les als het kan. En dan...oefening baart kunst, en dan kun je steeds meer weg gaan laten.
Houd alleen wel in gedachten, dat natural horsemanship niet betekend dat je paard meteen naakt moet zijn. het gaat om de band met je paard, niet om het wel of niet hebben van tuigage. Dus bouw die band op, en dan kun je steeds meer weg laten als het goed is ;)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 20:41

El_vis schreef:
sommige dingen kosten gewoon veel studie, veel oefenen en gewoon héél veel tijd, zowel voor jou als het paard. Ik rijd nu zo'n 4 jaar op de NH methode, dit met zowel invloed van de dressuur als van het western. Maar mijn pony vind het gewoon moeilijk, die is vroeger helemaal verpest met het rijden, en dat zie je nu terug. Nu eindelijk na 3 jaar NH te hebben gedaan met haar, kan ik af en toe met haar zonder zadel rondstappen, en af en toe gewoon met neckrope stappen en draven, maar verder zijn we gewoon niet, want dat kan ze nog niet aan.
Verder zoals er al wordt gezegd: zoek een cursus ofz, verdiep je in het nh, neem les als het kan. En dan...oefening baart kunst, en dan kun je steeds meer weg gaan laten.
Houd alleen wel in gedachten, dat natural horsemanship niet betekend dat je paard meteen naakt moet zijn. het gaat om de band met je paard, niet om het wel of niet hebben van tuigage. Dus bouw die band op, en dan kun je steeds meer weg laten als het goed is ;)

bedankt...
maar zoals het bij jou gaat, al 4 jaar oefenen, dan moet het paardje er wel echt moeite mee hebben,
en hoe bedoel je met vroeger was die helemaal verpest met het rijden :o
ik ga binnenkort zeker eens kijken bij een les of curcus. :D ben druk op zoek.. :D thnx..

ik heb vammidag gereden eerst gewoon dressuurmatig, en met de laaste 10/15 min heb ik een halster omgedaan met de teugels eraan, hij vond het nog wat onwenig, en vond het vreemd, dat ik ermee stuurde zonder een bitje, maar met wat beenwerk en belonen vond hij het prima en zelfs leuk worden, ik had het halstertouw om zijn hals ook voorzichtig uitgeprobeerd, eerst reageerde hij er niet op, en moest ik het als nog met teugels/stem en zit doen, maar later ging het beter, ik denk dat wat jullie mij als tips gaven we goed geholpen hebben, hij leert snel en vind het eigenlijk best wel leuk,
met het andere paard heb ik vandaag de techniek gebruik met het losgooien en laten rennen, hij kwam naar die tijd zo naar mij toe en drukte op de schouders met zijn neus en liep me acherna.
ik vind eigenlijk toch wel bijzonder, dat je op zo'n manier contact hebt met het paard, maar het is wel fijn, :D
als nog bedankt voor de tips.