Waarom Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joosiien

Waarom Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 16:51

Ik ben wel nieuwsgierig waarom mensen ervoor kiezen om (over te stappen) op natural horsemanship.
Ik maak namelijk een profielwerkstuk erover en het leek me wel leuk om verschillende opvattingen en meningen erover te horen.

Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen..
Hoe lang je al bezig bent met Natural horsemanship..
Hoe je bij N.H. komt (via via, boeken, etc.)..
Heb je hiervoor cursussen gevolgd..
Hoe reageert je paard erop..
Wil je dit altijd blijven doen...

etc.

Alicia2u

Re: Waarom Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:32

Ik heb 14 jaar op de manege gereden, waarvan de laatste 8 jaar ook jonge paarden ingereden, op een handelsstal gewerkt, grooming gedaan voor eventingpaarden op internationaal niveau. Daarna ben ik paardenhouderij (hbo) gaan studeren en ben ik een jaartje gestopt met lessen omdat ik niet meer thuis woonde en ik geen zin had in een nieuwe manege.
Dat was met name omdat ik zoveel dingen fout zag gaan, op zoveel verschillende plekken. Ik dacht dat er vast wel ergens een betere manier bestond, die de waardigheid van het paard in takt kon houden, zonder dwang etc. Ik ben toen eens gaan kijken op verschillende internet sites en las veel goede verhalen over Parelli. Die man en zijn manier van werken sprak me wel aan. Ik was voorheen wel bekend met Monty Roberts, maar zijn methode vond (en vind) ik verschrikkelijk om te zien. Dat is voor mij niet natuurlijk omgaan met paarden. Bij Parelli had ik dat gevoel totaal niet.

Ik heb dus tesamen met mijn paard het level 1 pakket aangeschaft en ben zo verder gegaan. Ik had mijn handen vol aan mijn paard en veiligheid was voor mij een groot issue. Hij ging er continue vandoor en ik kon hem zelfs aan het halstertouw niet houden. Ik ben er dus ook niet op gaan zitten, maar heb eerst Parelli level 1 grondwerk doorlopen en daarna ben ik gaan rijden op één teugel. Ik had na 3 maanden een totaal ander paard.

Het beviel zo goed dat we door zijn gegaan naar level 2 en daarna naar level 3. In de overgang van level 2 naar 3 heb ik nog een aantal andere dingen overwogen, zoals Haute Ecole, Chris Irwin en Voest, maar dat paste allemaal net niet helemaal bij ons. Sommige elementen gebruiken we wel, maar de perfecte aansluiting op wat ik met mijn paard uiteindelijk wou bereiken, zonder in de weg te staan van onze band, was toch wel de klassieke rijkunst. Met Parelli hebben we een goede basis gebouwd en nu gaan we langzaam toch een beetje de kant op van de prestatie, zonder in te leveren op de relatie.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:38

omdat ik een jong paard heb gekocht ben ik me er in gaan verdiepen hoe je een paard zou moeten opvoeden etc. zo kwam ik op nh en dat sprak me erg aan.

bevalt tot nu toe prima :) paard doet het er goed op.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:39

Joosiien schreef:
Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen.. Tja, ik reed ( rij er nog steeds ) bij een manege
Hoe lang je al bezig bent met Natural horsemanship.. zo ong. één maand
Hoe je bij N.H. komt (via via, boeken, etc.).. via de boeken van Pat Parelli
Heb je hiervoor cursussen gevolgd.. Nee, maar heb dinsdag mijn eerste les
Hoe reageert je paard erop.. Geweldig, hij luistert steeds beter naar mijn beenhulpen hierdoor
Wil je dit altijd blijven doen... Natuurlijk, maar hiernaast rij ik ook gewoon met hoofdstel en zadel ( dit doe ik af en toe voor buitenritten,
denk eraan om dit ook natuurlijk te doen ;) )

Foto's volgen nog, maat ik wil graag meer info hebben van mensen die dit al langer doen, en hoe zij dit ervaren ! :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:23

Ik ging het proberen omdat ik dat zwaaien met touwtjes maar halfzacht geneuzel vond voor mensen die hun paard niet 'durven aanpakken'.

En met mijn grote vooroordeel moest ik mijn mening toch bijstellen toen ik me er echt in verdiept had :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:50

Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen.
Ik reed op een manege, eerst als manegeruiter, later met m'n eigen (ex-manege)paard.

Hoe lang je al bezig bent met Natural horsemanship.
Sinds begin jaren '90, alleen was de term NH toen nog niet uitgevonden.

Hoe je bij N.H. komt (via via, boeken, etc.).
Doordat ik NVVR-leden van allerlei pluimage tegenkwam, die allerlei leuke dingen deden.

Heb je hiervoor cursussen gevolgd.
Ik heb een aantal curussen gedaan, maar dat heette toen nog gewoon "anders met paarden omgaan" of meer van dat soort kreten.

Hoe reageert je paard erop.
Uiteraard reageerd je paard hierop. Dat je niet altijd begrijpt wat er gebeurt is een volgend punt. ZOdra je doorhebt wat er gebeurt, gaat het uitstekend.

Wil je dit altijd blijven doen.
Ik heb een goed lesgeefmens om mijn ideeën mee te sparren en daarvan weer te leren. "NH" als stroming is voor mij een gepasseerd station. Ik ga voor een correct gereden paard die in staat is op een verantwoorde manier te doen wat ik ervan vraag. Hoe je dat noemt zal me een zorg zijn, zolang het maar opbouwend is voor het paard.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:47

Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen..

Ben op een manege begonnen en vond het allemaal eigenlijk wel normaal.. Ben nooit fanatiek dressuurmatig actief geweest, en heb er ook nooit interesse in gehad. Western had ook wel mijn voorkeur maar ook niet fanatiek in geweest.. De laatste tijd interesseer ik me helemaal niet meer zo in het rijden zelf, ik vind de verzorging, omgang en communicatie veel leuker, interessanter en leerzamer. Verder vind ik recreatief rijden helemaal geweldig maar doe ik de laatste tijd voornamelijk aan grondwerk.

Ik ben nog een leerling, van mijn eigen paard. Via internet probeer ik ook een hoop te weten te komen en heb het boek van Pat Parelli gehad.
Al met al nu ongeveer een jaar. Maar dan langzaam hoor.. Heb bitloos geprobeert, en wil dit ook weer gaan oppakken.

Weet niet hoe ik er op ben gekomen maar volgens mij via youtube filmpjes (Haute Ecole, Emiel Voest, Honza Blaha, Stacey Westfall) en heb dan ook uiteindelijk het pat parelli boek gekocht.

Nee

Natuurlijk goed, anders ga ik er niet mee door

Ja, absoluut. Mijn droom is een toekomstige pony (veulen) op deze manier op te voeden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:57

Ik ben hiervoor een 'dressuur'ruiter geweest. Ik heb jaren op een manege gereden en toen ik een eigen paard kreeg privélessen gevolgd een aantal jaren. Nu ik een bij rijd paard heb wilde ik weer privélessen krijgen volgens de klassieke dressuur. Doordat mijn instructrice bezig was met NHMS ben ik daar ook een beetje in terecht gekomen en ik vond het super toen ik zag hoe mijn paarden daar op reageerden. Ik ben denk ik nou ongeveer 3 maanden bezig ben met NHMS. Ik heb de dvd's van Parelli en Emiel Voest gekocht. Spullen aangeschaft en begonnen. Mijn paarden reageren hier gigantisch goed op, ik merk alleen dat ik nog erg veel te leren heb. Maar we hebben en nemen de tijd. NHMS is toch echt wel een deel geworden van het paarden houden bij mij. Ze worden natuurlijk gehouden en merk gewoon gigantisch veel verschil. Geen opdringerige vervelende paarden meer.... Het lijkt allemaal zo zweverig maar in werkelijkheid is het super!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:06

Ik was hiervoor echt een recreatie ruiter, maar ik kon maar bar weinig van mijn paardje genieten.
Er was gewoon niks tussen ons, hij sloot zich af, ging er continu vandoor en was vrijwel onhandelbaar.
Na een aantal ziekenhuisje bezoekjes heb ik hem te koop gezet, maar toen vroegen ze ´probleem´paarden voor een clinic van Klaus Ferdinand Hempfling. Ik heb ons toen opgegeven, en dat was onze eerste echte aanraking met NH.

Dat heeft ons toen ook echt gered en sindsdien richten wij ons helemaal op NH. Onze band is er gigantisch door gegroeid en we zijn echt een team geworden samen. We kunnen nu lezen en schrijven met elkaar en het gaat allemaal geweldig.

Ik ben begonnen met de tips die ik van Hemfpling heb gekregen en toen die bevestigd waren heb ik zijn boek Natuurlijk paardrijden gekocht zodat ik verder kon met die tips. En onze band bleef maar groeien.

Nu rijden we eigenlijk bijna niet meer, maar doen veel meer leuke dingen vanaf de grond.
Dat is zo ontzettend goed voor ons geweest, dat we niet anders meer willen.

Ik heb eigenlijk twee richtingen die me trekken en dat zijn Hemfpling en Voest.
Monty Roberts vind ook ik verschrikkelijk om naar te kijken en Parelli trekt me ook niet helemaal (ik heb zijn boek laatst gekocht, maar het verbaasd me, hoe vaak hij het erover heeft, dat je iets bij de hand moet hebben om je paard te kunnen slaan. Met slaan bereik ik niks bij mijn paardje, dus valt zijn manier ook af).
Met Hemfpling en Voest gaat het perfect en we gaan dan ook fijn zo door.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:10

Ik ben ermee begonnen nadat mijn paard door stress rare black-outs kreeg tijdens het rijden, waarbij hij begon te trillen en soms zelfs omviel..
Hij kreeg deze stress door verkeerde huisvesting, voeding en omdat ik hem niet begreep.

Ik ben volgens vele altijd al te zacht voor mijn paard geweest, want wat hij nodig had, zeiden ze, was een flinke aanpak..
Ik kon dit niet.. Zeker omdat ik wist dat mijn paard niet gek in zijn hoofd was, niet stout, niet moeilijk..
Hij wilde alleen begrepen worden..

We zijn nu in de 2 jaar tijd dat ik Parelli doe (studeer nu op level 2 niveau, wil mijn levels nog wel officieel halen) enorm naar elkaar toe gegroeid.

Hij heeft trouwens nooit meer last van zijn aanvallen gehad.

Ik was dressuurruiter en mijn doel is ook hem straks weer dressuurmatig te gymnastiseren als hij dit in zijn koppie aan kan.
2 jaar dus
Boeken en later internet
Nog niet.. heb de thuisstudie paketten van PNH
Hij is positief veranderd, maar omdat ik nog zoveel moet leren, maak ik fouten in de juiste dingen lezen die hij mij probeert te vertellen. Die fouten maken hem vaak wel onzeker. Lance is een enorm gevoelig paard, maar gelukkig vergeven paarden je veel :)
Ja, als je eenmaal ziet hoe je paard veranderd nu je hem beter kan begrijpen wil je echt niet anders meer :)
Laatst bijgewerkt door lovelance op 22-02-09 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:12

Ik ben ooit als manegeruiter begonnen, dressuurmatig (maar heel basic) heb op die manier ook een aantal bijrijdpaarden gehad, mijn eigen paardje heb ik gekocht naar aanleiding van een NH-clinic, daar doe ik nu NH mee, maar ik 'mis' nog steeds iets in de NH ivm het rijden, dus reed ik hem recreatief dressuurmatig, maar ben van plan om over te schakelen op western, omdat ik merk dat dat hem meer lijkt te liggen en mij ook. Ik combineer NH ook met clickertraining, omdat mijn paard het zo gewoon beter snapt...

Ik had het parelli-pakket al sinds mijn laatste verzorgpony (zo'n 3 jaar geleden), maar pas sinds de clinic in october 2007 toen ik voor het eerst met mijn paardje dat ik daarna gekocht heb gewerkt heb, ben ik pas echt 'goed' met NH bezig.

Eerst boeken, internet en dergelijke, maar pas echt na een clinic.

Ik heb ondertussen 2 clinics achter de rug, maar door de vrij hoge kostprijs, probeer ik ook door boeken bij te leren.

Mijn paard reageert er heel goed op, volgt mij aan de hand overal over/langs/door/... Hij blijft aan de hand naast mij op een veilige afstand aan een doorhangend touwtje, zowel in stap, draf of als hij een jolige bui heeft en bokkend galoppeert.
Dus ja, hij reageert er echt wel goed op!

Ja, ik wil dit altijd blijven doen, net zoals ik altijd met mijn paard aan de hand wil blijven wandelen, ook al zou ik er evengoed mee buiten kunnen rijden...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:01

Ik ben in het begin toen ik mijn paard net had met NH zijn vertrouwen begonnen te verdienen en hem dapperder en opener te 'maken'. Hij was best wel in zichzelf gekeerd en had na de verhuizing totaal geen interesse in noch paarden noch mensen. Nu is het een super sociaal en speels dier dat graag komt kijken voor een aai, hij is pas 2,5 jaar oud en is dapperder dan het gemiddelde paard. Hij schrikt niet snel, ook niet als het donker is en ik met hem langs een drukke autoweg loop. Ik ben er nu iets korter dan een jaar mee bezig, maar alleen naast het paard zeg maar, ben nog steeds dressuurruiter (in zoverre :P ). Via internet ben ik ermee in aanraking gekomen en ik heb er veel aan. Het is gewoon fijn om paarden meer te 'begrijpen' door naar ze te kijken. Verder heb ik geen cursussen ofzo gedaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:26

Ik was recreatieve manegeruiter lang voordat NH als zodanig bestond

Ongeveer 16 jaar, ik kocht een paard waar je niet op een normale manier mee kon werken, dus ging ik op zoek naar manieren die wel werkten. Was toen trouwens ook nog niet onder de noemer NH, dat kwam een paar jaar later pas echt op. :+

Via diverse mensen (o.a. NVVR) dingen geleerd, de NVVR had ooit een NH-dag waar een aantal heel zinnige dingen te zien waren en daar borduur je op voort. Veel kijken bij diverse demo's en dan daaruit pikken wat je aanstaat en je conclusies trekken uit wat je niet aanstaat.

Niet echt, tenzij je TTEAM onder NH schaart ;)
Vooral veel opgepikt van contacten met andere NVVR-leden, met name tijdens rij- en lesweekenden.

Waarop? Op mijn omgang reageert ze goed, op sommige oefeningen van bepaalde stromingen reageert ze niet goed...... }>

Wat ik blijf doen is kijken naar mijn paard en mijn handelen aanpassen aan wat het paard nodig heeft, met als doel dat we gemakkelijk met elkaar om kunnen gaan en dingen kunnen doen die we allebei leuk vinden. Een labeltje wens ik daar niet aan te plakken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:35

Joosiien schreef:
Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen.
Ik ben nog steeds dressuur ruiter en heb western gereden ;-)
Ik denk dat ik van kinds af aan toch wel met Nh bezig was, de tijd met de verzorgpony's, onbezorgd op vertrouwen zonder zadel op je paard aan een simpel halstertje naar buiten.
het 24/7 op de weide staan met ruwvoer enz. Alleen toen werd er nog niet in 'hokjes 'gedacht en heette dit niet zo

zo'n jaar of 10 waarvan de afgelopen 5 jaar met meer diepgang.

boeken, internet, clinics op grote evenmenten en door te kijken naar mijn paarden.

Onze 1e cursus staat volgend weekend op het programma
Ik heb zvia de dvd's en boeken parelli level 1 gedaan ( niet officieel behaald)

Prima, het gaat als vanzelf zolang mijn paarden maar begrepen worden

het is een manier van leven voor mij ;) al wil ik me niet in een hokje plaatsen.
we pikken de dingen mee die voor ons werken en hebben zo onze eigen manier ;-)

etc.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:39

hiervoor was ik een recreatie en dressuurruiter. Ook werd ik afentoe door de nabijgelegen manege gebruikt om op 'stoute pony's te zetten, vanwege mijn weinige gewicht. Ik heb dat 3 keer gedaan, daarna ben ik ermee gestopt. Dat was ten tijde dat ik mijn paard kreeg en een aantal maanden daarna kwam ik dmv zijn karakter in aanraking met parello
een 8tal maanden
mijn DA is een nh-aanhanger en raadde mij aan eens naar een cursus te gaan, omdat ik anders ging verongelukken met hem
niet gevolgd, mar ben wel gaan kijken
heel goed :)
Ik ben een tweetal maanden geleden ermee gestopt, door samenloop van omstandigheden en ben opnieuw traditioneel begonnen met hem. Dat was een grote vergissing. Meneer heeft nu verlatingsangst gekregen en is ondehandelbaar onder zadel. Hij wil niet meer ontspannen, dus ik ga er opnieuw mee beginnen.

ik ga sewes ernaartoe, als er iemand tips heeft voor mij, graag !!! probleem is dus angst, angst, angst, stress eneum angst Hij wil niet meer ontspannen, terwijl hij vroeger met zijn lip tot de grond hing (en zijn ding ook :P) Ik heb hem vorig weekend een kwartier zitten aaien. meneer slaakt een zucht, maar een paar seconden erna gaat hij weer in de verte staren.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:56

Joosiien schreef:
Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen.. Recreatieruiter
Hoe lang je al bezig bent met Natural horsemanship..Hmm.. bijna 1 jaar.
Hoe je bij N.H. komt (via via, boeken, etc.).. Eerst internet (oa bokt), en nu hulp/les van iemand. :)
Heb je hiervoor cursussen gevolgd.. Nee, wel les dus.
Hoe reageert je paard erop.. Zeer goed! :D
Wil je dit altijd blijven doen... Ja :)

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:02

ik ben er niet echt op overgestapt ofzo, af en toe gebruik ik een join-up. als mijn paard zich niet wil laten vangen in de wei, gebruik ik dat. klink misschien heel sneu, ik heb het 2 keer moeten doen, met allebei het resultaat dat hij slikkend en kouwend me achterna komt lopen. nu rent hij nooit meer voor me weg. ik heb een join-up niet uit me zelf geleerd,maar hulp ermee gehad. mensen die helemaal actief met nh bezig zijn kennen nanda van gestel vast wel, ze woont bij mij in het dorp , en zij heeft mij het geleerd, lees ook haar boek: het paard als speigel van de ziel.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:29

Joosiien schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig waarom mensen ervoor kiezen om (over te stappen) op natural horsemanship.
Ik maak namelijk een profielwerkstuk erover en het leek me wel leuk om verschillende opvattingen en meningen erover te horen.

etc.

Ik heb voor ik begon met natural horsemanship altijd dressuur gereden. Ik had nooit wat anders gezien op de manege... Dus voor mij was dit doodnormaal... tot ik begon met verzorgpaarden... Via de beste vriendin van m'n tante kwam ik met NH à la Emiel voest in aanraking. En daar raakte ik geïnteresseed in. Ondertussen ben ik al een jaar of 3 geleden overgestapt op parelli natural horsemanship. Ik ben begonnen met de zelfstudiepakketten en dat is me eigenlijk héél erg goed bevallen. Ik heb me dan steeds meer verdiept in PNH en tjah nu doe ik eigenlijk niets anders meer met m'n paard. Alles is gebaseerd op de principes van parelli natural horsemanship. Ik rij nog endurance, maar ook daar altijd me de parelli principes in mijn achterhoofd. Het moet fun zijn voor zowel casandra als mij.

Ik heb tot hiertoe enkele lesjes grondwerk gevolgd. Vorige week had ik les van Anna, een level 4 studente die werkt voor Marie-claire, een franse parelli instructeur.
In april ga'k een cursus volgen van Michael Grohmann. Dat is een level 2/3 cursus gericht op freestyle & fluidity. Ik hoop hierna mijn level 2 te kunnen afronden en mezelf officieel level 3 studente te kunnen noemen :)

Casandra reageert heel goed op PNH. Ze is een left brained introvert paard. Dat wil zeggen dat je haar echt moet motiveren, maar eenmaal ze de motivatie ervan inziet is ze echt bij de les en heeft ze een grote will to please!
Ik denk wel dat ik dit ga blijven doen, gewoon omdat parelli een way of life is... Heel mijn omgang met paarden is veranderd. Ik ben er ook van overtuigd dat parelli voor ieder paard geschikt is, juist door zijn horsenalities.
Of het dan ook voor ieder mens geschikt is is nog wat anders...

Ik ben er héél erg enthousiast over!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:03

Ik was altijd een vanalles en nog wat ruiter. Ik reed veel buiten, dressuurde en maakte ook regelmatig een sprongetje. Ook wel wedstrijdjes.

Hoe lang je al bezig bent met Natural horsemanship.. Bezig... een jaartje of 3 echt. Het boek van Hempfling had ik al jaren, maar ik reed altijd paarden van anderen. Soms paste ik dan wel wat toe, maar niet heel structureel. Bij paarden van anderen blijf je toch afhankelijk van de eigenaar he? Bovendien worden die paarden regelmatig ineens verkocht bijvoorbeeld. Met mijn eigen paard ben ik echt begonnen. Dat is nu een jaar of 3 geleden. Overigens rijd ik met mijn paard ook western. NH is onderdeel van de omgang met het paard.

Hoe je bij N.H. komt (via via, boeken, etc.).. boeken, DVD's... en vooral les! De basis is parelli, maar naar eigen inzicht voeg ik dingen toe. Ik ben niet iemand die letterlijk een methode volgt, daar ben ik te kritisch voor denk ik.
Heb je hiervoor cursussen gevolgd.. Nee, ik zie meer in op regelmatige basis lessen met mijn eigen paard.
Hoe reageert je paard erop.. Als ik het goed doe, dan reageert hij ook goed. Goed doen impliceert dat ik zorg voor afwisseling, dat ik heel duidelijk ben en correct mijn lichaam gebruik. Op alleen maar lief doen reageert hij slecht, NH is meer dan alleen maar lief doen. Ook duidelijkheid en consequent zijn is heel belangrijk. En niet bang zijn om op het juiste moment een tik uit te delen als dat nodig is.

Wil je dit altijd blijven doen... Ja. NH blijft de basis.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:29

Ik heb leren rijden op een manege, als meisje van 7. Toen ik 18 was, heb ik de opleiding Basis Instructie gedaan bij de FPG,
daar werd heel erg goed lesgegeven en er werden mij een hoop dingen duidelijk gemaakt. Ik begon meer en meer te rijden
op zit en het bit werd meer een verfijning. Ik begon met het activeren van de achterhand, iets wat ik in mijn manegetijd nooit
deed. Toen diverse verzorgpaarden gehad en ben met deze paarden langzaam met NH begonnen.
Sinds een jaar heb ik mijn eigen paard die ik volledig op de NH manier heb her-opgevoed en volgens de Klassieke Dressuur ben
gaan rijden.

Hoe lang je al bezig bent met Natural horsemanship.
Eh, dat is dan *rekent* nu 4 of 5 jaar ongeveer.

Via internet ben ik gaan zoeken naar NH-ers en ben uitgekomen bij Parelli, studeer nu eind level 2 en dit gaat super.

Heb je hiervoor cursussen gevolgd.
Ik heb de DVD cursussen van Parelli gedaan, ben bij veel clinics en demo's geweest en neem af en toe les van Wim Vonck en binnenkort van Anne Muller.

Hoe reageert je paard erop.
Geweldig, ik kan hem beter lezen en ik merk echt dat hij dol is op mij. Dat is toch wel geweldig om te merken, wat voor een band we in een jaar hebben opgebouwd!

Wil je dit altijd blijven doen.
Ik wil dit altijd blijven doen, ik wil hier mijn bedrijf in oprichten om andere mensen dit ook te laten ervaren.
Ben nu al aardig bezig met Happy Horsemanship, maar wil ook een boerderij gaan kopen, met een stuk grond,
waar ik paarden ook in training kan hebben en waar ik mensen kan uitnodigen om bij mij les te krijgen. *droomdroom*

Ik ben compleet fan van Klassieke Dressuur en NHS, dus zal het altijd blijven volgen.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:57

1. Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen..
2.Hoe lang je al bezig bent met Natural horsemanship..
3.Hoe je bij N.H. komt (via via, boeken, etc.)..
4.Heb je hiervoor cursussen gevolgd..
5.Hoe reageert je paard erop..
6.Wil je dit altijd blijven doen...

1. Hiervoor was ik dressuurruiter en voltigeur :D
2. Ligt aan je definitie. Ik was nooit helemaal tevreden over de manier van omgang met paarden om mij heen, maar wist niet wát er dan precies niet klopte. Een jaar of 6 geleden kreeg ik de boeken van Monty Roberts in handen en toen is het begonnen en ben ik methodes gaan onderzoeken enz. :Y) sinds een jaar of 5 ben ik echt intensief aan het NH'en :D
3. Via de boeken van Monty Roberts dus, ooit op een of andere natuurzender iets gezien over hem en het makmaken van wilde paarden.
4. Ik heb de thuisstudie cursussen level 1 en 2 van parelli gevolgt. en dvd's van verschillende cursussen bekeken (voest, andersson)
5. Mijn pony reageerde direct heel positief. Zodra we overstapten op bitloos werd ze rustiger, en 'véél handelbaarder, en naarmate ik meer door kreeg van parelli, werd ze minder schrikkerig.
6. Já ik wil dit altijd blijven doen. Het is een manier van leven geworden voor mij. En zit er echt op mijn plek, ik merk overal dat paarden er geweldig op reageren. ;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:00

Vraagje aan de TS, waarom kan je niet westernruiter EN NH'er zijn? Er is een verschil tussen natural en NH he, ik train volgens een NH methode, met het doel uiteindelijk (western)wedstrijden te gaan starten.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:02

Jep, same here.
Wat betreft natural: ik heb mijn paarden ijzerloos staan en doe aan NH.
Verder heeft ie een deken op, en rij ik naast bitloos ook mét bit.
Gaat beiden prima.
Ik ga ook (dressuur)wedstrijden starten, ik denk dat NH voor alles een perfecte basis is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:34

Natural is uiteindelijk toch iets anders... wat mij betreft.
Mijn paard wordt natuurlijk bekapt, maar ik rijd hem met bit en boomzadel. Ook staat hij in de winter 's nachts op stal en heeft hij een deken op (omdat hij het niet trok zonder deken en 24/7 buiten in de winter).

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:52

Ik was/ben recreatief bezig, dus zowel dressuur, buitenritten maken en een sprongetje wagen.
Ooit begonnen met op een manège te rijden, vaak met lede ogen verkeerde omgang met paarden waargenomen.
(ik had dan ook weinig vriendjes/vriendinnetjes omdat ik me durfde te mengen als groentje).
Drie jaar geleden kocht ik mijn eigen paardje en ging ik met hem op de manège aan de slag.
Iedereen had het er over dat ik toch maar eens dringend mijn onbeleefde (onbeleerde) Spanjaard moest bijschroeven.
Ik ben ook met hem het gevecht aangegaan (aan de lounge, aan de hand wandelen, onder het rijden) en meermaals verloren.
Ondanks veel afkeurende kritiek ben ik toen al begonnen met wat natuurlijk omgaan met paarden inhoudt.. ook al werd ik uitgelachen..
Ik had een boek van Hempfling en had hier al wat in gelezen ..
Toen ben ik van stalling veranderd.. van een manège naar een stal waar ze van NH principes hielden.
Volledig mijn smaak.. ik heb ondertussen al wat cursussen gevolgd, niet allemaal met evenveel succes. Het is een beetje zoeken naar wat er bij jou en je paardje past.

Ondertussen iets meer dan een jaar.. ik sta zelf ook veel zekerder en rustiger tegenover mijn paard en andere paarden.
Ik merk de evolutie bij mezelf en bij mijn paard, dat vind ik fijn.

Eerst via een boek van Hempfling, dan door te lezen op internet, maar als je wilt weten hoe ipv via..
Hoe: omdat mijn paard erom vroeg (niet letterlijk natuurlijk :D) en daarom ben ik op zoek gegaan naar .. ;)

Ja, al enkele: een 5 daagse cursus NH (waar ik mooie dingen heb meegekregen maar niet alles van gebruik), een cursus schriktraining en een cursus 'werken met dubbele lijnen' bij ons op de stallen en binnenkort misschien nog één.
Ik zou graag met parelli aan de slag gaan, maar 't is zo duur en dat houdt me tegen.

Goed met mondjesmaat. De onbeleefde Spanjaard is een paard geworden dat aan een lang doorhangend touw achter me aan loopt, een paard dat opzij wijkt als ik door wil. Een paard dat niet meer constant op mijn tenen gaat staan en me omver loopt.
Hij is minder kopschuw, maar nog steeds een beetje. En er zijn nog heel veel dingen waar hij heel angstig op reageert en waar hij geen blijf mee weet.
Maar daar werken we aan.
Ik geloof bijna dat ik dit paardje moest tegenkomen, als ik een superbraaf paardje had gekocht dan had ik met hem waarschijnlijk de meer gebruikelijke paden bewandeld (=lees de manègemanier) en misschien ook blijven bewandelen. Maar misschien ook niet. Wie kan het zeggen?

Graag, ik zie niet in waarom ik een andere weg zou inslaan. Ik zie NH als een aanvulling op het 'normale', niet als een vervanging.
Hierna wil ik misschien terug wat jumpings gaan doen, maar alleen als het goed aanvoelt... anders zoeken we wel een andere uitdaging.
Ik heb nogal veel interesses.. dressuur zegt me ook wel wat en endurance eveneens :D