Wat heb je nodig om met NH te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Wat heb je nodig om met NH te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 16:44

Hooi :)

Ik heb laatst mijn paardje weer eens met stalhalster gereden en nu weet ik zeker dat ze zonder bit lekkerder loopt. Ik rijd ook wel eens helemaal zonder iets en dat pikt ze ook heel goed op :)
Nu ben ik wel geinterreseerd in NH en ik vroeg me af wat je nou nodig hebt om er GOED aan te beginnen :)

Vul het lijstje maar aan:

Paard (logish :+ )
Touwhalster
Leadrope
.
.
.

Alvast bedankt en je mag ook foute dingen uit het lijstje halen! ;)

Equidea

Re: Wat heb je nodig om met NH te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:45

iemand die je helpt, die kennis van zaken heeft?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:49

QualityLover schreef:

Ik heb laatst mijn paardje weer eens met stalhalster gereden en nu weet ik zeker dat ze zonder bit lekkerder loopt. Ik rijd ook wel eens helemaal zonder iets en dat pikt ze ook heel goed op :)
Nu ben ik wel geinterreseerd in NH en ik vroeg me af wat je nou nodig hebt om er GOED aan te beginnen :)

Paard (logish :+ )
Touwhalster
Leadrope

Een hele goeie instructeur!
.
.
.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:50

ik heb mij om te beginnen gekocht:

- 1 haflingermerrie
- 1 touwhalster
- 1 leading rope
- 1 boek over Pat Parelli

En hup :D Begonnen :D

Na heel wat rondgelezen te hebben op i-net, bokt, het NH forum etc.

Het is niet iets om zomaar te doen omdat het 'in' is. Ik heb 3 paarden en doe NH met maar 1 van de 3, omdat wij echt wel communicatieproblemen hebben.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:11

Ten eerste: ik doe het niet omdat het in is! ;) Het trok me al eerder aan, om met je paard op natuurlijke wijze om te gaan. Ik wil er nu alleen echt aan beginnen ;)

Bedankt voor de reacties trouwens :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:12

Het is niet slecht bedoeld hoor :D Het kwam er gewoon even tussen ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:49

Nee, sorry, ik heb het verkeerd getypt, net alsof ik heel kwaad ben, maar dat is niet zo hoor :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:00

Vooral een flinke dosis gezond verstand, daarnaast kan goede instructie zeer nuttig wezen.

Zooi als touwhalsters en leadropes zijn franje, je kunt ook heel veel doen met een gewoon stalhalster en een (lang) halstertouw of een longeerlijn. Als je de wortelstokjeskant op wil, moet je ook nog een aanwijsstokje regelen (stevige dressuurzweep werkt ook heel aardig om het principe uit te proberen)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:49

ik ben toen begonnen met lessen van Callippo hier op bokt, mijn pony, stalhalster, leadrope, en een stevig (het gaat erom dat het zweep effect er niet in zit ;) ) zweepje.
later werd het halster vervangen door een touwhalster en het zweepje door een stick&string en de lessen van callippo door het pakket van parelli.
Maar kijk idd eens op het nhforum, daar kun je wel wat inspiratie opdoen ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:06

Een paard.

En om het maar met Waratje eens te zijn: al die accesoires zijn leuk voor de mens maar tellen niet voor het paard. Dat geldt ook voor een deel van de NH gewoontes (Zo zie ik bijvoorbeeld nooit de zin van een heel lang touw op de grond laten slepen, leuk als je op een keurige tapijtbodem werkt of zo met een tam paard, als je net als ik tot je enkels in de modder staat dan is het zo fris allemaal niet en met een echt groen paard dat alle kanten op kan schieten is het ook nog verrekte onhandig, moet je ook nog eens over dat touw springen....)

NH gaat over de omgang met je paard, de hele accesoirecultus eromheen is pure zakkenvullerij....

Dus met een stalhalster (Als je paard een echte botterik blijkt, kun je tijdelijk een strotouwtje over de neus knopen, net iets strakker dan de neusband: goedkoper dan touwhalsters, kettingen enz en even adequaat, zonder dat je het paard achter de oren snijdt (en dat wil je niet. ;) )

Stevige zweep is genoeg, al is het moeilijk die te vinden, springzweep is vaak erg kort, terwijl dressuurzwepen tegenwoordig al zwiepen als je ernaar blaast. Een oude longeerzweep afknippen en de punt dichtbranden, daarna tape eromheen werkt ook. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:54

Ik vind een lang touw dan wel weer erg handig... ik gebruik het uiteinde zoals sommige anderen een carrotstick of stevige zweep gebruiken. En een halstertouw is vaak zo kort. Dus ik zweer ondertussen wel bij een leadrope. Maar ook die hoeft niet duur te zijn. De mijne komt uit een westernzaak en kostte geloof ik 7 euro.
Verder werk ik soms met touwhalster, maar ook vaak gewoon met een stalhalster :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:16

QualityLover schreef:

Paard
Goed lesgeefmens

NH heeft niks te maken met materiaal; het heeft zelfs niks te maken met het tuigage wat je gebruikt, maar alles met kennis, kunde, inzicht en ervaring en een lesgeefmens die WEET waar het werkelijk over gaat en dat kan overbrengen op zijn/haar leerlingen. De rest is voor de volgelingen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:27

De volgelingen herkennen je zelfs in één oogopslag als 'niet een van ons' aan je materiaal, (en aan een kritische instelling, dat mag ook niet - of het wordt gemakshalve uitgelegd als 'begrijpt het nog niet'.) ;) )

@Qualitylover: ben je nog verder gekomen intussen? Ben wel benieuwd.

Misschien kan je ook eens rondsnuffelen op het Art Of Natural Dressage forum, veel lees en kijkwerk
http://www.artofnaturaldressage.com/

Op de site van Inge Teblick valt ook heel veel te lezen en te leren. Gewoon rondkijken, en zoeken naar iets dat je past.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:30

Je hoeft echt niet meteen te beginnen met allerlei spullen, stalhalster is ook goed.
Wel zou ik me verdiepen en een goed lesgeefmens zoeken.
Ik gebruik Nh overigens niet alleen voor het rijden, het is meer een way of life. Ik gebruik het altijd continu als ik met paarden bezig ben.
Ik hou normaal niet zo van hokjes maar zal het nu maar zo benoemen om het makkelijk te maken.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:41

Nou volgens mij heb ik het licht gezien :D

Ik ben gister gewoon even naar mijn paardje gelopen zonder spullen bij me enzo en gewoon even gek met haar gedaan. Haar spaanse pas oefenen en even spelen enzo :) Ook onze andere pony (Welsh A, 5 jaar, op zn derde gecastreerd en denkt dat ie nog hengst is :D en weinig mee gedaan ;) ) ben ik mee begonnen (zonder spullen) met achterwaarts enzo (ik weet het, daar hadden we eigenlijk veel eerder mee moeten beginnen maar toen wisten we nog niet zoveel over paarden) en na 3 keer begreep hij het :D Met die pony ga ik ook aan VD doen. Ik ben niet héél veel opgeshcoten maar het voelde gewoon veel beter :) Ik ga me openstellen voor de paardjes en ik ga een paardenmens worden ipv een mens met paard. Ik ga boomloos (ik moest eerst een zadel en die heb ik nu) en bitloos (was ik al eerder van plan maar nooit aan begonnen) en als ik al met bit rij is het met een dubbelgebroken watertrensje, geen stangen ofzo ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:47

Ho, pas op!

Boomloos en bitloos is niet per definitie beter, er zijn hier al zoveel topics over waar je de voor en nadelen rustig op een rijtje kan zetten.

Je openstellen voor je paarden is heel goed, dat is het begin van alles.
Maar sla niet door. Zoek rustig een lesgever die je de achterliggende principes duidelijk kan maken, anders lijk je op een paard dat links en rechts een pluk uit een pak hooi trekt, zonder dat je weet hoe hooi gemaakt wordt. ;)

Over bitten bijvoorbeeld: in sommige gevallen werkt een stang, bij bepaald gebruik, zelfs vriendelijker dan het traditionele trensbit dat helemaal niet zo vriendelijk is als het lijkt. Sowieso heeft ieder paard een andere mond, dus heeft een bijpassend bit nodig.
Ik kan je het boek Bitten van Gertrud Jetten aanraden.

Een bit is niet onvriendelijk op zich, dat wordt ie pas als je hem onvriendelijk gebruikt - en er goed mee leren omgaan kost een mensenleven.

Maar tof dat het zo fijn gaat met je paardjes, en samen spelen kan je paard uitdagen en een nieuwe positieve impuls geven.

Succes verder!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:13

Zieje, denk je dat je iets weet, komt randalinpony met nog veel betere dingen :D

Meestal zijn dingen zo simpel dat je ze niet eens ziet. Dan moet iemand het tegen je zeggen voordat je het inziet. Dankje, randalinpony :)

Over bitloos en boomloos: ik heb een keer met de boomloos van een vriendin op mijn paard gereden en mijn paard liep veel losser, lekker hoofdje naar beneden. Je voelde gewoon dat ze ontspande. En bitloos loopt mijn paard nog meer ontspannen, en zelfs beter nageeflijk dan met bit. Dus. :) Ik ga misschien deze zomer op 'ponykamp/jeugdweek' bij Equixantos hier in Beilen www.equixantos.com en misschien neem ik eerst 2 of 3 lessen (ligt er maar net aan hoevaak mijn ouders me willen brengen etc, ik ben nog maar 14 ;) )

randalin pony: je hebt een superleuk paardje trouwens :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:22

QualityLover schreef:
Over bitloos en boomloos:

Bitloos, boomloos, ijzerloos, hersenloos!

Het maakt niet uit of je met of zonder bit, boom of ijzers doet; het gaat erom dat je oog hebt voor de wensen en noden van je paard, je eigen, individuele paard! Wat de rest van de wereld wil en vindt is hun probleem, het gaat hier om jouw paard, niet hun paard!!!
Het kan best dat bepaalde zaken werken, probeer dat ook uit, maar blijf objectief naar je paard, die verteld je of het goed is, niet de loze volgelingen.
Mijn lesgeefmens heeft daar en lijfkreet voor: it all depends.......
(waarmee de oplettende lezer weet wie mijn lesgeefmens is)
Houdt dat ALTIJD in je achterhoofd!! Als je met die gedachte dingen gaat uitproberen kom je vanzelf uit bij die zaken die werken voor jou en je paard, niet voor je buurman.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:49

Wat je echt nodig hebt is een pony of paard, een stel hersens waarmee je logisch na kunt denken en wat informatie (van lesgeefmensen, boeken, internet).
Ik vind een stalhalster persoonlijk veel fijner (een lichtgewicht versie, met een vaste ring waar je het touwtje aan vast doet) dan een touwhalster, hier reageert mijn pony minder fijn op. Leadrope met een lichtgewicht sluiting vind ik ook fijn werken.

Bitloos heeft mn sterke voorkeur. Ik ben nog op zoek naar een goede kaptoom voor werken aan de hand ( meer info op paardenbegrijpen.nl ).
Daarbij heb je als je wil rijden een goedpassend zadel nodig. Er zijn mensen die zonder rijden, maar het zadel is echt niet voor niks uitgevonden. Er bestaan erg veel verschillende soorten, en ze hebben allemaal voor en nadelen. Boomloos kan een oplossing zijn, maar hoeft niet de meest gunstige te zijn.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:44

De beste tip lijkt me hierboven al gegeven, maar kan je helaas nergens kopen :D

Ik heb me een touwhalster gekocht, omdat dit fijner inwerkt .. Ik denk dat m'n paard beter reageert op de zijwaartse druk enzo dan bij een stalhalster.. en voor op wandeling heb ik ook iets meer te zeggen als hij me voorbij zou willen schieten.

Aan dit touwhalster hangt m'n 4m lange leadrope. Dit vind ik erg handig want aan het uiteinde hangt een leren strikje dat een zwiepend geluid maakt als ik er mee zwaai. Erg handig ter ondersteuning van je lichaamstaal bij het longeren.
Bovendien vind ik zo'n leadrope ideaal voor op wandeling, je kan jezelf meer ruimte geven tov. je paard of hem achteruit sturen met het einde.

Ik gebruik een training stick van bij ons op de stallen .., ook leen ik met regelmaat iemand anders z'n lange lijnen zonder lussen achteraan (met toestemming hoor ;)).. Je hoeft dus niet alles te kopen he :D

Maar voorlopig hou ik het zelf bij een touwhalster en leadrope. :)