Wie rijdt er nog meer met een halsring (neckrope)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Wie rijdt er nog meer met een halsring (neckrope)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:40

Dit weekend zijn we begonnen met het rijden met een neckrope met onze ruin Preston.
Hij deed het superbraaf en was erg fijn te rijden. Hij is wel goed gewend aan sturen op zit en neckreining.

Normaal rijden we hem western, afwisselend met shanks en bitloos hoofdstel.
Omdat we ook veel grondwerk doen (Parelli, targetten etc) was dit een logische stap in het werken op een manier van 'meer met minder'.

Wie rijdt er nog meer (regelmatig) met een halsring/neckrope/touw? En hoe ervaren jullie dat?

Foto's zijn welkom!

Afbeelding

Afbeelding

trustHim

Re: Wie rijdt er nog meer met een halsring (neckrope)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:08

meld zich, al moet ik zeggen dat het momenteel op een laag pitje staat. foto's in profiel

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:10

Ik ook.. alleen rijd ik alleen buiten en rij ook zo buiten
heb tot nu toe ook 1 keer springen gedaan

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:00

TrustHim: ziet er goed uit, leuke merrie heb je!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:47

ik rij ook af en toe zo in de duinen:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:59

simodi schreef:
Wie rijdt er nog meer (regelmatig) met een halsring/neckrope/touw? En hoe ervaren jullie dat?

Met mijn volwassen merrie rij ik regelmatig met halsring (dressuurmatig).
Met mijn jonge merrie doe ik af en toe wat basis freestyle met neckrope.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:04

Ik vind het niet fijn rijden met een neckrope omdat je steeds je armen zo lang moet houden, wordt je zo moe van in je armen :P Ik rij dus als ik zonder hoofdstel rij altijd met alleen een zweepje. Die leg ik dan tegen de hals op. Dan kan ik mijn armen lekker langs me af laten hangen, en het werkt prima :)
Hij reageert er ook heel goed op :j
http://nl.youtube.com/watch?v=doztjCsWBXc

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:07

Arabesk: ziet er lekker ontspannen uit (los lipje :D )!

MysticTinker: dat kan natuurlijk ook, lijkt me ook leuk om eens te proberen. Het enige nadeel vind ik dat je met een neckrope nog enigszins een soort van rem kunt nabootsen als je paard om een of andere reden niet wil stoppen, met alleen een zweepje kun je dan niet echt wat lijkt me. Ik weet dat je in principe terug moet rijden en halthouden op je zit, maar stel dat je paard er echt even vandoor gaat dan lukt dat vaak niet ... Maar onder normale omstandigheden zou het ook prima moeten kunnen zoals jij doet!

Msophie: ik kan je filmpje niet bekijken helaas...

Joviban: is er voor jou verschil tussen halsring en neckrope? De ene stevig en ander niet of zo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:15

Met een zweepje heb je inderdaad geen rem, maar eigenlijk heb je dat met een neckrope net zo min. Ik denk niet dat een paard daar naar zou luisteren in een gekke bui.
Wat bij mij beter werkt is op een volte zetten. Dat lukt met een zweepje zelfs iets makkelijker dan met een neckrope, want een zweepje kan je naast het hoofd houden en zo het hoofd dwingen te draaien :)
Maar als die van mij even zin krijgt om te rennen (zoals in mn filmpje) dan kan ik hem vrij makkelijk op zit op een volte zetten. Dat werkt bijna altijd :j

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:17

Ik rijd met neckrope en met stick regelmatig in de wei.
Goed voor ons beiden, om even de zithulpen te finetunen :P
We vinden het allebei ook super leuk :D !

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:22

Het is natuurlijk ook zo dat je dit alleen gaat doen als je een behoorlijke controle over je paard hebt en er voldoende wederzijds vertrouwen is, anders zou het sowieso niet zo'n goed plan zijn ... ;)

Het is zeker geen kwestie van stoer doen, maar een gevolg van je manier van omgaan met je paard. Veel grondwerk doen en in ons geval wordt Preston ook al bitloos gereden aan een losse teugel, zodat hij al goed gewend is aan zithulpen en neckreining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:24

simodi schreef:
Joviban: is er voor jou verschil tussen halsring en neckrope? De ene stevig en ander niet of zo?

De halsring is van stug materiaal en de neckrope is van zacht, soepel, gevlochten (en slap) touw.
Grondwerken met halsring gaat niet zo lekker (ik vind 'm daarvoor te stug), dus daarvoor heb ik de neckrope aangeschaft. Voor het rijden vind ik dat stugge juist weer wel prettig.
Ik heb één keer met de neckrope gereden; het kan best zijn dat ik dat ook net zo fijn - of fijner - vind rijden als met halsring. Kwestie van een paar keer doen en dan m'n conlcusie trekken. ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:27

JoviBan schreef:
simodi schreef:

De halsring is van stug materiaal en de neckrope is van zacht, soepel, gevlochten (en slap) touw.
Grondwerken met halsring gaat niet zo lekker (ik vind 'm daarvoor te stug), dus daarvoor heb ik de neckrope aangeschaft. Voor het rijden vind ik dat stugge juist weer wel prettig.
Ik heb één keer met de neckrope gereden; het kan best zijn dat ik dat ook net zo fijn - of fijner - vind rijden als met halsring. Kwestie van een paar keer doen en dan m'n conlcusie trekken. ;)

Wij hadden gewoon de teugel die aan het hoofdstel zit gebruikt (2x om de hals gedaan en vastgezet aan elkaar)! :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:30

Ik pak een string en knoop die om zn hals (past net :P )
Maar hij luistert hier minder goed naar dan naar de stick :) of een stugge halsring.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:02

ik rij overigens wel altijd met stick & string..

waar hebben jullie je halsring gekocht
ik heb er een van equiplay.nl die is dik en flexibel en heb er ooit is een bij de divoza gekocht die is hard en dik heel fijn ding daar rij ik ook meeste mee die andere gebruik ik nu vaak voor grondwerk als ik geen zin heb om iets met leadrope te doen hihi

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:02

mijn vorige paard reed ik bijna altijd zonder iets omdat ze er niet tegenkon als ze iets op der hoofd had...
Het paard wat ik nu rij is nogal een druktemaakster... ze heeft iets meer steun nodig dus die rij ik het liefst met halster wat ook prima gaat (helaas ben ik niet de enige die er iets over te zeggen heeft :P). Maar met halsring is gewoon voor der hele karakter iets te ver gegrepen (nog?)...
Het enige nadeel ermee buiten is, is dat je neit verzekerd bent... Vandaar dat het eigenlijk buiten rijdend aan te raden is er iets bij te doen, zelfs als je er niets mee doet :P

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:59

kijk maar in mijn profiel ;)
deed er alles mee... als ik in het bos ging rijden ging er een touwhalser bij maar gebruikte die nauwlijks... paardje staat nu van zn oude dag te genieten,, en rijd het paardje van mn schoonmoeder ook met neckrope en die is bijna 5 jaar en vorig jaar voor het eerst met neckrope geweest, nog niet volop omdat ze verder nog wat meer duidelijkheid in de training enzo maar ook een sprongetje met neckrope met dit jonge beestje is geen probleem ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:59

spottie schreef:
kijk maar in mijn profiel ;)
deed er alles mee... als ik in het bos ging rijden ging er een touwhalser bij maar gebruikte die nauwlijks... paardje staat nu van zn oude dag te genieten,, en rijd het paardje van mn schoonmoeder ook met neckrope en die is bijna 5 jaar en vorig jaar voor het eerst met neckrope geweest, nog niet volop omdat ze verder nog wat meer duidelijkheid in de training enzo maar ook een sprongetje met neckrope met dit jonge beestje is geen probleem ;)

Leuke fotos in je profiel! Lief koppie heeft Amondi trouwens ;) ! Leuk dat jij er ook gewoon mee buiten rijdt, wij zijn nog niet het erf afgeweest op deze manier, maar goed, we zijn ook nog maar net er mee begonnen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 23:00

KDS schreef:
Het enige nadeel ermee buiten is, is dat je neit verzekerd bent... Vandaar dat het eigenlijk buiten rijdend aan te raden is er iets bij te doen, zelfs als je er niets mee doet :P

Lijkt me voor buiten in de wijde wereld sowieso wel een veilige actie, om voor nood toch nog iets extra's te hebben ...

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:12

idd dat doe ik met amondi ook altijd, alleen als we gingen uitstappen in het dorp niet. en dat leverd dan echt hele grappige reacties op XD vrachtwagens denderen langes en paard loopt gewoon los echt ze zitten allemaal achterstevoren in hun auto XD en dat voor een paardje die als ik met complete optoming buiten reed soms totaal uit zn dak ging en liep te stuiteren langs de staat.. alles af paard rustig ;) echt grappig, maar aan de ene kant wel te snappen vind ik

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:13

Ik rijd in de bak altijd met een neckrope, wie ook graag naar buiten op deze manier. Maar daar moeten we nog even voor oefenen ;)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:27

KDS schreef:
mijn vorige paard reed ik bijna altijd zonder iets omdat ze er niet tegenkon als ze iets op der hoofd had...
Het paard wat ik nu rij is nogal een druktemaakster... ze heeft iets meer steun nodig dus die rij ik het liefst met halster wat ook prima gaat (helaas ben ik niet de enige die er iets over te zeggen heeft :P). Maar met halsring is gewoon voor der hele karakter iets te ver gegrepen (nog?)...

Even nog iets hierbij... heb het nog eens nagevraagd maar met een touwhalster ben je ook buiten niet verzekerd :S
Heeft even weinig met de halsring te maken maar toch.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:36

Ik. :)
Zowel buitenritten als 'trainingsmatig' in de bak als voor de lol in de bak.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:01

Hier nog een liefhebber van de neckrope. Wil ook een keer de halsring gaan kopen,maar ach,met een goedkoop halstertouwtje gaat het zo ook.
Ik zou liever buiten niet met een neckrope rijden. Al is het alleen maar voor al die gekken die denken dat 1 braaf paard betekent dat ze allemaal braaf zijn ( in de bossen gooi ik nog wel eens het hoofdstel af, voo het ultime "black beauty gevoel"
Afbeelding

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:32

haha schoot me net even iets te binnen van de tijd dat ik nog veel dresuurmatig met mondi reed met hoofdstel (bit) en alles... ik kreeg les en het wou maar niet lukken, toen heb ik heel sjaggie het hoofd van mn pony gepakt en het hoofstel afgegooid... je had het hoofd van mn instructrice moeten zien hilarisch met de opmerking erbij "jij slaat echt alles, de meeste mensen grijpen naar verschillende hulpmiddelen (denk aan slof en ander bit enz) en jij gooit gewoon simpelweg alles af waarna alle oefeningen vlekkeloos gereden worden" XD GEWELDIG