Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:28

En buiten de clinic om mag het ineens wel zo als het in de clinic getoond wordt? Of ga je dan ook op je achterbenen staan?

Buck Brannaman (ook een NH-er) heeft ooit eens gezegd bij de vraag hoe je het beste een paard kunt beleren of corrigeren: nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

En laat Pat Parelli dat nu net gedaan hebben. Niet achter gesloten deuren, maar "en plein public". Dat de wat teerbesnaardere kijkers er van walgen, of het verkeerde beeld van NH voor ogen hadden: soit.

Bij deze even een eyeopener. NH is niet alleen maar je paard instralen en rondjes om hem heendansen. Als je in moet komen, moet je dat kunnen en durven doen.

Niet handig van PP om dit en plein public te doen, want zijn reputatie is zo wel naar de vaantjes. Iig bij de mensen die al geen hoge pet van hem ophadden.
Degenen die weten waar hij voor staat, weten dit voorval de waarde toe te kennen die het verdient....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:48

Cassidy schreef:
Degenen die weten waar hij voor staat, weten dit voorval de waarde toe te kennen die het verdient....

Ah, daar komt het geloof van de volgelingen weer in beeld. Als je bij het clubje hoort dan snap je het, als je niet bij het clubje hoort niet, had je maar bij het clubje moeten horen...... Zwak, Cassidy, heel zwak.
Om eerlijk te zijn denk ik dat PP er goed aan zou doen om dit voorval alsnog waarde te geven door een degelijke uitleg over zijn keuzes en waarom die op dat moment bij dat paard dus mis gingen. En dan bij voorkeur niet alleen maar voor de eigen parochie, maar gewoon openbaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:06

Als je al de tijd voor iets genomen hebt en niets werkt, dan kan ik me voorstellen dat je op den duur iets anders probeert. Dat is ook iets wat Buck Brannaman zegt. Maar als je die tijd nog niet genomen hebt en je grijpt naar dit soort methodes omdat je even een "quick-fix" nodig hebt voor het publiek, dan ken ik zo'n voorval idd een andere waarde toe..... dat betekent dat iemand zijn eigen ego belangrijker vind dan de tijd nemen voor het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:29

Cassidy is geen volgeling van Parelli, Cassidy is een volgeling van Clinton Anderson. En van Anderson staan er ook wat filmpjes op Youtube waar degenen die niet weten waar hij mee bezig is, acuut flauw gaan vallen...:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:34

Waratje schreef:
Cassidy schreef:

Ah, daar komt het geloof van de volgelingen weer in beeld. Als je bij het clubje hoort dan snap je het, als je niet bij het clubje hoort niet, had je maar bij het clubje moeten horen...... Zwak, Cassidy, heel zwak.

Waar zeg ik iets over snappen? Ik zeg: de waarde toekennen die het verdient. Ik zie teveel mensen zonder de kennis wat het Parelli programma inhoudt de hele methode verdoemen op grond van een filmpje. Ik zie het als incident, en trap daarmee de methode (en de man) niet compleet de grond in...
En of ik nu snap waar hij mee bezig was, of niet, is op dat moment helemaal niet belangrijk...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:49

De waarde die ik dit voorval in ieder geval toeken is dat het een stommiteit van PP was. Hij zou beter moeten hebben geweten, met name in de afhandeling van het voorval. Ik had hem PR-technisch hoger ingeschat, want behalve dat het een "verkeerde inschatting" was met het paard, was het een heel erg verkeerde inschatting van de (voorspelbare) reactie van het publiek.
Ik heb verder niets met PP en zijn systeem, maar ik weet dat veel mensen er baat bij hebben. Niks mis mee in die zin. En dat hij nu zo'n fout gemaakt heeft vind ik jammer, want het stoot mensen af die mogelijk een hoop goeds uit het systeem hadden kunnen halen.
Hoge bomen vangen veel wind, dus als je als "goeroe" een fout maakt, zul je heel efficient daar alsnog een positieve draai aan moeten geven. Hij heeft het voor het paard wel naderhand opgelost, maar niet voor het publiek, want anders zaten wij hier niet zo te discussieren.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:33

Je moet voor de aardigheid eens kijken op het Amerikaanse paardenforum The Chronicle of the Horse en helemaal het Engelse Horse and Hound. Op hun forum (van HaH) is de discussie rond Parelli en Catwalk inmiddels door 175.000 mensen bekeken en hebben ruim 1.600 mensen een reactie achtergelaten. Ik vrees dat Parelli in Engeland helemaal afgebrand is.

Overigens heeft ook Chris Irwin een nieuwe poging gedaan wat sympathieker over te komen, hoewel hij nog steeds - maar stukken bedekter - verwijst naar Parelli: zie

http://www.youtube.com/watch?v=MJh_QXldN58

een filmpje waarop Chris met paard (Thunder) en kar rondrijdt op zijn Riversong Equestrian Retreat in Alberta, Canada, en wat algemene kritiekpunten verwoordt op wat er tegenwoordig (allemaal) mis is in de paardenwereld, in zijn ogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:42

Dat afbranden zal wel meevallen, en ik vind het echt knap dat alle toeschouwers van het voorval de weg naar het forum hebben gevonden. :D

Wat ik eerder geloof is dat er een groep mensen PP zwart probeert te maken en de rest er als een kudde blinde kippen achteraan holt. Zonder de complete informatie te zien...of goed te zien, want de filmpjes op Youtube zijn kwalitatief ronduit beroerd.

Uiteindelijk zal ook dat weer overwaaien...

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 11:23

Cassidy schreef:
Wat ik eerder geloof is dat er een groep mensen PP zwart probeert te maken en de rest er als een kudde blinde kippen achteraan holt. Zonder de complete informatie te zien...of goed te zien, want de filmpjes op Youtube zijn kwalitatief ronduit beroerd.

Dat ben ik nu eens niet met je eens. Ondanks de inderdaad kwalitatief hele slechte beelden van wat er precies gebeurde, zijn de ooggetuigenverslagen ook niet voor de poes. Het is voor elk mens duidelijk dat Parelli een grote fout heeft gemaakt, op zijn minst dingen heeft gedaan die niets met natural horsemanschip of passive persistence hadden te maken. Parelli heeft de zaak vervolgens nog erger gemaakt door een nietszeggende boodschap als filmpje op YouTube te zetten, terwijl hij natuurlijk meteen ronduit had moeten erkennen dat hij gewoon een grote fout had gemaakt. Vervolgens heeft hij wat mij betreft de zaak nog erger gemaakt door ons wel te laten zien dat hij dat paard, Catwalk, de dag erna een halster om kon doen en de oren aanraken, maar hoe hij dat precies voor elkaar gekregen heeft, dat liet hij niet zien. En juist daar was iedereen in geïnteresseerd.

Overigens heeft ook Chris Irwin ooit een afschuwelijke fout gemaakt. Zo'n 7 jaar geleden - op zijn 43ste verjaardag - is een demo met een paard (Stella) gruwelijk uit de hand gelopen. Zo'n beetje zijn hele tweede boek Dancing with your Dark Horse gaat erover. Kijk maar effe op de Bokt Wiki bij Chris Irwin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:30

Als Chris een fout tijdens een demo heeft gemaakt door een paard met een dressuurzweep af te ranselen tot de bloedstriemen op de huid stonden, snap ik niet dat hij op een dergelijke manier op Parelli heeft kunnen reageren zoals hij dat in eerste instantie heeft gedaan.

Of is het excuus dat je psychisch scheef zat een excuus om het allemaal maar voor het gemak te vergeten?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 12:05

Cassidy schreef:
Als Chris een fout tijdens een demo heeft gemaakt door een paard met een dressuurzweep af te ranselen tot de bloedstriemen op de huid stonden, snap ik niet dat hij op een dergelijke manier op Parelli heeft kunnen reageren zoals hij dat in eerste instantie heeft gedaan.

Of is het excuus dat je psychisch scheef zat een excuus om het allemaal maar voor het gemak te vergeten?

Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen. Chris heeft toen met Stella (in 2003, dus al wat jaartjes geleden) een giga-blunder gemaakt en is daar maanden zelf kapot van geweest. Hij heeft er een heel boek over geschreven waarin hij niet alleen 100.000 excuses aanbiedt maar ook op zoek gaat naar een verklaring waarom het toen zo uit de hand liep. Hij doet dat mijns inziens behoorlijk overtuigend. Hij geeft eerlijk toe dat hij door het succes dat hij had, over het paard getild was geraakt, en dacht dat hij ALLES aankon. Door echter een samenloop van omstandigheden werd hij tijdens die demo in die roundpen met Stella - tegenover een publiek van duizenden mensen - keihard met zichzelf geconfronteerd. Zijn Dancing with your Dark Horse is, naast een boek waarin hij zijn kennis van paarden etaleert en zijn methodes toelicht (die voor elk mens te begrijpen en te leren zijn - i.t.t. sommige andere paardengoeroe's) een uitstekende Inleiding in de Equitherapie.

Het zou PP sieren als ook hij meteen eerlijk had toegegeven: “Sorry mensen, ik ben over de schreef gegaan met die kopschuwe Catwalk, ik weet niet wat me mankeerde. Ik zal er eens goed over nadenken en als ik eruit ben, zal ik het u laten weten.” Dat is namelijk wat Chris Irwin heeft gedaan met zijn Dark Horse.

Maar goed, je kunt hem op de NH-dag in september op stal Mansour in Arnhem alles zelf vragen, want als het goed is komt hij daar ook weer. Ik ook.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:38

Ik vind het bijna hilarisch dat mensen hier zo'n sterke mening hebben over een filmpje waar totaal niet op te zien is wat hij precies doet :+ . De demo heeft nota bene twee uur geduurd, ik denk dat er nog voor geen halve minuut op youtube staat, waar ook nog eens niet op te zien is, wat er precies gedaan wordt.
Hetzelfde verhaal eigenlijk voor het vorige filmpje, waar ook alle momenten van release en rust eruitgeknipt waren. Als je echt een gedegen punt wilt maken over zijn trainingsaanpak laat dan gewoon het hele filmpje zien.
Dit is namelijk gewoon een ordinaire rel veroorzaken.
Beetje sneu van Chris Irwin dat hij daaraan meedoet. Naar alle waarschijnlijkheid heeft hij ook alleen dit kleine stukje film gezien. Hij zou als paardentrainer toch moeten weten dat hier niet over te oordelen valt.

Elke scheet die Pat laat, wordt op een aantal amerikaanse en engelse fora totaal afgebrand, dus dat zegt erg weinig. Ik vraag me af hoeveel van die mensen er daadwerkelijk geweest zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:00

jouke_h schreef:
Ik zou zelf liever iemand zien die in de clinic zegt van kijk met dit paard ga ik liever verder oefenen buiten de clinic om het zo voor elkaar te krijgen met een uitleg wat nu de situatie is en waarom iets niet werkt en niet om je naam hoog te houden door het uiteindelijk wel te kunnen.

Ik denk dat de meeste mensen heel anders zouden reageren als zoiets zou gebeuren in een clinic.
De reacties zullen dan waarschijnlijk uiteen lopen van: 'zie je wel, eigenlijk kan hij niks bijzonders want ik had dat zus en zo opgelost' tot 'zie je wel dat hij achter gesloten deuren heel andere methodes gebruikt om het voor elkaar te krijgen'.
Ik denk eerlijk gezegd dat je het als clinic gever in een dergelijke situatie nooit goed zult kunnen doen voor het publiek.
Het belangrijkste is dan ook om te zorgen dat je niet in een dergelijke situatie terecht komt, dus zorgen dat je van te voren weer wat voor paard je voor je neus hebt en wat de ernst van het probleem is...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:35

Ik denk dat je als clinicgever juist een heel goede boodschap kunt overbrengen aan mensen, namelijk dat er altijd nog een volgende dag is en niet alles op één dag hoeft. Vervolgens vertel je welke stappen je met zo'n paard zou nemen en laat je stap één zien. De rest leg je uit maar doe je niet in de praktijk.
Volgens mij had iedereen dat gerespecteerd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:36

horseyfries schreef:
Ik denk dat je als clinicgever juist een heel goede boodschap kunt overbrengen aan mensen, namelijk dat er altijd nog een volgende dag is en niet alles op één dag hoeft. Vervolgens vertel je welke stappen je met zo'n paard zou nemen en laat je stap één zien. De rest leg je uit maar doe je niet in de praktijk.
Volgens mij had iedereen dat gerespecteerd.

Inderdaad. :) Echte paardenliefhebbers, die uit interesse voor zijn methode zouden zijn gekomen, hadden dit vast gerespecteerd.

Ik hoop dat de Parelli-methode dit overleeft, omdat het nog steeds heel veel mensen op weg helpt naar een vriendelijkere omgang met hun paard. Er zit wel degelijk een mooie filosofie achter de Parelli-methode en ik hoop niet dat die verloren zal gaan vanwege een (of een paar) blunders. Niemand is perfect, ook de Parelli's niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:15

De Parelli methode gaat dit zeker overleven, omdat er genoeg intelligente mensen rondlopen die weten waar hij voor staat en zich niet blindstaren op een misschien minder fraai incident...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:15

Volgens mij heeft de demo twee uur geduurd, dus "take the time it takes" is wel van toepassing :+
Hiervoor deed men ELKE dag een kwartier over het hoofdstel aandoen, op een manier die meneer withaker niet wilde toelichten. Hij wilde alleen kwijt dat het absoluut geen vriendelijke manier was.
Dat is naar mijn mening precies de betekenis van "take the time it takes", de angst zelf aanpakken, ook al duurt het op dag 1 twee uur, ipv elke dag een kwartier worstelen, alleen maar om je doel te bereiken (het hoofdstel aandoen), zonder enige verbetering op emotioneel vlak voor het paard.

Wie zegt dat dit een fout was? Als hij gestopt was, op een moment die niet de juiste was, had je waarschijnlijk alles nog veel erger gemaakt (wat erg waarschijnlijk is met een probleem van deze omvang).
Hij had volgens jullie dus beter kunnen stoppen om iedereen te vriend te houden? Echt grote klasse van Pat dat hij zijn programma op het spel zet en toch doorgaat om te zorgen dat dit paard er goed uitkomt aan de andere kant, ook al weet hij zelf heel erg goed dat hij hiermee geen vrienden zal maken.