Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Natural horsemanship is een filosofie van het werken met paarden waarbij gebruik wordt gemaakt van hun instincten en kuddementaliteit. Voor het opbouwen van een relatie tussen mens en paard wordt gebruikgemaakt van methoden van communicatie die zijn ontleend aan observaties van paarden die in het wild leven. Het paard wordt door de mens benaderd op een soortgelijke wijze als paarden elkaar benaderen.
Er zijn verschillende benaderingen van Natural horsmanship, die meestal een aantal ideeën gemeen hebben. Bijvoorbeeld:
Paarden zijn sociale kuddedieren. De sociale interactie verloopt vooral via lichaamstaal.
De mens moet kennis hebben van de sociale interactie tussen paarden en die kennis gebruiken in de omgang met een paard.
Training van een paard op basis van pijn en vrees wordt zo veel mogelijk vermeden.
Benfan schreef:Moet zeggen dat ik het stuk van Arabesk prima vind kunnen, of moeten we de TS als kind gaan behandellen? als je al een onderwerp als dit aansnijd moet je op de blaren kunnen zitten.
Zelf ben ik niet in de NH aangezien het paard ontbreekt (16 juni jarig overgens, PM maar voor mijn adres als je een wilt opsturen) Toen het NH een beetje begon door te breken hier in nederland was Hempfling net als Roberts steeds bekender aan het worden dus echt meepraten over welke methode beter is kan ik niet. Ik reed toen op een stal jonge paarden in. Ik was daar niet de enige en net nieuw, 1 vrouw op stal deed aan NH en elke keer als ze het paard uit de wei haalde begon ze in de bak met een join up. Ik snapte niet waar dat allemaal elke keer voor nodig was. Ik denk dat je met de omgang met paarden een heel nuchter hoofd moet houden en moet gaan relativeren. Ik kreeg toendertijd (want men leest het boek en heeft er dan verstand van)het idee dat mensen de paarden behandellen als een 'speciaal' dier (geestelijk achtergesteld, hevig getraumatiseerd ofzo) die al en hartverzakking zou krijgen als je een keer te hart boert.
Net als met mensen moet je ook gewoon elk paard anders benaderen, de een is meer gebaat aan duidelijkheid van het begin af aan (hallo, ik ben Daja en als jij me wat flikt schop ik je op het dak, zo niet dan gaan we gewoon samen heel veel lol hebben) en de ander is wat meer afwachtend (hallo ik ben Daja, zullen we even een kopje koffie halen en kijken hoe we samen tot een leuke samenwerking kunnen komen? ik betaal) waardoor er in mijn ogen geen goeie betere methode is maar ze allemaal een kern van waarheid dragen. Of te wel, wees niet te stijf rond de kringspier en 'go with the flow' op die manier ben je in mijn ogen meer met je paard bezig dan een methode (en anders druk je de reset knop net als bij elke andere machine)
anne98 schreef:Paarden zijn wezens die graag met mensen zijn.
Ze zullen het mens dus ook opzoeken en banden willen leggen.
anne98 schreef:Wat hij doet is geen NH Maar hij werkt met kleine signalen en echt op een natuurlijke manier met paarden omgaan.
anne98 schreef:Mensen zijn echt raar ofzo dat ze nu doorgaan ik kijk er tog niet meer naar