Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

anne98

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 18:37

Mensen zijn echt raar ofzo dat ze nu doorgaan ik kijk er tog niet meer naar

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:41

Haha geweldig Arabesk!

@anne98; kom op zeg, dit topic maak jij aan en het draait niet om jou. Mensen gaan hier in discussie en geven hun mening, als jij daar niet tegen kan moet je ook geen topic openen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:44

Tja Anne98, je opent een topic, mensen zijn er het er niet mee eens of wel. Daar gaat het toch om? Discussie? Ook al staat niet iedereen zijn mening jou aan, je kan er toch wat van opsteken?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:46

Laten we wel een beetje lief zijn, dit is een meiske van 12....

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:47

@Anne98: Ben nog steeds benieuwd wat jij dan onder NH verstaat dat je KFH er niet onder vind vallen...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:50

Moet zeggen dat ik het stuk van Arabesk prima vind kunnen, of moeten we de TS als kind gaan behandellen? als je al een onderwerp als dit aansnijd moet je op de blaren kunnen zitten.

Zelf ben ik niet in de NH aangezien het paard ontbreekt (16 juni jarig overgens, PM maar voor mijn adres als je een wilt opsturen) Toen het NH een beetje begon door te breken hier in nederland was Hempfling net als Roberts steeds bekender aan het worden dus echt meepraten over welke methode beter is kan ik niet. Ik reed toen op een stal jonge paarden in. Ik was daar niet de enige en net nieuw, 1 vrouw op stal deed aan NH en elke keer als ze het paard uit de wei haalde begon ze in de bak met een join up. Ik snapte niet waar dat allemaal elke keer voor nodig was. Ik denk dat je met de omgang met paarden een heel nuchter hoofd moet houden en moet gaan relativeren. Ik kreeg toendertijd (want men leest het boek en heeft er dan verstand van)het idee dat mensen de paarden behandellen als een 'speciaal' dier (geestelijk achtergesteld, hevig getraumatiseerd ofzo) die al en hartverzakking zou krijgen als je een keer te hart boert.

Net als met mensen moet je ook gewoon elk paard anders benaderen, de een is meer gebaat aan duidelijkheid van het begin af aan (hallo, ik ben Daja en als jij me wat flikt schop ik je op het dak, zo niet dan gaan we gewoon samen heel veel lol hebben) en de ander is wat meer afwachtend (hallo ik ben Daja, zullen we even een kopje koffie halen en kijken hoe we samen tot een leuke samenwerking kunnen komen? ik betaal) waardoor er in mijn ogen geen goeie betere methode is maar ze allemaal een kern van waarheid dragen. Of te wel, wees niet te stijf rond de kringspier en 'go with the flow' op die manier ben je in mijn ogen meer met je paard bezig dan een methode (en anders druk je de reset knop net als bij elke andere machine)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:53

Volgens wikipedia is Natural Horsemanship dit:

Citaat:
Natural horsemanship is een filosofie van het werken met paarden waarbij gebruik wordt gemaakt van hun instincten en kuddementaliteit. Voor het opbouwen van een relatie tussen mens en paard wordt gebruikgemaakt van methoden van communicatie die zijn ontleend aan observaties van paarden die in het wild leven. Het paard wordt door de mens benaderd op een soortgelijke wijze als paarden elkaar benaderen.

Er zijn verschillende benaderingen van Natural horsmanship, die meestal een aantal ideeën gemeen hebben. Bijvoorbeeld:

Paarden zijn sociale kuddedieren. De sociale interactie verloopt vooral via lichaamstaal.
De mens moet kennis hebben van de sociale interactie tussen paarden en die kennis gebruiken in de omgang met een paard.
Training van een paard op basis van pijn en vrees wordt zo veel mogelijk vermeden.

Hieruit kan je dus eigenlijk opmaken dat KFH zeker NH is.

Arabesk

Op een niet nader te noemen forum waar vooral volwassenen zitten gedragen sommigen zich als een kind en ik heb jongeren voorbij zien komen van 12 die veel intelligenter zijn. Leeftijd is imo geen issue. Bovendien check ik niet elk profiel van iedereen waar ik tegenaan zit te zwammen. }:0
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-05-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

TS, jij doet een beetje raar, hoor. ;)
Of je nou 12 bent of niet, kortzichtig zijn siert je niet.

NH is een verzamelnaam voor zoveel stromingen. KFH valt daar ook onder, hoor, wat mij betreft. ;)
Ik heb mijn paard redelijk NH afgericht van jongsaf aan. Heb hem nooit weggejaagd of met zwepen geslagen.
Ik heb geen idee wat jouw beeld is, maar het strookt, gezien je beginpost e.d., niet erg met de mijne.
Ik heb een heel gelukkig en tevreden paard en niet alleen vanwege de NH-benadering, maar ook omdat hij in zijn leven vooral lekker paard mag zijn. :)
Ik denk dat die combinatie hem hebben gemaakt tot wie hij nu is.

Verder denk ik dat de NH-manier die ik zelf 'gebruik' (kan het zo niet even omschrijven, omdat ik van alles wat ik geleerd en gelezen heb, zelf een mix heb gemaakt in de loop der jaren, omdat mijn invloed en mijn paard's invloed er ook in verweven zijn). Dus een hokje gaat niet echt op. Monty, Parelli, KFH, Chris Irwin en noem maar op.... Denk dat ze allemaal boeiende dingen doen, maar ik heb zeer zeker ook kritiek op bepaalde zaken, die ik er dan dus niet uit heb gehaald voor mij en mijn paard.

Mensen die NH als 'afschuwelijk' of wat dan ook betitelen, tja, moeten zij weten. Ik heb er enorm veel van geleerd en leer er nog steeds heel veel van. Overigens werk ik zelf ook voornamelijk met lichaamstaal en wijken voor druk enzo. Ik vind het altijd weer ongelofelijk om te ervaren hoeveel zogenaamd ervaren paardenmensen totaal niets weten van het gebruik van lichaamstaal in de training met je paard. Dat zijn de types die echt staan te kijken als je je paard op afstand op een rustige manier kan vertellen wat te doen. Van halt houden tot tempowisselingen, van galopwissels tot het naar je toe laten komen e.d. Ik doe het nog regelmatig, dit grondwerk met mijn paard. Als ik nog denk aan hoe we ooit begonnen....... Je leert je paard zo goed kennen en dat werkt door in het rijden, de dagelijkse omgang of wat je ook doet met je paard.

Ik zou niet eens meer weten hoe anders ik met mijn paard zou kunnen omgaan, heel eerlijk gezegd. :)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:05

Benfan schreef:
Moet zeggen dat ik het stuk van Arabesk prima vind kunnen, of moeten we de TS als kind gaan behandellen? als je al een onderwerp als dit aansnijd moet je op de blaren kunnen zitten.

Zelf ben ik niet in de NH aangezien het paard ontbreekt (16 juni jarig overgens, PM maar voor mijn adres als je een wilt opsturen) Toen het NH een beetje begon door te breken hier in nederland was Hempfling net als Roberts steeds bekender aan het worden dus echt meepraten over welke methode beter is kan ik niet. Ik reed toen op een stal jonge paarden in. Ik was daar niet de enige en net nieuw, 1 vrouw op stal deed aan NH en elke keer als ze het paard uit de wei haalde begon ze in de bak met een join up. Ik snapte niet waar dat allemaal elke keer voor nodig was. Ik denk dat je met de omgang met paarden een heel nuchter hoofd moet houden en moet gaan relativeren. Ik kreeg toendertijd (want men leest het boek en heeft er dan verstand van)het idee dat mensen de paarden behandellen als een 'speciaal' dier (geestelijk achtergesteld, hevig getraumatiseerd ofzo) die al en hartverzakking zou krijgen als je een keer te hart boert.

Net als met mensen moet je ook gewoon elk paard anders benaderen, de een is meer gebaat aan duidelijkheid van het begin af aan (hallo, ik ben Daja en als jij me wat flikt schop ik je op het dak, zo niet dan gaan we gewoon samen heel veel lol hebben) en de ander is wat meer afwachtend (hallo ik ben Daja, zullen we even een kopje koffie halen en kijken hoe we samen tot een leuke samenwerking kunnen komen? ik betaal) waardoor er in mijn ogen geen goeie betere methode is maar ze allemaal een kern van waarheid dragen. Of te wel, wees niet te stijf rond de kringspier en 'go with the flow' op die manier ben je in mijn ogen meer met je paard bezig dan een methode (en anders druk je de reset knop net als bij elke andere machine)

wow, wou eigelijk niet reageren hier, maar hier ben ik het echt helemaal mee eens :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:29

anne98 schreef:
Paarden zijn wezens die graag met mensen zijn.
Ze zullen het mens dus ook opzoeken en banden willen leggen.

uhh.. Mensen zijn wezens die graag met paarden zijn.. ooit wel eens een paard in het wild gezien die naar mensen komen afstappen om een band te leggen?? Nee! een mens legt de band met een paard! een paard accepteerd dat.. alleen omdat ze mak gemaakt zijn..

anne98 schreef:
Wat hij doet is geen NH Maar hij werkt met kleine signalen en echt op een natuurlijke manier met paarden omgaan.

Hier zeg je iets dubbel.. Hij doet geen NH maar toch werk hij op een natuurlijke manier met paarden? leg mijn dat verschil eens uit?? Bij mijn weten is NH namelijk Natuurlijk omgaan met paarden.

JU is een van de dingen die je kunt toepassen in het NH maar er zijn nog vele andere dingen die wel goed zijn! dat NH dus slecht is is wel een heel groot woord! ik denk namelijk dat elk mens (onbewust soms) we een stukje NH met zijn paard doet..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:32

nood aan religieus fundamentalisme? een goeroe? iemand die zegt dat je inderdaad beter bent dan de rest?

of zou het gewoon reclame zijn...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:40

anne98 schreef:
Mensen zijn echt raar ofzo dat ze nu doorgaan ik kijk er tog niet meer naar

Kijk bij eigen berichten naar dat papiertje links en druk erop. Dan hoef je er ook niets meer van te horen, ik neem aan dat dit topic ook kan leven zonder jouw berichten/meelezen. ;)

Join-up vind ik niet echt een slechte trainingsmethode, het is echt niet zo dat je het paard nou wild gaat opjagen.
Mijn merrie is nogal dominant, ook tijdens het rijden en door een join-up merk ik dat mijn posititie wat versterkt wordt en dat de band ook beter wordt. :)

En nee, ik ben echt totaal geen NH aanhanger normaal gesproken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:42

Ik heb ingevult afschuwelijk :D

Juliaa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:43

Misschien is het een beetje off-topic, maar wanneer en waar precies komt KFH naar Nederland? Ik wil er zo graag naartoe!

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:48

ik snap eigenlijk niet dat je zo'n topic opent, dan vraag je om een vervelende discussie,
als je KFH wilt aan prijzen en uitleggen kan dat best, maar niemand heeft gevraagd om jouw hatelijke mening over NH beetje raar dus..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:03

ik heb haar even een pb gestuurd :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:12

Ook van mij het antwoord in de poll: ik vind het geweldig!
JU via methode MR: kan best, als het nodig is. En het is zovaak NIET nodig, en wordt te vaak door mensen gebruikt die er geen verstand van hebben. Maar je kunt ook een JU krijgen door gewoon de box in te gaan. De hele weg er naartoe, het wegjagen is de weg naar de JU. De JU zelf is het moment dat de persoon in het midden zich omdraait, de druk laat varen en het paard naar hem toe laat komen. En dat kan op ieder moment...als je het land ingaat en het paard op je afkomt, of de box ingaat, of zelfs als je je paard in de paddock loszet.

Op zich vind ik het al heel fijn dat een 12 jarige de JU niet drie keer per week standaard op haar shet loslaat, in de verkeerde veronderstelling dat dit de band verbeterd.

Van een 12 jarige kun je ook niet verwachten dat hij/zij zich voldoende heeft verdiept in andere methodes om vergelijkingen te kunnen maken. En als KFH een vriend is van je moeder, dan ligt het voor de hand dat deze methode de voorkeur geniet. Wat ik van KFH vindt: er is geen stappenplan, geen goede begeleiding, je moet als leerling maar zien dat je op zijn niveau kunt komen, hij verlaagt zich niet tot het niveau van zijn leerlingen, wat ik van een leraar eigenlijk toch verwacht. Je moet dingen in Jip en Janneketaal uit kunnen leggen, en dat mis ik bij hem. Tel daar nog bij dat ik wat meer weet over zijn verleden, en de discussies die daaromheen zijn geweest, en dan kom ik tot de conclusie dat ik zijn manier van werken en communiceren niet helemaal kan waarderen.

Voor de Topicstarter. Je bent 12 jaar, en er is een speciaal forum op bokt voor wat jeugdigere bokkers. Waar je nu hebt geplaatst is voor volwassen bokkers. Is helemaal niet erg, maar verwacht dan ook een volwassen discussie, met volwassen tegengas. Zoals Arabesk al heel goed opmerkte: ik ga ook niet bij ieder topic een profiel in om eerst uit te zoeken hoe oud degene is tegen wie ik praat.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-05-10 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:17

Het profiel heb ik niet bezocht, maar ik ging ervanuit dat het '98' in dit geval het geboortejaar van de TS was in combinatie met de jeugdige manier van reageren. Dan kan je soms ook proberen je daar een beetje aan aan te passen- niet iedereen is even volwassen op een bepaalde leeftijd, en hier merk je wel duidelijk dat hoewel de TS ook niet altijd even netjes reageert, sommige mensen zelf ook wel meteen vrij aanvallend reageren.. ik zie niet in waarvoor dat nodig is :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:18

Wildwings, er is een Young Rider forum, op het moment dat daarbuiten gepost wordt, kun je volwassen tegengas verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:27

Ach ja, zoals ik al zeg.. ik vind dat je je soms wat kan aanpassen aan de leeftijd van de poster, of dat gewoon leuk kan uitleggen. Niet iedere 'Young rider' is zich ervan bewust dat veel bokkers op de grote-boze-fora (mijn inziens) vaak het inlevingsvermogen van een suikerklontje hebben.. :=

Maar dat is mijn mening, en dat anderen wel graag hard tegen hard spelen bij 12jarigen is weer hun mening.. ik begrijp wat jij erover zegt maar ben het er niet 100% mee eens. :D Laat ik het verder maar hierbij rusten!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:32

We gaan nu wel een beetje heel erg off topic!

Het is ook niet zo'n fantastische plek om een discussie als deze op te starten.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:37

TS, ik snap je precies ! Ik vind heel dressuur belachelijk omdat de roll-kur bestaat.
Behalve Anky, wat dat is een tante van mijn buurvrouw en daar heb ik alles van geleerd, dus haar methode is wel goed. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:38

Waarom niet? NH heeft ook zijn nadelen hoor, helemaal als er geen uitdaging is voor de paarden om mee te denken, als ze iedere keer het zelfde voor hun kiezen krijgen en hun programma afdraaien, als ze tot robot verworden, de glans uit hun ogen verliezen....denk je dat een beetje NH-er dat niet weet? Buitenstaanders zien dat ook hoor, maar dat betekend niet dat de methode niet klopt, maar de beoefenaar ervan het niet helemaal begrepen heeft. En dan heb ik het over andere methodes dan de JU.

Even een link naar een ander topic:

[NH] Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:42

Dat zeg ik niet, maar als TS minder tegengas wilde, had ze het beter ergens anders kunnen plaatsen. Hier kan je het over het algemeen wel verwachten.
Dat topic heb ik al gelezen.