mestonderzoek nu wel of niet betrouwbaar ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: mestonderzoek nu wel of niet betrouwbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:05

silkie schreef:
De vraag in dit topic is of wormeitelling nu betrouwbaar is of niet en ik heb aan den lijfe ondervonden dat het dus niet 100% betrouwbaar is

Je hebt een genuanceerd antwoord op die vraag en het is een héél betrouwbaar HULPmiddel in een INTEGRALE parasietbeheersing.

Wellicht streef jij iets anders na en dan zal je chemisch moeten blijven doorspoelen. Dát doet echter niets af aan de grote efficiëntie van optimaler parasietbeheer mbv mestonderzoek.

hc

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:37

Ik wil graag gezonde paarden...
en ja, daarom ben ik ook in eerste instantie begonnen met ontwormen obv mestonderzoek.
Maar dat mijn paarden dan ondertussen rondlopen met een worminfectie (en als er levende wormen in de mest krioelen, vind ik dat geen milde infectie meer) lijkt mij toch niet de bedoeling.
Heb liever wat "chemische rotzooi" dan een veulen met groeiachterstand door een worminfectie.

Waarschijnlijk is in mijn situatie, met jonge paarden en spoelwormeieren die jaren in de wei blijven, toch regelmatig ontwormen de beste optie.

Neemt niet weg dat ik het graag anders had gezien....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:23

silkie schreef:
Waarschijnlijk is in mijn situatie, met jonge paarden en spoelwormeieren die jaren in de wei blijven, toch regelmatig ontwormen de beste optie....

Wellicht is een verandering in weidebeheer een bijdrage.
Gezamelijk grazen met andere grazers vermindert de druk eenredig met het aantal andere grazers Pling
Schapen en geiten nemen de spoelwormeneieren van de paarden ook op doch omdat die soortspecifiek zijn gaan die dood. Idem die van de schapen/geiten door/bij paarden.
Alle paardenwormeieren door de schapen/geiten opgenomen, worden niet door de paarden opgenomen = minder infectie....
Een aanvullend voordeel is dat door andere begrazing de wei andere begroeïng krijg, meer gevarieerd. Dat is voor paarden ook voordelig.

hc

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:38

Even heel simpel bekeken :

Als je dat mestonderzoek doet van de betreffende site.

Je stort jezelf op een verse hoop , verzameld een monster , stuurt dat op voor onderzoek. Even aannemen dat je paard dus wel degelijk 1 of andere besmetting heeft.

Hoe groot is nu de kans :

- dat je net een "schoon" monster te pakken hebt ?
- dat de wormen of eitjes er wel zijn maar niet gezien worden ?
- dat de infectie wel woekert maar niet in de mest te zien is ?

Ik vind het persoonlijk ook erg verwarrend qua ontwormen.
Er staat dan op zo'n verpakking tegen welke wormen de inhoud allemaal werkzaam is. Maar ook al zijn dat nog zoveel soorten , er zijn altijd ook nog wormen waar het niet tegen werkt !
En dat besef je niet , je denkt dat je alles te pakken hebt met die dure kuur waar al die soorten op staan.
En hoe krijg je die andere dan weg ? Of stel dat je paardje die leverbot heeft ? Zie je dat in een mestonderzoek ? En dan kun je ook nog tegen de horzels doen.

Zoveel keuzes en zoveel onduidelijkheid , ik vind dat best lastig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:50

o de achterkant van het formulier van het mestonderzoek kan je extra vragen stellen.

Leverbot is volgens mij alleen in het bloed te zien, had een pony op m'n vorige stal, van de geiten overgenomen.

Ik vraag altijd of ze ook op zand willen kijken en dan krijg ik keurig in het mailtje met de uitslag of er wel of geen zand in de mest zat (bij ons schoffelen ze nogal fanatiek in het zand op zoek naar eikels)

Dan zou je ook op specifieke soorten wormeieren kunnen laten zoeken

Het is bij www.wormbestrijding.nl gewoon een veterianir parasitair laboratorium waar je de mest heenstuurt, dus ze kunnen op verzoek van alles bekijken

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:55

ik ontworm al jaren enkel op advies van mestonderzoek. Nog nooit problemen gehad. Je moet gewoon een goed weideplan hebben. Liefst afwisselen met andere grazers of anders een jaar niet beweiden.
Heb je die mogelijkheid niet kan je dagelijks de mest opruimen of regelmatig slepen/ hoge plekken maaien. Wormeieren kunnen slecht tegen zonlicht door het gras kort te houden en te slepen sla je de hopen uitelkaar zodat het licht er goed bij kan en de zon zijn werk kan doen.

Zo doe je iets aan preventie, dit voorkomt niets maar je verkleint het risico

standaard ontwormen zonder na te denken is geen goed plan. Dit werd jaren zo verkondigd door de fabrikanten, levert geld op en men wist nog niet wat de gevolgen hiervan waren. Er blijkt dus resistentie te ontstaan waar we nu wereldwijd tegen aanlopen. Door o.a een verkeerde manier van gebruik van de ontwormingsmiddelen.

Ook zijn er vele paarden niet bestand tegen de chemische middelen en worden er zieker van dan dat het goed doet.

Mocht je op een andere manier willen ontwormen dan kan je een aantal dingen doen
mestonderzoek, meerdere malen per jaar, afhankelijk van het advies wel of niet ontwormen.
Er zijn verschillende instanties die testen oa. GD Deventer en het Woud

of..eigenlijk en..en..of..
op een natuurlijke manier ontwormen door bijv Verm-X te gebruiken of multiworm.
Ook hier geldt weer mestonderzoek laten verrichten.

Mocht je voor het laatste kiezen dan kan je evt besluiten om 1 maal per jaar chemisch te ontwormen. Doe dit pas nadat er 1 nacht nachtvorst geweest is.
Wormen/eieren kunnen niet tegen vorst.
Zo heb je een goede bescherming.

Je paard 100% wormvij krijgen is niet haalbaar zowel chemisch niet als op een andere manier van ontwormen niet. Er zullen altijd wormen aanwezig zijn maar deze zijn niet dodelijk.

Honden en katten hebben nl ook altijd een beperkt aantal wormen in zich om maar een dwarstraat te noemen. Ook zij gaan er niet direct dood aan.
Het is vrij normaal in de dieren wereld. Alleen worden wij dusdanig beinvloed door fabrikanten en wilde verhalen en willen wij het beste van het beste.
Een goed streven maar kan nooit voor de volle 100% worden voorkomen. Hoe graag je ook zou willen.

Mijn advies ontworm bewust en laat je niet gek maken...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:24

o ja nog een kleinigheidje: wij halen wel 3 x per etmaal alle mest uit de wei Clown

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:45

vrijruiter schreef:
Mijn advies ontworm bewust en laat je niet gek maken...

Helemaal mee eens Vrijruiter.
Hier krijgen de paarden in december 1x een chemische wormspuit vanwege de horzellarven.
Verder geef ik 2x paar keer per jaar een natuurlijke kuur van 2 weken met oa. veel knoflook.
En nee knoflook is niet giftig in normale porties en kuursgewijs.
Voor de rest laat ik geregeld mestonderzoek doen door de paardenkliniek in de buurt.
Nooit geen last van wormbesmettingen.
Ze waren de 1e keer behoorlijk verbaast en vroegen wat ik voerde en hoe ik ontwormde.
LOL ... ze adviseerden om vooral zo door te gaan. Het werkt perfect.

Wel heel belangrijk. Hier wordt dagelijks de rijbak en weide uitgemest !!!!!!!!!!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:18

ook ik schep 2x per dag alle mest uit de wei, dat scheelt idd ook al zó verschrikkelijk veel betreft kan op wormen.