Bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:27

Ik kan haar ook niet helemaal volgen hoor.
Maar via de link Anouar, leer ik nu dingen die ik niet eerder kende en waar ik zeker gebruik van zal gaan maken als ik mijn paard weer ga oppakken (door omstandigheden een tijdje niet bereden).
Ik dank jullie dus hartelijk voor de goede uitleg en de bruikbare tips!

Speedster

Berichten: 3545
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:29

Mooi, tenminste 1 tevreden klant .

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:43

ja idd


Maar ik heb dit topic helemaal doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat je jezelf helemaal tegen praat. Zal even een paar voorbeeldjes zoeken.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:46

Karoliefje schreef:
Dan is het niks voor mij.. Mijn paard gaat daar niet in mee. die is te ruw in de mond gereden. te veel getrokken, nooit op been leren reageren. (wat ze nu al beter doet)


Hier zeg je dat ze niet op het been reageert. Hierboven zeg je dat ze met een bitloos niet te houden is. Je praat jezelf nogal tegen!

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:50

TS is misschien beledigd???? Ik zag in je profiel dat je nog erg jong bent
Geloof me, alles wat hier gezegd wordt is geen kritiek maar een poging om je te helpen.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 19:48

Jong betekend niet dom, En ook niet dat iemand geen menselijke inzicht heeft. Maar bedankt!

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:21

Als jij hier ergens het woord "dom" ziet staan moet je het even aanwijzen. Aangezien je niet meer reageerde in je eigen topic heb ik maar even de knuppel in het hoenderhok gegooid en tadaa....je bent in ieder geval weer terug

Maar vertel nou eens...wat wil je dan wel van ons horen?
En misschien moet je toegeven dat je na 2 jaar nog niet bent waar je graag wilt zijn met je paard?

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 09:37

Ik was niet weg, ik ben gewoon niet de hele dag op bokt. en ik voel me alles behalve aangevallen.

Ik heb al heel veel bereikt met mijn paard. mijn paard heeft mij namelijk leren vertrouwen. en dat vind ik iets beel bijzonders. en heb haar recht gekregen. recht door de hals. ik heb haar rustiger gekregen, en we genieten samen van buiten ritten. wat wil ik nog meer? jullie paarden lopen toch ook niet dagelijks perfect. mijne schiet wel eens weg omdat ze zoiets heeft van. doei dit word me te lastig. en dat is vooral bij de rechter stelling. Maar het gaat véel beter, en allemaal door goed les.

Anoniem

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:10

Het is inderdaad heel mooi en bijzonder dat jouw paard jou heeft leren vertrouwen. Daar kun je best trots op zijn!

Jouw vraag was echter of bitloos rijden voor jou en je paard mogelijk zou zijn. En hoe je paard dit zal ervaren.

Je gaf aan dat je denkt dat jouw paard zonder bit absoluut niet te houden is.
Daar heb je diverse reacties op gehad. Hoe je dat het beste kunt gaan opbouwen, wat je kunt gaan doen, hoe goed en fijn bitloos zou zijn voor je paard etc.. Er zijn je diverse dingen aangereikt.

En helaas leg je dat allemaal naast je neer. En blijf je volhouden dat alles prima gaat.

Waarom ben je dan dit topic gestart?

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:19

Dat vraag ik me ook af. Je begint een topic over bitloos. Je krijgt informatie over wel of niet doen, en we willen graag iets weten over jouw paard omdat niet ieder paard hetzelfde erop reageert. Paarden hebben ook voorkeuren.

Iedereen probeert je gewoon te helpen met de juiste keuze, en dan voel je je nogal aangevallen lijkt het.

Maar het klopt niet, want je praat jezelf erg tegen.

Het is jouw keuze voor bitloos of niet, we proberen je er alleen mee te helpen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:59

Het is en blijft jouw keuze wat je met je paard doet. Maar waarom niet eens proberen? Aangezien jullie vertrouwen in elkaar en jullie band zal ze zich niet heel erg anders gaan gedragen dan met bit. Niet dat ze ineens niet te houden is ect.

Okee, mijn paard loopt inderdaad ook niet alle dagen perfect. Maar hoe ik ook rij en met wat hij probeert het in ieder geval en laat duidelijk merken of hij het zat is of het moeilijk vind.

proberen kan geen kwaad toch?

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 12:29

zoals ik al tege iemand heb gezegt.

Ik starte dit topic uit interesse. en ik wil ok gaan proberen bitloos als mijn paard nog iets rustiger is. en ze is nu 8 maanden drachtig. dus moet ik al iets rustiger aan doen, dus zou ik best af en toe het kunne oefene. gewoon als oefening, en |Nee ik ben er niet op tegen. ik voorzie alleen het probleem dat het paard weer is stress schiet. en denk. wat doet zij nou in godsnaam? Maar alles is het proberen waard. ik wil voledige ontspanning, dus als dat helpt. is het mooi mee genomen.

edit: ik praat mezelf niet tegen, ik ben zeker niet tegen bitloos vind het een goede methode. Maar ik ben gewoon bang dat mijn paard is stress schiet. en dat heb ik liever niet dan wel. vandaar zei ik, doe het nu liever niet.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:47

Jij praat je niet tegen... zie ergens mijn vorige posts...

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 13:48

dan maar.. Ik had interesse.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:59

Dat mag ook wel

Maar dan hoef je jezelf niet perfect gaan praten, iedereen maakt vouten

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:37

Precies. en zoals vandaag. als ik een buiten rit maak met me tweeling zus, en wij hebben 2 rustige paarden. maar als wij in gras aanzetten dan gaan die beeste echt hard. en dan gaa je uit van ruim 40km p/u dan is er echt geen rem meer. dus heb ik een bitje nodig haar terug te rijden.

En de fijne bewoners in het dorp vinden het geweldig paarden op te fokke. dus staat ineens de radio ergenns kei hard, of ineens plank gas. zonder bit zou het onveranntwoord zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:53

Dat valt erg mee. Ik rij regelmatig bitloos buiten. Als ik die van mij laat gaan gaan we behoorlijk snel. Zeker als je er van uit gaat dat dravers de 60 km kunnen halen. Heb hem zo terug. Heb ik geenbit voor nodig.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:03

Mijne zet nek erop, ze was voor eerst weer in grote wei. ze waren de hele dag aan het knorren. ware echt lekker druk

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:40

Die mijn IJslander (zie mijn avatar) die heeft een supersterke nek, echt erg hoe sterk hij is. We kunnen 41 km per uur, en ik hoef heel zachtjes de teugels aan te nemen en hij staat stil. Dat deed hij zonder bit echt niet! Met bit gaat juist slechter als zonder bit. Ik rijdt altijd bitloos buiten...

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:40

Vandaag voor het eerst met het nieuwe bitloze hoofdstel gereden. Ik had vorig jaar een paar keer de touwversie geprobeerd maar die beviel me niet (instabiel). Met dit leren hoofdstel gaat het prima
Karoliefje, mijn friese dame heeft een meganek en is ook erg goed in sterrekijken maar het rijden ging veel beter dan met bit. Opvallend was dat ze veel rechter loopt (we zitten nog in het beginstadium met rijden) en nauwelijks nog hoofdschudt. Sturen gaat eigenlijk hetzelfde. Stalhoudster zei nog: goh,dat je dat durft, ze is met bit al nauwelijks te sturen waarop ik zei dat het dan toch niks uit zou maken of ik met of zonder bit zou rijden. Was ze ook wel met me eens. Zij heeft ook nog even gereden en was al snel vergeten dat ze bitloos reed Kortom....ik ben heel tevreden over hoe het ging vanmorgen

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:44

Kinke, mag ik vragen wat voor een bitloos hoofdstel jij hebt?
Ik wil het toch ook echt gaan proberen.
Mijn engels volbloed gaat als ze in het bos voluit gaat, zo'n 70km/uur ,en met bit is ze niet te stoppen (renbaan verleden)
Ook schud ze veel met het hoofd, misschien zou dit dus voor mij ook de gouden oplossing kunnen zijn.
Ben alleen bang dat ik in eerste instantie een verkeerd hoodfstel zou kopen omdat ik geen ervaring heb met bitloos ,maar als ik dit van jou zo lees, heb jij een goede keus gemaakt.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:48

Ik heb die van de ruitersportshop (is met een brede gevoerde neusband). Jovarna heeft dit hoofdstel ook (zie haar website)
Met een paard wat 70 km per uur kan zou ik toch eerst flink gaan oefenen in de bak

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:57

Ja johhhh....ze heeft sowieso door omstandigheden nu al een poos stil gestaat.
Voorlopig nog geen bosritjes met haar ,ben nog niet levensmoe.
Ik ga eens effe kijken voor dat hoofdstel ,maar het klinkt goed en ga dan zeker de eerste tijd in de bak, liefst met iemand erbij ,oefenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:58

Kinke schreef:
Vandaag voor het eerst met het nieuwe bitloze hoofdstel gereden.

Heej Marina, TOPPIE!

Mag jouw verhaaltje ook op m'n website?

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:25

tuurlijk Petra. Heb helaas verder niks spectaculairs om te laten zien