neck rope bij jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

neck rope bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:29

zou je een paard in kunnen rijden met neck rope?

ze kent wijken voor druk, maar ik vraag me af of ze op een neckrope reageert. ik ben druk aan het zoeken naar iets ipv mijn cross-rope-bridle, maar kan maar niets geschikts vinden. ik moet ook zeggen dat ik niet weet of ik met alleen een neckrope in de manegeles mag rijden, maar dat is dan van latere zorg... Knipoog

heeft iemand ervaring?

indi is nu al heel moeilijk rustig aan het draven te krijgen. ze gaat keihard, en ik moet constant druk op mijn teugels houden om haar rustig te laten draven. dat is iets wat ik niet wil eigenlijk...

callippo

Re: neck rope bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:10

De oplossing zit naar mijn idee niet in een andere optoming, maar in een andere 'training' van je paard. Als je paard niet rustig kan draven zonder continue druk op de teugels, ga je dat niet oplossen met een neckrope of ander soort tuig.

Bijvoorbeeld de 'impulsion programs' van Parelli gaan uitgebreid in op dit onderwerp.

Heb je nu ook les met haar?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:35

Kan Indi zonder ruiter wel rustig en in balans draven? Want als dat niet goed is, kun je het zeker niet onder een ruiter verwachten. Rennen in draf is meestal een uiting van onbalans, dus misschien wil je te snel te veel. Leer het paard eerst in stap goed en in balans te lopen, met goed achterhand gebruik en leer het de hand op te zoeken. Daarna ga je het pas in draf doen. Draven met een ruiter op je rug is best zwaar, zorg dat het paard daar de spieren voor heeft.
Bij een jong paard kun je heel goed een balansteugel (neck rope, halsring, etc.) erbij houden, maar het is altijd erbij. Neem anders een Meroth als basis optoming, die werkt goed en duidelijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 14:08

even ter verduidelijking: het is niet zo dat ik het probleem van hard gaan op wil lossen door een andere optoming. de crb bevalt mij gewoon niet goed om mee te rijden. hij schuift te veel. aan de lange lijnen vond ik het juist wel goed werken, nu onder het zadel toch minder...

ze kan heel goed draven aan de hand. ook gewoon rustig, en ook gewoon in balans. ik durf ook niet te zeggen wat de oorzaak is van het harde draven, juist omdat ze het onder het zadel ook rustig kan. maar soms gewoon even niet;)

ja ik heb wel les met haar. en naast die les krijg ik ook hulp van andere mensen die ervaren zijn in het trainen en inrijden van paarden. zij rijden alleen allemaal wel met bit, end at wil ik niet...

waratje. wat is een meroth? ik zal ook eens kijken of ik er wat over kan vinden op google...
en de hand opzoeken met bitloos en al helemaal met neckrope is toch niet de bedoeling juist?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:59

ikenindi schreef:
waratje. wat is een meroth? ik zal ook eens kijken of ik er wat over kan vinden op google...
en de hand opzoeken met bitloos en al helemaal met neckrope is toch niet de bedoeling juist?

Een meroth, nou ja, merotische optoming, is een optoming die ontwikkelt is door een meneer Meroth. Het is een neusriem waar een metalen veer inzit, met de teugels er kruislings onder de kin door. Door die veer lost hij goed als je met je hand ruimte geeft.

Wil je een jong paard leren om in correcte balans aansluiting te laten maken van achteren naar voren, dan zul je aan de voorkant iets te bieden moeten hebben. Je wilt graag dat de bovenlijn gestimuleerd wordt om rond te worden, zodat het paard je goed kan dragen. Het is met een neck rope vrijwel onmogelijk (er zijn natuurlijk altijd extreem talentvolle mensen Clown ) om je paard daartoe te stimuleren, omdat die in principe in de "verkeerde" lijn roert. Als je contact hebt met neus of mond kun je wel invloed uitoefenen op de bovenlijn, daarom zou ik voor het doorrijden zeker een optoming kiezen die via neus/mond kan werken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:08

dankje voor je uitleg Lachen
ik was al bang dat ik toch moest kijken voor iets voor om het hoofd ipv alleen de nek, maar die zoektocht is zo moeilijk! niets lijkt mij nou echt super...

ik ga even meer tekst over die meroth zoeken:) thnx alvast he!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:11

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:12

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:14

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:26

Die veer (een verend stukje metaalplaat) zit binnen in het leer van de neusriem. Je moet hier inderdaad nog een hoofdstel bij hebben. En ja, het kost wat, maar het is dan ook een goede kwaliteit materiaal.
Heeft die vereniging Bitloosrijden er niet eentje om uit te proberen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:31

Doet ze dit ook als een ander op haar zit?
ALs ik het goed onthouden heb, heb jij toch een lichamelijke handicap? Niets rots daarover, vind het super dat je blijft rijden, maar ik denk dat er een aanzienlijke kans is dat jouw paard jouw hulpen misschien niet goed begrijpt. Ik kan het helemaal mis hebben nuatuurlijk, maar het lijkt me de moeite waard om een tijdje een ander het te laten 'proberen' als je dat nog niet gedaan hebt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:41

nee, ook toen iemand anders er op zat...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:42

Waratje schreef:
Die veer (een verend stukje metaalplaat) zit binnen in het leer van de neusriem. Je moet hier inderdaad nog een hoofdstel bij hebben. En ja, het kost wat, maar het is dan ook een goede kwaliteit materiaal.
Heeft die vereniging Bitloosrijden er niet eentje om uit te proberen?

weet ik niet. equihof leent ze trouwens wel uit, maar ik kan em daar niet vinden... maar jij had in een ander topic op bokt gezet dat ze daar 60 euro kostten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:48

ik heb iemand die op marktplaats ze verkoopt gemaild. ik hoop dat zij er misschien 1 op proef kan geven?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:50

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:51

ja, die had ik al gevonden. ik heb hem nu ook bij equinogwat gevonden, maar daar is hij net zo duur, en alleen in zwart. ik heb liever bruin, als ik dan toch mag kiezen;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:52

heb jij er zelf ervaring mee waratje?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:53

Alleen uitgeprobeert, maar ik hou niet van kruislings Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:55

ging daarbij ook het hoofdstel verschuiven als je een keer aan de teugels trok? dat heb ik namelijk met mijn crb. ik had laatst iemand anders er mee laten rijden en zag toen dat hij bijna in indi haar oog zat...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:09

ikenindi schreef:
ging daarbij ook het hoofdstel verschuiven als je een keer aan de teugels trok? dat heb ik namelijk met mijn crb. ik had laatst iemand anders er mee laten rijden en zag toen dat hij bijna in indi haar oog zat...

Niet dat me opviel.
Maar pasvorm is ook een punt van aandacht, zeker als je een paard hebt met bijvoorbeeld een breed hoofd, dan zie je vaak dat het bakstuk heel dicht bij het oog komt. Dat moet je kunnen verstellen of met een grotere maat op kunnen lossen. Bij vaste hackamore's en sidepulls zie je dat nog wel eens en dan heb je geen verstelmogelijkheid.
Je hebt meen ik een tinker? Die hebben ook nog wel eens "last" van die brede hoofden, dus het zou zomaar daaraan kunnen liggen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 16:11

hihi. jup, breed hoofd, lompe kop, en grote neusomvang. daarom vraag ik mij ook af of het echt op elk paardenhoofd past? omdat het maar 1 maat is... of moet je hem echt zelf goed buigen nog?

zo iets meende ik snel gelezen te hebben op bitloos.nl ?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:21

ik weet niet of er op internet iets staat over de balansteugel... dat is van linda tellington-jones... de gebruikt naast de gewone optoming een touw om de nek, dat is voor de balans van het paard (mocht het inderdaad een balans probleem zijn) en het help ook bij rennerige paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:42

ikenindi schreef:
hihi. jup, breed hoofd, lompe kop, en grote neusomvang. daarom vraag ik mij ook af of het echt op elk paardenhoofd past? omdat het maar 1 maat is... of moet je hem echt zelf goed buigen nog?

zo iets meende ik snel gelezen te hebben op bitloos.nl ?

Eén maat wil zeggen dat een hoofdstel te verstellen is van small tot full. M.a.w.: past altijd. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:02

het gaat niet om een hoofdstel. die moet ik er los bij kopen, maar om alleen het neusdeel. neusriempje zegmaar... en die is voorgevormd met ijzer er in...