Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esperanca schreef:ziatje schreef:Ze zouden zelf dat bit is in hun mond moeten doen en dan zal ik is ff gaan zagen!![]()
Maar even serieus.. ik vind het echt niet kunnen
Dat is denk ik ook de reden dat men denkt dat een bitloos hoofdstel de oplossing bied... Ik denk van niet, want een bitloos hoofdstel kan nog harder gebruikt worden, waarom? Simpelweg omdat die de druk op de neus legt van een paard, als er dan getrokken word doe je hem imo meer pijn dan mét bit, omdat het bit naar mijn weten op een soort 'ongevoelig' stuk van de mond ligt, tussen de voortanden en kiezen.
arno8 schreef:Waarom ik bitloos rijdt?
Lezing van een dierenarts/paardentandarts bezocht die er op wees dat een bit het meest desastreuse (haar woorden) is dat je een paardengebit aan kunt doen. Omdat ik dat met logisch nadenken ook al had bedacht. Omdat ik ontzettend veel paarden met een bit in voortdurend op dat bit zie knauwen en zie dat ze met de tong proberen het ding er uit te werken. Dat zal niet zijn omdat ze het nou zo leuk vinden om dat ding in te hebben.
Citaat:Maar goed, waarom moeten bitloos rijders steeds met argumenten komen, ik ben benieuwd wat de argumenten zijn om met een bit te rijden?
Citaat:omdat het me meer mogelijkeheden tot verfijnen van de hulpen biedt (ik wil meer dan alleen sturen en remmen, wil ook oefeningen rijden)
Citaat:- omdat het in een noodsituatie zeker op zijn plek blijft zitten en dus nog nut heeft (paard schiet ervandoor/ je raakt uit balans)
Citaat:- omdat het neusbeen volgens mij niet minder gevoelig is voor prikkels als de paardenmond
Citaat:-omdat ik ook goed kan rijden op een stalhalster (wat voor mij betekend dat ik het bit niet gebruik als dwangmiddel maar als hulpmiddel)
Citaat:- omdat ik het een fijn communicatiemiddel vind wat je de mogelijkheid biedt tot veel gradaties. van 'geen contact' tot desnoods een keer 'een stevige ophouding' (ja: trekken aan de teugels)
Citaat:omdat mijn paard een mond heeft die groot genoeg is voor een bit
Tinkerloos schreef:Ik ben van mening dat er in een paardenmond niet echt plaats is voor een bit.
Niet voldoende om ook nog normaal te kunnen ademen en te slikken,en er is veel meer speeksel met een bit,maar door dat het bit er is,kan het paard het weer moeilijker wegslikken..
Sim0ne schreef:Een paard ademt idd. door de neus,maar hoe makkelijk is dat ademen als je constant extra speeksel moet wegslikken?Tinkerloos schreef:Ik ben van mening dat er in een paardenmond niet echt plaats is voor een bit.
Niet voldoende om ook nog normaal te kunnen ademen en te slikken,en er is veel meer speeksel met een bit,maar door dat het bit er is,kan het paard het weer moeilijker wegslikken..
Een paard heeft zijn kiezen op elkaar met bit in, dus dit heeft echt niet zoveel invloed op het kunnen slikken. En sinds wanneer ademt een paard door zijn mond?
pol013 schreef:Jou argument om te zeggen dat het verplicht is op wedstrijden vind ik geen argument.Citaat:Maar goed, waarom moeten bitloos rijders steeds met argumenten komen, ik ben benieuwd wat de argumenten zijn om met een bit te rijden?
- Omdat het vereist is op wedstrijden
Mijn paard is vroeger met bit gereden,(door mij) en afgelopen zomer op de keuring moest ze voorgebracht worden met een bit,dus toen heb ik voor 1 keertje een kwartier dat bit ingedaan,mijn rondje gelopen,en snel dat hoofdstel weer afgedaan.Citaat:- omdat mijn paard geen enkele afkeer van het bit laat zien en het prettig aanneemt
Citaat:- omdat ik het een fijn communicatiemiddel vind wat je de mogelijkheid biedt tot veel gradaties. van 'geen contact' tot desnoods een keer 'een stevige ophouding' (ja: trekken aan de teugels
Citaat:Andere argumenten dus graag om dit verhaal te onderschrijven.
serenta schreef:Een zachte en meewerkende hand aan het bit kan veel fijner en liever voor het paard zijn dan iemand met een harde hand op een hackemoor.
serenta schreef:Een zachte en meewerkende hand aan het bit kan veel fijner en liever voor het paard zijn dan iemand met een harde hand op een hackemoor.
Mac schreef:Dat een bit desastreus is voor het paardengebit lijkt me een beetje overtrokken. Ik mag toch hopen dat het gros van de paarden niet contstant met het bit tussen de kiezen lopen. En verder heeft het bit geen contact met de tanden. Andere argumenten dus graag om dit verhaal te onderschrijven.