argumenten bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

argumenten bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 18:33

Ik ben op zoek naar goede argumenten waarom bitloosrijden nou zo goed is.
Ik heb er al een aantal maar ik zou graag nog een aantal argumenten willen,
ik rijd zelf al bitloos maar voor mijn school heb ik nog wat meer argumenten nodig.
Alvast bedankt.

Paardje14

Re: argumenten bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:19

omdat dat lekkerder is voor het paard!! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:31

Omdat er in het hoofd van de mensen bitloos automatisch zachter is. En dat is gewoon niet altijd waar. Er zijn genoeg bitloze optomingen die harder zijn dan een gewoon bit. En uiteindelijk is een bit zo hard als de handen die het bedienen.

Wil je echt argumenten? Ga dan even zoeken, op Naturals en in de huiskamer lopen er hele topics over.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:36

Ben het helemaal met cassidy eens. Een zachte en meewerkende hand aan het bit kan veel fijner en liever voor het paard zijn dan iemand met een harde hand op een hackemoor.
Schrijf eerst eens op wat je al hebt!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:49

Ik rij bitloos omdat mijn paard vele malen rustiger is zonder bit dan met bit.
Ze is niet meer hyper,luisterd naar MIJ,en let op wat ik vraag,in tegenstelling tot het met bit rijden.
Dan gaat ze dribbelen,pullen,en is meer bezig met het bit dan met mij.
Ik ben van mening dat er in een paardenmond niet echt plaats is voor een bit.
Niet voldoende om ook nog normaal te kunnen ademen en te slikken,en er is veel meer speeksel met een bit,maar door dat het bit er is,kan het paard het weer moeilijker wegslikken..

Een bitloze optoming kan idd. zeer scherp zijn,net als een 'vriendelijke' trens.
Er zijn zoveel verschillende optomingen,varieerend van scherp tot zacht,en het is per paard en ruiter verschillend wat het beste werkt.
Ik rij het liefst met een touwhalster,maar ik ruk en pluk dan ook niet.
Teugeltjes hangen lekker los.
Als ik met een bit met losse teugel zou rijden dan zou het bit nog steeds in de mond zitten,of ik de teugels nou strak heb of niet.
Met een bitloze optoming is het ook meteen helemaal 'los' als je zelf de leugels los hebt,en merkt het paard bijna niet dat je een optoming gebruikt.

Ik wil niet zeggen dat een bitloze optoming per definitie zachter is,want als je bijv. een (onopgevoede)ruiter met een onopgevoed paard (een ruiter die dus veel trekt in de mond normaal gesproken) een touwhalster geeft,dan trekt die waarschijnlijk het vel van de neus stuk.

Ga je op een juiste manier om met een bitloze optoming,is dat in mijn ogen zeer zeker een betere.
En niet alle bitloze optomingen geven overal druk,de meeste geven alleen druk op de neus,en maar weinig ook achter de oren en onder de kaak.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:51

Inderaad Cassidy, hier nog een paar quotes [1 van een ander en 1 van mij];

Esperanca schreef:
ziatje schreef:
Ze zouden zelf dat bit is in hun mond moeten doen en dan zal ik is ff gaan zagen! Whoosh!
Maar even serieus.. ik vind het echt niet kunnen

Dat is denk ik ook de reden dat men denkt dat een bitloos hoofdstel de oplossing bied... Ik denk van niet, want een bitloos hoofdstel kan nog harder gebruikt worden, waarom? Simpelweg omdat die de druk op de neus legt van een paard, als er dan getrokken word doe je hem imo meer pijn dan mét bit, omdat het bit naar mijn weten op een soort 'ongevoelig' stuk van de mond ligt, tussen de voortanden en kiezen.

En trouwens... Als een paard het speeksel minder weg kan slikken, was 'ie dan niet allang gestikt?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:53

Ik zeg niet dat een paard niet kan slikken,maar wel verminderd.
Ga jij maar eens met een stok in je mond rennen en werken,en probeer dan maar eens te slikken.
Het gaat wel,tuurlijk,maar op wat voor manier...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:00

@esperanca: een bitloos hoofdstel is niet harder of zachter dan een met bit. Met een stang kun je ook flink wat schade aanrichten.
Het is maar net wat jouw paard de prettigste optoming vindt, met of zonder bit. Het een en ander heeft te maken met bijvoorbeeld de ruimte in de paardenmond en de plekken waar hij liever druk heeft. Op de neus, achter de oren of in de mond.
Maar uiteindelijk, wat voor optoming je gebruikt... de ruiterhand bepaalt hoe scherp het inwerkt.

Alleen een bitloos hoofdstel verraadt een te sterk inwerkende hand over het algemeen wel sneller omdat het gaat schuiven. Bij een bit kan bijvoorbeeld een sperriempje gebruikt worden om dit te verdoezelen...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:29

Rare aan die bitloos discussie vind ik altijd als mensen zeggen: het bit is zo hard als de handen die het bedienen en een touwhalster ook.

Ten eerste: veel mensen rijden niet met een touwhalster maar met een bitloos hoofdstel.
Dan: als het bit zo hard is als de handen die het bedienen en een halster ook, dan heb je toch geen bit nodig? Kennelijk kun je met een halster net zo 'hard' zijn als met een bit.

Natuurlijk draait het helemaal niet om 'hard' zijn, maar om je paard goed inrijden.

Waarom ik bitloos rijdt?
Lezing van een dierenarts/paardentandarts bezocht die er op wees dat een bit het meest desastreuse (haar woorden) is dat je een paardengebit aan kunt doen. Omdat ik dat met logisch nadenken ook al had bedacht. Omdat ik ontzettend veel paarden met een bit in voortdurend op dat bit zie knauwen en zie dat ze met de tong proberen het ding er uit te werken. Dat zal niet zijn omdat ze het nou zo leuk vinden om dat ding in te hebben.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:09

"het bit is zo hard als de hand zelf" *LOL*

Ik word een beetje moe van die uitspraak. In de discussie bitloos word altijd aangegeven dat een bit niet scherp hoeft in te werken als het goed gebruikt word, en met een bitloos hoofdstel kun je heel veel kwaad doen als het slecht gebruikt word.

Laten we er nou even van uitgaan dat iemand zijn rijkunst niet laten beïnvloeden door bit/bitloos. Iemand die met een correcte hand het bit gebruikt, is imo niet heel veel mis mee. Wel ben ik van mening dat die zelfde persoon bitloos gaat rijden het nog vriendelijker is.

Net zo als iemand die het bit verkeerd gebruikt, kan imo beter bitloos gaan rijden omdat het toch minder scherp inwerkt. En ja er zijn veel verschillende optomingen en de één werkt scherper in dan de ander. Ik kies het liefst zelf altijd voor de meest vriendelijker optomingen, vind ik gewoon een prettig idee.

En of het scherp is of niet, ik blijf van mening dat een mond nou eenmaal niet gemaakt is voor een bit, als ik de keuze moest maken tussen een dubbel gebroken watertrensje en een hackamore dan koos ik voor de laatste. Niet dat de hackamore vriendelijker in werkt, maar hij werkt tenminste niet in op de mond.

op http://www.bitloosrijden.nl vind je nog een stuk over het onderzoek van Dr. Cook, daarin heeft hij onderzocht wat de werkingen zijn van het bit op het paard. Daar uit bleek dat het bit niet alleen acute pijn veroorzaakt maar ook chronische pijn. Maar goed, waarom moeten bitloos rijders steeds met argumenten komen, ik ben benieuwd wat de argumenten zijn om met een bit te rijden?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:14

ik weet geen goede argumenten Lachen weet alleen hoe mijn pony reageert ik rij of dubbelgebrokenbit of gewoon met halster Lachen ik merk dat ie met halster dus zonder bit meer let op mn stem en zit (of zou dat verbeelding zijn) Ik zou niet altijd bitlos willen rijden maar voor de band vertrouwen en het op elkaar kunnen bouwen vindt ik het af en toe voor de afwisseling wel leuk Lachen

Daarbij vind Beau het ook leuk Lachenen het is goed i(mo dan) voor samenwerking

Daarbij is bitloos rijden niet per definitie vriendelijker ligt net als bij met bit rijden aan de gene die erop zit Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:48

arno8 schreef:
Waarom ik bitloos rijdt?
Lezing van een dierenarts/paardentandarts bezocht die er op wees dat een bit het meest desastreuse (haar woorden) is dat je een paardengebit aan kunt doen. Omdat ik dat met logisch nadenken ook al had bedacht. Omdat ik ontzettend veel paarden met een bit in voortdurend op dat bit zie knauwen en zie dat ze met de tong proberen het ding er uit te werken. Dat zal niet zijn omdat ze het nou zo leuk vinden om dat ding in te hebben.

dat was voor mij ook doorslaggevend en waarom met bit rijden als ie zonder net zo goed luistert?

Ik rij niet op een touwhalster, maar op een stalhalster met teugels aan de zijkanten, daar kan ik hem beter op rijden dan een touwhalster.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:00

Citaat:
Maar goed, waarom moeten bitloos rijders steeds met argumenten komen, ik ben benieuwd wat de argumenten zijn om met een bit te rijden?

- omdat het me meer mogelijkeheden tot verfijnen van de hulpen biedt (ik wil meer dan alleen sturen en remmen, wil ook oefeningen rijden)
- Omdat het vereist is op wedstrijden
- omdat mijn paard geen enkele afkeer van het bit laat zien en het prettig aanneemt
- omdat het in een noodsituatie zeker op zijn plek blijft zitten en dus nog nut heeft (paard schiet ervandoor/ je raakt uit balans)
- omdat het neusbeen volgens mij niet minder gevoelig is voor prikkels als de paardenmond
- omdat mijn paard een mond heeft die groot genoeg is voor een bit
-omdat ik ook goed kan rijden op een stalhalster (wat voor mij betekend dat ik het bit niet gebruik als dwangmiddel maar als hulpmiddel)
- omdat ik het een fijn communicatiemiddel vind wat je de mogelijkheid biedt tot veel gradaties. van 'geen contact' tot desnoods een keer 'een stevige ophouding' (ja: trekken aan de teugels)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:11

Citaat:
omdat het me meer mogelijkeheden tot verfijnen van de hulpen biedt (ik wil meer dan alleen sturen en remmen, wil ook oefeningen rijden)

En dat kan met een bitloos hoofdstel niet?

Citaat:
- omdat het in een noodsituatie zeker op zijn plek blijft zitten en dus nog nut heeft (paard schiet ervandoor/ je raakt uit balans)

In een noodsituatie gaat je paard echt niet beter luisteren omdat je een staaf metaal in de mond hebt zitten, als ze op de kletter gaan, gaan ze. Een bitloos hoofdstel blijft ook prima op zijn plek zitten trouwens

Citaat:
- omdat het neusbeen volgens mij niet minder gevoelig is voor prikkels als de paardenmond

Dat denk je verkeerd. Het bit licht direct op de zenuwbanen, terwijl een bitloos hoofdstel inwerkt op het neusbot, en onder het neusbot zitten pas de zenuwen. Kortom de neus is veel minder gevoelig als de mond.

Citaat:
-omdat ik ook goed kan rijden op een stalhalster (wat voor mij betekend dat ik het bit niet gebruik als dwangmiddel maar als hulpmiddel)

In het begin van je post geef je aan dat je een bit nodig hebt voor verfijning, maar als ik deze zin lees kun je ook alles wat je met bit kan ook zonder bit?

Citaat:
- omdat ik het een fijn communicatiemiddel vind wat je de mogelijkheid biedt tot veel gradaties. van 'geen contact' tot desnoods een keer 'een stevige ophouding' (ja: trekken aan de teugels)

als het werkelijk een fijn communicatie middel was, is dat gepluk niet nodig lijkt me.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb opzich niks tegen een bit, mits het niet als dwangmiddel word gebruik maar als communicatie middel. Helaas zie ik echt zeer zelden een correct gebruik van het bit, zat mensen zijn niet eens instaat om het correct te gebruiken omdat ze niet eens een goede onafhankelijke zit hebben ontwikkeld.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:11

Citaat:
omdat mijn paard een mond heeft die groot genoeg is voor een bit
Ziek Ziek

Nou pol013, van alle onzin-argumenten die je daar zo onder elkaar kladdert, is dit toch wel de allerdomste zeg.....ik hoef toch niet uit te leggen waarom he! Tong uitsteken

Zoals mijn voorganger hierboven al zei, spreek je jezelf continu tegen. Een bit veroorzaakt nu eenmaal pijn, zowel acuut als chronisch, en dat jouw paard niet duidelijk ageert tegen dit dwangmiddel in zijn mond, zegt meer over het meegaande vriendelijke karakter van je paard dan over hoe het in zijn mond voelt....
En als je het zo goed kan zonder bit, waarom gebruik je het dan nog. Nee, als je serieus genomen wilt worden zul je toch met wat inteligenter opmerkingen moeten komen!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:18

Tinkerloos schreef:
Niet voldoende om ook nog normaal te kunnen ademen en te slikken,en er is veel meer speeksel met een bit,maar door dat het bit er is,kan het paard het weer moeilijker wegslikken..

Een paard heeft zijn kiezen op elkaar met bit in, dus dit heeft echt niet zoveel invloed op het kunnen slikken. En sinds wanneer ademt een paard door zijn mond?

Ik doe gewoon wat het beste voor het paard is. Mijn fjord rijd makkelijk op een enkelgebroken bitje, evenals de shet (liverpool met mennen). De ijslander wordt nu ingereden en die rij ik met een combinatie van touwhalster en dubbelgebroken trens. De teugels gaan door de bitringen aan het touwhalster, waardoor de meeste druk op de neus komt en een heel klein beetje op het bit. Dit snapt hij heel goed en daardoor hoef ik nauwelijks druk te geven om de hulpen duidelijk te maken... Ik zou zeggen gewoon uitproberen en kijken waar je paard het best op reageert....

Het argument dat een hackamore een neus kan breken is alleen zo als het neusstuk te laag zit.. Met een bit kan ook onherstelbare schade aangericht worden....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:54

Sim0ne schreef:
Tinkerloos schreef:

Een paard heeft zijn kiezen op elkaar met bit in, dus dit heeft echt niet zoveel invloed op het kunnen slikken. En sinds wanneer ademt een paard door zijn mond?
Een paard ademt idd. door de neus,maar hoe makkelijk is dat ademen als je constant extra speeksel moet wegslikken?
En dan ook nog werken ondertussen,dus lopen,en slikken,en ademen.

Het bit is er altijd,ook als je geen druk op de teugels hebt.
Met een bitloos hoofdtel rij ik net zo goed als met bit,dus doe ik dat omdat mijn paard dat fijner vind,ze is rustiger,geconcentreerder.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:03

pol013 schreef:
Citaat:
Maar goed, waarom moeten bitloos rijders steeds met argumenten komen, ik ben benieuwd wat de argumenten zijn om met een bit te rijden?

- Omdat het vereist is op wedstrijden
Jou argument om te zeggen dat het verplicht is op wedstrijden vind ik geen argument.
Stel dat ze gaan verplichten dat iedere wedstrijd ruiter met wieltjessporen moet gaan rijden,doe je dat dan ook alleen omdat het van hun moet?
Je kan ook proberen om ze te overtuigen dat het ook bitloos kan,ipv. je er gewoon bij neer te leggen.

Ik rij geen wedstrijden omdat ik niet wil dat mijn paard een bit in heeft,en ik ben niet prestatie gericht in die dingen.(dressuur,springen)
Ik rij wel dressuur,voor mezelf,niet voor anderen,en zonder bit.

Citaat:
- omdat mijn paard geen enkele afkeer van het bit laat zien en het prettig aanneemt
Mijn paard is vroeger met bit gereden,(door mij) en afgelopen zomer op de keuring moest ze voorgebracht worden met een bit,dus toen heb ik voor 1 keertje een kwartier dat bit ingedaan,mijn rondje gelopen,en snel dat hoofdstel weer afgedaan.
De eerste weken na de keuring deed ze haar mond open na het rijden met het afzadelen,toen ik mijn bitloze optoming afdeed bij haar.
Ze spuugde zeg maar het onzichtbare bit uit.
Ze deed gewoon wat ze gewoon was,dat betekend niet dat ze geen afkeer heeft van het bit,maar dat is geconditioneerd gedrag.
(aangeleerd gedrag)

Citaat:
- omdat ik het een fijn communicatiemiddel vind wat je de mogelijkheid biedt tot veel gradaties. van 'geen contact' tot desnoods een keer 'een stevige ophouding' (ja: trekken aan de teugels
Bloos!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:12

Dat een bit desastreus is voor het paardengebit lijkt me een beetje overtrokken. Ik mag toch hopen dat het gros van de paarden niet contstant met het bit tussen de kiezen lopen. En verder heeft het bit geen contact met de tanden. Andere argumenten dus graag om dit verhaal te onderschrijven.

Dat paarden in eerste instantie proberen het bit uit te spugen lijkt me logisch, maar dat zou ook de eerste reactie zijn op een halster (ok, niet uitspugen, maar wel afschudden Haha! ) als het paard daar al niet van jongs af aan aan gewend was. Ik bedoel maar te zeggen dat het paardenhoofd ook niet gemaakt is om dingen omheen te knopen en op druk af te wenden of na te geven. Dat is ook aangeleerd gedrag.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:01

Citaat:
Andere argumenten dus graag om dit verhaal te onderschrijven.

Heb je hierboven niet goed gelezen, want daar staan nog veel meer argumenten dan alleen die over het gebit. Wat trouwens in het geheel niet overtrokken is; verdiep je maar eens in deze materie, lees eens een stuk over dierenartsen en andere mensen die de desastreuze effecten van een bit op O.A. het gebit hebben onderzocht. Eens kijken of je het dan nog zo overtrokken vindt...

En dat een veulen ook een halster probeert af te schudden, is misschien waar, maar het grote en belangrijke verschil hier: een halster doet geen pijn!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:11

serenta schreef:
Een zachte en meewerkende hand aan het bit kan veel fijner en liever voor het paard zijn dan iemand met een harde hand op een hackemoor.

Gelukkig zijn er ook mensen die van zichzelf zachte handen hebben, of ze nou met bit rijden of bitloos.
Ik word wel eens een beetje moe van bovenstaande argumentatie. Waarom steeds weer zo'n vergelijking? Slaat nergens op.

Ik ga mijn jonge paard bitloos inrijden, omdat ik door het grondwerk hem alles al bitloos (touwhalster) aanleer. Ik zie de toegevoegde waarde van een bit niet in ons geval. Mijn paard reageert prima op lichte druk en straks als ik hem inrij wil ik hem ook op mijn zit en lichte aanwijzingen inrijden. Daarbij is hij nog druk aan het wisselen en mijn paardentandarts zei dat een bit bij hem voor problemen kan zorgen. Nou, duidelijk dus, weer een goed argument (die ik allang wist, maar het is leuk om het bevestigd te krijgen) om niet met een bit te beginnen. En als het de eerste jaren goed bevalt, waarom zou ik er dan alsnog een bit in hangen? Ik vind het voor mijn paard een stuk relaxter rijden zonder bit en dat vind ik erg belangrijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:11

serenta schreef:
Een zachte en meewerkende hand aan het bit kan veel fijner en liever voor het paard zijn dan iemand met een harde hand op een hackemoor.

Gelukkig zijn er ook mensen die van zichzelf zachte handen hebben, of ze nou met bit rijden of bitloos.
Ik word wel eens een beetje moe van bovenstaande argumentatie. Waarom steeds weer zo'n vergelijking? Slaat nergens op.

Ik ga mijn jonge paard bitloos inrijden, omdat ik door het grondwerk hem alles al bitloos (touwhalster) aanleer. Ik zie de toegevoegde waarde van een bit niet in ons geval. Mijn paard reageert prima op lichte druk en straks als ik hem inrij wil ik hem ook op mijn zit en lichte aanwijzingen inrijden. Daarbij is hij nog druk aan het wisselen en mijn paardentandarts zei dat een bit bij hem voor problemen kan zorgen. Nou, duidelijk dus, weer een goed argument (die ik allang wist, maar het is leuk om het bevestigd te krijgen) om niet met een bit te beginnen. En als het de eerste jaren goed bevalt, waarom zou ik er dan alsnog een bit in hangen? Ik vind het voor mijn paard een stuk relaxter rijden zonder bit en dat vind ik erg belangrijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:12

Internet doet raar... dubbel gepost, zie ik.... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:18

Mac schreef:
Dat een bit desastreus is voor het paardengebit lijkt me een beetje overtrokken. Ik mag toch hopen dat het gros van de paarden niet contstant met het bit tussen de kiezen lopen. En verder heeft het bit geen contact met de tanden. Andere argumenten dus graag om dit verhaal te onderschrijven.

Sam's tandarts vertelde me laatst dat bitten inderdaad een hoop schade toebrengen aan het paardengebit. Zeker bij verkeerd gebruik, wat helaas vaker voorkomt dan jij denkt. Deze man is een van de eerste paardentandartsen in ons land, dus reken maar, dat hij weet waar hij het over heeft. Hij vertelde niet voor niets dat het bij jonge paarden veel beter is om bitloos te beginnen. Helaas ziet hij het nog veel te weinig, vertelde hij.

Ik snap ook de vergelijking van een halster en een bit niet zo, eerlijk gezegd. Dat zijn toch behoorlijk verschillende gebruiksvoorwerpen in mijn ogen. Verward

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:21

Even een vraagje tussendoor; Hoe laat je je paard eienlijk aan de teugel lopen zonder bit en is een paard zonder bit wel snel nagevelijk?