Paard steigert/doet panisch rechtsom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Paard steigert/doet panisch rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 23:16

Heey!

Als ik mijn paard longereen, doe ik dat vooral met pessoa.
Maar altijd als ik rechtsom doe, word ze helemaal gek. Dan steigert ze, draait ze om en rent ze de andere kant op. Zonder pessoa doet ze dit btw ook. En als ze dan eindelijk rondloopt, doet ze haar kop tussen haar benen en maait ze met haar voorbenen naar haar hoofd/bit? Nu doe ik steeds 2 rondjes, dan beloon ik ga ik andere kant, maar dat schiet natuurlijk niks op. En vaak redden we 2 rondjes nog niet eens. In de galop heeft ze dit niet, en de stap ook niet. En hoe groot of hoe klein ik de volte ook maar, ze word echt helemaal panisch. Vooral het steigeren bevalt me niet. Ik wou haar zo naar me toe halen, ze steigert recht voor mijn neus! 3 x ofzo al, nou je begrijpt dat ik dat best eng vind.

Wat kan ik hieraan doen?

Groetjes Lisa

retseH

Re: Paard steigert/doet panisch rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:35

Heeee dit ken ik Vork eerst had ik dat ook met 1 pony maar het is sinds kort opgelost.
Alleen die van mij gaat niet zo recht voor mn neus de lucht in.

Linksom gaat het prima omdat we eigenlijk altijd linksom beginnen omdat ik aan die kant van hem naar de bak loop..
Linksom gaat prima, maaar dan komt het.
Als ik aan de rechterkant van z'n hoofd wil gaan staan draait hij de hele tijd zo mee dat ik niet aan die kant kom, en als ik maar eenmaal een beetje twijfel dan wordt meneer brutaal (hengst) en gaat ie heel baldadig staan dribbelen enzo.
Hij wil denk ik spelen ofzo Koe

Maar in ieder geval..ik begin de laatste tijd andersom..dus ik begin met rechtsom longeren en daarna linksom..en dat gaat prima.
En dan weer een paar keer afwisselen zodat hij leert gewoon normaal stil te staan..
En nu kan ik ook gewoon van rechtsom naar linksom gaan..als ik maar gewoon niet twijfel maar consequent ben..en uiteraard een dikke beloning geven als hij netjes stil staat, want dan begint hij te begrijpen wat hij wel en niet goed doet.

Ook is het handig om je paard aan een geluid te laten wennen, bijvoorbeeld aan een 'prrr'' met je mond of wat dan ook om 'm
te laten weten dat hij stil moet staan en dat alles goed is.

Mijn belangrijkste tip is dus: begin voortaan maar eerst rechtsom te longeren.. en goed aan rechterkant van het lichaam gaan staan zodat hij niet voor je neus om kan draaien..je kunt beter meer naar de achterhand gaan staan dan echt naast het hoofd, want dan kan hij (of zij Tong uitsteken ) zo omdraaien

Heb je hier wat aan?

Sorry misschien heb ik niet goed gelezen..maar ik begrijp niet helemaal goed uit je verhaal of je paard niet goed rechtsom wil lopen of is het probleem als je wil beginnen met rechtsom longeren..als je dus van kant verandert...?
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-07-08 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik aub de Edit-knop

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 23:37

Nou, gewoon linksom doet ze niks, maar als ik dus de andere kant, dus rechtstom word ze helemaal panisch enzo

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:38

Heeft dit dier niet gewoon erge pijn? is ze echt panisch? (angstig) of is ze dominant? Kun je het verschil zien?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 23:39

Nou, eerder dominant denk ik, ze heeft geen zin denk ik rechtstom. En dan steigert ze, of doet ze haar kop tussen de benen een maait ze met haar benen naar haar hoofd.

Rechtsom is sowieso wel haar moeilijkere kant

retseH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:39

Hier dacht ik inderdaad ook al aan Detour...misschien heeft je paard een flinke blokkade waardoor hij zijn linker flank bijvoorbeeld niet kan buigen als je rechterstelling vraagt ( is maar een voorbeeld)...

Misschien eens goed laten nakijken?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:41

Misschien is een fysio of osteopate niet zo'n gek idee, als het zo mega heftig is aan een kant; is het dier verder dominant?
Ik denk dat hier medisch iets niet lekker zit. Ik zou dit eerst uitsluiten voor ik het dier aan zou pakken ahw, want als het verder een lief en toegankelijk, werkwillig dier is, is er gewoon iets niet in orde. Een paard doet dit niet voor niks.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:12

Hoe is ze onder het zadel als je op haar probleem kant buiging vraagt? Heb je al eens lange lijnen gedaan en gekeken of ze dan wel wil lopen?

Ik zou als ik jou was goed kijken of dit medisch is of dominatie en toch voor de zekerheid er een fysio/chyro of osteopaat bij halen.

ps. mijn merrie deed het uit dominatie ik ben met haar gaan grondwerken en longeer nu met ruiter erop. Ik heb nu nauwelijks nog problemen met haar moeilijke kant. (Zij heeft overigens ook een tandarts bezoek gehad)

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:32

Magic een pony van mij die draaide zich ook altijd om, en dit was vooral in het hele begin met beleren en nu ook wnaneer ik haar de eerste 4 a5 keer van het veulen af haal, dan helpt het om een bijzetje er aan te doen, dan kunnen ze zich moeilijk omdraaien. Zodra ik het bijzetje er aan hebt draait ze zich niet meer om Knipoog Een ander paard dat ik beleerd heb kwam ook omhoog en draaide zich ook om, bij deze is er gewoon iemand naast gaan lopen terwijl hij aan de longe zat en dan gewoon mee lopen/rennen. Dit paardje deed het ook wanneer ik er op zat en toen is er ook iemand naast gaan lopen/rennen. ik hoop dat je paard er mee stopt na al deze tip van iedereen succes Lisa Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:56

gaat het over jester? Tong uitsteken Misschien moet je eens met een helper proberen? en hoe gaat rechtsom op de volte met buiging onder het rijden?

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:18

Ik zal er ook een osteopaat er naar laten kijken. Als ze op de rechterhand het wel doet in stap of galop zit er waarschijnlijk iets niet lekker.

Andere dingen kunnen zijn is dat je het veel te strak heb zitten, waardoor ze geen kant meer op kan voor dr gevoel.

Zorg ook dat als je gaat draven je longeerzweep in je linkerhand hebt en wijst naar de achterhand. zo kan ze niet snel omdraaien, omdat ze is opgesloten tussen de lijn en de zweep. Als ware heb je dan een driehoek.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 20:13

Nou, ik weet het zelf niet precies of het dominantie is. Want zo is ze totaaaal niet. Ohz vind ze rechtstom ook wel moeilijker, gooit ze me erg naar links ed. Ik heb het gister even met mijn instructrice overlegd, die dacht dat ze ws gewoon heel vast zat op rechts.

Ze vroeg ook of ik mijn touwtjes niet te strak had, nou als ze gewoon rond loopt hangen ze echt in een boog, alleen als ze haar kop in de lucht doen staan ze een beetje op druk. Dus denk zeker niet te strak.

@ marleen; Dat heb ik altijd wel, alleen het probleem is dat ze een beetje te snel is. Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:30

hoe gaat het dan als je met helemaal niks longeert, alleen met een halster?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:20

Als ze zo vast zou zitten dan zou ik haar toch echt eens laten nakijken en behandelen is voor jullie beiden wel zo prettig. Je zou inderdaad nog alleen met halster kunnen proberen maar een check-up kan nooit kwaad

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 10:08

Met halster heb ik nog nooit geprobeeerd, altijd met hoofdstel, ook wel eens zonder bijzet, maar dan steigerd ze ook.
Probleem is alleen, ze is niet van mij, maar van een manege. Ik huur haar, dus dan moeten de eigenaren het ook goed vinden dat er een osteopaat komt.

Ik ga naar de vakantie nog wel eens proberen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:13

probeer eerst een met halster, misschien heb je wel te veel druk anders.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 12:30

Oke, ik zal het na de vakantie nog wel een x proberen, nu is ze lekker een weekje van mij af Tong uitsteken