Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

ansieee schreef:Mijn pony heeft een ontzettende hekel aan de zweep, tenminste bij gebruik bij het longeren, tijdens het rijden accepteert ze het wel. Ze is er nu een jaartje en ik heb haar eigenlijk nooit echt gelongeerd, ze stond tenslotte op het land en werd regelmatig gereden. De laatste weken ben ik toch gaan longeren voor de spieropbouw en ontspanning. Hiervoor recreatief gereden en opbouw van conditie (voordat ze hier stond bijna een jaar stilgestaan) nu wil ik haar toch wel wat meer dressuurmatiger rijden, de basis is wel redelijk goed. Alleen longeren dat wil niet zo lukken ik zet haar nog niet bij omdat ze daar nog niet aan toe is, heb tussendoor met dubbele lijnen geprobeerd wat ze wel redelijk oppakte alleen niet op druk.Nu doet ze de eerste rondjes prima maar daarna stopt ze. ze staakt en de zweep maakt het erger ze komt zelfs dreigend op je af. Ik heb er nu steeds iemand naast maar heel vordering maakt ze nog niet. Ik geef niet toe aan haar, en stop pas als ik het genoeg vind. Alleen met zweep is ze vervelender als zonder, maar zonder zweep longeren is ook niet je van het, ze staakt ook alleen minder maar reageert ook minder op stemhulpen dus eigenlijk heeft ze het nodig maar accepteert het niet, wat vinden jullie, met zweep of zonder?
VIPPIEKIPPIE schreef:Ik heb een hekel aan zeikerds, dus gewoon met zweep. Ben wat dat betrefd heel nuchter, laat ze dan de 1e 3x maar rennen en bokken, uiteindelijk komen ze toch tot de ontdekking dat het zinloos is en gaan ze het vanzelf accepteren, zorg alleen dat je niet te dreigend overkomt, geef je pony wel de kans er aan te wennen, en niet om er van te schrikken. Ik heb nog nooit een paard gehad dat zo dom was om te blyven staken vanwege de zweep, dus het lost zichzelf vaak al op..
Bolieke schreef:VIPPIEKIPPIE schreef:Ik heb een hekel aan zeikerds, dus gewoon met zweep. Ben wat dat betrefd heel nuchter, laat ze dan de 1e 3x maar rennen en bokken, uiteindelijk komen ze toch tot de ontdekking dat het zinloos is en gaan ze het vanzelf accepteren, zorg alleen dat je niet te dreigend overkomt, geef je pony wel de kans er aan te wennen, en niet om er van te schrikken. Ik heb nog nooit een paard gehad dat zo dom was om te blyven staken vanwege de zweep, dus het lost zichzelf vaak al op..
Inderdaad, je pony rammelt met je voeten! Even laten weten waar z'n plaats is, kan geen kwaad en (jammer en helaas) dat gaat alleen met zweep. Het belangrijkste is dat je hem beloont op de juiste moment!
Trouwens, longeren moet je leren. Het is echt niet zo makkelijk... misschien eens een paar lesjes longeren kan geen kwaad.