Longeren jong paard? (2,5 (3) jaar)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Longeren jong paard? (2,5 (3) jaar)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 10:02

Naar aanleiding van een ander topic:

Dit is gewoon over het algemeen. Mijn 2,5 jarige staat nog in het land en wordt pas wat mee gedaan als hij 3,5 jaar is.

Wel of niet longeren met een 2,5 (3) jarige? Wat vindt Jij?

10 min longeren 1 x in de maand. Gewoon voor het wennen (stap en draf) en paar keer van handveranderen. Alleen aan het halster of kamptoom dus Zonder bijzet!

Ik zelf vindt het geen probleem, mits! Het op een normale wijze gebeurt, spelenderwijs. De een vindt het slecht voor de benen want! het is bewezen.
Maar als ze in de wei een gekke bui hebben bokken en vliegen ze ook, en maken ze nog korte bochtjes vaker achter elkaar.

Brand los!
Laatst bijgewerkt door Joto op 17-10-07 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Re: Longeren jong paard? (2,5 (3) jaar)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:09

Ik vind dat je met 3jaar rustig mag beginnen met 1 keer in de week wat grondwerk en het ligt eraan hoe jouw paard zich al heeft ontwikkeld, maar als dat goed gaat kun je het langzaam opbouwen.
Als je goed bezig bent geweest met grondwerk, zul je hier profijt van hebben met inrijden en gewoon alles op zijn gemak.

Groetjes kim

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:10

Tuurlijk, doen! Zo leer je elkaar kennen en weet hij wat je wel en niet accepteerd.

Wat ik altijd goed vind om mee te beginnen is een join up. Ik weet niet of je weet hoe dit werkt maar het gaat erom dat je met lichaamstaal laat zien wat je wel en niet accepteerd. Daar heb je zowel in de omgang als later met rijden profijt van!!

Suc6

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:39

tuurlijk kan je het vast doen Ja zelfs 1 keer per week hoor. 1 keer per maand is ook erg weinig... kan je het net zo goed niet doen Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:43

vind ook hoe het paard eraan toe is is het een paard wat al erg goed ontwikkeld is en eraan toe is om wat te werken. wat denk je van een 2,5 die dag en nacht op stal staat die draaien ook korte bochten hoor. die van mij liep met 2,5 ook aan de longe 1 x per week rest was losgooien en wandelen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:45

ik heber 1 van ruim 3 nu.ik doe er weinig mee. lekker op het land. kan ze zelf goed ontwikkelen. nu heb ik ook zelf omstandigheden waardoor het wat lstig is fanatiek met haar te werken, maar ik merkte wel dat toen ze 2,5 was en ze mee ging op buitenrit(aan de lange lijnen of aan de hand) dat ze snel moe was. gewoon van alle indrukken want het was eigenlijk alleen maar stappen.
nu was ik zondag met haar alleen naar buiten gegaan en heeft ze bijna alles gedraafd. ze was goed in conditie, was braaf en veel allerter aan het einde dan een paar maanden terug. ki merk nu wel dus dat ik er nu wel wat mee zou kunnen gaan doen. dus het is i.m.o. een questie van: je paard kennen/leren kennen en kunnen zien aan je paard wat hij wel/niet aan kan... het verschilt per paard.

ik vind dat als ze in de wei staan 24/7 zoals die van mij dat je er dan niet iedere dag mee hoeft te longeren. laat zo`n beest lekker beest zinn en zichzelf ontwikkelen. dat is in mijn opzicht het beste... straks heb je nog tig jaar als het goed is om er van te kunnen genieten en te longeren en rijden...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:58

ik vind dat je dat goed aanpakt ikenindi, je luisterd naar je paard.
dat bedoel ik ook te zeggen.

groetjes kim

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:59

--> LO

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:46

okay goed om te lezen ik had namelijk een topic gemaakt over mijn 2,5 jarige friesje die ik 1 keer in de zoveel tijd 10 minuten longeer en daar kwamen hele andere reacties op

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:27

Lucky heeft (buiten de algemene opvoeding, dus voetjes geven, vast staan etc. etc.) toen hij ruim 2,5 was voor het eerst eens een rondje gehobbeld aan de longe. Dus 10 minuten stappen en draven, met alleen een halster. En dit dan ééns in de week, dus alleen voor de afwisseling en om hem een beetje bekend te maken met het principe "rondjes lopen aan een lijntje" Ook zijn we toen begonnen met wat licht grondwerk, traileroefeningen en buiten wandelen etc. (had eerder gekund, maar is er op de 1 of andere manier niet van gekomen)

1 maand voordat hij 3 werd heb ik het longeren weer opgepakt en zijn we begonnen met het longeren met zadel en hoofdstel (natuurlijk eerst alleen het zadel even op zijn rug gelegd, toen er mee wandelen etc. etc. idemdito met het hoofdstel) toen hij 3 was heb ik er voor het eerst even op gezeten. Alleen even stil staan en wennen aan de beweging en het gewicht bovenop zijn rug. Dat langzaam uitgebouwd naar 1 a 2 keer per week op hem zitten en aan de longeerlijn 5 a 10 minuutjes stappen. Verder 2 keer in de week 15 minuten aan de longeerlijn met passoa (gewoon losjes) om conditie op te bouwen. Na 1,5 week heb ik er voor het eerst los op gezeten en na een week of 2,5 voor het eerst echt gedraafd.
Zo nog een paar weken doorgegaan, max. 2 keer per week en toen hij eenmaal een beetje evenwicht (na ong. 4 weken) en een rem, gas en stuur had. Heeft hij 1,5 maand weer lekker op de wei gestaan en genikst. 3 weken voor de keuring is hij weer licht aan het werk gezet en na de keuring heeft hij nog eens 1,5 maand rust gehad (dus net zoals bij de eerste 1,5 maand op de wei, alleen af en toe een beetje grondwerk en natuurlijk bijna elke dag even een poetsbeurt).

Eind augustus/begin september heb ik hem weer opgepakt (hij was toen 3,5) en gelijk begonnen met 1 keer in de week een half uur les, voor wat extra support. Nu zijn we 1,5 maand verder, ik rijdt nu 1 keer per week 20 minuten in de bak, 1 keer een half uur les en 1 keer per week gaan we naar buiten om een stap ritje te maken. Het gaat super goed. Hij heeft een super goed evenwicht, we zijn bezig met af en toe wat tempowisselingen in de draf en ook de galop zit er al lekker in. Sinds een week vraag ik hem ook iets meer nagefelijk en dit pakt hij perfect op.....
Ons "schema" is nu - Zondag: Het bos in
- Maandag: Rust
- Dinsdag: 15 minuutjes aan de longe
- Woensdag: 30 minuten les
- Donderdag: Rust
- Vrijdag: In de bak rijden
- Zaterdag: Grondwerk/longe/wandeling/o.i.d.

Hiernaast staat hij elke dag de hele dag in de wei

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:40

Laat ik het nog sterker zeggen, wij beginnen al met 1,5 jaar met longeren. Oke, dit is misschien maar 3 keer 5 minuten in totaal, maar toch. Het gaat er bij ons dan puur om dat ze snappen wat longeren is, het lopen in cirkels. Daarna komen ze weer lekker in de opfok.
De reden waarom wij dit doen is omdat we fokken met een bloedlijn die nogal een willetje heeft. Bij op 1,5-jarige leeftijd zijn ze makkelijker, op het moment als ze echt betuigd worden (beginnen we mee op 2,5-jarige leeftijd) pakken ze het direct op en gaan ze niet meer in de longe hangen. Wat makkelijker is, want op 2,5-jarige leeftijd zijn ze al weer een heel stuk sterker.
Merries leggen we ook al een tuigje op op 1,5-jarige leeftijd, met staartriem. Het gaat hierbij vooral om de staartriem. Dit ras (hackney's) staat nogal bekend om de grote hoeveelheid pismerries, en pismerrie heeft niets met hengstigheid te maken in dit geval maar met nijd, ze pissen uit nijd. Veel hackneymerries kunnen niet in het tuig omdat ze beginnen te pissen als er een staartriem onder komt en vervolgens slaan ze de kar van hun kont af. Ondanks de bloedlijn die wij hebben (die daarom bekend staat) hebben wij er geen last van, en wij zijn er overtuigd dat dit komt omdat we ze al op jonge leeftijd eraan laten wennen.
Zoals ik al zei, op 2,5 jarige leeftijd worden ze bij ons in de regel betuigd. Wij kijken hierbij wel naar het paard, mocht het paard nog te jeugdig zijn maken we wel een begin maar zetten we hem vervolgens weer een jaar weg.
Deze methode gebruiken we al meer dan 30 jaar. Onze pony's lopen tot hun 20ste (of ouder) nog op nationaal nivo mee (vergelijk dit met GP bij de dressuur, dus echt het allerhoogste nivo, ook internationaal gezien), en we hebben in al die jaren nog nooit een kreupel paard gehad. De enige kreupele die we hebben gehad is een appaloosa-merrie geweest, waar nog niets mee gedaan was maar die vastgelegen had in de stal. En dit in ruim 30 jaar! (En gemiddeld meer dan 10 paarden op stal tegelijkertijd.)
Mijn visie? Ja, het kan. Dit gebaseerd op mijn eigen ervaring. En ja, ik zie er alleen maar voordelen mee.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:09

wij beginnen rond 2.5 jaar met longeren, een keer per week zodat ze het leren, pas met 3 jaar mogen ze echt aan het werk.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 05:23

Spelenderwijs vind ik het prima, en met verstand natuurlijk..
Ik heb de ervaring dat ze het best leuk vinden om zo wat te gaan doen. Het vergroot je band, je paard leerthet op een hele leuke manier. Ik vind het op deze manier beter dan longeren om er z.s.m. een zadel op te krijgen..

Niet te lang en niet te vaak in de week. Als je het spelenderwijs doet dan zullen ze straks ook makkelijker aan het werk gaan..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 05:52

Hier zijn al zooooveel topics over geweest!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:59

ja maar ik vind het wel een goeie topic.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:49

Ik vind 2,5 jaar veel te vroeg om wat dan ook te doen. Zelfs om alleen te poetsen. Een paard leeft zo lang, laat hem dan gewoon 3 volle jaren paard zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:52

poetsen kan wel hoor, anders is ie helemaal wild. Daar heeft het paard niks aan en jij als eigenaar/ ruiter al helemaal niet.

Longeren echter is gewoon niet nodig. Eenzijdige belasting op een kleine cirkel zorgt voor onevenredige belasting en slijtage. D'r is een site die dat heel goed uitlegt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:55

Ik vind dat een paard van 2,5 al best wat kan doen. En dan bedoel ik eens per week een kwartiertje longeren aan een halster, later misschien een hoofdstel om eens te wennen. Elastisch singeltje om en evt wat balkjes draven.
Maar nooit langer dan een kwartier of 20 minuten en geen bijzet eraan, dat doe ik pas als ze 3 zijn.

Gewoon wat spelenderwijs leren, daar zijn ze jong voor, spelen doen ze graag en zolang je 't spelend houd vinden ze het nog leuk ook en leren ze dat 'aan het werk gaan' leuk is.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:57

Met 3 en 4 spelen ze ook nog.
Paarden worden bij ons altijd pas met 3 in de hand genomen en die zijn echt niet wilder dan andere paarden hoor.

Sammie

Iet doen prima.. Maar waarom moet dat longeren zijn? Waarom niet gewoon wandelen aan de hand oid? Waarom dat gelongeer, alsof het nut heeft?

Anoniem

Een paard moet zijn hele leven paard kunnen zijn, niet alleen tot zijn 3e.
Longeren kan best met een 2,5 jarige, alleen niet lang, zwaar of vaak. Paar rondjes stap en draf geeft niks. Zodat ze het longeren snappen en zo kan je stap voor stap toewerken naar wel een bit in en bijzet. Als je met een driejarige niet mag longeren dan kan je er onder het zadel ook geen volte mee rijden. Je bedoeld waarschijnlijk de site met die groeischijven, nou als je daarvan uitgaat mag een paard tot zijn 8e niks doen. Zolang een paard laten staan slaat nergens op, het lichaam moet voorbereid worden op later lichamelijk werk, als je met een 8 jarig paard pas begint krijg je het nooit meer op niveau. Een topsporter begint ook op tijd.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:58

Ik heb er erg veel tegenstrijdige reacties over gehoord of gelezen. Maar navraag bij de veearts, die jaren ervaring heeft met paarden ga ik van zijn advies uit. En die zegt dat longeren geen kwaad kan op 2 jarige leeftijd.De basis moetopgebouwd worden, de bespiering, de conditie, en het vertrouwen met het paard. Korte en niet intensieve longeersessies zorgen ervoor dat het paard ermee vertrouwd raakt. Als er echt intensief getraint gaat worden, dan is het inderdaad een ander verhaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:59

Bij 1 veearts? Die van mij zegt anders dat het ong het slechtste is wat je ong. kan doen. En die heeft ook veel ervaring met jonge paarden e.d. Wie ga je nu geloven?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:00

Longeren is juist erg belastend voor zo'n jong dier.. Ga dan iets ander doen (er zijn zoveel dingen) en wacht nog even een jaar (of nog langer).
Je kunt ze ook aan het bit laten wennen aan de hand.. Dat is een stúk minder belastend Knipoog .
Ik ben zowieso een voorstander van laat inrijden..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:15

Rytm schreef:
Met 3 en 4 spelen ze ook nog.
Paarden worden bij ons altijd pas met 3 in de hand genomen en die zijn echt niet wilder dan andere paarden hoor.

Ik weet niet hoe jullie het doen maar ik heb niets dan narigheid met paarden die tot d'r 3e op het land hebben gestaan.
Ik zie en werk regelmatig zelf met paarden die tot hun 3e in een groep lopen en dan pas voor het eerst eens aan een halster lopen, sommigen zijn zelfs zo bang dat ze op stal tegen de muren omhoog klimmen. Of paarden die iedere dag in de hand zijn geweest maar alleen maar om van de stal naar de wei gebracht te worden, die niet eens weten dat het halster af kan en dan maar meteen door het lint gaan als ie weer om moet. Dat zijn dan ook nog vaak paarden die van groen-als-gras in 2/3 maanden tijd een B proef moeten lopen...

Ik heb weinig begrip voor mensen die het zo doen, je moet een paard juist op jonge leeftijd met zoveel mogelijk verschillende dingen in contact brengen. Als ze jong zijn zijn ze nog controleerbaar en daar moet je juist gebruik van maken.
En dat is niet alleen longeren, het is veel meer. Borstelen, wandelen, hoefsmid, trailer, noem maar op.

Je moet het vergelijken met kinderen, die laat je ook niet 'loslopen' tot hun 14e en ga je dan ineens regels bijbrengen, dan ben je al veel te laat. Opvoeden doe je vanaf de dag van de geboorte want dan is een kind nog te 'vormen'. Dat longeren al werken zou zijn en dat je een kind ook niet laat werken is onzin, een kind van 10 of 12 kan ook wel een keer de afwas doen, zo kan een paard ook wel een kwartier per week aan de longe.
Ik denk juist dat het slechter is om een totaal ongetraind paard in 2 maanden tijd in te rijden, dan is de druk op spieren en gewrichten veel groter.