Hoi,
Ik heb sinds kort een pessoa, en ik vraag me af hoe het allemaal in z'n werk gaat, en ik heb wat vragen over de gebruiksaanwijzing (zie hieronder)
1) Lage instelling: Deze instelling bevordert de aanspanning en ontwikkeling van de rugspieren. Tevens stimuleert deze instelling het paard losser en ruimer vanuit de schouders te bewegen. Uiteinde van onderdeel 3 aan de singel bevestigen. Bewegingsvorm: Draf
2) Midden instelling: Deze instelling bevorderd vooral de ontwikkeling van de bovenhalsspieren, waarbij tevens de achterhand wordt geactiveerd. Bewegingsvorm: Draf
3) Hoge instelling: Deze instelling is gelijk aan de rijhouding van het paard en draagt ertoe bij dat het paard in de galop in balans en met meer kracht gaat bewegen. Bewegingsvorm: Draf/galop
4) Dressuurinstelling: Deze instelling bevordert onder andere een hogere halshouding. De beide uiteinden van onderdeel 3 kruisen elkaar op de schoft, voordat ze bevestigd worden aan de schoft. Bewegingsvorm: Draf/galop
Wat ik mij afvraag, voor de kenners; Is het de bedoeling dat je de 4 instellingen in deze volgorde doet? Ik neem aan dat je het gewoon in stap, draf én galop kan uitvoeren, dus niet alleen in draf/galop, maar dat deze 'bewegingsvormen' er staan om aan te geven welke gang bij welke instelling het meest getraind wordt? Is het longeren met pessoa ook zinvol als je het niet in deze volgorde doet, en hoe weet je of je paard klaar is voor een volgende instelling? Hoe vaak en hoe lang kun je het het beste doen als je er net mee begint?
Groetjes,
Nancy