Longeren met hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salvadoor
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-06

Longeren met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 16:51

Hoi,

Kan iemand voor mij uitleggen hoe ik een longeerlijn moet bevestigen aan het hoofdstel?
Mischien met een duidelijke foto?

Groetjes Iris

Smookyke
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Mol (België)

Re: Longeren met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:54

Ik doe de longe altijd door het bit en over het hoofd en dan aan de andere kant klik ik het vast aan het bit...
Soms steek in het ook gewoon door de ene ring en haak het aan de andere aan!
Maar... meestal gebruik in een hulpstukje (is ook altijd handig )

Dianta

Berichten: 631
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Longeren met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:57

Met een longeerbitstukje
Afbeelding

Bevestig je aan de bitringen en aan het middelste ringetje hang je de longeerlijn.

Flynn_

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Nijkerk !

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:03

hoi je kunt het beste de teugels van het hoofdstel afhalen, en dan aan de ene kant haal je de musketon van je longeerlijn haal je door de bitring heen en die musketon maak je dan aan de andere bitring vast. Je kunt ook nog kiezen om eerst door het ene bitring de longe er door te halen en dan door de andere ring ook en dan nog een keer terug naar het bitring waar je de musketon als eerste door hebt gehaald snap je dat?? nog handiger is een bitstukje dat kun je kopen bij alle ruitersportzaken in verschillende kleuren!! dat is veel handiger en beter voor je pony/paard aan dat bitstukje zitten 2 haakjes aan die je aan beide bitringen vastmaakt. en dan zit er in het midden nog 1 ring waar je de longeerlijn aan vast maakt!! daarmee heb je controle over allebei de mondhoeken van het paard je kunt dan ook op de linkerhand longeren en het paard dan naar de rechterhand sturen want de ring zit in het midden van het bitstukje super handig duss!! Kussjss SimoOnee

Salvadoor
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-06

Re: Longeren met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 17:05

Smookyke schreef:
Ik doe de longe altijd door het bit en over het hoofd en dan aan de andere kant klik ik het vast aan het bit...
Soms steek in het ook gewoon door de ene ring en haak het aan de andere aan!
Maar... meestal gebruik in een hulpstukje (is ook altijd handig )


Ik heb er geen hulpstukje bij die zou ik dan dinsdag moeten halen. Maar tot die tijd doe ik eht wel op jou manier. Aan welke kan klik je het longeer touw vast? binnen of buiten kan?

marlin
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-06

Re: Longeren met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:10

Salvadoor schreef:
Smookyke schreef:
Ik doe de longe altijd door het bit en over het hoofd en dan aan de andere kant klik ik het vast aan het bit...
Soms steek in het ook gewoon door de ene ring en haak het aan de andere aan!
Maar... meestal gebruik in een hulpstukje (is ook altijd handig )


Ik heb er geen hulpstukje bij die zou ik dan dinsdag moeten halen. Maar tot die tijd doe ik eht wel op jou manier. Aan welke kan klik je het longeer touw vast? binnen of buiten kan?


dat maak je aan de buitenste ring vast, maar:

wat voor een pony heb jij?
ik heb namelijk 2 bitstukjes gekocht, ik heb een vz shetje, maar dan past het gewoon niet, dan is het echt veeeeeeeel handiger gewoon door het bit halen en aan de andere kant vastmaken.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Longeren met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:12

Ik vind zo'n bitstukje niet echt ideaal, want de druk wordt niet goed verdeeld. De meeste druk komt op de buitenste bitring.

Door de binnenste ring, over het kopstuk heen en vastklikken aan de buitenste ring werkt goed. Alleen moet je dan wel ervaring hebben met het longeren, want op deze manier kun je erg scherp inwerken.

Lijn een slag om de binnenste ring, slag om de neusriem en dan vastklikken aan de buitenste ring vind ik ook goed werken.

Salvadoor
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 17:26

Ik heb een shetlander van 7 jaar oud. Ze is altijd bereden maar heeft het laatste jaar alleen maar in de wei gestaan dus wil met behulp van de longe weer conditie opbouwen

marsi

Berichten: 320
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:36

Een bitstukje is idd niet ideaal superlotje. Ik heb laatst een cursus longeren van L. Haanstra gehad en daar werden bovenstaande manieren eerder afgeraden dan aangeraden.
Het beste kun je de longeerlijn door de bitring halen en een slag er omheen draaien en deze dán pas aan de andere bitring vast maken. Op deze manier kun je nooit het bit door de mond trekken of iets dergelijks. Ook kun je de lijn, via een bitring aan de neusriem vast maken. Dit is geschikt als je paardje niet zo hard trekt. Op deze manier zit je m niet teveel in de mond te vervelen. (Musketon ónder de neusriem doorhalen, vervolgens door de bitring en aan de longeerlijn zelf weer vast zetten.)
Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel. Succes ermee!

Salvadoor
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 18:23

Heb je mischien een heldere foto van die slag om de bitring? dat stukje snap ik niet helemaal sorry

tuurtje
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:58

Er zijn meerdere manieren om de lijn vast te maken en die hebben mede te makne met welk effect je zou willen bereiken. de bitstukjes die te koop zijn, werken fout in, dus die raad ik je af. Wat ik zelf een fijne standaard manier vind is om de lijn via de binnenste bitring naar de longeersingel toe te doen, en eht paard ondertussen emt touwjtes bijgezet te hebben. je kunt dan nl op dezelfde manier als tijdens het rijden inwerken met kleine ophoudinkjes en zo de binnenkant loswerken tot ie echt nageeft.
Dit ke je neit doen als je niet hebt bijgezet, omdat je dan de bitring door de mond zou trekken als je de longeerlijn op spanning zou moeten brengen. Is er niet iemand die je eens les zou kunnen geven? even een aantal keren samen doen, kan veel sneller werken dan proberen er met vallen en opstaan achter komen

JessyHorse
Berichten: 148
Geregistreerd: 01-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:01

Ik heb ook zo'n longeerbitstukje. Ik gebruik hem alleen nooit omdat ik vind dat ie teveel tegen haar onderlip klapt (en dat kan geen fijn gevoel zijn). Ik doe hem idd ook wel eens achter de oren langs. Dus door de ene bitring langs het hoofdstel achter de oren langs en dan vast maken aan de andere bitring. Meestal heb ik hem door de bitring en onder de mond langs door de andere ring (onderlangs) en dan weer vast maken aan mijn longeerlijn.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:51

lieve scheet, dat je toch gewoon aan mij vragen !
longeren kan je natuurlijk t best doen met een kaptoom! anders zou ik een halster aanraden en als je echt met hoofdstel wil langeren met een longeerstukje! aangezien je zelf niet al te veel longeerervaring hebt kan je beter niet de lijn door de bitring halen of dat soort dingen, want dat gaat niet altijd even goed (het kán natuurlijk wel, maar probeer het eerst maar gewoon op halster, volgens mij is ze braaf genoeg hoor!)! ik help je maandag wel ermee, ben aardig wat gewend met longeren!
xxx jor

Salvadoor
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 08:39

Hey Mop,
Ik had je er al over gemaild maar denk dat je die nooit heb gehad.
We kijken wel ff hoe ze reageert.
Als ze goed reageert op zadel en hoofdstel hoeft het niet eens.
Diana zei alleen dat het makkelijk was om conditie op te bouwen bij der omdat ze een jaar niet gereden heeft.
Xxx Irtje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:12

Ik heb een halsterhoofdstel en doe de longeerlijn altijd aan het ringetje van het halster deel vast.

Of anders door de bitring en onder de neusriem door en dan het klipje aan de longeerlijn vast.

Bitstukjes vind ik echt vreselijke dingen. Het zwaartepunt zit in het midden waardoor beide bit ringen naar beneden en naar binnen worden getrokken. Daardoor vormt een trens een punt tegen het gehemelte aan. Door het gewicht van het bitstukje en de longeerlijn hoef je daarvoor niet eens hard te trekken.

wheezie

Berichten: 60
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Geldermalsen

Re: Longeren met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:15

je moet wel oppassen met gevaarlijke constructies die je zelf probeert, ken je niet iemand die vaak longeert en het even aan je kan laten zien?

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:50

nee idd niet gehad!
maar longeren is idd goed om conditie op te bouwen! het is ook zeker verstandig om niet meteen intensief met dr te gaan rijden, maar eerst conditie en een band opbouwen.

@ wheezie
Ja mij

@ judith_cloud
je hebt gelijk, ik houd er ook niet zo van, ik ben toch voorstander van t halster

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:43

Longeerbitstukje NIET gebruiken ! De druk komt dan voornamelijk op de buitenkant te staan en dat is niet de bedoeling.
Ik doe de lijn door het bit, over het hoofd en aan de andere kant weer aan het bit vast.

SorayaDL
Berichten: 507
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Longeren met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:53

jorretje schreef:
ongeren kan je natuurlijk t best doen met een kaptoom! anders zou ik een halster aanraden


Inderdaad.
Persoonlijk hou ik er helemaal niet van om de lijn aan het bit op welke manier dan ook vast te maken. Je hindert je paard toch onbedoelt in zijn mond en je wilt juist dat de mond zo gevoelig mogelijk blijft.

Ik gebruik altijd een kaptoom of halster over het hoofdstel. Zo zit ik het paard niet in zijn mond en voelt hij alleen de inwerking in zijn mond van hulpteugels als ik die gebruik.

Natuurlijk is dit anders als je aan de lange teugel gaat werken, maar dat is weer iets anders .

Succes ermee, maar zag dat je al hulp aangeboden kreeg