Mijn verzorgpaard wil maar aan 1 kant longeren help

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxGermaXX

Mijn verzorgpaard wil maar aan 1 kant longeren help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:00

Vandaag ging ik mijn verzorgpaard longeren, het ging heel goed
( normaal wil die nooit longeren en komt hij naar je toe) alleen toen ik de linkerkant wou proberen wou die niet hij draaide zich steeds om naar de rechterkant

ik heb echt van alles geprobeerd maar hij wou het niet.
Ook tijdens het longeren schrok hij steeds dit heeft hij met rijden nooit
hij is zoveel gewend, hij staat op een centrum voor verstandelijk gehandicapten en die rijden ook op hem hij moet dus overal tegen kunnen. Heeft misschien iemand een idee ?

xxGermaXX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:13

heeft helemaal niemand een idee?????

Er word wel gekeken maar niets neergezet

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:27

Rustig aan, je topic staat er pas een uur...

Verder past dit denk ik beter op LO (longeren en aan de lange lijnen), dus ga ik even temmen, zodat een mod dit even kan verplaatsen

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:53

-> LO

Pluttersput

Re: Mijn verzorgpaard wil maar aan 1 kant longeren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:51

Hej,
Ik weet dat mijn vorige verzorgpony dat ook niet deed. Die heb ik toen aan de longe gepakt, en heel kort gepakt. Toen gewoon laten lopen. Zweeje erachter, en rustig stappen. En niet laten omdraaien. En dan als het goed ging een stukje langer. En zo opbouwen. En als het dan weer niet zo goed ging, weer wat korter pakken. Ik hoop dat je het snapt.
Groetjes, mij

me_mier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:51

wat ik heb gedaan toen ik pony moest leren longeren is er iemand naast laten lopen.

je neemt zelf het longeertouw en de ander neemt pony met gewoon touw bij het halster.
als het beter gaat haal je het touw eraf, laat die persoon er nog wel gewoon naast lopen, dan kan ze hem pakken als hij weer om wil draaien. zo leert je pony het ook die kant te longeren.

weet niet of het bij jou pony helpt, maar bij mijn (oud) verzorgpaard wel.

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:55

Mijn vriendin had hier ook last van met haar pony. Het kan ook gewoon uit proberen zijn, want bij mij liep 'ie wel normaal door. Het enige wat ik heb gebruikt is mn lichaamstaal, om m op de volte door te laten lopen.. Geen enkel geweld aan te pas gekomen.

Je zou dus ook kunnen proberen ofdat hij/zij bij een ander wel normaal doet..

Hinata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:41

Het buurpaard van ons, had dat ook, dat was overigens een jong paardje maar toch! Ik had dat meisje er toen bij geholpen, en de als ie de andere kant op wou springen sprongen we ervoor, toen was hij snel opgehouden, en nu doet hij het nooit meer! Heeft wel goed geholpen.. Is niet de vriendelijkst manier, maar hij heeft er van geleerd..

Nettie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:57

ik heb er ook veel ervaring meegehad,
bij mij werkte het als je goed achter hem bleef dus bij de kont van je paard.
bij mij was eht de goude tip, maar kweet niet of dat bij jou ook zla zijn, alle paarden zijn nou eenmaal anders!
groetjes Janet

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:30

Het kan zijn moeilijke kant zijn,waar hij dus liever niet op loopt, maar het kan ook zijn dat jij idd op die kant voor zijn hoofd gaat staan (trek een lijn van waar jij staat naar je pony)
Zorg ervoor dat jij als je een lijntje trekt (denkbeeldig ) achter zijn schouder staat, zodat je voorwaarts uitstraalt.

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:11

Inderdaad een beetje achter hem staan, een kleine cirkel afzetten en goed de zweep erbij houden zodra ze wil draaien.
Flink voorwaarts houden en als ze het een minuut of wat goed heeft gedaan stoppen en even andere kant op. Dan de dag daarna iets langer enz. Mijn pony wilde niet rechtsom, kreeg van iemand deze tips en na 2x ging het al perfect!

_Leonie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:31

Heey,
ik heb dit ook met mijn verzorgpaard gehad, nu is het opgelost. wij hebben nu bij hem oogkleppen gebruikt, (zo is hij namelijk een stuk minder afgeleid voor andere dingen) maar het was ook dat 1 kant heel erg moeilijk ging, dat kwam er dus door dat hij niet recht liep hij liep gewoon heel erg schuin. ik weet het niet maar misschien is dat bij jou ook wel zo? ik heb het hem afgeleerd door met het rijden veel te oefenen om zn benen rechtuit te laten lopen, het was ook nog een jong paardje, die van jou ook?

yv0nn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:38

gewoon een zweepje pakken en in de richting van de achterhand houden..

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:54

Pluttersput schreef:
Hej,
Ik weet dat mijn vorige verzorgpony dat ook niet deed. Die heb ik toen aan de longe gepakt, en heel kort gepakt. Toen gewoon laten lopen. Zweeje erachter, en rustig stappen. En niet laten omdraaien. En dan als het goed ging een stukje langer. En zo opbouwen. En als het dan weer niet zo goed ging, weer wat korter pakken. Ik hoop dat je het snapt.
Groetjes, mij

dit heb ik ook gedaan

hinge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:55

me_mier schreef:
wat ik heb gedaan toen ik pony moest leren longeren is er iemand naast laten lopen.

je neemt zelf het longeertouw en de ander neemt pony met gewoon touw bij het halster.
als het beter gaat haal je het touw eraf, laat die persoon er nog wel gewoon naast lopen, dan kan ze hem pakken als hij weer om wil draaien. zo leert je pony het ook die kant te longeren.

weet niet of het bij jou pony helpt, maar bij mijn (oud) verzorgpaard wel.

dit heb ik ook gedaan maar het ging niet als die persoon weg was
ze had steeds weer die steun nodig
en dan heb ik gedaan wat op het vorige bericht staat

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:33

Mijn merrie heeft dit ook op haar moeilijke kant... Ook constant omdraaien en weer de andere richting uit lopen.
Het enige wat voor mij helpt is 200% geconcentreerd zijn, goed opsluiten tussen longeerlijn en longeerzweep, goed voorwaarts houden en aansporen met de stem...

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:08

Goed insluiten zeg maar Knipoog

TinaSarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:04

wat heb je allemaal al geprobeerd met je verzorgpaard dan? Bloos

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:50

Maak een driehoek tussen paard, zweep en longeerlijn.
Je wijst met de zweep naar de plek waar je normaal gesproken been geeft. Als je pony dan wil stoppen geef je een zwiepertje bij met de zweep.

Als de pony wel om draait zet je hem stil, loop je naar de goede kant van de pony en duw je de zweep achter de kont van de pony.

De jonge pony's die ik nu longeer deden dit ook behoorlijk vaak, maar met deze manieren deden ze het uiteindelijk niet meer. Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:45

Mee eens van de driekhoekspositie, maar zorg wel dat je goed vanaf de achterhand opdrijft & niet aan de voorhand staat(is rem)

xredfordx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:36

als je gaat longeren is het altijd handiger om in een longeercirkel te longeren of een stukje van de bak af te zetten. zo kan die al nergens heen rennen. ook moet je altijd een beetje schuin achter je paard staan in een hoek van 80 graden ongeveer, zodat je je paard voorwaarts kan drijven.
veel suc6 ermee Knipoog

xShelxUnica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:44

Heej,
Heb je je zweep by de hand?
Driehoekspositie en telkens als hy ook maar probeert om te draaien,
sla je met de zweep op de grond. Daardoor schrikt hy van je reactie en
kan hy misschien gaan draven/galopperen, als hy maar niet omdraait.

Als dit niet lukt, dan ga je met hem op de linkerhand lopen en maak je een volte terwyl hy aan je hand loopt. Je gaat steeds verder weg en op een gegeven moment moet hy wel zelf gaan lopen zonder om te draaien.

Succes!