Waneer beginnen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Waneer beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:15

Ik ga mijn vriendin Helpen met haar pony.
Die word in juni 2. Ze wou in de zomer beginnen met longeren enz.
Nou was mijn vraag is dit te vroeg of niet.. we willen dan gewoon longeren aan het halster.

Graag tips.

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:01

ik ben met die van mij begonnen met longeren toen die 2,5 was en dan echt af en toe 10 minuutjes, nu is mijn paard bijna drie en deze maand gaan we hem zadelmak maken!
longeren aan een halster ben ik geen voorstander van, zo heb je namelijk niks te vertellen als je pony vervelend doet, maar ieder zijn eigen mening...
voor een longeerfilmpje kijk even in mijn onderschrift...

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:19

2 jarig is prima tijd om te beginnen;-) maar doe wel rustig aan! Ik ben begonnen op bijna 2 jarige leeftijf en dat ging prima dus kan echt geen kwaad;-)

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: Waneer beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:43

op 2 jarige leeftijd kan geen kwaad MITS

er maximaal 15 minuten gelongeerd wordt,
de rondjes niet te klein zijn (liefst zo groot mogelijk)
niet iedere dag (3x per week is vaak zat!)
en je er niet allemaal hulpteugels aan gaat hangen

je kunt ipv longeren ook eens wat grondwerk doen, of aan de hand gaan wandelen (wordt ie in 1x ook verkeersmakker)

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:05

Ben het helemaal met Chely eens.
Met halster zou kunnen, maar met hoofdstelletje heb je toch wat meer te vertellen. Ik laat dat zoort dingen puur aan de eigenaar over

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:15

Bedankt.. het is ook niet onze bedoeling om er al hoofdstel op te doen enzow dat willen we pas doen op z'n 3e 4e..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:26

Mijn keuze zou het nog niet zijn. Why hurry?
Lekker de wei in, DAAR horen twenters thuis! (nog) niet in een bak...

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:44

tis ook niet mijn pony maar zei wil her langzame hand mee beginnen.. en er zit ook nog geen haast achtre we beginnen pas van de zomer met rustig wandelen en een beetje longeren

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:19

ik ben ook aan die leeftijd begonnen met longeren
lees: 1 maal 5 rondjes laten stappen aan de longe, aan een HALSTER (ik ben geen voorstander om te longeren aan bit, die hulpen komen niet mooi door, een paard dat geen bit gewend is panikeert, longeer dan aan een halster, doe er na een tijd een hoofdstel over, en om druk te accepteren kun je een paar maal een bijzet gebruiken (pas als ze tegen de 3 lopen!)
2 weken erop heb ik ze nogmaal gelongeert, en dan snapte ze het vrij goed. ze heeft dan vrijwel de hele winter niks meer moeten doen.
en de laatste maand heb ik haar 1 maal per week aan de lonnge.
meestal met een schoftje, en een gewone slof op zijn lostst vastgemaakt, zo leert ze dat touwen op haar schouders ed niet eng zijn, en heeft ze minimale druk in haar mond (echt minimaal, want zelfs bij een schrikacte hangt de slof los)
beenbescherming (pijpkousen) heeft ze ook aan, voor de gewennig, en om haar benen te beschermen bij rare sprongen.
soms gaat het zadel er es op, (zonder bijzet) zodat ze dat ook went, uitrijdeken komt er ook wel es op( kwestie van gewenning)
pas als ze op die manier bomproof is ga ik erop.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Waneer beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:13

Chely schreef:

je kunt ipv longeren ook eens wat grondwerk doen, of aan de hand gaan wandelen (wordt ie in 1x ook verkeersmakker)


Ik denk dat het dan wel verstandig is dat je paardje aan een hoofdstel gewend is, mocht hij op de weg een keer weg springen. Of er vandoor willen gaan, dan heb je net wat meer te zeggen. (dan bedoel ik niet dat je in z'n mond moet gaan liggen r*kken, maar dat snap je vast wel).

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:21

Ja longeren is zwaar voor de gevrichten van een paard omdat er veel gewicht op de binnen benen komt te staan als het paard rondjes loopt, daarom je rondjes zo groot mogelijk houden, zo kun je al gaan oefenen op reageren op je stem, "stap, draf , hooolaa" galop zou ik nog even achterwege laten, en lekker veel aan de hand doen, vrijheidsdressuur is ook leuk om te doen met een jong paard, voetje geven, buigen, compliment, spaanse pas, dat soort dingetjes.. Je kunt met wandelen aan de hand langs de weg beter een hengstenketting door het halster halen ipv een bit gebruiken, met een hengstenketting heb je ook al een stuk meer te zeggen dan met een halstertouw.

Anoniem

Re: Waneer beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:20

RT-P --> LO.

Michelle_88

Berichten: 1447
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Breda

Re: Waneer beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:30

Als ze hem niet te zwaar werk laat doen, en vaak genoeg van hand veranderd vind ik dat het moet kunnen. Natuurlijk moet je het rustig geleidelijk aan opbouwen, maar dat lijkt me vrij logisch...
ze kan bijvoorbeeld eerst 1x in de 2 weken doen en dan steeds wat meer en langer...

Je kan ook nog over het halster een hoofdstel aan doen en dan de longeerlijn aan het halster bevestigen..zo went het paardje eerst aan een hoofdstel en weet hij ook dat als hij een hoofdstel in heeft hij moet werken...en met alleen zijn halster hij rust heeft...
(zo doen wij het met onze paardjes)

Beauty0102
Berichten: 1130
Geregistreerd: 27-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:35

Stom, ik zou het niet doen!
Sonja schreef:
Why hurry?

Waarom zou je nu beginnen met longeren, het is nog niet helemaal volgroeit enz laat lekker op de wei begin over een jaartje pas!

Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:36

deze vraag had ik ook
ik ga nu ook rustig beginnen eerst stappen niet lang 5inuutjes ofzo en dan na een paar keer ook een drafje bij halen ook niet vaak, om de 2 weken ofzo