http://jolinalove.hyves.nl/fotos/410153007/0/oeFz/
Ik wil even wat vragen en onbegrip over deze manier van longeren uit de wereld helpen.
Deze manier heb ik een aantal jaren geleden gezien tijdens Indoor Brabant. Ik zag een groom van (ik dacht) Rodrigo Pessoa op deze manier longeren. Ik heb hem toen aangesproken en hij heeft mij uitgelegd wat de bedoeling van deze manier is.
Het is weldegelijk een paardvriendelijke manier. Het schuurt niet, want je doet de lijn niet strak en je longeert vaak maar een half uur dus moet dat geen probleem opleveren.
Het is een hele fijne manier om een paard los en ontspannen in de rug te krijgen. Ook is het een goede manier voor paarden die geneigd zijn te gaan hangen in hun bijzet tijdens longeren of teugels tijdens het rijden.
Echter is het een manier die ook wel wat handigheid vereist. Het is vooral van belang dat je de lijn niet strak zet. Als je deze methode gebruikt is het de bedoeling dat wanneer je de lijn om doet, het paard niet in de krul mag staan, zijn hoofd-hals houding moet normaal zijn. Door de beweging van de benen worden de lijnen automatisch aangespannen.
het klinkt misschien raar, maar het is in mijn ogen een hele makkelijke en goede manier van longeren, vooral voor de rug! Het is een goede afwisseling voor het paard.
Longeren op deze manier kun je evenvoudig doen door een slofteugel te gebruiken. Je maakt de uiteinden elk aan een bitring vast, doe de lijn tussen de voorbenen en knoop het laatste stuk op de rug vast.
Je kunt het ook doen met een dik touw of met 2 lange halstertouwen.
Mochten er mensen zijn die er meer interesse in hebben, dan is het mogelijk om een bijeenkomst te houden.