Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:35

Ik zit nog niet zo lang op het forum en meng mij regelmatig in discussies. Ook heb ik meerdere malen gereageert op topics over longeren. Daarmee "promoot" ik regelmatig het longeren met een enkele lijn. Hieronder zie je even een voorbeeld op een plaatje, zelf gepaint Tong uitsteken

http://jolinalove.hyves.nl/fotos/410153007/0/oeFz/

Ik wil even wat vragen en onbegrip over deze manier van longeren uit de wereld helpen.

Deze manier heb ik een aantal jaren geleden gezien tijdens Indoor Brabant. Ik zag een groom van (ik dacht) Rodrigo Pessoa op deze manier longeren. Ik heb hem toen aangesproken en hij heeft mij uitgelegd wat de bedoeling van deze manier is.

Het is weldegelijk een paardvriendelijke manier. Het schuurt niet, want je doet de lijn niet strak en je longeert vaak maar een half uur dus moet dat geen probleem opleveren.

Het is een hele fijne manier om een paard los en ontspannen in de rug te krijgen. Ook is het een goede manier voor paarden die geneigd zijn te gaan hangen in hun bijzet tijdens longeren of teugels tijdens het rijden.

Echter is het een manier die ook wel wat handigheid vereist. Het is vooral van belang dat je de lijn niet strak zet. Als je deze methode gebruikt is het de bedoeling dat wanneer je de lijn om doet, het paard niet in de krul mag staan, zijn hoofd-hals houding moet normaal zijn. Door de beweging van de benen worden de lijnen automatisch aangespannen.

het klinkt misschien raar, maar het is in mijn ogen een hele makkelijke en goede manier van longeren, vooral voor de rug! Het is een goede afwisseling voor het paard.

Longeren op deze manier kun je evenvoudig doen door een slofteugel te gebruiken. Je maakt de uiteinden elk aan een bitring vast, doe de lijn tussen de voorbenen en knoop het laatste stuk op de rug vast.
Je kunt het ook doen met een dik touw of met 2 lange halstertouwen.

Mochten er mensen zijn die er meer interesse in hebben, dan is het mogelijk om een bijeenkomst te houden.

Brainless

Re: Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:42

Voor de meeste paarden is het te zwaar om de lijnen tussen de benen vast te zetten.
Ook schuurt het wel (ik ken de methode) en mijn arabier had binnen 15 minuten 2 open plekken achter zijn benen zitten. Ook als een paard ruim loopt wordt hij afgestraft om dat hij dan een grotere "ruk" in zijn mond krijgt.
(het been maakt een grotere beweging van voor naar achter).

Nee geef mij dan maar de pessoa of een dubbele longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:47

Dan denk ik toch dat de lijnen te strak waren. ik heb veel verschillende paarden op deze wijze gelongeerd (ook een arabier toevallig) en ik heb nog niet eerder paarden gehad met schuurplekken.
Ook de wijze waarop de lijn door het been wordt aangespannen is vriendelijk wanneer de lijn niet te strak zit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:53

Ik hou er zelf niet van om paarden tussen de benen "vast" te zetten. De meesten paarden gaan daardoor niet voorwaarts neerwaarts lopen, maar alleen neerwaarts achter de loodlijn.
Ze zakken daardoor te veel (te diep).

Daarom maak ik het liever vast aan de zijkant van de longeersingel. Dan worden ze niet gedwongen te diep te lopen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:56

Die rode lijn in je tekening heet volgens Kavalkade Duitland: "Longierhilfe" te koop voor 24,95 bij de betere ruitersportzaken. Knipoog

Het is een lang touw met op de schoft een lusje met leertje, waardoor je de lijn kunt verlengen en verkorten en aan beide uiteinden een musketonhaak.

Ik heb hem thuis ook liggen en ben er erg tevreden over.
Je moet hem natuurlijk niet te strak zetten, maar hoe ontspannender je paard gaat lopen des te slokker hangt het touw.

Ik vind hem ook fijn, omdat het touw zeer fijn afgewerkt is en je paard er eigenlijk niet in kan komen.

Ik longeer mijn paard heel afwisselend met een soort van Goque, dubbelle lijnen of deze longeerhilfe. Ben over alledrie goed te spreken.

Dan nog even een reactie op Brainless.
Ik ben er zelf ook niet van om paarden vast te knopen, vandaar dat ik vreemde paarden eerst op 1 lijn longeer, dan ga ik voorzichtig over op dubbele longeerlijn en als dat goed gaat en ik ken mijn paard goed genoeg `knup` ik er pas wat aan en altijd vanuit de ontspannen houding verder werken.
Dus niet direct in de arbeidshouding, maar ik denk dat je dat wel snapt. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:44

Wat ik een nadeel vind is dat je zelf aangeeft dat het paard rukjes in de mond krijgt doordat hij loopt. Dit zou dus betekenen dat je tijdens het hele longeren bezig bent met 'spelen/zagen' en dat is imo juist geen manier om je paard naar beneden te krijgen.
Een paard hoort imo zelf tegen de begrenzing aan te lopen in plaats van dat de begrenzing het paard naar zich toe 'trekt'.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:45

Als het paard rukjes in de mond krijgt, dan staat ie te strak. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:49

Ik zie niet wat dit voor voordeel geeft boven een longeersingel met een touwtje.
Daarbij lijkt het me ook niet geheel ongevaarlijk als je paard in de stress schiet en krijgt hij ook nog eens getrek aan het bit door zijn eigen bewegingen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:53

@kaatje: als het paard zelf te hoog gaat lopen oid zal hij toch wel inwerken?
Als een paard nooit gestoord zou worden in zijn mond, zou hij ook geen werking hebben lijkt me. Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:55

Nee dat klopt, daarom moet je een paard ook goed voorbereiden om met zo'n "touwtje" te longeren. Knipoog

En inderdaad als je paard te hoog loopt, krijgt het kleine rukjes in de mond, je moet hem dan ook zo afstellen dat het paard niet gedwongen wordt om "aan de teugel" te lopen, maar uitgenodigd wordt om in deze positie te lopen.

Mijn ervaring is dat ze met dit touwtje goed over de rug gaan lopen, en ideaal om de achterhand te activeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:00

Met een systeem als dit heb je het altijd over dwingen ipv uitnodigen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:06

Daarom is het ook een pré om je paard eerst met dubbele longeerlijn da hulpen aanleert. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:08

Dat heeft er niets mee te maken, ook al kent je paard alle hulpen dan nog is het touwtje dwingend.

Leg mij maar eens uit wat het voordeel is van dit systeem tegenover een longeersingel en een touwtje?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:34

Heb nog nooit met een touwtje gelongeerd, dus ik zou het niet weten, ik weet wel dat als ik mijn paard hiermee longeer dat als hij lager komt, hij totale vrijheid heeft en imo is dat met een touwtje niet.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:36

En hoe vraag je de juiste stelling aan je paard met jouw manier?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:37

Mijn paard mag alle kanten opkijken tijdens het longeren, als ze op eigen benen kunnen staan, komt de stelling vanzelf.

Dus ze worden niet gedwongen tot iets.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:37

kaatje77 schreef:
Heb nog nooit met een touwtje gelongeerd, dus ik zou het niet weten, ik weet wel dat als ik mijn paard hiermee longeer dat als hij lager komt, hij totale vrijheid heeft en imo is dat met een touwtje niet.

Hoe kan hij hier nu totale vrijheid hebben, hij kan immers niet met zijn hoofd omhoog?
En hoe weet je dat hij dat met een touwtje niet heeft als je er nog nooit mee gelongeerd hebt?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:39

Ik heb het gezien, met een touw dwing je tot een bepaalde hoogte, vandaar dat ik dat er niet aan knup en ja zijn hoofd kan niet omhoog, maar dat hoort ook niet. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:42

Er zijn tig manieren om een touwtje vast te maken, die kun je er ook aan knuppen zoals jij op je foto.
En hoezo dwing je met een touwtje op een bepaalde hoogte en hierbij niet?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:44

Welke foto?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:45

foto van TS bedoel ik, sorry.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:48

IMO heb je een touwtje op een bepaalde hoogte, horizontaal met het bit zo ongeveer en dan loopt je paard aan de teugel, komt je paard omhoog, krijgt het een ruk in de mond en wil het hoofd omlaag, komt het paard achter de teugel te lopen.

Met het touw van TS, MITS juist gebruikt, dus niet TE strak, is het zo dat als je paard verder naar beneden komt de neus eruit kan en het paard meer vrijheid krijgt.

randasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:50

Ik zie het voordeel ook niet ten opzichte van een coque. Ik ben voorstander van een pessoa. Mijn paard ging altijd heerlijk hangen in bijzet, elastiek etc. Een coque wilde ik niet ivm de druk achter de oren, wat kopschudden tot gevolg kan hebben.
De pessoa heeft het hangen in 1 longeer sessie volledig gestopt. Ze ging hangen kreeg de pessoa in haar kont en geen steun voor. Ze schrok zich de peentjes en klaar was het.
En nee, dit was geen jong paard maar een dame van 20 jaar.
Overigens zie ik niet wat dit touwtje te maken heeft met enkele of dubbele longeerlijn.
Ik vind het longeren met dubbele lijn erg mooi en het rijden goed benaderen. Het vereist echter veel kunde en mij is dat nooit gelukt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:03

Ik zie het eerder als 'weer een andere manier van creatief met touw" en zie ook niet de voordelen tegenover dubbele lijnen, eerder nadelen. Met een dubbele lijn kun je tijdens het werken nog bijzetten ipv het paard weer stil zetten het touw aanpassen en weer verder te moeten. En ik zou nog eerder er een longeersingel bijhalen omdat het er erg ongemakkelijk uitziet voor het paard die lijnen zo tussen de benen, na mijn idee schuift dit te makkelijk heen en weer en is het niet plezier bij de schoft, schouders, tussen de benen en de mond van het paard. En wederom is het aanpassen makkelijker als je een singel gebruikt tegenover deze bouwesel je kan meer veranderen en beter aanpassen op het paard.

Eigelijk zie ik hier helemaal geen voordeel in nu ik het zo bedenk...............................

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:12

Het idee, dat een paard in paniek raakt en wat er dan kan gebeuren met zo'n optuiging... Niet alleen tussen de benen, maar ook zo op de schoft/rug zonder bescherming. Volgens mij kan je paard echt goed beschadigd raken hiermee. Ik kan hier dus echt niets in vinden wat mij aanstaat. Dus ik zal dit nooit gebruiken!