Kleine pony longeren, hoe en met wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Kleine pony longeren, hoe en met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:07

Hallo Bokkers!! Haha!

Het lijkt me leuk om mijn kleine pony te longeren. Het is een New Forest Pony / Shetlander van ongeveer 1.10.
Het lijkt me niet alleen leuk, maar ook handig. Hij is namelijk aan de dikke kant. Haha, ach hoe kan het ook anders. Maarja daar kan wel wat aan gedaan worden. Dus dit was de oplossing.

Maar nu:

Wat voor soort bitje moet ik voor hem kopen? En hoe groot? (z'n halster maat is tussen shetlander en pony in)
Of kan ik hem met een halstertje longeren?

Hoe kan ik het beste beginnen met longeren? Hij is vroeger een hele goede rijpony geweest. Heeft verschillende kampioenschappen in de dressuur gewonnen, dus ervaring onder de man heeft ie wel Tong uitsteken.
Moet ik eerst gewoon rustig opbouwen?

Heb hem laatst ook een keer aan de longeerlijn gehad. Maar toen begon hij gelijk te rennen. Ik had de zweep op de grond laten liggen. Hoe kan ik dit rennen tegen gaan?

Hebben jullie verder nog tips voor mij ?

Groetjes !! Haha!

Lynn_Nikita

Re: Kleine pony longeren, hoe en met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:08

wei of bak afzetten en laat maar even rennen in het begin
word vanzelf moe

maar heb jij al ervaring met longeren??

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:17

Ja ik heb al ervaring. Niet met veel paarden. Heb nog nooit een kleine pony gelongeerd. Alleen weet jij ook wat voor soort bitje ik moet nemen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:05

paard of pony longeren is precies hetzelfde
welke maat een kleine pony heeft weet ik zo niet
kan je in ruiterzaak navragen
je kan ook beginnen met halstertje of kaptoom halen om te kongeren

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:15

Ik denk dat ik dan eerst maar begin met een halster. Kan je ook de mond op de een of andere manier opmeten? zodat je een beetje een richtmaat hebt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:00

Haflingers hebben meestal bitmaat 12,5,
dus ik schat dat je met zo'n pony op 10,5 uit komt qua maat.
Je kan in de meeste winkels wel ruilen als je zegt dat je nog even moet passen.

Longeren zou ik niet met halster doen. Als je dat wel doet, dan zou ik de longeerlijn aan de zijkant vast maken (rondje bij neusriem en bakstuk), zodat bij druk op de lijn het halster niet in de ogen kan komen. Dit kan wel gebeuren bij het buitenste oog als je de longeerlijn onder het hoofd vast maakt.

Als je niet van plan bent ook ohz met de pony aan de gang te gaan zou ik gaan voor het longeren met kaptoom. Hier kan je later hulpteugels aan bevestigen om de pony wat te begrenzen en/of echt bij te zetten.
Ook kan je, als je er zelf les in neemt of de ervaring al hebt, werken met de dubbele longe met kaptoom.

Succes en plezier!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:12

Ja klopt, mt 10,5 bitje zou ik dan nemen, maar wel eerst passen. Je kunt ook prima met een passend halster/kaptoom longeren overigens. Vooral als je niet veel ervaring hebt trek je hem niet zo in de mond.
Een roundpen (circel afzetten) werkt perfect vind ik. Die van mij wordt ook erg zenuwachtig van een longeerzweep. Ik gebruik nu een lange dressuurzweep. Je hebt net even iets meer armlengte. En mijn pony is dan rustiger. Ik werk met enkele brokjes tussendoor als beloning. Bij die van mij werkt dat, voor een ander niet. Even wrijven in de nek is natuurlijk ook beloning.
Denk erom dat je de eerste keren kort longeert (5 a 10 minuten). Het moet leuk blijven. En afwisselen, stap draf en stilstaan. Later komt de galop wel. Niet wachten totdat het gaat vervelen, maar je pony bezighouden en bijv. ook met balkjes werken. Los longeren is ook erg leuk voor de afwisseling. Ik leer die van mij om te reageren op wijzen. Dan kan ik ook zonder longeerzweep aanwijzen waar ze heen moeten. Erg gemakkelijk!
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 16-10-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:21

Misschien toch handig om even iemand naast je te vragen die wat meer ervaring heeft...je komt nogal onzeker over n.l en longeren kan ook fout gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:27

Ik heb pas dubbele lijnen les gehad en ben de shet van mijn zoontje ook gaan doen, om idd conditie bij te houden. Ik heb het met hoofdstel met bit gedaan en met halster. Dan zit het aan beide zijkanten vast. Hij doet het erg leuk. Bitje kan je zo niet zeggen en moet je passen.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:21

Heb niet veel tips over het longeren. Mijn shetlander van 1.07m heeft een bitje van 10 cm, een PONY halster en een PONY hoofdstel. Volgens mij heeft jouw beestje een wat smaller neusje, omdat het een kruising is. Dus 10,5 lijkt me wat groot. Passen is dus de enige oplossing!
Wat je ook misschien kunt doen is met een strotouwtje van mondhoek tot mondhoek meten. Dan zegmaar een knoopje net buiten z'n mond leggen, door zn mond heen en dan aan de andere kant weer een knoopje leggen. Hoop dat je het begrijpt! =)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:31

Ik heb een welsh a met een heel fijn mondje, en zij heeft ook 10,5 cm. Pony hoofdstel is voor haar te groot, ik moet echt minishet voor mijn pony. Zelfs daarvan is de neusriem nog aan de ruime kan.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:28

aerdenhout1 schreef:
Misschien toch handig om even iemand naast je te vragen die wat meer ervaring heeft...je komt nogal onzeker over n.l en longeren kan ook fout gaan.

Ik heb iemand in mijn omgeving die er veel verstand van heeft.

Ik probeer zoveel mogelijk tips in te winnen. Vind het ook leuk om verschillende meningen te horen. Zodat ik kan vergelijken en de beste eruit kan halen. Want met alleen je eigen weten en kunnen kom je er naar mijn mening niet echt.

Over het bit:
Ik denk dat ik even ga meten met een strotouwtje.

@ de rest: Bedankt voor de reacties.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:15

Heb je wel een klein longeersingeltje? Ik heb hem ook op dubbele lijnen met halster. Mijn zoontje rijdt namelijk ook vaak genoeg met halster en 2 touwtjes aan de zijkanten. Hij is daardoor wel al goed aan de hulpen en reageerd erg goed op stem, maar omdat hij te groot wordt vind ik het wel prettig tussendoor hem zo in conditie te houden.
Succes, die kleintjes kunnen echt erg leuk werken!!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:04

@ superpony: Ik heb nog geen singeltje. Ik denk dat ik eerst zonder bijzet ga doen. Om hem even te laten wennen aan het longeren zelf.

Het is echt een heel deftig ponietje, ben benieuwd hoe hij aan de longe loopt. Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:36

Ik zet hem niet bij met iets, maar doe dubbele lijnen. Hij is natuurlijk gereden en dus goed aan de hulpen en reageerd ook op stem al goed, maar mijn zoontje kan hem straks niet meer altijd rijden en dan kunnen we hem wel in beweging houden.

Ik doe vaak met uitstappen nog even erachter en dan wat slalommen ofzo en stoppen en achteruit.

Ik ben benieuwd, het is erg leuk en die van ons werkt wel graag.

Succes!!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:40

Het lijkt mij ook heel leuk om zo'n klein beestje in conditie te krijgen. Het is geen echte shet, het is zo'n ponietje dat als je hem uitvergroot je een lux paard krijgt. Ook als hij in het land loopt met zn hoofdje en hals krul dat vind ik echt mooi Tong uitsteken

Met de dubbele longe heb ik nog nooit gewerkt. Maar alles valt te leren.

Slalommen is een hele leuke afwisseling voor hen, ga ik zeker proberen.