Hoe leren te longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Hoe leren te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 18:02

Hallo bokkers,

Ik heb even een vraagje, ik heb een haflingerruin die volgende week 2 jaar word. Dus ik wil dan zo langzamerhand toch eens gaan beginnen met longeren. Maar, nou komt het: Op het terrein waar die staat is geen longeerbak, en geen rijbak. Dus de enigste optie in de wei. Maar hoe moet ik hem leren rondjes te lopen?
Ik moet natuurlijk even kijken hoe die gaat reageren. Want ik heb eerder een 2-jarige gelongeert in een wei, en die trok telkens keihard aan de lijn. Dus die rende wel rondjes maar sleurde je zowat mee. Nou weet ik natuurlijk nog niet hoe de mijne gaat reageren.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hier wat tips over geven?

Alvast bedankt, groetjes Milou

_Yvonne_

Re: Hoe leren te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:04

Hoi Milou,

Heb je niet de mogelijkheid om met een stuk lint en enkele paaltjes een deel van de wei af te zetten? Dat helpt namelijk erg veel bij een jong paard. Een grote omgeving is namelijk erg handig om dan weg te trekken.
Dat is mijn 1e belangrijke tip dat alles een stuk gemakkelijker kan maken.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 18:07

Ja ik zal even kunnen kijken of dat een mogelijkheid is, maar ik vrees van niet. Ja, die 2-jarige die ik toen longeerde longeerde ik ook in een grote wei, wat een ramp was dat zeg! Dan wil dat niet zeggen dat de mijne ook zo is, maar je weet het natuurlijk maar nooit.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:13

Ik heb precies het zelfde probleem alleen dan met een shetlander die 8 is Knipoog Ik ga dit topic volgen Knipoog

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:51

haha ik heb dus ook PRECIES hetzelfde probleem met een haflinger.
ze is wel al 5 maar nooit egt goed opgevoed dus daarom mijn taak om dat te doen dus begingen we met longeren. volg dit ook ff

c_manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:31

ik heb meerdere paarden en pony's zadelmak gemaakt en mijn eerste reactie is ook;

sluit de wei en/of bak af met een lint zodat het geen grote ruimte is.

Ik had op een gegeven moment een paard die heeeel erg sterk was met longeren en trok de andere ruiter de hele bak door haha! Ik raadde haar aan om de bak af te sluiten met een lint zodat ze nog maar de helft van de bak had. En het werkte!

Het paard was daarna heel losjes te longeren en ging perfect! Het paard heeft nooit meer getrokken aan de lijn.

Dat is het eerste wat je moet doen! Daarna gaan ze nog wel proberen om te draaien binnen de cirkel die je hebt enz. maar dat komt later wel. Daar kan je wel mee omgaan Knipoog

Veel plezier en Suc6!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:36

Idd een stukje wei afzetten.
Maar dan wel volgend jaar, op z'n vroegst. 2 jaar is veel te jong om al mee te gaan longeren, zowel geestelijk als lichamelijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:55

Wendy schreef:
Maar dan wel volgend jaar, op z'n vroegst. 2 jaar is veel te jong om al mee te gaan longeren, zowel geestelijk als lichamelijk.

Hier sluit ik mij bij aan.
Dat is ook een reden dat ze zo lastig zijn aan de longe. Vergelijk ze met een kleuter, die hebben o.a. het concentratie vermogen nog niet om lang naar je te luisteren. Eerst poetsen en dan longeren, ben je toch al gauw 30 min. tot een uur bezig. Je gaat dan te lang door, waardoor 'het gevecht' alleen maar groter wordt.

Zelf heb ik ook een 2 jarige. Haar poets ik liever meerdere malen snel dan 1 x heel lang en na het poetsen gaan we altijd een minuutje of 5, hooguit 10, wandelen. Hiermee maak ik haar verkeersmak en leer ik haar het grootste deel van de commando's die later nodig zijn voor het longeren, als stilstaan, stappen, draven.

xLauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:23

ik heb ook dat probleem alleen is de mijne al 18 Clown
want als ik hem longeer dat bokt en stijgerd ie:(

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:45

Ik zou ook nog eventjes wachten met beginnen. Longeren is voor een paard best zwaar en persoonlijk vind ik dat een tweejarige hier lichamelijk nog niet aan toe is. Maar wellicht kan je hem wel al leren rondjes te stappen, dat is nog niet zo zwaar en kent hij het principe al.
Een stuk van de wei afzetten lijkt me wel een aanrader. Dan maak je het voor het paard en voor jezelf een stuk gemakkelijker Lachen
Als hij het eenmaal gewend is, is het misschien niet meer nodig om een stuk af te zetten. Dat is mijn ervaring tenminste. Mijn pony kent het longeren goed en kan ik gewoon in een grote wei longeren. Maar wel met hoofdstel met bit. Als ik haar alleen aan een halster longeer vliegt ze alle kanten uit.
Maar je vraagt hoe je hem moet leren rondjes lopen. Dat is het handigst dat 1 persoon in het midden gaat staan met de longeerlijn en de zweep en een tweede persoon met het paard rondjes meeloopt. Op ten duur heeft hij het in de gaten en kan de tweede persoon mee lopen zonder vast te houden en zo steeds een stapje verder tot hij het alleen kan!
Succes in ieder geval!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:52

Cursus gedaan bij lammer haanstra (top), het boek erbij daarin staan alle tips.
Je eigen houding en sturing richting je paard is zeer belangrijk.

Wij hebben een paar prikpaaltjes gehaald, wat lint ertussen gespannen en een cirkel afgezet, later een vierkant en nog later geen afzetting meer. Kwestie van leren.

Longeren met bit en hoofdstel en soms met bijzetteugel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:51

Judje schreef:
[Dat is ook een reden dat ze zo lastig zijn aan de longe. Vergelijk ze met een kleuter, die hebben o.a. het concentratie vermogen nog niet om lang naar je te luisteren. Eerst poetsen en dan longeren, ben je toch al gauw 30 min. tot een uur bezig. Je gaat dan te lang door, waardoor 'het gevecht' alleen maar groter wordt.

Lastig zijn aan de longe kan ook gewoon komen omdat ze het oersaai vinden. Hoeft niks met leeftijd te maken te hebben of overvragen.
Verder hoeft het longeren met een 2-jarige niet meer te zijn dan 10 minutjes stappen (5 minuten per hand) op een rondje 1x per week. Als je al uitgaat van een uur dan ben je zowizo verkeerd bezig en snap je niks van het feit opvoeden/longeren.
En poetsen vergt niet echt veel tijd of concentratie hoor voor zo'n jonkie Knipoog

Onze 2-jarige gaat ook rustig 1.5-2 uur mee uit wandelen (nu hij op de wei staat minder want hij heeft nu beweging genoeg) excl het poetsen en afgelopen weekend is hij lekker meegeweest op de trailer en op een andere plek 1,5 uur aan de wandel geweest. Nou daar issie echt niet minder van geworden hoor. Hoort bij zn opvoeding. Hoe meer ervaringen opdoen hoe handiger voor later als ze groot zijn.
Eind van de maand gaat hij mee naar de dag vh aangespannen paard dus beetje opvoeding is wel gewenst Haha!

Judje schreef:
[Zelf heb ik ook een 2 jarige. Haar poets ik liever meerdere malen snel dan 1 x heel lang en na het poetsen gaan we altijd een minuutje of 5, hooguit 10, wandelen. Hiermee maak ik haar verkeersmak en leer ik haar het grootste deel van de commando's die later nodig zijn voor het longeren, als stilstaan, stappen, draven.

Onze 2-jarige poets ik gewoon 1x in de 2 dagen want op het land heeft hij zijn huidvet nodig. Hoeven doen we wel iedere dag. Verkeersmak issie inmiddels al (incl vrachtwagens, tractoren, bussen enz enz) en kent ook de commando's al. Wij nemen juist lekker de tijd voor het beestje als we er zijn en kunnen zo echt uren bezigzijn. Beetje tutten, beetje wandelen in het bos of langs de weg of juist lekker los in de bak laten rennen. Je moet ze lekker bezig houden zeker als ze nog niet op het land staan.

Het opvoeden van een 2-jarige verschilt van paard tot paard en hangt af van je eigen kundigheid, ervaring, karakter van het dier en de mogelijkheden die je stal en omgeving te bieden heeft en wat er in de toekomst van hem verwacht gaat worden.
Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet zo te zijn. Gelukkig zijn de jonkies nog zo puur dat ze heel snel aangeven als je te snel gaat, het is aan de opvoeder om deze signalen te herkennen, te onderkennen en ernaar te handelen.

Veel succes met opvoeden meiden!!

Ohja en tips voor de eerste keen longeren: goede volte afzetten zodat ze wat steun hebben en de eerste keren iemand ernaast laten lopen tot het dier snapt wat de bedoeling is. Steeds iets meer afstand nemen zodat het leert op eigen benen te lopen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:17

Ik sluit me ook ff aan bij dit topic. Knipoog

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:54

Wendy schreef:

Nou volgens mij kan je met 2 jaar rustig beginnen met longeren hoor! Alleen moet je nog geen dingen op de rug leggen, rustig aan doen, niet de veel verwachten en een ezacht bit hebben!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:29

44Myrthe44 schreef:
Wendy schreef:

Nou volgens mij kan je met 2 jaar rustig beginnen met longeren hoor! Alleen moet je nog geen dingen op de rug leggen, rustig aan doen, niet de veel verwachten en een ezacht bit hebben!

Paard is eigenlijk ontworpen om rechtuit te lopen, niet om rondjes en veel korte bochten te maken. Zeker bij een paard in de groei is dat erg belastend.
Bit in een mond die aan het wisselen is geeft alleen slechte ervaringen met bitten.
Dingen op de rug kan best, als het maar weinig tot niks weegt.

Longeren aanleren :
Leer je pony om aan beide kanten van je te lopen op de plek die jij vraagt en op de afstand die je vraagt. Zo leert je pony op eigen benen lopen en ook op iets meer afstand nog steeds op jouw te letten. Dit kan je gewoon op korte wandelingen rechtuit doen. Snapt je pony dit goed dan kan je er een keer een volte tussen doen. Let er wel op dat je je pony dan alleen op commando laat stoppen en niet altijd op dezelfde plek of aantal rondjes.
Moet zeggen dat ik de fixatie met longeren niet goed snap. (Maar ik moet oppassen dat ik er zelf niet duizelig van wordt) Pony leert veel meer van wandelen buiten en in handen zijn, overal aangeraakt worden en dat ook accepteren/prettig vinden, en commando's op alle mogelijke veilige plekken kunnen uitvoeren. Dat pony bv op de poetsplaats voetjes geeft betekent nog niet dat hij dat onderweg ook snapt als er bv een steen in zit die er uit moet.

Alles wat je onder het zadel gaat verwachten van je pony moet je eerst op de grond voorbereiden. Hoe beter je je pony aan de hand voor elkaar hebt hoe minder problemen je hebt als je er eenmaal op gaat.

Leaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 23:13

Ik raak steeds in de knoop met de longe en de zweep..

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:04

Ik wil graag aan het werk met mijn verzorgfjord.
Hij is al rond de 16 jaar, wordt nu 1x in de week recreatief gereden en staat verder op het land.
Ik wil eigenlijk ook een beetje het longeren oppakken.
Ik heb het al eens eerder geprobeerd, en in de wei (er is geen bak) een cirkel uitgezet.
Het ging heel even goed, totdat hij doorhad dat hij erdoorheen kon rennen en dat dus ook deed, met paaltjes en mij erachteraan sleepend. Nu ben ik niet zo'n held om het nog eens op deze manier te proberen. Wij hebben bedacht dat mijn zusje erop gaat zitten en ik de longe vasthoudt (of andersom) en hem op deze manier leren dat hij in een rondje moet blijven.
Wat vinden jullie hiervan?

Prinsloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:39

Moelie schreef:
Hallo bokkers,

Ik heb even een vraagje, ik heb een haflingerruin die volgende week 2 jaar word. Dus ik wil dan zo langzamerhand toch eens gaan beginnen met longeren. Maar, nou komt het: Op het terrein waar die staat is geen longeerbak, en geen rijbak. Dus de enigste optie in de wei. Maar hoe moet ik hem leren rondjes te lopen?
Ik moet natuurlijk even kijken hoe die gaat reageren. Want ik heb eerder een 2-jarige gelongeert in een wei, en die trok telkens keihard aan de lijn. Dus die rende wel rondjes maar sleurde je zowat mee. Nou weet ik natuurlijk nog niet hoe de mijne gaat reageren.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hier wat tips over geven?

Alvast bedankt, groetjes Milou

hee
het slimste is om idd een stukje wei af te zetten met lint. als je pony toch vervelend gaat lopen doen aan de longe zoals trekken bokken enz is het mischien fijn om hem los in het stukje te zetten en dan met de longeerzweep in het midden gaat staan en dan net te doen alsof je en touw hebt. dat laast eheb ik bij de mijne ook gedaan die begon telkens te stijgeren als ie moest lopen aan de longe toen heb ik hem los in de bakgezet en met de zweep in het midden gaan staan. zodra de zweep klapte stond ie al op 2 benen maar toen ik iets dichterbijkwam en weer klapte begon ie te lopen en na even te hebben geraced liep ie uit zichzelf rondjes (moet natuurlijk wel zorgen dat je een klein stukje hebt afgezet dat ie niet wegkan) en toen ik daarna de longe eraan deed ging dat prima hij vocht niet meer. ook kan je hem zonder lijn veel makkelijekr leren om te draaien. en naar je stem te luisteren.\succes

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:53

wij hadden zo'n 2 jarige geleerd door mee te lopen en dan steeds een stukje verder weg lopen todat ie zelf goed loopt..