Lange lijnen, hoe lang? En bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

Lange lijnen, hoe lang? En bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 09:31

Hallo,
Ik heb geprobeerd om topics te zoeken maar ik kwam niet uit op iets concreets. Mocht er al een topic over zijn dan hoor ik het graag.
Ik werk met mijn pony wel eens aan de dubbele longe en maak her en der een overstapje naar iets lange lijnen achtigs. Dit doe ik nu nog met een leadrope of 2 halstertouwtjes maar ideaal is het niet.

Nu wil ik hiervoor een touwteugel laten maken maar zit echt met de vraag hoe lang die zou moeten zijn. Ik heb een klein ijslandertje dus ik was gisteren eens aan het kijken. Als ik een meter of 4 zou nemen zou ik er prima naast kunnen lopen, erachter wordt dan weer lastig. Nu ben ik aan het twijfelen tussen 5 of 6 meter, wat is makkelijker wat lijn over?

Verder heb ik de dvd van Piet Bakker besteld dus hoop binnenkort echt aan de gang te kunnen. Vraag me af of daarop ook aandacht wordt besteed aan bitloos werken aan de lange lijnen?

Tips en ervaringen zijn heel erg welkom!

Bojangles

Re: Lange lijnen, hoe lang? En bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:33

Hoe lang je de teugels wilt hebben is maar net wat je fijn vind. Ik zou ze wel zo lang laten maken dat je ook nog kan dubbellongeren.
Ik doe gewoon dubbellongeren met een bitloos hoofdstel, een western sidepull en gaat prima hoor. De DVD ken ik verder niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:37

Ik heb de dvd van Piet Bakker
en ja daar wordt aandacht in besteeds aan bitloos
hij werkt zelfs met hengsten aan een gewoon stalhalster en touwtjes

de teugel moet zolang zijn dat als jij bij de achterhand staat en je armen langs je lichaam houdt en je ellebogen 90 graden hoek houd dat ze met het puntje op de grond hangen

vind het echt een prachtige dvd met veel bruikbare tips en trucs

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:42

Ik heb gister een les van Piet Bakker gehad, (mazzel, hij woont vlakbij) Dat was echt super! OK dan! Enne, mijn paardje vond het ook heeeeel leuk! Piet had zelf een lange lijn gemaakt, gewoon van een soort canvas band met aan beide uiteinden drukknoopjes. Ongeveer een meter of 8 denk ik..

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:36

De dvd van Piet Bakker is echt een aanrader.
Hoe lang de teugel moet zijn ligt eraan op welke manier je dit werkt doet. Ik loop heel dicht naast mijn paard er zijn ook mensen die er een paar meter achter lopen. Als je er dicht achter wilt lopen is het niet zo handig dat als je veel lijn over houdt. Je moet het gewoon even uitmeten. Ik zelf heb als ik achter mijn paard sta nog zo'n 50 cm over. Ik gebruik een slofteugel als lange teugel, touw lijkt mij niet plezierig in de hand. Veel succes ermee !!!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:13

Ik doe lange lijnen via de manier van Voest. En heb ook de lange lijnen die hij gebruikt, 2 touwen van 6,5 meter lang. Ik vind ze heel prettig werken!

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:43

Misschien is een workshop longeren of werken aan de lange lijnen iets voor je.
Bij mij op stal komt 't Balingehof op 28 juni een workshop werken aan de lange lijnen geven.
Tevens is het mogelijk om je in te schrijven voor een workshop longeren (bij voldoende animo wordt er in overleg een datum geprikt).

Groeten Wendy

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:33

Ik doe ook lange lijnen. Volgens Piet's methode.

Ik gebruikte eerst een gewoon hoofdstel, maar ben overgestapt op bitloos (Dr.Cook) en dat gaat ook gewoon. Gebruik als lange lijn een slofteugel.

Straks wil ik ook bezig met mijn jonge hengst aan de lange lijnen. Wil dan eerst wel langere lijnen gebruiken omdat die nogal onstuimig kan zijn Lachen

Balingehof heb ik ook goede ervaringen me.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:20

Ik werk al een tijdje aan de lange teugel met mijn pony's en heb net de dvd van piet bakker binnen gekregen. Ik heb een klein stukje gekeken en daar ga ik zeker een hele hoop van leren. Is jammer dat hij helemaal aan de andere ant van het land woon want ik had graag eens les van hem.

Kwa lengte van de teugels moet je denk ik eerst wat proberen en uitvinden welke positie voor jouw het beste loopt en wat je prettig vind voordat je iets op maat laat maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:19

ik gebruik voor mijn shetlandmerrie inderdaad ook een sloftegel

Eliine hier op bokt doet met haar shets op eurpeesnivea lange lijnen (via shetlanderstamboek) en die gebruikte softgriphalstertouwen die ze aan elkaar maakt

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:19

viola schreef:
Ik werk al een tijdje aan de lange teugel met mijn pony's en heb net de dvd van piet bakker binnen gekregen. Ik heb een klein stukje gekeken en daar ga ik zeker een hele hoop van leren. Is jammer dat hij helemaal aan de andere ant van het land woon want ik had graag eens les van hem.

Ik vindt het juist prettig, omdat hij juist weer lekker dicht bij me woont... Haha!