Hoe krijg ik mijn paard voorwaarts tijdens longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh0508

Hoe krijg ik mijn paard voorwaarts tijdens longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:40

Beste mensen,

Ik heb een enorm leuk paard ontzettend lief alleen met longeren is hij niet vooruit te branden!!
Zonder zweep kan ik me een slag in de ronte rennen, met zweep rent hij 4 passen harder en daarna is het weer de oude slome slakkengang.
Wat kan ik hier aan doen? Blijven meppen is ook zo zielig..

Groetjes Kayleigh

Lise81

Re: Hoe krijg ik mijn paard voorwaarts tijdens longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:21

Kan je wat meer vertellen zoals:
- hoe gaat het met rijden?
- longeer je hem met hoofdstel
- hoe maak je de longeerlijn vast
- wat is jou positie tijdens het longeren (zoals: sta je in drijvende positie, dus achter zijn schoft / heb je je hand met longeerlijn hoog of laag?)
- waar longeer je: in een afgezet stuk of niet?/ van hoeveel meter? hoe is de ondergrond?

Verder is longeren een kunst. Probeer consequent te zijn in je hulpen - zorg dat je drijvende hulp vooraf gaat met een stemhulp zodat hij daarop leert te reageren.

Meppen is NOOIT de bedoeling van een zweep!!!!!!!!! Dat is onmacht van jou uit.

Je paard beter leren begrijpen en hoe jij beter kan leren communiceren met je paard kan je niet leren vanachter de computer. Er zijn wel een tal van cursussen, zoals van Lammert Haanstra, maar ook van natural horsemanship clinics kan je vaak veel van leren qua communicatie.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:25

Wat ik altijd doe met paarden die niet voorwaarts zijn, heel veel overgangen maken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:27

Herkenbaar Knipoog

Misschien een idee om een balkje neer te leggen? Misschien wordt ie dan wat enthousiaster en wat feller..ik lees verder even met je mee!

Overgangen is een leuk idee maar werkt bij die van mij niet, zeker niet aan de longeerlijn

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 23:03

Lise81 schreef:
Kan je wat meer vertellen zoals:
- hoe gaat het met rijden?
- longeer je hem met hoofdstel
- hoe maak je de longeerlijn vast
- wat is jou positie tijdens het longeren (zoals: sta je in drijvende positie, dus achter zijn schoft / heb je je hand met longeerlijn hoog of laag?)
- waar longeer je: in een afgezet stuk of niet?/ van hoeveel meter? hoe is de ondergrond?

Verder is longeren een kunst. Probeer consequent te zijn in je hulpen - zorg dat je drijvende hulp vooraf gaat met een stemhulp zodat hij daarop leert te reageren.

Meppen is NOOIT de bedoeling van een zweep!!!!!!!!! Dat is onmacht van jou uit.

Je paard beter leren begrijpen en hoe jij beter kan leren communiceren met je paard kan je niet leren vanachter de computer. Er zijn wel een tal van cursussen, zoals van Lammert Haanstra, maar ook van natural horsemanship clinics kan je vaak veel van leren qua communicatie.

Met rijden was hij eerst traag, maar loopt nu in een heel keurig tempo. (zonder sporen zelfs!)
Ik longeer hem met hoofdstel. De longeersluiting haal ik door het bit heen en klik hem vervolgens aan de longeerlijn zelf weer vast. Wel met een knoopje ervoor natuurlijk anders gaat het knellen.
Ik sta in een longeerbak met normaal-zwaar zand. Voorderest hou ik mijn hand op de hoogte van mijn buik en sta ik meestal wat inderdaad in de drijvende positie, achter zijn schoft.
Hij reageert wel heel goed op mijn stem qua overgangen heen en terug. Het is alleen lastig om hem voorwaarts te houden.

x

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:07

Mijn paard was ook niet vooruit te branden aan de longeerlijn, uiteindelijk ging het met veel overgangen en af en toe balkjes wel beter maar sinds ik met pessoa longeer gaat het super Haha!
Je paard moet er wel aan wennen en tegen kunnen maar door het touw dat achter zijn billen langs gaat wordt hij goed voorwaards gestimuleerd Tong uitsteken (en dan zit ie écht niet strak ofzo!)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:26

Ik denk dat je je nog wel wat drijvender op mag stellen, maar ind dat erg meilijk om uit te leggen. Ik zou meer op het achterbeen gaan staan, heupen meedraaien en actief staan. Maar zoals ik al zei, ik kan het niet zo goed uitleggen Knipoog

Overgangen kunnen versnellend maar ook remmend werken. Door kort versnellen en lang bij laten komen in de langzame gang vertraag je juist. Versnellend gaat het beste door kort op kort. Kort voorwaarts, kort weer terug en zelf heel actief blijven werken. Je hebt een paard waar je veel energie in moet stoppen om hem aan het lopen te krijgen. Blijf dus zelf ook enthousiast en wordt niet boos Knipoog

Wat ook wil werken is om af en toe stukken rechtdoor erbij te pakken. Dus op het moment dat je versneld een paar extra passen rechtuit te gaan. Rechtdoor is het tempo vaak makkelijker vast te houden dan in een rondje. Maar dan zal je wel je longeercircel uit moeten.

Wat je ook kan doen is zonder hoofdstel, aan een halster of helemaal los te longeren. Dan weet je zeker dat je niet perongeluk remt. En blijf bewust van je plaatst tegenover het paard. De jouwe gaat waarschijnlijk langzamer als je te ver naar voren staat, de mijne gaat plots op de rem en draaid om.

Succes!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:49

Paard staat niet aan de hulpen, heeft gewoon weinig respect? Je kan dan beter een keer iets duidelijker zijn zodat je hem niet constant hoeft op te jagen. Maar ik zou eens een longeerles nemen, misschien zijn je hulpen gewoon compleet verkeerd..

Wat ook kan helpen is meer dressuur longeren, bijv. af en toe een vierkantje meenemen, en niet te vaak en te lang logneren, dat zorgt ook voor saaiheid.

Maar ik zou gewoon eens les nemen, denk dat dat het enige is wat echt helpt.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:19

Balkjes neerleggen heeft bij die van mij erg geholpen.
Overgang ook wel, maar balkjes veel beter.

Ze werd er enthousiaster op Lachen 3 weekjes gedaan & nu loopt ze Prima

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:25

Ik kan echt een cursus van Lammert Haanstra aanraden.
Je leert qua longeren niet veel nieuwe dingen, maar wel veel
wat betreft je eigen houding, zweepgebruik, houding van je paard
en nog veel meer heel erg nuttige tips. En het voordeel van zo'n
cursus is dat je je eigen paardje mag meenemen.
Kan je mooi laten zien wat je bedoelt en kan Lammert jou
goeie tips geven hoe je moet handelen. Wel een pittige
cursus, want Lammert laat je wel werken!
Ik vond de cursus erg leerzaam.

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:56

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik ga het is proberen met zo'n pessoa.
Ik merk namelijk als ik bij hem de slof eromheen heb, dat hij veel meer voorwaarts is. Misschien is hij door die pessoa achter z'n kont helemaal super voorwaarts!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:31

misschien een keer zonder longeerlijn gaan longeren? en dan met behulp van je lichaamshouding je paard sneller laten gaan en de andere kant op laten gaan? mijn verzorgpaard wordt daar heel enthousiast van, vind het leuk om te doen en nu gaat het longeren ook een stuk beter Lachen .

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:11

OPG-->LO

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:14

Je paard heeft blijkbaar geen ontzag voor jou en de zweep.
De zweep is inderdaad niet bedoeld om mee te slaan. Maar ik zou liever een keer een flinke mep verkopen dan 100 keer een zacht tikje. Consequent zijn. Ook Anky geeft haar paard flink de sporen als ze geen reaktie krijgt. voorwaarts is ook echt voorwaarts.

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:21

StalPalousa schreef:
Je paard heeft blijkbaar geen ontzag voor jou en de zweep.
De zweep is inderdaad niet bedoeld om mee te slaan. Maar ik zou liever een keer een flinke mep verkopen dan 100 keer een zacht tikje. Consequent zijn. Ook Anky geeft haar paard flink de sporen als ze geen reaktie krijgt. voorwaarts is ook echt voorwaarts.

Helemaal gelijk, als ik hem echt een goeie tik verkoop op zn kont en ik loop weer zijn richting op, dan rent hij al een stuk harder!
Helaas zakt het na 4/5 minuutjes weer af en vraag ik me dan af of ik weer een nieuwe tik moet verkopen en dat hij na een tijd denkt nou laat ik maar doorlopen.. ?

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:24

Ik vind ook dat je hem best wel een keer een klap met de zweep kan geven. Je kan hem dan beter een effectieve, iets hardere tik verkopen dan steeds van die kleine nutteloze tikjes (wat uiteindelijk veel zieliger is). Dit hoef je maar 1 of 2 keer te doen en opeens weet hij dat hij beter maar kan lopen. Dan krijgt hij een beetje respect voor de zweep. Daarna zal je zien dat een klein tikje een goede reactie geeft.

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 17:33

Oke super! Ga ik proberen dankjewel;).

xxamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:05

nou laat er iemand opzitten aan de longe zodat het weet dat die door moet gaan en als je dat een paar keer hebt gedaan dan gaat het wel goed

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 18:38

xxamy schreef:
nou laat er iemand opzitten aan de longe zodat het weet dat die door moet gaan en als je dat een paar keer hebt gedaan dan gaat het wel goed

Dat gaat niet in een longeercirkel.
Bovendien is hij slim genoeg om te bedenken dat als deze persoon eraf is dat hij weer rustig aan kan doen.
Hij moet zonder deze persoon erop respect krijgen voor mij.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:28

Ik weet het niet, kan niet zo goed met opmerkingen uit de voeten als dat het gebrek aan respect is ...dus dat je harder moet slaan, want je geeft hem al regelmatig een tik immers, dus daar ligt de oplossing blijkbaar niet.

Je eigen houding is erg belangrijk, hoeveel energie straal jij uit, wat is je positie, wat je ook nog kunt doen is werken met de dubbel longe dan heb je ook een extra impuls van achter zonder dat je zo,n vaste verbinding met de mond hebt waardoor je paard naar beneden wordt gedwongen.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:05

die van mij was eerst ook heel langzaam ik heeb eerst op een aardige manier laten weten wie de baas is dit zijn een paar tips: 1 met een longeertouw gaan wandelen in de bak je loopt met het longeer touw in de hand rondjes in de bakmaar je paard moet achter je blijven waat jij bent de lijder lopp wel actief en zorg dat hij je volgt als dit goed gaatdoe je het ook in draf mar zorg dat hij achter je blijft 2 met rijden ook je stem gebruiken dus draf zeggen als je in draf gaat en een bepaald geluidje maken als hij harder moet die zelfde woorden en geluidjes ook gebruiken bij het longeren 3 je kaan met de zweep aangfeven dat jij de baas bent zonder hem te slaan sla bijv op de grond
4 af wisselen dan blijft het leuk vorr jullie bijde

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:11

Een flegmatiek paard moet je altijd achter zijn vodden aanzitten..
Zowel met longeren als rijden..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:29

Inderdaad, zo eentje hebben wij hier ook staan. Maar hoef dat paard niet telkens een tik te verkopen. Moet wat vaker de lijn erheen gooien (zonder te raken) maar hoef niet te slaan.
Andere hier hoef ik maar te wijzen of die zit in galop.

Maar daarom is je houding wel ontzettend belangrijk!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:06

Is de slag van je zweep wel lang genoeg? Zodat je er vanuit het midden van de cirkel goed bij kunt zonder eerst naar voren te moeten stappen? Desnoods een veter eraan knopen.

Een slimmerik heeft het zo door dat je misschien wel zwiept, maar dat ze toch buiten bereik zijn. Met een zweep die lang genoeg is, is 1 *pets* en eventueel nog een reminder meestal genoeg.

Stipje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:26

Margreet schreef:
Een slimmerik heeft het zo door dat je misschien wel zwiept, maar dat ze toch buiten bereik zijn. Met een zweep die lang genoeg is, is 1 *pets* en eventueel nog een reminder meestal genoeg.

Dat heb ik met Winnie ook ervaren ja... Clown