wedstrijden lange lijnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regine

wedstrijden lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:48

Ik lees wel eens wat over wedstrijden Lange Lijnen voor Shetlanders, ik snap dat die alleen voor Shetlanders zijn. Maar nou doe ik het werk met een Lipizzaner en vroeg me af of ik hiermee ook aan een lange lijnen wedstrijd kan deelnemen? Wie weet of deze wel eens georganiseerd worden?

CaroleKlomp

Re: wedstrijden lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:59

Ik weet het antwoord op je vraag niet maar het zou wel mooi zijn. Ik mag daar graag naar kijken. Die vorm van longeren vergt veel ervaring. Misschien moet je KNHS eens vragen of de Lipizzaner Vereniging.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:43

Ik zou er ook wel aan mee willen doen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:55

De LVN ken ik heel goed, die organiseren dat helaas niet.

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:23

Bedoel je werkelijke "Lange lijnen" of eigenlijk "Werk aan de Lange Teugel" ?? Daar zit verschil in hoor !! En dan kan je ook nog aan de dubbele longe werken. Ook weer anders.

- In de lange lijnen: een manier om paarden (vaak Friezen, Tuigpaarden en Hackney's) in de showring te presenteren in het tuig, zonder rijtuig. De menner voert de leidsels (of witte touwen bij de Friezen) alsof hij op de bok zit (Achenbach of anders) en rent -half vanuit het midden- met zijn paard mee. De optoming is als bij een aanspanning (liverpool, roosjesbit etc.).

- Aan de Lange Teugel: het paard voert dezelfde oefeningen uit als een dressuurpaard onder het zadel. Afhankelijk van het africhtingsniveau t/m de allerhoogste dressuuroefeningen. De ruiter voert de (iets langere) teugels alsof hij in het zadel zit. Optoming gewoon met een gebroken trensbit (soms een Thiedemann-bit). De ruiter loop vlak naast/achter het paard, om goede hulpen voor zijwaartse gangen te kunnen geven (In trainingen soms een meter of 2 erachter)

- Werk aan de dubbele longe: als longeren, maar dan met een tweede longeerlijn aan de buitenkant van het paard, die achter de achterhand langs naar de longeur gaat. Een goede trainingsmethode om tijdens het longeren de achterhand erbij te betrekken. Optoming en tuigage: zoals bij het longeren (zie Lammert Haanstra)

Regine, volgens mij bedoel jij eigenlijk "Werk aan de Lange Teugel" toch? Zoals Piet Bakker, Jacques Pieterse, Atjan Hop en Hanneke Reitsma in Nederland doen? En als in de Spaanse Rijschool in Wenen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:46

@Favory: thnx voor de uitleg, maar dan denk ik dat het forum hier op bokt ook verkeerd heet, aangezien dat ook heet: 'Longeren en aan de lange lijnen'.

Maaruh, anders gaan we gewoon bokt-aan de lange teugel-wedstrijden organiseren.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 09:35

Ik bedoel werk aan de lange teugel inderdaad. Zou best leuk zijn een bokt lange teugel wedstrijd te houden inderdaad! Of lange teugel dag... ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:37

ik ben als het kan van de partij

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:26

regine schreef:
Ik bedoel werk aan de lange teugel inderdaad. Zou best leuk zijn een bokt lange teugel wedstrijd te houden inderdaad! Of lange teugel dag... ?

Dit heb ik al heel lang in mijn hoofd, maar ja, hoe organiseer je zoiets?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:05

regine schreef:

Leuk een lange teugel dag lijkt mij een goed plan !!!!
Wil wel een showtje of een clinic geven. Heb ook nog wel proefjes liggen speciaal voor lange teugel.
Ben trouwens gisteren begonnen met het geven van lange teugel les. Was ontzettend leuk en iedereen die meedeed was enthousiast. Was voor de meesten in het begin nog wat lastig (lopen en sturen tegelijk) maar na een tijdje kwam de handigheid er aardig in en hebben ze zelfs nog gedraaft op de linkerhand. Leuke was dat totaal onervaren pony's (er waren er bij die nog niet zo vaak een hoofdstel om hadden gehad) het ontzettend snel oppakten. Deze lessen ga ik één keer in de veertien dagen geven . Misschien heb ik dan wel een lange teugel carrousel groep Tong uitsteken voor de lange teugel dag !!!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 10:01

Misschien moeten we de koppen even bij elkaar steken om zo'n dag maar zelf op te zetten? Het lijkt mij ook heel erg leuk en wil zeker meedoen met mijn paard. Die doet het errug goed aan de lange lijnen op het moment!

Leuk dat ze het zo goed oppakte in je les joh! En een lange teugel carouselgroep Haha! top!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:26

Lijkt mij een goed plan om eens zo'n dag op te zetten , heb al een paar ideetjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:30

bij een lange teugel mogen ze dan allemaal met hun neus over de grond? Knipoog
Ik zou de term dressuur aan de LL aanhouden, dan is het voor iedereen duidelijk lijkt me

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:07

Dressuur aan de lange teugel zegt voor de kenner (of gewoon mensen die het begrip kennen) genoeg denk ik hoor. En op zo'n dag komen denk ik alleen de mensen die dat ook weten..

Lijkt me erg leuk, misschien ook een idee om een kur op muziek te doen?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:58

Werken aan de lange teugel heet het officieel.
Haha maar als ik les geeft is het soms ook wel eens lastig vooral als je ze tussendoor even wilt laten ontspannen. Dan zeg ik vaak even lange teugel geven en dan kijkt iedereen verbaast op van ze zijn toch al aan de lange teugel Tong uitsteken ???

Maar de lengte van de teugel geeft aan hoe je erachter loopt met lange lijnen loop je een paar meter achter het paard.En wordt er vaak gebruik gemaakt van een singel met ringen waar de teugel/leidsel doorheen loopt.Lange lijnen is het ook moeilijk om zijgangen te beoefenen.
En lange teugel loop je dicht naast/achter het paard. En maak je echter geen gebruik van een singel met ringen , vaak wordt een vierkant dekje gebruikt omdat dat mooi staat en op de rijscholen kan je aan het dekje zien wat voor iemand er achter het paard loopt , verschillende strepen. Lange teugel kunnen alle oefeningen gedaan worden van de hoge school.
Daar zit het verschil in.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:08

andafries schreef:
Lijkt mij een goed plan om eens zo'n dag op te zetten , heb al een paar ideetjes.

Zullen we dit samen oppakken? Ik kan misschien de lvn erbij betrekken voor advertenties e.d.? Maar het wel open houden voor alle rassen natuurlijk.
Misschien handig een locatie te zoeken in het midden van het land?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:12

Goed idee Regine !!! Ik zal proberen om je vandaag te mailen.
Daarom heb ik ook even een lange teugel hyves gemaakt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:17

Ow dat lijkt me wel heel leuk! ik doe met Jazz ook Lange teugel en ik vind het heel erg leuk en ik vind het jammer dat er niet echt wedstrijden zijn. Hebben jullie al een idee van de locatie?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:01

Over de te organiseren dag, ik zat zo eens te denken he:
zou een dressuurjurylid dit kunnen beoordelen?
Het gaan van het paard behoort namelijk hetzelfde te zijn als ohz: krachtig van achter, verend, losse rug, ontspanning, nagevelijkheid e.d.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:43

Judje schreef:
Over de te organiseren dag, ik zat zo eens te denken he:
zou een dressuurjurylid dit kunnen beoordelen?
Het gaan van het paard behoort namelijk hetzelfde te zijn als ohz: krachtig van achter, verend, losse rug, ontspanning, nagevelijkheid e.d.

Ik denk wel dat het handig is om een klassiek ingestelde jury moet zijn. Er zijn toch een paar dingen die tegenwoordig gedaan worden onder het zadel niet aan de lange teugel kunnen. Denk bv een uitgestrekte draf dat kan helaas niet , je mag nl niet achter het paard aanrennen.
Maar zo'n jury is wel te vinden dat is het probleem niet. Het moet gewoon een dag worden wat voor iedereen leuk is.
Locatie zoals Regine al zei in het midden van het land. Maar we zijn pas in het begin van dit plannetje Knipoog .

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 12:12

Goed Hanneke, we houden even contact. Ik zal eens brainstormen en info opvragen en wie weet wat we voor elkaar kunnen krijgen!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:24

Ik heb dit jaar al een wedstrijd georganiseerd voor de endurance en ik ken Piet Bakker, de lange teugel goeroe van NL, die misschien wel bereid is te jureren. Alleen locaties in het midden van het land weet ik niet.

Overigens is dit geen officieel KNHS onderdeel, dus hoef je niet aan hun regels te conformeren en afdrachten aan te betalen.
Vraag alleen is, wordt het een wedstrijd of een clinic, aangezien ik beide termen al voorbij heb zien komen. Voor een clinic even gedlud, die was ik al van plan om op te zetten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:06

Misschien een combinatie van?
Wedstrijd en in de pauze(s) een clinic?
Of 's morgens wedstrijd - 's middags clinic - of anders om ofzo.

Voor locaties in midden NL wil ik wel even kijken als het nodig is.
Woon zelf in Teuge (net buiten Apeldoorn) en dat is wel behoorlijk midden nederland en ik weet behoorlijk wat locaties in de (wijde) omstreken.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:23

Ik weet dat er door de LVN ooit eens een lange teugel wedstrijd is georganiseerd. Ze hadden toen een keuring of iets met de Lipizzaners wat op het terrein van Paard en Landleven in Ermelo gehouden mocht worden. Er zijn dus wel proeven voor het lange teugelen. Ik zal Atjan Hop eens een mailtje sturen, misschien weet hij het een en ander ervan en kan hij me aan die proeven helpen. wordt vervolgd Haha!

Judje als je in die regio voor locaties wilt kijken, erg graag!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:27

oh voor een clinic ben ik zeker in, met meerdere paardjes misschien wel en dan daarna een keer een wedstrijdje.