Leuke oefening: Pak de Tijger :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leuke oefening: Pak de Tijger :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:46

Even een video van een erg leuke oefening: Pak de Tijger!

http://video.google.com/videoplay?docid ... 7174337071

In plaats van het gewone desensibiliseren (paard staat stil terwijl je hem over aanraakt met een plastic zak, zoals de bal in het begin), kun je je paard ook leren om actief zijn angsten te overwinnen, door de enge dingen zelf aan te raken (targetten) en te achtervolgen (zoals na een paar seconden met de plastic zak aan de zweep: Pak de Tijger! Haha!

Wat de trainster over de videos zegt en hoe ze het haar paard geleerd heeft kun je meer vinden op http://www.artofnaturaldressage.com/vie ... 67&start=0 . In feite is het gewoon targetten, maar dan heftiger en erg populair bij paarden, ook juist bij paarden die normaalgesproken eerder wat traag zijn. De oefening komt van een forum over dressuur in vrijheid, maar Chase the Tiger (zoals het daar sjieker op z'n Engels heet Knipoog ) kun je ook tijdens de vrijheidsdressuur doen, vooral omdat de meeste kunstjes toch stilstaand plaatvinden en dit dan weer wat beweging geeft tussen de kunstjes door.

Sodeletuut

Re: Leuke oefening: Pak de Tijger :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:52

gaaf zeg, ziet er leuk uit! alleen een keertje raakte hij je wel bijna met zijn achterhoeven, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:19

Niet mij hoor! Die van mij zijn ongeveer de helft zo groot en zwart. Cool

Ik vond het juist wel mooi om zo de reactie van zijn trainster daarop te zien: ze stopt meteen het spel en negeert hem als correctie, tot hij weer braaf naar haar toeloopt als verontschuldiging, waarna ze weer met hem verder speelt. Juist van 'fouten' bij anderen leer je het meest, en zij lost dit naar mijn idee perfect op.

Maar het is inderdaad wel zo dat het verstandig is om rustig te beginnen, en voor het wilde werk een wat langere zweep als hengel te nemen. Dan kun je je paard zo'n beetje longeren (lees: jij hoeft minder te bewegen Cool ) en je paard heeft juist meer vrijheid om te bewegen omdat jij niet zo in de weg loopt. En veiligheid gaat natuurlijk voor alles!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:22

ohja, nouja dat vond ik er een beetje eng uit zien, maar ze loste het idd erg goed op, ik vind het superleuk! ik hoop dat ik ook zo'n super vertrouwensband met mijn paard krijg! (heb haar nu nog maar net) Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:11

so. lekkere dominante bok....
vind het idee heel erg leuk, maar of het voor dit paard geschikt is (op dit moment...) trek ik erg in twijfel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:51

Ik denk dat de ideeen over dominantie verschillen van persoon tot persoon... Als ik de paarden van Hempfling en Chris Irwing en Monty Roberts vergelijk, zie ik dat elk van die drie paarden niet onderdanig genoeg is - in de ogen van de twee andere trainers dan. Knipoog

Zelf vind ik dit paart niet dominant, vooral niet als ik hem ook op de andere videos aan het werk zie met vrijheidsdressuur en AND. Hij volgt de aanwijzingen van zijn trainster, geeft ook aan wanneer hij iets niet kan/wil - maar gaat vervolgens wel verder als zij hem dat nog eens vraagt. Voor sommige trainers is die andere helft van de dialoog (paard zegt iets terug Knipoog ) erg dominant en stout Knipoog, maar voor anderen is dat niet meer dan normaal.

Het is wel zo dat de training die de vrouw in de video volgt (AND) het paard stimuleert om expressief en actief te worden. Het is een andere insteekhoek dan natural horsemanship, waar je je paard in het begin vaan juist vooral leert om zo min mogelijk op eigen initiatief te bewegen. Als je het vanuit het laatste perspectief bekijkt, zie je inderdaad een erg dominant en agressief paard - terwijl hij dat vanuit het paard zelf gezien niet is. Wel doet hij inderdaad iets wat niet mag: die bok is op zich niet erg, maar hij was gewoon te dichtbij, en dat wordt dan ook gecorrigeerd door direct met het spel te stoppen. Aangezien het paard het spelen leuk vindt, biedt hij de trainster zijn excuses aan en is vervolgens voorzichtiger in haar omgeving. Dat geeft voor mij toch wel aan dat hij zeker niet te dominant is of over haar heenloopt. Hij is erg expressief, maar alleen omdat zij dit op dat moment toestaat, en bovendien wel onder bepaalde regels. Expressief zijn is een, onbeleefd zijn is twee. 8)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:39

paard mag terug praten, maar niet gericht slaan, dat is mijn perspectief Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:58

Inderdaad. Nou ja, als hij echt gericht had was het wel raak geweest. Knipoog Maar dat slaan naar de trainer is gewoon not-done, en dat wordt hem dus ook geleerd. Een paard hoeft het namelijk niet eens echt te menen, maar hij kan ook niet alles inschatten: als hij naar jou schopt als spelletje maar hij glijdt uit of jij loopt toevallig naar hem toe, dan heb je op z'n minst een blauwe plek, en al snel wat meer dan dat. Dus zodra je paard dat toont, leer je hem dat dat niet de bedoeling is. Elke andere kant op mag wel, maar niet naar jou toe.

Je hebt ook gelijk in dat je dit niet zomaar met elk paard kunt beginnen. Het kan wel met elk paard - met elk paard in zijn eigen individuele vorm - maar je moet dan al wel een bepaalde trainingsweg afgelegd hebben zodat je paard jou vertrouwt, weet dat hij zich vrij mag bewegen en weet dat het leuk is om zich stoer te gedragen. Als je paard bang van je is, geirriteerd door je is, jou niet respecteert of zich niet vrij durft te bewegen, dan moet je eerst het een en ander rechtzetten voordat je zo met elkaar om kunt gaan, anders maak je zijn problemen alleen maar erger door ook nog eens dit van hem te vergen. Dat is iets waar hij gewoon niet toe in staat is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:29

Bronco, Travis en ik hebben dit ook ontdekt..

Ik heb dit nu 2x gedaan en Travis heeft het helemaal door!
Hij vind het superleuk, gelukkig wordt ie niet overenthousiast ofzo maar wel erg geconcentreerd!

Ik ben nu van plan om een basketbal als 'tijger' erbij te gaan gebruiken zodat hij die dan achterna kan rennen Haha!
(Als afwisseling)

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:02

Hoe kan je je paard dit aanleren dan?
Ook door voedselbeloning? Of click?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:09

Ik heb dit vanavond ook gedaan met mijn paarden, maar ze vonden het maar zo zo.. Clown
Ze liepen er wel achter aan, en pakten het ook vast maar dat was het wel.. Als ik ging rennen staken ze echt hun figuurlijke middelvinger op en keken erbij van stik lekker kga niet achter een tasje aanrennen.. Huilen van het lachen Terwijl ze me normaal altijd prima volgen.
Vond het op zich wel leuk om te proberen, ga het binnenkort nog eens doen. Wie weet gaan ze het nog wel eens echt leuk vinden.. Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:23

Oh die Blik ken ik! ' goh kijke sik heb mijn baasje aan het rennen gekregen' Maar zelf stokstijf blijven staan.. Tinkertrekje? Of gewoon gevoel voor humor...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:26

Selket schreef:
Hoe kan je je paard dit aanleren dan?
Ook door voedselbeloning? Of click?

Eerst met voedselbeloning...later kan je dat gaan afbouwen..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:07

Binnenkort eeens proberen met die van mij targetten opzich gaat al heel goed en hij vind het ook geweldig om te doen .. Dus dit moet ie dan ook wel kunnen Clown

MalleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:27

Heel leuk.
Zag er supper uit.

Veel Succes nog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:32

dapperdier schreef:
Oh die Blik ken ik! ' goh kijke sik heb mijn baasje aan het rennen gekregen' Maar zelf stokstijf blijven staan.. Tinkertrekje? Of gewoon gevoel voor humor...

*LOL* Huilen van het lachen

Ik denk t..

Vandaag was ze wel al wat enthousiaster, ze liep actief mee..
Maar draven of gek doen.. *Bekijk t.. Koe

rianneke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:24

ooooo wat leuk!
xxx Amy

_Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:29

wat leukk! Haha!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:01

de filmpjes doen het niet meer Boos!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:50

Met mijn 3-jarige merrie waar ik verder veel Parelli mee doe, ben ik hier ook mee begonnen. In eerste instantie omdat ik haar eigen initiatieven in de omgeving wil aanmoedigen, dus onderzoeken in plaats van angst krijgen.
Allerlei wapperend plastic op een neiuw erf bracht me op het idee om dit ook te gaan doen. Dus met stuk plastiv aan carrotstick eerst friendly game gedaan. Daarna zodra het aanraakte met neus een klakje gegeven en een voedselbeloning.
Het is een vrij rustige merrie, niet snel gek te krijgen en als ze niet hoeft te rennen, doet ze dat ook niet. Maar inmiddels rent ze de hele bak door, achter het plastic aan.

En vanmiddag vond ze een bal op het erf. Ze keek ernaar, dus ik heb hem gepakt, zelfde principe gedaan en ze galoppeert en bokt er superenthousiast achteraan. Binnen twee keer targetten en belonen.

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:51

De filmpjes doen het idd niet!
ben er wel benieuwd naar~!!