Clicken? hoe leer je het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mmargherita

Clicken? hoe leer je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:55

Hallo,
Ik doe al een poosje aan VD, mijn friesje bgeint het nu dan eindelijk te begrijpen.
Ik begrijp dat het verstandig is om VD te doen met een clicker, ik heb wel een clicker aangeschaft, maar mijn paard reageerde er niet echt op.
Nu ze het allemaal beter begrijpt leek het mij dus verstandiger om met de clicker te trainen.
Hoe leer ik het haar aan dat een klik goed is? tips zijn van harte welkom.

kiirstenp

Re: Clicken? hoe leer je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:02

ik heb hier gehoord dat je als ze iets goed doet eerst een klikje en dan gelijk een snoepje moet geven, maar binnen 2 of 3 seconden...en dan leert ze het zelf Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:06

Bij de slegte is een boekje voor 5 euro daar staat alles in.In het begin zorg je dat je wat lekkers in je hand hebt, en als je paard naar je hand gaat dan click je.Dat doe je zo,n 10 tot 15 keer per dag dat noemen ze laden, en dat doe je tot je paard het snapt.

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 18:07

en wanneer weet je dat je paard het snapt ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:15

Als het paard het gevraagde op commando gaat uitvoeren Haha!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:19

ik heb ''gehoord''
10 tot 15 keer clicken en METEEN een snoepje/brokje o.i.d dus dat hij weet van click=goed, goed=iets lekkers krijgen en dat ga je dan afbouwen tot alleen de click en stemcommando's (braaaf e.d.)?
sorry als ik het fout heb dit heb ik ooit gehoord Knipoog

even offtopic:
ik wil mijn hond ook met clicker trainen hoe kan je dit dan het beste leren? net als bij een paard of..?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:22

marleen_usar schreef:
Bij de slegte is een boekje voor 5 euro daar staat alles in.In het begin zorg je dat je wat lekkers in je hand hebt, en als je paard naar je hand gaat dan click je.Dat doe je zo,n 10 tot 15 keer per dag dat noemen ze laden, en dat doe je tot je paard het snapt.

Ik zou het paard niet naar de hand willen hebben waar het voer in zit...
En een paard heeft het meestal na 3 keer wel in de gaten wat de bedoeling is , dit hoef je geen dagen te oefenen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:51

Marian_ schreef:
ik heb ''gehoord''
10 tot 15 keer clicken en METEEN een snoepje/brokje o.i.d dus dat hij weet van click=goed, goed=iets lekkers krijgen en dat ga je dan afbouwen tot alleen de click en stemcommando's (braaaf e.d.)?
sorry als ik het fout heb dit heb ik ooit gehoord Knipoog

even offtopic:
ik wil mijn hond ook met clicker trainen hoe kan je dit dan het beste leren? net als bij een paard of..?

10 tot 15 keer clicken??
wat bedoel je?
Achter elkaar?
Nee, 1 keer klikken en binnen 3 seconde een brokje/snoepje of iets anders lekkers.
En ALTIJD na een click een brokje geven. En dit ook niet afbouwen. Als je wat meer info wilt weten pb me maar. Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:00

De mijne had het spelletje binnen tien minuten door. Ik ben begonnen met mijn hand uit te strekken met iets lekkers en het commando: wachten. Elke keer als hij het wilde pakken dan sloot ik mijn hand. Totdat hij en beetje beduust er alleen maar even naar keek. Click en hij mocht het pakken. Nadat we dat een poosje gedaan hadden.
Daarna ben ik met mijn zweepje aan zijn oor gaan kriebelen. Het commando was "schudden" en als hij dan kriebel had dan schudde hij vanzelf met zijn hoofd. Click en iets lekkers.
Dat ook een poosje geoefend.
Vervolgens moest hij een bal aanraken met zijn neus comando: Tik als hij het dan deed, Click en beloning.
Die drie dingen vond ik voor en eerste keer al heel veel. De keer daarop ben ik die drie dingen en nog was andere spelletjes af gaan wisselen. Gewoon even mee lopen, over balkje stappen gewoon om het afwisselen te houden.
De oefeningen met de clicker ben ik toen meteen uit gaan bouwen, dus minder snoep, wel gewoon clicken.
Je kunt eens op deze http://www.dse.nl/~dca81/welkom-blad.html site kijken. jauke heeft haar paard ook vanalles geleerd en ze beschrijft op haar site hoe ze dat gedaan heft.

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 07:20

oke bedankt, ik ga er eens mee bezig, p.s. met een hond is denk ik idd het zelfde als bij een paard.Bij een hond weet ik zelfs dat je het aanleren van click ook zonder wat lekkers te geven kan.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 07:31

marleen_usar schreef:

Dat boek heb ik ook en heb er veel uit kunnen halen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:07

Dus ook al train je met clicker een moment daarna moet je alsnog met iets te eten belonen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:10

Hier staat meer informatie over clickertraining... Lachen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:13

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:03

Charaz schreef:
Dus ook al train je met clicker een moment daarna moet je alsnog met iets te eten belonen?

De klik is niet de beloning, de klik is om perfect te kunnen timen, dier hoort klik en weet dan dat hij iets goed doet, en er dus een beloning volgt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 09:45

De click is wel de beloning,eerst train je het met iets lekkers maar later laat je het lekkers weg.Dan geeft de click aan dat een paard iets goed heeft gedaan.Ik gebruik de clicker namelijk ook tijdens het rijden en dan kan je geen lekkers geven.Ook tijdens het longeren gebruik ik de clicker en dan kan een paard niet steeds naar binnen komen om iets lekkers te halen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:23

En daardoor wordt je clicker onbetrouwbaar en zal je paard er na verloop van tijd steeds minder sterk op reageren. De clicker blijft het krachtigst als er altijd beloont wordt na de click. Je gaat het clicken wel af bouwen natuurlijk, je paard moet steeds meer doen om een click + beloning te verdienen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:18

marleen_usar schreef:
De click is wel de beloning,eerst train je het met iets lekkers maar later laat je het lekkers weg.Dan geeft de click aan dat een paard iets goed heeft gedaan.Ik gebruik de clicker namelijk ook tijdens het rijden en dan kan je geen lekkers geven.Ook tijdens het longeren gebruik ik de clicker en dan kan een paard niet steeds naar binnen komen om iets lekkers te halen.

trek eens de vergelijking met je salaris en salarisstrook... Lachen

Je salaris is de eigenlijke beloning... je vindt het niet leuk als je baas op een gegeven moment je salaris achterwege laat en alleen je salarisstrook als beloning voor je werk geeft? Lachen

Even voor de goede orde: ik gebruik de clicker ook met rijden en longeren... als ik click, dan mag Banjer van mij gewoon stoppen om haar lekkers te halen/in ontvangst te nemen... ik heb op dat moment nl. zelf aangegeven dat de oefening waar we mee bezig waren op dat moment helemaal goed was... Lachen

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:38

marleen_usar schreef:

Die knol is toch ook niet gek, voor een klik gaat hij echt niks doen.
Dat doet ie misschien nog 3 keer, maar als er geen beloning volgt is de lol er snel af hoor.

Doordat er ALTIJD iets lekkers volgt op de klik, blijft het voor het paard/hond of wel dier dan ook, stimulerend.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:41

Ik ben ermee begonnen, maar ook weer mee gestopt.
Silence had heel snel door waar de beloning zat en ik kon weinig meer met hem.
Hij was alleen maar bezig om die beloning te krijgen, dus dat werkte niet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:09

Dan ben je daar in het begin niet duidelijk en consequent genoeg in geweest. De eerste en belangrijkste oefening bij VD is de oefening "niet eten op commando" want hier leer je je paard dat het niet nuttig is om op andere wijze bij het voer proberen te komen dan door te wachten op een click. Heb je daar moeite mee of weet je niet hoe die oefening er precies uit moet gaan zien, investeer dan in je training en neem een keer ergens les.

bobbyHVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:38

kiirstenp schreef:
ik heb hier gehoord dat je als ze iets goed doet eerst een klikje en dan gelijk een snoepje moet geven, maar binnen 2 of 3 seconden...en dan leert ze het zelf Haha!

idd ik zou eerst de clicker doen voordat je met een ander oefening doet.
ik ga zelf niet met een clicker doen denk ik maar gewoon als ie het meteen goed doet een snoepje geven of in mijn handen klapen of iets anders en dan een snoepje.

Marlo_es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:31

Ik wil ook graag met een clicker gaan werken,
maar ik heb er helemaal geen verstand van
Hoe ziet een clicker eruit en hoeveel kost het ongeveer?

xx

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:03

hij kost 2,5 euro geloof ik, in de dierenwinkel verkrijgbaar. Als je het niet weet moet je ff vragen bij de dierenwinkel Knipoog

Marlo_es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:05

ik heb net veel over gelezen.
en ik ga zometeen even naar de jumper.
en ook nog even snoepjes kopen.
ik ga wel even foto's maken.
die zet ik vanavond nog op!