Steigeren geef een GOUDEN TIP!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gebruikere

Steigeren geef een GOUDEN TIP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 11:41

Heey
Hoe leer je steigeren aan??
Ik weet het dat het gevaarlijk is maar toch wil ik het weten!!!!
Dromen Slapen
Maar a.u.b. zeg het even ik wil het graag weten.

Paardje14

Re: Steigeren geef een GOUDEN TIP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:41

hallow
Ik kijke wel even mee dat wil ik ook wel eens weten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:44

Hoe leer ik het aan?
Ga naast je pony staan en til zijn voetje op. Het makkelijkste is als je dit met z'n tweeën doet. De ene houdt hem vast, zegt het commando en duwt zijn halster een beetje omhoog. De ander tilt 1 been op en laat die daarna los (zodra de pony het 2e been zelf mee omhoog genomen heeft). Beloon de pony en herhaal dit een aantal keer. Daarna kun je het proberen door alleen het commando en het omhoog duwen van het halster. Iedere kleine poging is er 1 en beloon die dus ook steeds.
Zodra je pony het kan kun je het beste een beetje rond gaan stappen. Keertje op commando draven, halt houden en een keer laten steigeren. Ben wel HEEL consequent met het steigeren (ook met alle andere dingen uiteraard, maar steigeren vind ik net een graadje erger), steigeren zonder het commando gegeven te hebben, moet je direct afstraffen (niet in elkaar slaan maar wel duidelijk laten merken dat dit absolute niet getolereerd wordt). Uiteindelijk is het de bedoeling dat je pony het kan als je "Up" zegt.

Let op:
* Blijf aller tijden LANGS je pony staan. Een hoef komt erg hard aan.

* Het optillen lijkt me geen succes bij een Fjord of iets dergelijks.

* Bind zijn staart de eerste keren in een vlecht of iets dergelijk. Hij zal tijdens het steigeren achteruit stappen aangezien zijn nog weinig evenwicht heeft. De kans dat hij op zijn staart stapt en zo wat plukken haar verliest is erg groot. Dit zou zonde zijn en ook erg pijnlijk!

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

Bron: http://www.pink-horizon.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:45

Je kunt beter vragen hoe je eenmaal aangeleerd steigergedrag weer af kunt leren!

Ik zou toch echt met KLEM willen benadrukken dat steigeren alleen in handen hoort van mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en voordat je aan steigeren toebent er nog een hele lange weg te gaan is.

NIET DOEN DUS!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:03

gebruikere schreef:
Heey
Hoe leer je steigeren aan??
Ik weet het dat het gevaarlijk is maar toch wil ik het weten!!!!
Dromen Slapen
Maar a.u.b. zeg het even ik wil het graag weten.

Simpel: Op de goede manier Haha!

Door mensen die niet een beetje maar een hele hoop van VD afweten.
Voor paarden die niet vlug vlug op drie dagen tijd een half afgewerkt voetje en een onverzorgde stuntelige buiging hebben aangeleerd gekregen zodat ie toch al iets kent want we willen graag beginnen met steigeren, maar die een hele goede basis en uitbreiding hebben.

En als je daar nog niet bent, dan is het helemaal niet nodig om te weten hoe je steigeren moet aanleren. Je vingers moesten maar eens jeuken om het 'voor één héél klein keertje' uit te proberen, kan je beter voorkomen. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:06

Steigeren aanleren is heel gemakkelijk Haha!

Het goed aanleren, enkel op commando, gecontroleerd en zo, dat is wat anders Haha! Hoever sta je al met VD?

kiara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:13

het is natuurlijk wel allemaal mooi om te zien als een paard kan steigeren op commando , .. etc etc maar of het altijd even veilig is .. dat is iets anders ?? heeft hij al een basis VD ?? anders zou ik daar mee beginnen en dan verder gaan naar het steigeren Knipoog

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:03

Slotje geplaatst