vraagje over het stijgeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

vraagje over het stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:07

Hallo
Ik ben mijn fjord aan het leren stijgeren, het is begonnen als protest, hoe meer ik ertegen probeerde te doen hoe meer hij het tegen me ging gebruiken, hij had me ermee....
Dus ik ben het juist van hem gaan vragen, stijgeren is dus een oefening geworden en geen protest dus doen we het alleen nog maar als het gevraagd wordt of als we denken dat het gevraagd wordt, tenzij ik iets belachelijks onmogelijk van hem vraag.
Nu begint hij het op de grond ook al aardig te leren, maar nu viel me opt dat hij dan eerst zijn achterbenen heel erg onder zijn lichaam plaatst, dus stapjes naar voren en dan laag en langzaam stijgert. Is dit goed of hoort hij het op een andere manier te doen.

Megann

Re: vraagje over het stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:10

Mijn mening: Ik vind het eigenlijk best wel fout dat je het hem juist leert...
Maar goed iedereen zn eigen maniertjes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:17

Dat was dacht ik niet mijn vraag, maar goed omdat we toch al aan het bemoeien zijn, het was een gok, en aangezien het met andere dingen ook heeft gewerkt (schrapen, bokken, etc) was het het proberen waard, maar nu jou beurt voor het antwoord op mijn vraag....

Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:21

Oke, zoals ik al zei iedereen zijn eigen manier maar ik zou het anders aan pakken.
Je vraag: Ieder paard steigerd anders en ik zou eigenlijk ook niet weten waarom dit fout zou zijn. Als hij nou graag zo steigert en er verder geen problemen zijn zou ik zeggen dat het goed is zo.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:26

Dankje, meer mensen, kan er eventueel een filmpje van maken...

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:24

volgens mijn hoef jen iet gelijkt zo te reageren op megann
ik zoum ijn paard eerst leren vanaf de grond
en pas leren als laatste vooral als je paard het tegen je gaat gebruiken

op je vraag::
laat hem steigeren hoe hij wil
hij zal zichtzelf voor een merendeels zelf verbeteren met zijn voeten en houding
als hij dat niet doet kan je hoe vaker hij steigert beetje bij beetje meer van hem gaat vragen
maar de meeste paarden houden zichzelf wel staande als je der op zit of niet

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:09

Ok, of je hem leert steigeren of niet is jouw probleem... alleen moet je er wel rekening mee houden dat als je een keer verderkomt en andere oefening gaat vragen die hij moeilijk vindt (kan bv al schouderbinnenwaarts/appuyeren zijn) kan het zijn dat hij het steigeren tegen je gaat gebruiken, omdat dat voor hem een makkelijke uitweg is, waarvoor hij ook wordt beloond. Dus denk er goed over na voordat je hier verder mee gaat.
Persoonlijk ben ik er eerder voor om ze eerst een (meer of minder) fatsoenlijke piaffe te leren en dan daaruit een levade te ontwikkelen... maar dat duurt een paar jaar en niet een paar weken... daar moet je dan heeeeeeeeelllll veel geduld voor hebben...

Als hij z'n benen eronder zet zal hij wel proberen zivh een beetje te verzamelen, om meer kracht te ontwikkelen in de achterbenen om zich beter omhoog te houden.

In elk geval succes....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 01:18

Hij kan al aardig verzamelen (nu het nog doen) en heeft volgens mijn instructie aanleg voor de piaffe, hij heeft er ieder geval al geen moeite mee om voetjes om de beurt op te tillen of dit nu gaat om 2 voorbenen, 2 achterbenen of diagonaal voor en achter. Wat jammer is is dat hij het alleen al snel goed vind, zolang hij maar niet te moe wordt en eten krijgt.
Hij heeft even geprobeert het stijgeren te gebruiken (ook uit niet wetendheid omdat hij een andere manier moest leren) bij het achterwaarts, dit werd negeerd en er werd doorgevraagd, eenmaal gedaan paar keer herhaald en nu weet hij heel goed het verschil, meestal als het hem te moeilijk wordt verliest hij tempo of gaat ineens stil staan, zo van nee dit kan en snap ik niet, en dan ben je dus te snel gegaan, hij gaat pas weert voorwaarts als je gewoon wegstapt en draaft en dan moet je dus kleinere stapjes gebruiken om hem hetzelfde te willen leren.
Ik snap niet waarom jullie er toch zo overdoor gaan, nogmaals zie hierboven, verder is het mijn keuze en dus ook mijn pakkie aan als hij bovenop me springt.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:20

Heb ik ook gezegd dat het verders jouw probleem is.... alleen heb mijn mening ook nog even toegevoegd als dat mag...????

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 02:09

Als dit normaal zou kunnen op bokt, maar zal me niets verbazen als dit uitloopt (weer!) in een topic waarin de ts (ik dus) ioets vreselijks heeft gedaan of aangeleerd wat heel dom en heel fout is want ja een iemand begint er over en de rest doet en nog een schepje bovenop, nouja daar heb ik eigelijk geen zin in, in dat kudde gedrag/samenspannen. Dat is de rede dat ik het daar helemaal niet over wil hebben.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 02:35

Ok, dat klopt, is het algemene bokt-probleem denk ik, maar het doel van het forum is toch om mensen te laten discussieren?
En bij sommige dingen kun je er makkelijk vanuit gaan dat mensen fouten maken (is nou eenmaal normaal voor een mens) en ik denk eigenlijk dat je op een forum zit om nog wat te leren...?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 13:45

Ja tot zover heb je gelijk, alleen mag je kwa mening nooit afwijken van wat de bokt menigte vind, en wordt het een vreselijk afzijk topic. Of als je om raad vraagt met foto's komt er een heleboel commentaar, dit bespreek je dan met je instructrice, de helft blijkt waar en de andere helft niet, maar bokkers willen dat dan niet geloven.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:08

Nou ja, maar ik heb ook al gemerkt dat de mensen hier niet open zijn voor nieuwe dingen. Die hebben allemaal hun eigen mening en zullen daar nooit vanaf wijken, hoewel ze het heel hard ndig hebben (om maar niet te spreken van hoe hard hun paarden het nodig hebben)
Iedereen vindt dat ie het al goed doet, en is alleen open voor zijn/haar eigen super-instructrice. Die zijn ook niet perfect. Net als ik en alle anderen. Maar velen hebben er moeite mee om zoiets toe te geven.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:49

Dat hij zijn achterbenen naar voren plaatst en daarna omhoog komt geeft aan dat hij juist heel mooi en beheerst steigert, ik zou er graag eens een filmpje van zien! Als ik het zo hoor lijkt het meer op de levade, houdt hij de voorbenen ook netjes gebogen? Hoe hoog jij wilt dat hij steigert is aan jou, maar juist omdat je het hem geleerd hebt uit protestgedrag zou ik zelf het lage en beheerste steigeren erg prettig vinden. Mocht hij het dan ooit gebruiken op een moment dat je het liever niet hebt zit je iig niet op een wild, woest maaiend paard wat rechtop staat, maar op een paard wat beheerst een halve meter van de grond komt Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 21:54

Nou doet hij al niets woest, hij ging er laatst vandoor, liet hem maar een beetje gaan, maar toen was ik eht zat, noodrem en we gaan in sukkelstapje verder. Ik zal kijken of ik morgen een filmpje kan maken, heb ook les dus ben benieuwd wat zij ervan vind

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:57

Ik ben er in principe op tegen dat je een paard het steigeren leert, maar zoals je pony het nu doet krijg ik de indruk dat hij het heel beheersd doet.
Achterhand eronder en een paar stapjes vooruit klinkt zeer naar Levade.Als hij laag blijft is het risico niet zo groot dat hij achterover klapt.
Alleen is het feit dat je het hem bent gaan aanleren omdat hij het zelf aanbood al verkeerd. Als je een paard in een dergelijke situatie voorwaarts houdt kan hij niet omhoog komen, is het risico ook niet aanwezig dat de ruiter in paniek aan die teugels trekt en hem zo achterover trekt. Een paard dat met ruiter achteroverklapt is LEVENSGEVAARLIJK.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 06:02

nouja achteroverklappen met 30cm stijgeren lijkt me lastig, daarnaast is aan de teugels trekken nog altijd iets wat meer bij het knpje achterwaarts hoort, en aandrijven en teugels zal hij harder achterwaarts gaan. Ik heb expres ook met zo weinig mogelijk teugelhulp het geleerd omdat ik iemand ken die al vertelde dat ze haar paards anders achterwaarts moest leren omdat hij anders het geleerde stijgeren ging doen. Nu doe ik het vooral op stem en zit, met erg afwijkende hulpen. Alleen drijven heeft bij hem nooit zovel zin gehad, ja misschien gaat hij naar voren, maar en hij is te lui en van mening dat er wat bij hoort (zit/teugel/tem/etc) daarom kan ook bijna niemand op hem rijden. Het zelfde is met alleen trekken aan je teugels, als het hem uitkomt zal hij wel stoppen, maar het is niet de manier van remmen die ik gebruik, een ophouding met zithulp of als noodrem een ophouding met ho, hoe hard we ook gaan dan binnen 50 meter stopt hij wel (ook als we er vandoor zijn gegaan). Natuurlijk heeft hij in de beginnen de knopjes wel door elkaar gehaald, maar weet niet dat hij er alleen voor beloont wordt als ik het vraag.

maar volgens jullie dus levade achtig, hij stijgert idd erg langzaam (alles gaat bij hem sloom, zelfs ervandoor gaan). Ik moet nog steeds een filmpje maken, maar heb het erg druk gehad dus nog geen tijd gehad, misschien vandaag.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 18:04

Hierbij een filmpje, het is een beetje een beeld, maar normaal tijdens een training gaat het anders. Ik heb hem nu even snel uit zijn stal geplukt (had net eten gehad ZIELIG!!!!) dus helemaal niet opgewarmt en ook erg afgeleid door het voeren en dus alleen om te kopen met brokjes, meestal gebruik ik alleen klopjes, aaien en knuffels als beloning en natuulijk veel lieve woorden. Normaal vouwt hij dus meer zijn benen en blijft hij een soort van beetje in de lucht hangen.
filmpje volgt, hij is nog niet beschikbaar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 18:16

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:33

hij doet het goed hoor,
het is normaal dat ze hun voeten iets onder zetten Knipoog zo zoeken ze zelf hun evenwicht wel Knipoog
En ik vind het goed van je hoor, dat je het op commando gezet hebt, dan weet hij dat hij het alleen mag doen als het van hem gevraagt wordt en hebben ze meestal niet de neiging meer om het te doen als je het niet wilt..
Als dit je helpt is het goed! Maar als hij het blijft doen zonder je het hem vraagt zo ermee stoppen om het op commando te doen en het gaan afstraffen als hij het doet Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:35

nav filmpje:

Ik denk dat je op zich op de goede weg bent. persoonlijk zou ik hier niet trainen, je staat op een verharde ondergrond wat niet mee veert op het moment dat de voorbenen neerkomen, waardoor ie dus elke keer een klap op zijn pezen krijgt. Mijn geluid is even dood, dus ik weet niet of je ook een stemcommado gebruikt, maar alleen een kriebeltje op zijn borst lijkt me voor de pony makkelijk te verwarren met een halstertouw wat je om zijn hals gooit, een borstel, nouja, verzin maar...
Je ziet wel dat ie in 1e instantie mooi gaat "zitten" en dan omhoog komt. Ik zou langzaam maar zeker geen genoegen meer nemen met de lage sprongetjes en lat steeds een stukje hoger leggen (dus 30cm niet meer belonen, 40 wel, later 40 niet meer belonen, 50 wel, etc)
Dan als je erop gaat: Waarom trek je je benen zover op? Ik kan niet zien wat voor commando je verder geeft, ik zie alleen dat je kuitdruk geeft, lijkt me ook vrij verwarrend voor je pony. Zorg dat je je eigen grens en die van je pony kent, aan het eind raakt hij duidelijk geirriteerd en dat moet je zien te voorkomen.
Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 01:22

stef schreef:
nav filmpje:

Ik denk dat je op zich op de goede weg bent. persoonlijk zou ik hier niet trainen, je staat op een verharde ondergrond wat niet mee veert op het moment dat de voorbenen neerkomen, waardoor ie dus elke keer een klap op zijn pezen krijgt.

Nee natuurlijk niet, maar was even snel voor een filmpje even tussendoor.

Mijn geluid is even dood, dus ik weet niet of je ook een stemcommado gebruikt, maar alleen een kriebeltje op zijn borst lijkt me voor de pony makkelijk te verwarren met een halstertouw wat je om zijn hals gooit, een borstel, nouja, verzin maar...

Commando is stijger, en het maakt niet uit waar ik hem tik eigenlijk hij luisterd vooral naar het commando, vandaag tikje tegen zijn flank met mijn hand gebeurde niets, maar met comando erbij weer een sijgertje.

Je ziet wel dat ie in 1e instantie mooi gaat "zitten" en dan omhoog komt. Ik zou langzaam maar zeker geen genoegen meer nemen met de lage sprongetjes en lat steeds een stukje hoger leggen (dus 30cm niet meer belonen, 40 wel, later 40 niet meer belonen, 50 wel, etc)

Hij hoeft van mij niet super hoog, maar mag wel iets meer zijn beentjes buigen.

Dan als je erop gaat: Waarom trek je je benen zover op? Ik kan niet zien wat voor commando je verder geeft, ik zie alleen dat je kuitdruk geeft, lijkt me ook vrij verwarrend voor je pony. Zorg dat je je eigen grens en die van je pony kent, aan het eind raakt hij duidelijk geirriteerd en dat moet je zien te voorkomen.
Dat bokje bedoel je?
En ja hij wilde graag weer verder eten (als ik het niet erg vond Tong uitsteken )
Me benen, zo heb ik duidelijk het verschil geleerd kwa beenhulpen zodat hij het niet bij al mijn beenhulpen zou doen, nu alleen het nog vervijnen.
Succes!