aanleren van steigeren, wel of niet??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caaro0

aanleren van steigeren, wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:05

omdat op een topic over een steigerende shet ( al dan niet op de juiste manier ) nogal heftig werd gereageerd, vroeg ik mij af hoe jullie hier tegenover staan. Het aanleren van steigeren bedoel ik dan..
Wie heeft dit gedaan, of zou dit juist nooooit doen,, en waarom??

Cassidy

Re: aanleren van steigeren, wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:33

Nog nooit gedaan, zal het nooit doen. Mijn mening staat in meerdere topics over dit thema, zal even zoeken.

Ik denk overigens dat dit topic weer verplaatst gaat worden naar VD.
En omdat je in het andere topic tegengas krijgt, (waar ik ook wat links heb neergezet), hoef je nog geen nieuw topic te starten.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:34

Ik zou het niet doen..
Ik weet niet waarom maar een paard hoeft toch niet op commando te steigeren..
Dan doet ie t misschien ook wel als je het niet wil..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:36

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-01-07 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:41

[PP] > [VD]

Kimmiej_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:12

Ik vind dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is en elk paard is anders! Het hoeft niet zo te zijn dat ze het gaan misbruiken! Steigeren als je op het paard zit zou ik nooit aanleren. Maar zonder iemand erop en je hebt veel vertrouwen met je pony opgebouwd, waarom niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:14

En hoe leer je het paard het verschil dan dat hij het wel mag als je er naast staat, en niet als je erop zit? Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:15

Ik zou het bij mijn eigen paard nooit aanleren, hij kan hartstikke eigenwijs zijn en er dus ook misbruik van maken, maar bij paarden die heel braaf, betrouwbaar en leergierig zijn, en al veel andere kunstjes kennen, moet het wel kunnen vind ik. Als je maar zeker weet dat ze het niet tegen je gaan gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:18

MysticTinker schreef:
Als je maar zeker weet dat ze het niet tegen je gaan gebruiken.

En hoe weet je dat dan zeker?

Kimmiej_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:24

Ik ken een pony en die kan van alles, maar zou dit nooit onder het zadel doen! Hij doet het trouwens ook alleen als het baasje het zegt en niet bij iemand anders! als zij dan dus op hem rijd en iemand anders doet zijn/haar armen omhoog zal hij nooit steigeren!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:41

Cassidy, bij een paard waar je al lang mee werkt, veel VD mee hebt gedaan, daarvan weet je meestal wel hoe ze zullen reageren. 100% zeker kan je het niet weten natuurlijk, maar ik denk dat veel mensen dat wel van hun paard kunnen inschatten. Ik zou het mijn paard dus nooit aanleren, want ik weet dat hij wel vaak probeert hoe ver hij kan gaan.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:30

Misschien over een aantal jaren.. wil ik ze het aanleren, maar dan moeten we nog heel veel VD doorwerken Haha!

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:58

Ik zal mijn pony ook nooit steigeren leren maar vooral omdat ik denk dat ze het niet leuk zal vinden. Los in de bak, alleen of met een ander paard, of in de wei steigert ze ook nooit. Bokken doet ze dan trouwens ook niet. Wel hard rennen, veel changeren, en met haar hoofd zwaaien.
Vreiheidsdressuur moet tenslotte voor ons beide leuk zijn.

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:41

Bij shows ziet het er mooi uit, maar zelf doen, nee te veel risico´s dalijk dan doet hij het tegen je. Liever niet.

_RoosJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:44

ik zou het niet doen, ik rij nu tijdenlijk een welshje en of ze nou bij het circus heeft gezeten of dat het VD is........
als je haar een tik met de zweep wil geefen komt zij ook omhoog.. en als je iets doet wat niet naar haar zin is maakt ze spaanse pas op de plaats!

ze moet een manege pony worden, dat lukt wel aardig.
maar als je je paard dus verkoopt kan het niet goed gaan........

KKIIMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:30

ik vind het wel heel mooi om een paard op comando te laten steigeren.
maar zelf zou ik het nooit doen,, veel te eng voor mij Bloos

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:19

Ik heb Jauke leren steigeren op commando. Maar hij kan ook liggen, zitten, knielen, compliment, buigen en nog veel meer. Wanneer je echt met VD bezig bent is steigeren mi wel 1 van de oefeningen die erbij hoort, mits je paard geschrikt is. Maar, en daar gaat het vaak mis, de oefening die je als laatste aanleert van de grote oefeningen. Je paard moet m.i. eerst kunnen knielen op 1 en 2 knieen en kunnen liggen op commando voor je hem omhoog vraagt. Want dan kan je het steigeren ook afbreken door je paard naar de grond te vragen. Verder moet je je heel bewust zijn welk comando je gaat gebruiken. Jauke moet eerst enkele passen achterwaarts maken, dan stil staan en als ik met de zweep zijn schouder aanraak omhoog komen. Dus niet op een armzwaai op zijn achterbenen staan.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:52

Cassidy schreef:
En hoe leer je het paard het verschil dan dat hij het wel mag als je er naast staat, en niet als je erop zit? Haha!

Ik ga het mijn paard niet leren ter verduidelijking. Maar mijn paard snapt het echt niet als ik de stemcommando's geef als ik op hem zit. Hij kan bv schudden met zijn hoofd op alleen stem, maar dat snapt 'ie nog niet als ik erop zit, dan moet ik hem weer helemaal leren dat het ook dan hetzelfde is. Waar je staat, wat je doet, of hij je kan zien etc., maakt zoveel verschil, ohz is dat gewoon zo anders (dit had ik zelf eigenlijk ook niet verwacht, maar toch is het zo).

Of dit met steigeren hetzelfde is weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt me haast niet. Daarnaast doe je dit (normaal dus) pas als je heel veel ervaring ermee hebt, en als je het consequent aanleert is er dan niks aan de hand. Zoals bij bv Jauke. Lachen (en inderdaad, een 'lastig' commando zoeken met een combinatie van hulpen)

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:19

Steigeren is iets wat een paard gebruikt in de natuur in zijn kudde, het is ook een van de manieren waarmee ze communiceren naar andere paarden. ik vind niet dat je dat een paard op commando moet leren. Hij wordt bestraft als hij steigert als het niet moet, en ze leren het als hij het wel moet doen. Weet het paard het dan nog?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:43

ja hoor, weet ie prima.
Je neemt hem toch ook terug als hij ongevraagt gaat galoperen?

chuky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:26

Cassidy schreef:
MysticTinker schreef:
Als je maar zeker weet dat ze het niet tegen je gaan gebruiken.

En hoe weet je dat dan zeker?

inderdaad, dat kun je toch niet zeker weten??

paarden zijn dieren, dan weet je toch nooit zeker dat ze iets niet tegen je gaan gebruiken

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:32

Ik zou het niet doen. Ik heb een keer meegemaakt dat een pony geleerd had om te steigeren op commando. Op een gegeven moment ging hij het de hele tijd doen, zonder dat er een commando gegeven werd. Dat werd gewoon gevaarlijk, dus moest hij weg..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:15

toch blijf ik niet geloven in het tegen je gebruiken.
Als die van mij geen zin heeft geeft ze een bok, of ze zet dr kaak vast, maar ze gaat niet omhoog (alleen als ze extreem schrikt)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:33

Stef ik ben het met je eens. maris kan nu al een aantal jaren steigeren. Het was het eerste wat hij leerder zo ongeveer. Hij heeft het nog nooit tegen mij gebruikt!!!! Zelfs niet als ie ergens totaal geen zin in had. Hij steigerd NOOIT!! Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken. Het is en blijft een paard, maar wij kennen elkaar door en door. (mag ook wel na 10 jaar) Aan zn oor zie ik hoe zn dag is! Maar steigeren tegen mij heeft hij nog nooit gedaan!!

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:48

Playboy en Tommy kunnen ook steigeren op commando, en doen het dan alleen als we het vragen. Alleen met spelen naar elkaar steigeren ze zelf en als ze lekker aan het dollen zijn, maar steigeren naar ons hebben ze nog nooit gedaan. Ik denk dat je het best kan leren, ligt er net aan welke pony, je moet natuurlijk eerst zeker weten dat jij de baas bent voordat je het aanleerd.