"het Compliment" aanleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaaah

"het Compliment" aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 14:30

Hoi, hier wat info. over "het Compliment" leren bij je paard/pony !!
Ik ben al ruim 8 jaar bezig met paarden beleren van vrijheidsdressuur, dus mijn ervaringen wil ik graag delen !! Knipoog
Misschien hebben jullie er iets aan Haha! voor meerdere kunstjes kun je mij gerust even mailen of een nieuw berichtje plaatsen,
mvg Linda, of kijk gerust even op mijn site voor meer info. en elke maand komt er een nieuw kunstje bij Lachen

Wat is "Het Compliment"?
Het compliment is een paard/pony die met 1 knie in een hoek van ongeveer 90 graden op de grond steunt terwijl het andere voorbeen vooruit gestrekt staat. Het hoofd van de paard/pony is voor de borst en het gewicht is verplaatst naar de achterhand.

Het commando:
"Laag" of "Neer"

Hoe leer ik het aan?
Ga naast je paard/pony staan met je gezicht dezelfde kant op als je paard/pony zijn hoofd.
Pak met je rechterhand het linkervoorbeen van je pony vast en houdt met je linkerhand iets lekkers op hoogte van de borst van je paard/pony. Om het lekkers te pakken te krijgen zal je pony naar achter moeten komen. Dit stimuleer jij door zijn voet die je vast hebt mee naar achter te nemen.
Dit is een oefening die voor sommige paard/pony's erg moeilijk is. Werk er dan ook met geduld aan en beloon iedere vooruitgang.
Zodra je pony genoeg vertrouwen heeft en snapt wat jij wil zal hij mee naar achter gaan en zijn voet neerleggen in een hoek van ongeveer 90 graden. Beloon hem uitbundig.
Zodra hij dit door heeft koppel je het commando "neer" eraan. Daarna wordt er alleen nog maar beloond voor een langere of mooiere uitvoering.
Ook kun je overgaan tot het uitstellen van de beloning tot zodra de paard/pony weer boven is (op jou commando "vrij".).
Daarna kun je er een zweep commando bij gaan doen. Bijvoorbeeld een zachte aanraking onder zijn buik (dus een stuk van de singel af) of simpelweg een uitbeelding van het neer gaan (een zweepteken van linksboven tot rechtsonder, ofzo).
Zodra je dit doet, zeg je "neer" en meteen daarna help je je paard/pony in het compliment. Laat steeds meer door je paard/pony zelf doen (hij heeft je zijn voet aan, verplaatst zelf zijn gewicht naar zijn achterhand, komt zelf naar beneden enz) totdat hij het compleet zelf kan. Dit vergt uiteraard veel geduld want dit is zeker niet makkelijk voor een paard/pony!

Let op:
* Om je paard/pony naar beneden te krijgen heb je nogal eens de neiging het snoepje tussen de benen te doen in plaats van voor de borst. Op zich kan dit geen kwaad MAAR zorg ervoor dat je paard/pony absolute niet met zijn hoofd onder zijn lichaam terecht komt want als hij dan zijn evenwicht verliest breekt het zijn nek!
* Denk erom dat je zweepaanwijzing voldoende verschild met onder andere de buiging en de spaanse pas.
* Oefen dit ALTIJD op zachte ondergrond.
* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

VEEL SUCCES !!! uiteraard heb ik dit ook via boekjes en internet adressen moeten leren, deze tekst is afkomstig van www.vrijheidsdressuur.com dus neem ook daar eens een kijkje, mijn favorite site Haha!

Wobbus

Re: "het Compliment" aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:46

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:33

Hey lindaaah

ik wist ONMIDDELIJK dat je het van het vrijheidsdressuur forum hebt Tong uitsteken

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:44

ik heb binnenkort een kur. ik wil bij binnen komst het ''compliment'' laten zien doormiddel van een commando

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:56

Je mist een stukje, paard eerst in de spagaat zetten ;)
Anders gaat hij door zijn voorbeen 'knakken' en dat is geen goed uitgevoerd compliment.

NikkivanOlstJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:38

en voor de borst houden is niet handig, beter onder het lichaam vragen ;)