Hoe belonen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe belonen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:48

Ik beloon mijn verzorgpony bij het VD-en door middel van een kriebeltje op zn borst en klopjes op zijn hals.
Ik wil namelijk dat hij het doet voor mijn tevredenheid zeg maar, niet voor snoepjes.
Het gaat zo misschien wat langzamer naar mijn idee, maar ik wil niet dat hij zijn kunstjes te pas en te on pas laat zien om een snoepje te krijgen.
Hoe belonen jullie?
En aan de mensen die met snoepjes belonen, bedelt jullie pony of paard met zijn kunstjes?

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:15

Ik beloon Jauke met voer en hij bedelt nooit! Hij zal ook nooit proberen om met zijn neus in de zak waar het voer zit te gaan. Hij zal tijdens een vd training (als ik even aan de praat raak bijv) wel proberen mijn aandacht te trekken mbv de oefeningen die hij kent. Maar als ik gewoon de wei in ga kan ik heerlijk met hem knuffelen zonder dat hij probeert voer los te peuteren. Ik persoonlijk geloof ook niet dat zonder voer belonen op de langere termijn hetzelfde resultaat geeft als met voer belonen. Maar wie weet, misschien lukt het jou wel.

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:19

ik ben nu pas begonnen om mijn haflingertje te leren buigen, hij krijgt nu nog wel een snoepje als hij het goed doet, en als ik dan even niet oplet gaat hij idd uitzichzelf buigen, maar bedelen doet hij niet, ik ben het wel nu aan het afbouwen, de ene keer wel een snoepje bij het "braaf" stemcomando en dan weer een keer alleen "braaf "

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:09

Ik beloon Pamba ook áltijd met voer..
Als ik dat niet doe gaat ze niet verder ook ze vind het heel leuk maar ze is vanaf het begin af aan gewend dat ze een snoepje krijgt als ze braaf is..

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:31

Bij het aanleren van een oefening beloon ik met snoepjes, al ze het eenmaal kunnen beloon ik met stem en een soms een kriebel op hun borst en af en toe nog een snoepje.
Mijn pony's bedelen niet, kwestie van consequent zijn en niet te pas en te onpas eten geven. In de zomer als ze op de wei staan en bij het hek naar de buitenwereld kunnen komen worden ze vaak gevoerd door voorbijgangers en dan merk ik wel dat ze vervelender worden, dan moet ik weer wat strenger zijn.

dravergekkie

Berichten: 9267
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:57

ik beloon ook met een snoepje.
en de andere x gewoon met een aai of een kriebel.

Miepmiept
Berichten: 2039
Geregistreerd: 20-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:08

Met voer, een paar kleine biks brokjes en nee ik heb geen last van gebedel. Ze weten gewoon na de click krijgen ze wat en anders gewoon niet.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:40

Met voer, dat kan muesli zijn of biks.
Geen last van gebedel, want zodra hij dat doet krijgt hij simpelweg niks.
Zo heb ik het hem aangeleerd en nou doet hij niks meer.
Wacht hij rustig op mij.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48568
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:38

ik gebruik de clickertraining om Banjer te belonen...

CLICK + wat lekkers...

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:15

Ik heb heel kort de clicker gebruikt, deze heb ik eigenlijk alleen geïntroduceerd, toen voor mij al bleek dat het niet mijn ding was.

Toen heb ik het een korte tijd met snoepjes gedaan, in combinatie met mijn stem ('braaf/goeeed'). Hier werd hij erg opdringerig van en ging hij constant happen als ik m'n hand maar uitstak, omdat hij dacht dat hij iets lekkers kreeg, ook al had ik geen stembeloning gegeven.

Nu ben ik heel consequent met belonen bezig: stem, dus weer 'braaaaf' of 'goeeeed', en een kriebeltjes op z'n schouder. Deze kriebel kan ik dan ook geven als hij tijdens het rijden iets goed doet, of als ik op de grond een oefening met de zweep doe, dan kan ik met de zweep een kriebel geven

Als extraatje krijgt hij soms wat lekkers, maar niet meer uit m'n hand, maar op de grond. Dan geef ik een stemcommando, gooi het op de grond, en hij pakt het zelf. In het begin was dat even wennen, hij snapte namelijk totaal niet dat dat snoepje op de grond lag, maar inmiddels weet hij niet beter. Het opdringerige is al een heel stuk afgenomen, dus voor mij werkt het zeker

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:34

Ik beloon altijd met (veel ) snoep en heb nooit last van gebedel.

Oydis
Berichten: 262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe belonen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:37

Hier alleen belonen met stem en/of een kriebel op de hals. Met snoep werkt niet bij haar, ze gaat zich dan alleen maar opdringen, bedelen dus

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:20

Amable schreef:
Ik beloon Jauke met voer en hij bedelt nooit! Hij zal ook nooit proberen om met zijn neus in de zak waar het voer zit te gaan. Hij zal tijdens een vd training (als ik even aan de praat raak bijv) wel proberen mijn aandacht te trekken mbv de oefeningen die hij kent. Maar als ik gewoon de wei in ga kan ik heerlijk met hem knuffelen zonder dat hij probeert voer los te peuteren. Ik persoonlijk geloof ook niet dat zonder voer belonen op de langere termijn hetzelfde resultaat geeft als met voer belonen. Maar wie weet, misschien lukt het jou wel.


Ik heb precies hetzelfde, mijn paard is een enorme vreetzak maar hij vraagt alleen om een snoepje als hij zijn oefening doet niet als ik zn stal inloop

MaraZonnetje
Berichten: 89
Geregistreerd: 24-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:42

Ik lees dat veel mensen met voer belonen, als je eens teruggaat naar een paard in zijn natuurlijke omgeving..
Daar hoeft hij geen speciale 'kunstjes' te doen voor voer, dit is nooit verandert bij paarden, ook al lijkt het wel zo in sommige gevallen.

Paarden beloon je met rust, niet met voer!
Door je paard met rust te belonen kun je eigenlijk bijna alles doen, zo kun je hem daardoor leren ZELF de trailer in te gaan.
zodra hij door heeft dat in de trailer rust is.
Misschien denk je hetzelfde ook te kunnen bereiken door voer in de trailer te leggen.
Dat werlt dan eventjes totdat het voer op is, dan begint hij/zij weer 'vervelend' te doen.
Misschien doet je paard dan niet vervelend maar hij is niet op zijn gemak en hij loopt NIET uitzichzelf de trailer in.

Dat hele trailer verhaal is een voorbeeld, om het verschil te laten zien tussen het belonen met Rust en met Voer.

Veel succes!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:50

Klopt, rust is ook een vorm van beloning. Het is alleen erg lastig om bijv tijdens het rijden na de perfecte overgang van stilstand naar stap meteen van je paard te springen en hem op stal te zetten, niet? Bedoel, dan gaat het niet hard in je training...

Hoeft het paard in de natuur geen kunstjes te doen??? Ooit wel eens paarden sprietjes gras onder de sneeuw vandaan zien peuteren? Bast van een boom af zien trekken? Zeewier langs de vloedlijn zien eten? Rekken en strekken om blaadjes van een boom te pakken te krijgen? Je ziet soms paarden in de berggeit staan om nog net die sprietjes aan de andere kant van de sloot te pakken te krijgen. Paarden in het compliment liggen om onder het draad door te eten en ik heb zelfs wel eens een paard midden in de wei op zijn knieen zien liggen te grazen. Paarden doen wel degelijk moeite voor hun voer!

Iedere primiaire levensbehoefte kan je als beloning gebruiken. Dus voer, water, veiligheid/rust, en sociale contacten.

MaraZonnetje
Berichten: 89
Geregistreerd: 24-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:38

Amable schreef:
Klopt, rust is ook een vorm van beloning. Het is alleen erg lastig om bijv tijdens het rijden na de perfecte overgang van stilstand naar stap meteen van je paard te springen en hem op stal te zetten, niet? Bedoel, dan gaat het niet hard in je training...

Hoeft het paard in de natuur geen kunstjes te doen??? Ooit wel eens paarden sprietjes gras onder de sneeuw vandaan zien peuteren? Bast van een boom af zien trekken? Zeewier langs de vloedlijn zien eten? Rekken en strekken om blaadjes van een boom te pakken te krijgen? Je ziet soms paarden in de berggeit staan om nog net die sprietjes aan de andere kant van de sloot te pakken te krijgen. Paarden in het compliment liggen om onder het draad door te eten en ik heb zelfs wel eens een paard midden in de wei op zijn knieen zien liggen te grazen. Paarden doen wel degelijk moeite voor hun voer!

Iedere primiaire levensbehoefte kan je als beloning gebruiken. Dus voer, water, veiligheid/rust, en sociale contacten.


Voor ons lijken dat kunstjes, omdat als wi het zouden doen het kunstjes zouden zijn, dat is het probleem ook..
Paarden zijn niet vanzelfsprekend hetzelfde als ons, zij slapen bijv. echt niet 's nachts en overdag niet, er is geen verschil voor hun.
Voor ons wel, en daarom denken we dat dat voor paarden ook zo is.

Een paard ervaart al die dingen niet als een kunstje om aan eten te komen, dan kijk je vanuit het menselijk standpunt en niet vanuit dat van een paard.

En tijdens het rijden kun je je paard ook rust geven, op een andere manier:
Bijvoorbeeld je drijft, hij gaat in draf, dan STOP je met drijven, zodra hij in draf is meteen STOPPEN met drijven.
Dat ervaart een paard als een 'beloning', voer absoluut niet.
Helemaal omdat je dat NA het rijden geeft, het paar dheeft dan geen idee dat je het als een beloning bedoelt.
Een beloning moet altijd binnen 4 SEC gegeven worden, eten als beloning na het rijden ziet hij allang niet meer als een beloning!

MaraZonnetje
Berichten: 89
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Hoe belonen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:48

Citaat:
Iedere primiaire levensbehoefte kan je als beloning gebruiken. Dus voer, water, en sociale contacten.


Die dingen krijgt het paard in de natuur al als je dit soort dingen als beloning gebruikt ga je hartstikke tegen de natuur van het paard in!
Het word veel gedaan en het is niet erg, maar als je ervoor bent om je paard zo natuurlijk mogelijk te laten leven dan zijn dat echt geen dingen waarmee je moet belonen.
ik vind het eigenlijk zelfs een beetje apart dat je sociale contacten als beloning wilt grebuiken:

Je paard laat zich lief rijden dus mag die na het rijden wel even bij z'n vriendjes staan


ten eerste: Belonen doe je binnen 4 seconden anders is het GEEN belonen meer, dan ziet je paard het verband echt niet meer.
ten tweede: Sociale contacten met anderen hadden paarden vroeger ook al, dat is NORMAAL voor hun.
Tenzij je je paard express afzondert en hem helemala in zijn eentje laat staan alleen maar om het als beloning te kunnen gebruiken, terwijl hij dat verband tussen bijv. rijden en beloning allang niet meer ziet.
Maar dat vind ik gewoon heel erg sneu voor het paard, en van die andere opvattingen hetzelfde.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe belonen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:49

Oke, je snapt duidelijk een aantal zaken in mijn verhaal niet

Ik zeg niet dat het paard kunstjes doet om aan zijn eten te komen, ik zeg dat hij moeite doet om aan zijn eten te komen. Iets wat hij in de natuur volgens jou niet zou doen. Het komt hem volgens jou in de natuur zomaar aanwaaien omdat gras overal staat. In de zomer wel ja, maar al eens bedacht hoe moeilijk het voor een paard in de winter is om aan voedsel te komen? Niet voor niets dat ze dan vaak zoveel afvallen. Ooit al eens gehoord van een paard wat zich letterlijk dood eet? Waarom zou een paard dat doen? Omdat ze bang zijn morgen niets meer te vinden! Voor een paard is voedsel echt ontzettend belangrijk en daardoor super handig als beloningsmateriaal. En dat het niet natuurlijk is misschien... Dat is belonen met rust ook niet want het is al niet natuurlijk om een paard voor je te laten werken.

Als je het zo natuurlijk mogelijk wilt, dan neem ik aan dat je je paard naar de vlaktes brengt in Azie en hem daar lekker wild laat zijn... Je kan zeker kijken naar de natuur van een paard, maar je moet niet overdrijven. Jij rijdt je paard, wij leren hem kunstjes. Die kunstjes zijn in de meeste gevallen overigens natuurlijker dan het rijden, want deze voeren ze uit zichzelf ook al uit zoals ik in mijn vorige stukje al aangehaald had... Wij zetten het enkel op commando zodat ze het doen wanneer wij het willen.

Belonen doe je idd binnen 3 seconden. Je kan namelijk ook vanuit het zadel je paard een brokje aanbieden. Daarbij gebruik je de clicker, dus je clickt op het exacte moment van de correcte uitvoering waardoor het voor het paard heel erg duidelijk is wat hij correct deed en waar hij voor beloont wordt. Dit alles dus binnen de tijd zodat het voor je paard duidelijk is wat hij goed doet en niet hoeft te gissen.

Jij zegt dat het drijven en daarna stoppen met drijven rust is voor het paard. Ik noem het liever negatief belonen. Je haalt iets onaangenaams weg uit de omgeving van je paard en daardoor weet hij dat hij het juiste antwoord gaf. Niet slecht hoor, maar ik geloof niet dat het stoppen met drijven door een paard als rust ervaren wordt, hij moet evengoed blijven lopen...

Sociale contacten hoeft niet alleen met soortgenoten te zijn, jij kan ook een deel van het sociale contact zijn. En daar kun je dus ook mee belonen. Een kriebel in de hals of op de schoft bijv. Ik heb het dus niet over terug in de kudde gooien, maar tijdens het werk sociaal contact als beloning geven. Overigens vind ik dit geen handige manier van belonen omdat het moeilijk te doseren is, ik knuffel de hele tijd met mijn paard en niet alleen na een correct uitgevoerde oefening.

De primiaire levensbehoeftes daar moet een paard zijn best voor doen! Het enige wat hij krijgt is rust en veiligheid, van zijn kudde namelijk! En tuurlijk, als er een tijger aan komt dan is het even niet rustig en veilig, maar het meerendeel van de dag is het paard bezig met het verwerven van voer en water en niet met veiligheid. Voer daar moet hij zelf naar zoeken. En dan is er ook nog eens een leider die voor hem de keuze maakt of hij daar eten mag of niet. Evenals water. Sociale contacten daar werkt Monty feitelijk ook mee! Naast rust en veiligheid die het paard in de kudde wel en daar buiten niet heeft heeft hij ook de soc. contacten in de kudde wel en daar buiten niet.

tizra
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:54

Ik beloon het paard door laten rollen in de bak achteraf als grote beloning na een training door rust en door druk weg te nemen. Bv. met zit en evt. teugeldruk wil je je paard laten stoppen. Doet hij dat dan laat ik ook direct de teugels vieren, dat is beloning ! Gaat hij direct weg? terug nemen en weer los als hij braaf is. Dit vergeten veel mensen om de druk weg te halen.

MaraZonnetje
Berichten: 89
Geregistreerd: 24-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:36

@ Amable, ik snapte je hartstikke goed en weet je wat jij zou moeten doen, die nieuwste opleiding van de KNHS volgen, dan snap je het

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:50

Ehm, weet je wat jij zou moeten doen? Je niet op zo'n manier onder een discussie uit proberen te wringen. Je snapte me duidelijk niet en nu je me snapt durf je niet meer te reageren en verwijs je me naar een cursus? Je komt op deze manier nogal denigrerend over...

MaraZonnetje
Berichten: 89
Geregistreerd: 24-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:46

Sorry, dit word een welles nietes verhaal wat ik erg onnodig vind en daarom probeer ik je naar iets anders te verwijzen, als jij graag aan een welles-nietes verhala wilt beginnen vind ik het prima, maar niet met mij!

By the way: ik heb je laatste verhaal niet eens helemaal gelezen, omdat de bovenstaande reden, dit is jouw mening en Good Luck with it,
maar kijk anders op: www.paardnatuurlijk.nl
Laatst bijgewerkt door MaraZonnetje op 05-04-06 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MaraZonnetje
Berichten: 89
Geregistreerd: 24-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:47

tizra schreef:
Ik beloon het paard door laten rollen in de bak achteraf als grote beloning na een training door rust en door druk weg te nemen. Bv. met zit en evt. teugeldruk wil je je paard laten stoppen. Doet hij dat dan laat ik ook direct de teugels vieren, dat is beloning ! Gaat hij direct weg? terug nemen en weer los als hij braaf is. Dit vergeten veel mensen om de druk weg te halen.


Helemaal mee eens !

MaraZonnetje
Berichten: 89
Geregistreerd: 24-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:51

Amable schreef:
Ehm, weet je wat jij zou moeten doen? Je niet op zo'n manier onder een discussie uit proberen te wringen. Je snapte me duidelijk niet en nu je me snapt durf je niet meer te reageren en verwijs je me naar een cursus? Je komt op deze manier nogal denigrerend over...


Lees je bericht eens goed na!
Kind, je lijkt wel op het kindje van een vriendin van me, en die zit in de KLEUTERKLAS!
Je haalt je allemaal dingen in je hoofd omdat je niet wilt geloven dat iets anders misschien ook zou kunnen, en omdat ik er niet op inga geloof jij meteen dat ik er niks op te zeggen heb.
Ik verlaag me alleen niet tot dat niveau.

Groetjes,!
(zullen we maar weer on-topic gaan, hier heeft de topic-starter niks aan)

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:55

Meisje, lees jij dan nog eens jouw post door... De manier waarop je me naar een cursus verwijst daarmee geef je aan dat het je totaal niet interesseert wat een ander zegt en dat ieder ander het per definitie fout heeft. Sorry, maar hoeveel heb jij met jouw manier van trainen al bereikt? EN ik zeg niet dat met rust belonen fout is, maar ik zeg dat met voedsel belonen ook kan, kijk maar op mijn site en in mijn profiel, dan zie wat ik in een jaar tijd met mijn paard bereikt heb.

Erg makkelijk ook om iemand te gaan vertellen dat jij vind dat ze kinderachtig reageert, misschien moet je dat dan meteen als spiegel zien... Hoe oud ben je? van '93? 12? Al heel oud en volwassen ja, da's de leeftijd waarop je niets meer van een ander leren kan...