Hoe steigeren aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Hoe steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 14:48

Hallo,

Ik wil 'ooit' nog is een keer steigeren aanleren (zowiezo wanneer mijn knie helemaal beter is) even om discussies te voorkomen, ik weet duidelijk de eventuele gevolgen etc etc. Ik weet ook doordat ik over aan Jol kan komen zonder commando en hij geeft dan geen kick (ook met voorwerpen) Hij heeft al een tijdje door commando-aanwijzing-oefening uitvoeren-snoepje. Als ik iets vraag zonder dat ik een aanwijzing geeft doet die het niet.
Helaas is meneer echt van top tot teen bomproof en maakt hem niks uit wat je ook doet. Je kan er voor staan te hispen en te doen alleen en kijk die je alleen aan of je een malloot bent. Zelfs vuurwerk maakt hem geen moer uit, ik was met een paar dagen voor uit en nieuw (natuurlijk steken ze dan al vuurwerk af) door het dorp wezen lopen en we kwamen een paar jongetjes langs en die gooien gewoon door ( 3 meter van hem af) en hij gaf geen kick. Leek net alsof die doof was maar oke daar gaat het niet om.
Ik ben al een hele tijd aan het brainstormen alleen ik kom er echt niet op hoe ik hem ik hemelsnaam omhoog krijgt.

Hoe hebben jullie je paard het geleerd? Of heb je een goede/veilige(!!) manier voor mijn pony?
Ook is de pony al ervaren gonoeg. Kijk in mijn profiel voor zijn vrijheidsdressuurlijstje. Hij heeft duidelijk door commando-gebaar/aanraking-uitvoering-snoepje.

Alvast bedankt.

monya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:00

Steigeren is de laatste vrijheidsdressuur oefening die ik een paard zou aanleren eerlijk gezegd. Het moet enorm secuur op een hulp "geplakt" worden, anders geeft het problemen in de normale dagelijkse omgang met je paard. Als ie het te pas en te onpas gaat gebruiken bijvoorbeeld.

Zorg er eerst voor dat alle basisvoorwaarden en wederzijds respect super bevestigd zijn!

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:16

Ik weet waar ik mee bezig ben. Als laatste hoeft niet, zo kan jij het zien, maar een paard is na steigeren nog lang niet uitgeleerd. Als je een leergierig paard heb denkt die zelf ook mee. Ik ben het dus niet met jou eens. Ik weet dat die er geen gebruik van zal maken in het dagelijks leven. Hoeft hij ook niet te proberen. Dan is er namelijk iets goed fout in de 'rangorde'. Een paard steigerd ook wel als je het niet aangeleerd heb hoor. Het zit alleen wel voorin in zijn hoofd. Daarbij kunnen ze eerder gaan steigeren.
Hij weet zijn plaats en hoeft ook geen seconde te denken dat hij hoger als ik staat.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:52

Je kan beter vragen: Hoe leer ik het steigeren af?

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:56

ivystoeter ben niet met je eens.......
die van mij kan ok steigeren op commando en dit was zeker niet als laatste oefening je paard en jij zijn nooit uitgeleerd.......
naja mijn manier weet je van op het vd forum

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:20

Als je het allemaal zo goed weet; waarom weet je dan niet hoe je het moet aanleren. Als je je paard goed kent en weet hoe hij in elkaar steekt en denkt er aan toe te zijn, dan moet je ook wel weten hoe je het moet doen. Alleen: Er is geen vaste manier. Alleen door je paard ook goed te leren kennen, kom je achter de manier die voor jou en je paard het geschikste is.

Iig zo denk ik er over!

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:03

IvysToeter schreef:

Slaat even nergens op hea? Ik ben echt geen penny meisje die het 'stoer' vind om haar pony te leren steigeren. Ik vind dat wanneer je pony goed zijn plaats weet steigeren gewoon bij vd 'hoort'.

Summertje: Dat kan. Ik kom misschien 'wijs' over maar zo bedoel ik het niet. Het gaat er gewoon bij mij over dat ik duidelijk laat merken dat het niet om het 'stoer' gaat maar weet waar ik mee bezig ben.
Muahw ben ik niet helemaal mee eens, ikzelf wil een veilige manier het aanleren. Daarom vraag ik het aan anderen hoe die hun paard het hebben aangeleerd. Ik kan wel mijn pony 'omghoog duwen' maar dat vind ik geen juiste/veilige manier. Mensen zetten hun ervaring erbij neer en dat kan ik zo draaien hoe het bij mijn pony zou werken.

Danielle_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:05

IvysToeter schreef:

hehe,ik dacht precies hetzelfde toen ik dit las,heb met mijn paard hier een aardig probleem mee...

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:29

Ik niet. Verder ga ik niet op deze onbenullige reacties in.

Danielle_1

Re: [VD] Hoe steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:59

volgens mij steiger jij al beter dan je paard!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:04

Mensen doe nou niet zo moeilijk !

Ze vraagt toch hoe het moet ? En niks anders.. Die reactie hier van dat het onverantwoord is kennen we nou wel !! *herhaling* weet je wel ! Als zij het wilt, laat het haar dan doen.

Ik heb het de mijne ook aangeleert, (voor de mensen: als TWEEDE oefening)
Ik pak het halster onder vast en duw haar omhoog en ik geef klein, wel zachte, tikjes tegen haar voorbeen. Ze huppelt omhoog, of klein stukje, of voetje van de vloer. Maar dat is al een begin en belonen

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:22

Amber: die kenden ik al, maar ik heb het niet zo op die vanwege dat je pony naar je toe kan draaien onder dat huppeltje en dus die hoeven in je gezicht kan krijgen.

Danielle: Volgens mij heb jij dan geen idee hoe ik reageerde
Volgens mij ben jij heel kinderachtig bezig
Volgens mij zie jij mij als een penny meisje
Volgens mij heb jij die tekst niet goed gelezen anders zou je met je gezonde verstand niet zo reageren
(naja dat weet ik allemaal wel zeker)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:22

Tja.. Maar dat risico blijf je altijd houden

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:25

NIET waarom zou je in hemelsnaam een gewone gebruikspony leren steigeren??? Keihk als je nou in het circus werkte ala....

Beter gewoon met vier voetjes op de vloer

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:28

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:29

En bij de HK heb je ook een VD topic.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:00

Amber_ schreef:
Tja.. Maar dat risico blijf je altijd houden

Ik heb eerst een heel patroon. Waardoor die ongeveer 7 meter van me afstaat en zulke lange benen heeft die niet

This_is_me: Daar ben ik al lid van, wel bedankt.
Summertje: Daar kom ik ookal regelmatig
KiWiKo: Waarom? Omdat ik serieus en instensief aan de VD bezig ben en steigeren net zo'n oefening is als trapen SP etc.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:03

nee, omdat het ongewenst gedrag is. En het daarom niet aangeleerd moet worden.

Als jij serieus met VD bezig bent dan weet je dat steigeren een van de laatste dingen is die je een paard leert...... pas als hij al het andere kent, en als jij nog moet vragen hoe je het aan moet leren dan ben je gewoon nog niet zo ver

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:15

Ik had zostraks een heel stuk getypt... Maar nu is het weg helaas....maar mijn 1e post was echt niet als reactie zo van ze wil het alleen maar om stoer te doen echt niet.

Je moet ook begrijpen dat er mensen zijn die echt een heel groot probleem hebben met hun paard, omdat die steigert. Die er dus handen vol aan hebben om het weer af te leren. En niet begrijpen dat mensen steigeren zomaar gaan aanleren aan een paard. Omdat het hun soms in zeer gevaarlijke situaties brengt als hun paard weer eens steilrecht omhoog komt.

Verder blijf ik bij mijn 1e post

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:21

Hey mischien effe offtopic maar ik zag bij je profiel staan: staan zoals een vrouwtje
ik doe met mijn paard geen VD maar telkens als ik op wedstrijd de piste in moet en ik moet eve w8ten gaat mijn paard zo staan en krapt zo aan zijn peesjes
ook wanneer ik hem ga afzadelen doet hij dit
Kan dit kwaad ?

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:49

KiWiKo schreef:
nee, omdat het ongewenst gedrag is. En het daarom niet aangeleerd moet worden.

Als jij serieus met VD bezig bent dan weet je dat steigeren een van de laatste dingen is die je een paard leert...... pas als hij al het andere kent, en als jij nog moet vragen hoe je het aan moet leren dan ben je gewoon nog niet zo ver

Ik ken genoeg manieren, maar niet de juiste voor Jolly.
Zo kan je het bekijken. Jolly heeft nog nooit bij mij of anderen gesteigerd, van wat ik weet & gezien heb.
Je moet het helemaal niet als laatste gebruiken is misschien smiller, maar ik ken genoeg mensen die hun paard al aan het begin steigeren hebben aangeleerd en die paarden daar geen 'misbruik' van maken.

Ik geloof verder niet echt in misbruik maken van, als een paard wil steigeren doet die dat toch wel ook als je het niet heb aangeleerd.

SjilliejJj: Een vorige pony deed dit ook. Hoe ver ik het weet is daar niks erg aan. Zij had gewoon jeuk van de peesbeschermers. Als ik zonder reed deed ze het namelijk niet.
Volgens mij is het gewoon jeuk hebben.

Summertje: Kan ik geloven, maar ik heb dat probleem niet. Ze mogen me best waarschuwen alleen dan niet met reacties van 'hoe leer ik steigeren af' 'Volgens jij steiger jij beter dan je paard'. Dat is gewoon gezeik en heb je niks aan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:55

Joh, je moet doen wat je niet laten kan......... Ik probeer jou EN je beestje te behoeden.

Ik heb ze binnen gehad hoor, en dan krijgen die dieren heel veel slaag voor iets wat ze menen goed te doen....... en das niet leuk, ook voor mij niet

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:00

Gewoon verder gaan met waar je mee bezig bent, en je komt vanzelf wel die manier tegen als jullie er aan toe zijn....

Er zijn genoeg mensen die maar wat aankloten. En verkeerd gedrag is zo aangeleerd..... Dat misbruik maken van is vaak gewoon veroorzaakt door de 'trainer' zelf! (als we even vanuit gaan dat een paard steigeren misbruikt omdat het dit aangeleerd heeft als een kunstje)

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:32

KiWiKo schreef:
Joh, je moet doen wat je niet laten kan......... Ik probeer jou EN je beestje te behoeden.

Ik heb ze binnen gehad hoor, en dan krijgen die dieren heel veel slaag voor iets wat ze menen goed te doen....... en das niet leuk, ook voor mij niet

Ik heb de gevolgen ook vaak op bokt gezien. En weet duidelijk wel waar ik mee bezig ben.
Dat snap ik, maar niet iedereen is zoals die ene mensen die hun paard op een verkeerde manier het hebben aangeleerd en het paard hun plek niet weten.
Mijn pony weet zijn plek wel, en dan is het geen probleem.

Summertje: Idd, een paard zal zomaar gaan steigeren omdat hij de leider wil zijn en dus zijn plek niet goed weet. Mijn pony weet zijn plek, ik ben concuqent en hij weet duidelijk wat wel en niet te tollereren is.
Als die wel zomaar zou gaan steigeren is er iets goed mis!

Of de 'leider' is niet concuqent genoeg en het paard weet niet waar zijn plaats is, dan kan je die dingen krijgen dat een paard te pas en te onpas onhoog gaat. zolang je pony zijn plaats weet en duidelijk weet wat wel en niet mag dan is er niks aan de hand.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:37

En weten op welk moment je moet belonen en wanneer niet, en consequentie natuurlijk.

Maar als je nou eens een grote lijnen verteld wat je hebt geprobeerd