Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 16:19

Bedankt dames. Wil inderdaad een grote bal, is ook makkelijk raken natuurlijk. :) Maar zo’n enorm ding af en toe opbergen is wel handiger.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:46

Ik wil de spaanse pas ooit aanleren, maar ben bang dat ik dan onverwachts een 'trap' krijg als ik bijv buk.
Hebben jullie dit probleem, of is het helemaal veilig aan te leren?

Flubberboot

Berichten: 2937
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:53

mars_mellow schreef:
Ik wil de spaanse pas ooit aanleren, maar ben bang dat ik dan onverwachts een 'trap' krijg als ik bijv buk.
Hebben jullie dit probleem, of is het helemaal veilig aan te leren?

Hier eens een shet gehad die de jambette deed om te bedelen. Gewoon negeren of iets compleet anders vragen zoals achteruit. Leren ze vanzelf dat dit niet goed is om zomaar te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:58

mars_mellow schreef:
Ik wil de spaanse pas ooit aanleren, maar ben bang dat ik dan onverwachts een 'trap' krijg als ik bijv buk.
Hebben jullie dit probleem, of is het helemaal veilig aan te leren?
Hangt imo van je eigen paard en hun karakter af. Mijn paard doet het niet om te bedelen en ook niet zomaar uit het niets, maar soms wel als ze iets niet snapt. Dan staat ze erbij van 'geen idee wat je wilt, maar hier is een jambette.' Ik ben dan dus al met haar bezig en zie het dus al aankomen; het is niet dat als ik haar hoofd sta te poetsen ik ineens een hoef in m'n ribben heb. Bij haar vind ik het dus volkomen veilig. :)

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:09

Ik heb dezelfde ervaring als Mkango. Als we actief met vrijheidsdressuur bezig zijn, wil hij de jambette wel eens ongevraagd aanbieden als hij het niet snapt (“bedoel je dit misschien?”). In andere situaties doet hij het vrijwel nooit, terwijl de mijne toch een flinke bedelaar is.

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 03:05

Ik lees al heel lang mee, maar wil nu toch even zeggen dat ik mijn paard heb geleerd met jambette ook uit te kijken voor mensen en objecten. Ze weet nu precies eerst zich te draaien of de jambette schuin te doen om te voorkomen dat ze ergens tegenaan of in komt.

Paard nummer 2 lijkt dit ook aardig te snappen, weet ook prima op afstand te blijven met steigeren bijvoorbeeld. Maar is soms wat over enthousiast, maar ook nog erg jong.

Nummer 3 is echt een flierefluiter qua karakter, ook nog erg jong, wel altijd vrolijk en lief, en die lijkt dat voorzichtig doen niet te snappen nog. Of niet willen snappen. Want haar poot in mijn mestkruiwagen werpen als ze aandacht wilt, lukt haar dan weer wel. Als ik dan roep dat ze dr voet eruit moet halen en ik het heus wel zie, krijgt ze hem bijzonder genoeg er meestal ook nog uit zonder de kruiwagen om te trekken :=

Supertof om al jullie verhalen en ervaringen te lezen verder!

Lyona

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:13

Ik heb mijn jonge ruin Shadow heel goed geleerd dat hij nooit een Jambette mag doen als er iemand voor hem staat of schuin voor. Zelfs als ik het commando geef als ik voor hem sta draait hij eerst zelf (dit heb ik hem aangeleerd) in de 'veilige' positie, dat ik er weer naast sta. Ik vind dit heel belangrijk, zeker bij zo'n jong en soms wat over enthousiast paard. Als Shadow in de wei met zijn vriend speelt, gebruiken ze hun benen ook wel eens, maar Shadow altijd netjes opzei <3

Hetzelfde met steigeren, hij mag nooit steigeren als hij binnen de 2 meter staat. Als ik het hem vraag gaat hij eerst zelf een stuk achteruit.

Ik vind dit heel belangrijk, het zijn best heftige kunstjes. En zo is er veel minder kans dat hij het een keer perongeluk doet. Hij mag bij mij nooit zomaar een jambette doen als hij iets niet snapt. Ik vind dat gewoon best gevaarlijk, zeker als je ziet wat een kracht er achter die benen zit. Zo zit er een extra beveiliging op zeg maar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:28

Ik volg even mee.
Wil met mijn draver wat beginnen. Eerst clikker aanmeren.

Leedebee schreef:
Dat doet hij (en jij) super goed!
Met clickeren is het belangrijk dat je timing goed is en dat lijkt wel gied te zitten :j

Zo'n stoel kan een goede assistent zijn :') Al Stip zijn filmpjes heb ik opgenomen door mijn mobiel aan het hek te binden haha


Ik gebruik altijd een springstaander en zet de gsm in de lepel :) werkt perfect.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:32

Super leuk dat hier een topic voor is! Ik ben nu ongeveer drie maanden bezig met wat vrijheidsdressuur. Ik heb niet altijd zin en het lef om te rijden (met regen en wind ben ik al snel weg :+) en het is een heerlijke afwisseling! Flip kan nu flemen, een kusje geven, de jambette en op het blok staan. Ik ben bezig met de spagaat maar die vind ik / vindt hij / vinden wij erg moeilijk.

Weet iemand een goede instructrice in de omgeving Zuid-Holland? Ik wilde heel graag les bij Amable, maar die zit net te ver weg ivm reiskosten. ;(

bcd94
Berichten: 705
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:30

Wat een leuk topic!

Wij doen ook regelmatig vrijheidsdressuur, hij kan inmiddels
- flemen
- kusjes geven
- hoofd scheef houden
- touch
- jambette
- op het blok
- achterbenen optillen
- spagaat
- achterwaarts als ik achter hem sta

En we zijn met wat dingen bezig maar daar zit nog wat werk aan maar het begin is er
- compliment kan hij met hulp dat ik zijn been vast hou met het zakken. Mijn doel is dat hij het volledig zelf kan dus daar oefenen we mee.
- Spaanse pas, met zijn rechterbeen gaat het goed, linkerbeen strekt hij nog niet goed naar voren.
- voetballen, op commando schiet hij tegen de bal. Ik ben bezig om de afstand waarop ik het commando geef te vergroten met als doel over te kunnen voetballen.


Ik heb pas het boek gekocht over vrijheidsdressuur van Eva roemaat dus ik hoop daar nog wat leuke dingen uit te kunnen halen want ik zou hem nog wel wat dingen willen aanleren

FleurSandro

Berichten: 1809
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:00

Afbeelding
Afbeelding

Vanavond even kort een beetje gespeeld! Door zijn hoge energie niveau de laatste dagen toch het steigeren iets eerder op commando gezet dan de planning was maar dat maakt niet uit! Even profiteren van het moment! Vandaag was de derde dag dat ik het hem vroeg. <3
Hij is nog onwijs voorzichtig en vind het allemaal nog wat spannend maar hij doet het erg goed! Hij houdt mooi afstand van mij waar ik erg blij mee ben! :j

En hij moest natuurlijk zijn Spaanse draf even showen (wat hij overigens maar met 1 been kan hahaha :+ de stap lukt inmiddels wel met 2 benen)

(Op mijn story oo instagram staan wat bewegende beelden voor de mensen die dat leuk vinden)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:39

Ik doe ook gezellig mee, vooral mijn merrie Pleun doet graag vrijheidsdressuur.
Hier even een greep uit ons assortiment:



Ik zou haar graag het steigeren aanleren, maar heb geen flauw idee waarmee te beginnen.

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 01:43

Ben met Pip nu bezig de puntjes op de i te zetten met bepaalde kunstjes. En het is enorm handig sommige kunstjes om de pup aan rare bewegingen van paarden te laten wennen. Gebeurt wel op afstand natuurlijk en ook met koekjes

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 10:56

Super lekker bezig hierboven!
Zo leuk als ze zo enthousiast zijn.

Ik heb persoonlijk nog nooit leren steigeren (is ook wel iets gevorderds vind ik), maar Amable, Captain hierboven wel?

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:56

Heb Pip wel leren steigeren maar dat was ook uit speelsheid en toen een commando erop gezet

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:06

Lekker bezig allemaal! Bij Cas duurde het ook best lang voor hij door had wat bedoeld werd met het steigeren. Uiteindelijk geleerd doordat hij te enthousiast werd bij de Spaanse pas en dan ging tjoepen en dat meteen beloond. In het begin ging het nog wat lafjes, maar nu gaat hij steeds hoger. Alleen die piemel...... :')


Afbeelding

FleurSandro

Berichten: 1809
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:19

Mijn vorige haflinger kon ook steigeren had het toen aangeleerd zoals hier boven besproken, gestart met een Spaanse pas met een hupsje wat later echt een steiger werd.Afbeelding
Hij kon echt letterlijk alles.

Mijn huidige 4 jarige komt aardig in de buurt inmiddels! En hem heb ik het dus aangeleerd door speelsheid. Hopelijk van de zomer het liggen (en het zitten) weer bevestigen (1,5 jaar geleden mee begonnen maar niet doorgepakt)

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:26

Bloodymary schreef:
Lekker bezig allemaal! Bij Cas duurde het ook best lang voor hij door had wat bedoeld werd met het steigeren. Uiteindelijk geleerd doordat hij te enthousiast werd bij de Spaanse pas en dan ging tjoepen en dat meteen beloond. In het begin ging het nog wat lafjes, maar nu gaat hij steeds hoger. Alleen die piemel...... :')


[ [url=m/Bw0zvd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hahahah hilarisch :')

Zou die van mij ook heel graag willen leren steigeren.
Soms met jambette lijkt het alsof ze wil hupsen als ik meer wil dan dat ze laat zien, maar tot nu toe doet ze dat nog niet haha

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:47

Hahahaha oeps ben zo blij dat Pip het niet doet :P

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:52

FleurSandro schreef:
En hij moest natuurlijk zijn Spaanse draf even showen (wat hij overigens maar met 1 been kan hahaha :+ de stap lukt inmiddels wel met 2 benen)


Komt vanzelf wel! :D


Bloodymary schreef:
Lekker bezig allemaal! Bij Cas duurde het ook best lang voor hij door had wat bedoeld werd met het steigeren. Uiteindelijk geleerd doordat hij te enthousiast werd bij de Spaanse pas en dan ging tjoepen en dat meteen beloond. In het begin ging het nog wat lafjes, maar nu gaat hij steeds hoger. Alleen die piemel...... :')

[ [url=m/Bw0zvd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heeft hij constant een stijve tijdens het spelen? Dit is of een teken van spanning, of hij vind het op een andere manier leuk. Persoonlijk zou ik dit af gaan leren door telkens dat hij uitschacht te stoppen óf hard met hem te gaan draven (als hij hem dan wel intrekt tenminste). Ik wil niet dat mijn paard een erectie heeft tijdens het werken met mij. Dat doet hij maar lekker in zijn vrije tijd. :)

Steigeren hier over het algemeen aangeleerd vanuit spelen, ook weleens door er voor te lopen en ineens om te draaien en armen met zweep de lucht in. Het is net wat werkt voor je paard. :j
Latino bood het steeds zelf aan, dus toen maar op commando gezet.

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:31

Captain schreef:
FleurSandro schreef:
En hij moest natuurlijk zijn Spaanse draf even showen (wat hij overigens maar met 1 been kan hahaha :+ de stap lukt inmiddels wel met 2 benen)


Komt vanzelf wel! :D


Bloodymary schreef:
Lekker bezig allemaal! Bij Cas duurde het ook best lang voor hij door had wat bedoeld werd met het steigeren. Uiteindelijk geleerd doordat hij te enthousiast werd bij de Spaanse pas en dan ging tjoepen en dat meteen beloond. In het begin ging het nog wat lafjes, maar nu gaat hij steeds hoger. Alleen die piemel...... :')

[ [url=m/Bw0zvd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heeft hij constant een stijve tijdens het spelen? Dit is of een teken van spanning, of hij vind het op een andere manier leuk. Persoonlijk zou ik dit af gaan leren door telkens dat hij uitschacht te stoppen óf hard met hem te gaan draven (als hij hem dan wel intrekt tenminste). Ik wil niet dat mijn paard een erectie heeft tijdens het werken met mij. Dat doet hij maar lekker in zijn vrije tijd. :)

Steigeren hier over het algemeen aangeleerd vanuit spelen, ook weleens door er voor te lopen en ineens om te draaien en armen met zweep de lucht in. Het is net wat werkt voor je paard. :j
Latino bood het steeds zelf aan, dus toen maar op commando gezet.


Nee, eigenlijk alleen bij steigeren. Anders heeft hij hem wel uithangen, maar een slappe. Vindt het verder geen probleem, hij vindt het gewoon superleuk en ook ontspannend. Hij staat ook wel eens gewoon in de wei te grazen met dat ding er uit. Alleen als ik ooit op show ga is het dan alleen voor 18+. :P

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:33

Heb het Pip toen af moeten leren toen hij hengst was, die gebruikte het steigeren tegen je. En dit heb ik ook jaren vol gehouden en ben ik met andere trucjes bezig gegaan. En toen hij het aanbod vanuit het spelen heb ik het wel heel strikt op commando gezet. En toen kwam dat stukje hengst zijn naar boven met steigeren zonder commando. Dat gelijk de kop in gedrukt door hem achterwaarts te zetten, dit snapte hij heel goed na een paar keer. Toen kreeg hij een verzorgster die het steigeren teveel deed en op de verkeerde manier door op de voorbenen te gaan slaan met een zweep. En Pip wou het niet meer het steigeren. Heb het gelaten voor wat het was, later weer opgepakt en toen ging het wel goed.

Het uitschachten heeft hij nooit gedaan maar als ik de tips lees vind ik het wel fijn dat het af te leren is

Leedebee

Berichten: 2159
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:15

Wij staat voorlopig even stil. Hij heeft zijn achterbeen flink beschadigd (flinke jaap, 6 hechtingen), dus totaal geen "vrijheid" dressuur nu met verplichte boxrust. Nu 3 weken verder en nog 4 tot 6 te gaan voordat het dicht zal zijn.
Foto van verloop afgelopen 3 weken in spoiler.
Spoiler:
Afbeelding


Nu dus alleen wat clickertraining en hersenwerk waar hij bij stil kan staan. Ik probeer wel een beetje zijn huidige kunstjes te finetunen, maar zijn energie zit behoorlijk hoog nu, dus concentratie is ook een dingetje :o

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:19

Ai, sterkte met de rest van het herstel!
Dat is het voordeel van VD, je hoeft nooit stil te staan. :))

Toen die van mij op boxrust moest hebben we ook gewoon veel nieuwe dingen aangeleerd. Gapen, schilderen (eerst targetten, daarna iets vasthouden, daarna dat combineren) kusje verbeteren etc.

Leedebee

Berichten: 2159
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:30

Thanx. Schilderen heb ik ook aan gedacht, maar dat wordt zo'n zooitje denk ik? Hij sloopt op dit moment en alles wat hij te pakken kan krijgen! Het is ook niet mijn "stal" dis wil ook nieg dat alles straks onder zit haha :o