Vraag: dubbele longe of lange lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Monieksintel
Berichten: 76
Geregistreerd: 06-09-15

Vraag: dubbele longe of lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 09:02

Hallo!

Met mijn paardje wil ik meer richting dubbele longe/lange lijnen doen. Ik doe het nu wel eens met twee longeerlijnen, maar dat gaat glijdt niet helemaal soepel door de ringen van de longeersingel. Alleen wet ik niet of ik nou een dubbele longe moet kopen of lange lijnen?

Wat wil ik er meedoen:
-longeren vanaf centraalpunt
-in menpositie
-wat dressuur oefeningen aan de hand

Graag zou ik willen horen welke ik beter kan aanschaffen.

Alvast bedankt!


Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:45

ik zou gaan voor een dubbele longe, daar kan je alles mee wat jij wilt alleen is het misschien dat als je dressuur oefeningen aan de hand kan het touw misschien wat lang zijn om vast te houden.

Manou, Vosje & Midnight

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:57

lange lijnen is weer heel anders dan een dubbele longe.

Afbeelding
dubbele longe


Afbeelding
lange lijnen


Zo jouw omschrijving zoek je een dubbele longe :)
Je kunt ook beide kopen. Ik vind beide leuk om te doen, dus ik heb ze ook allebei

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

RashjaShanti

Berichten: 180
Geregistreerd: 08-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:41

Eigenlijk is het nog weer anders :o
Die eerste foto van Nessa is dubbele longe, en die 2de foto is aan de lange teugel.
Lange lijnen is iets tussen lange teugel en dubbele longe in. Tuigpaarden worden ook vaak getraind/voorgesteld aan de lange lijnen. Ik heb zo geen foto maar staat vast op google!

Om op de vraag van TS te antwoorden:
Ik zou werken met een dubbele longe die je ook echt koopt als dubbele longe , dit zijn geen 2 losse touwen maar 1 lijn van ca. 16 meter met aan 2 kanten een musketonhaak. Dit werkt in mijn ervaring prettiger dan 2 losse lijnen. Voor het werk aan de lange teugel (dressuur vanaf de grond) zou ik menteugels aanschaffen omdat deze korter zijn dan de dubbele longe waardoor je niet met een hele klos touw loopt te sjouwen. Tip: kijk eens bij de zogenaamde touwproducten-bedrijfjes (bijv. Horse Charms) zij hebben (of kunnen ze op verzoek maken) lange teugels voor minder geld dan echte menteugels.

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Vraag: dubbele longe of lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:55

Lange lijnen valt inderdaad tussen lange teugelen en de dubbele lange in. Bij lange lijnen heb je twee lijnen van ca 6 meter en deze zijn rond. Die kan je dus gebruiken voor longeren vanuit het centrale punt en vanuit de men positie. Door dat deze rond zijn bewegen ze wat makkelijker door de longeer singel.

Hierbij dan nog een foto van dubbele lange lijnen.
Afbeelding

Dit is dus weer anders als de twee foto's die hier boven zijn weergegeven.

Sorrel Macer

He's not just a horse. He's my therapist. Pride. Happiness. My best friend.
[EJL-ITP] Welsh Cob Sorrel mijn trots en mijn grote vriend!

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vraag: dubbele longe of lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:26

Ik doe altijd dubbele longe/ lange lijnen met een schoftje van een mentuig en een dubbele longe die ik uit veiligheidsoverwegingen door midden knip. Dan kun je dus longeren, afwisselen met lange lijnen werk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Monieksintel
Berichten: 76
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Vraag: dubbele longe of lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 08:53

Allemaal erg bedankt voor de uitgebreide antwoorden en de verduidelijkende fotos!
Als ik het zo lees, lijkt het mij allebei leuk om te doen. Ik ga denk ik beginnen met een dubbele longe, en als dat goed gaat het later combineren met lange lijnen.

Leo

Berichten: 50036
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Vraag: dubbele longe of lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:57

Het nadeel van een echte dubbele longeerlijn vond ik dat deze aan een stuk doorloopt, ik vind het prettiger om tussen de lijnen te lopen en ze te laten slepen. Zo heb je niets extra in je handen (ik ben heel onhandig met die lussen). Voor longeren tussen de dubbele lijnen is zo'n doorlopende wel weer prettiger ivm het glijden door de ringen. Maar als ik gewoon tussen de dubbele lijnen werk en dus veel mee loop, heb ik eigenlijk geen last van dat de lijnen minder glijden, gaat eigenlijk gewoon prima :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:02

Ik werk aan de dubbele lange lijnen, twee losse lijnen van 6,5 meter (zoals op de foto van Mariskaa3). Ik werk daar zowel in menpositie als in centrumpositie mee. Ik heb expres twee losse lijnen; zo kan ik nooit in de lus gaan staan, en mocht mijn paard een keer losbreken, kan die ook niet met de lus achter een paaltje (of in het bos aan een boomwortel of tak) blijven hangen.
Door de lengte van de lijnen kan ik makkelijk wisselen van men- naar centrumpositie en weer terug, en omdat ik de lijn achter de achterhand langs heb, activeer ik gelijk de achterhand (paard is zich dan ook meer bewust van de achterhand).

Vanuit de lange lijnen maak ik af en toe de overstap naar lange teugel (zoals op de tweede foto van Nessa, alleen loop ik schuin achter met de lijnen aan weerszijden), met name voor het oefenen van travers en appuyement vanaf de grond (met de lijn door de singel kan ik de hulp niet op de goede plek geven).

Oy with the poodles, already

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:15

Mijn tip, neem een les in werken aan de dubbele longe met een ervaren paard.
Het is namelijk lastig om aan te leren om met twee longes in je hand en de zweep goed te werken. En als je dan ook nog een paard hebt, wat het moet leren, dan zie ik het geregeld niet goed gaan. Je leert dan meteen de verschillende mogelijkheden en weet of het iets voor jou is.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:21

Ik sluit me aan bij de reactie hier boven. Wat je ook gaat doen, het is een vak apart. Neem les wat je kan meer verpesten dan je lief is...
Wij lessen bij Patrick Molenaar.
Afbeelding

Afbeelding

Gin_93
Berichten: 112
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:30

Dubbele longe! :)

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Vraag: dubbele longe of lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:40

Bastiaan de Recht is hier ook heel bedreven in. Ook veel leerzaams te vinden op youtube hierover!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 1 bezoeker