Wat te doen naast rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 21:48

Ik heb een kleine pony en ben daar eigenlijk te groot voor.. nu ben ik al opzoek naar een ruitertje die haar zou kunnen bijrijden maar die heb ik nog niet gevonden. Aangezien ze echt te dik is en ze weer op conditie moet komen zoek ik wat leuke dingen om te doen waarmee ik ook echt haar conditie opbouw zonder dat ik erop moet. Er zij echter wel een paar dingen die niet gaan lukken: longeren is echt levensgevaarlijk dus dat ga ik niet doen en nog een puntje is dat ik alleen dingen in de wei kan doen aangezien ze niet alleen weg wil.. (als iemand daar nog tips voor heeft zijn die ook welkom) dus moet er altijd al een ander paard mee, maar meestal ben ik alleen. Ik hoop zo wat leuke dingen te vinden die ik kan gaan doen

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:57

Horse agility
Mennen
Vrij springen

Aan de fiets?

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:05

Waarom is longeren levensgevaarlijk?

Wandelen, vrijheidsdressur?

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:07

Als longeren levensgevaarlijk is heb je zo te zien genoeg om te doen op de grond :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:16

Quanneh schreef:
Waarom is longeren levensgevaarlijk?


Hier ben ik ook wel benieuwd naar :D

En verder kan je altijd grondwerk doen, dit gaat ook helpen als je alleen naar buiten wilt (mits lessen als je hier nog niet zo veel ervaring mee hebt) :o

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:21

les nemen in longeren
longeren met dubbele lijnen
vrij springen
balkjes draven
mennen
er achter lopen met dubbele lijnen
rechtrichten aan de hand

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:24

Schriktraining
Vrijheidsdressuur

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:34

- dubbele lijnen
- Vrijheidsdressuur
- Springen aan de hand
- Balkjes draven
- Mennen (mits ze beleerd is natuurlijk)
- Grondwerk (heel belangrijk voor het vertrouwen naar elkaar toe, als zij je vertrouwt zal het langs de weg en longeren ook steeds beter gaan, alles stap voor stap en steeds een stukje verder en langer en belonen)

xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:21

Hoi,

Ik heb wel een paar ideetjes die je met haar kan doen.
Eerst kom ik nog even terug op het longeren, dat is volgens jou levensgevaarlijk. Ik zou hiervoor oefenen, problemen zijn er om op te lossen en niet om uit de weg te gaan. Longeren is een hele goede afwisseling en zeker als je paard wat kilootjes kwijt moet. Ook kun je naast de fiets met haar, dit is een de wei een beetje lastig. Als ze verkeersmak is kun je gewoon met haar naar buiten, ze vind het misschien vervelend om alleen te gaan maar dan heeft ze pech. Je moet haar overtuigen dat ze niet alleen is, ze is samen met jou. Het lijkt er een beetje op dat je problemen uit de weg gaat! Dat snap ik want dat is de makkelijkste weg (heb ik ook vaak gedaan hoor!) maar niet de handigste, je kunt nou eenmaal niet altijd maar in de wei blijven. Wat ook erg leuk is om te doen is een klein parcourtje te bouwen met hindernissen en obstakels en dan aan de hand het parcourtje afleggen. Dat is goed voor haar conditie. Lange lijnen ook een optie. Buiten wandelen. Rijden inderdaad. Spelen, je zou het niet denken maar toch als je eenmaal aan het spelen bent en je pony is lekker speels en druk vliegen de kilo's eraf.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 20:29

Simaxbc schreef:
Hoi,

Ik heb wel een paar ideetjes die je met haar kan doen.
Eerst kom ik nog even terug op het longeren, dat is volgens jou levensgevaarlijk. Ik zou hiervoor oefenen, problemen zijn er om op te lossen en niet om uit de weg te gaan. Longeren is een hele goede afwisseling en zeker als je paard wat kilootjes kwijt moet. Ook kun je naast de fiets met haar, dit is een de wei een beetje lastig. Als ze verkeersmak is kun je gewoon met haar naar buiten, ze vind het misschien vervelend om alleen te gaan maar dan heeft ze pech. Je moet haar overtuigen dat ze niet alleen is, ze is samen met jou. Het lijkt er een beetje op dat je problemen uit de weg gaat! Dat snap ik want dat is de makkelijkste weg (heb ik ook vaak gedaan hoor!) maar niet de handigste, je kunt nou eenmaal niet altijd maar in de wei blijven. Wat ook erg leuk is om te doen is een klein parcourtje te bouwen met hindernissen en obstakels en dan aan de hand het parcourtje afleggen. Dat is goed voor haar conditie. Lange lijnen ook een optie. Buiten wandelen. Rijden inderdaad. Spelen, je zou het niet denken maar toch als je eenmaal aan het spelen bent en je pony is lekker speels en druk vliegen de kilo's eraf.


Ik ben ook van plan het longeren te gaan oefenen, hiervoor wil ik eerst een Rambo micklem multi kopen, zodat ik haar kan longeren met Kaptoom wat beter gaat denk ik. Over het naar buiten gaan, als ik met haar weg wil gaan, wat ik overigens regelmatig oefen maar niet echt verder in kom, begint ze zodra we het terrein van stal af lopen te hinniken en als ik dat negeer en verder loop gaat ze na een paar meter steeds stilstaan een paar keer en als ik dan blijf vragen of ze mee loopt, loopt ze uiteindelijk mee. Dat heeft ook lang geduurd voordat ze dat deed. Dan loop ik weer een stukje verder en dan begint ze te steigeren net zolang tot we terug gaan. Dit probeer ik overigens wel goed af te sluiten en dus terug te gaan zodra ze een stukje heeft gelopen zonder te steigeren. Ze is echt 100% verkeersmak en vind nooit wat eng dus daar ligt het echt niet aan.

xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:22

Bollebuik schreef:
Simaxbc schreef:
Hoi,

Ik heb wel een paar ideetjes die je met haar kan doen.
Eerst kom ik nog even terug op het longeren, dat is volgens jou levensgevaarlijk. Ik zou hiervoor oefenen, problemen zijn er om op te lossen en niet om uit de weg te gaan. Longeren is een hele goede afwisseling en zeker als je paard wat kilootjes kwijt moet. Ook kun je naast de fiets met haar, dit is een de wei een beetje lastig. Als ze verkeersmak is kun je gewoon met haar naar buiten, ze vind het misschien vervelend om alleen te gaan maar dan heeft ze pech. Je moet haar overtuigen dat ze niet alleen is, ze is samen met jou. Het lijkt er een beetje op dat je problemen uit de weg gaat! Dat snap ik want dat is de makkelijkste weg (heb ik ook vaak gedaan hoor!) maar niet de handigste, je kunt nou eenmaal niet altijd maar in de wei blijven. Wat ook erg leuk is om te doen is een klein parcourtje te bouwen met hindernissen en obstakels en dan aan de hand het parcourtje afleggen. Dat is goed voor haar conditie. Lange lijnen ook een optie. Buiten wandelen. Rijden inderdaad. Spelen, je zou het niet denken maar toch als je eenmaal aan het spelen bent en je pony is lekker speels en druk vliegen de kilo's eraf.


Ik ben ook van plan het longeren te gaan oefenen, hiervoor wil ik eerst een Rambo micklem multi kopen, zodat ik haar kan longeren met Kaptoom wat beter gaat denk ik. Over het naar buiten gaan, als ik met haar weg wil gaan, wat ik overigens regelmatig oefen maar niet echt verder in kom, begint ze zodra we het terrein van stal af lopen te hinniken en als ik dat negeer en verder loop gaat ze na een paar meter steeds stilstaan een paar keer en als ik dan blijf vragen of ze mee loopt, loopt ze uiteindelijk mee. Dat heeft ook lang geduurd voordat ze dat deed. Dan loop ik weer een stukje verder en dan begint ze te steigeren net zolang tot we terug gaan. Dit probeer ik overigens wel goed af te sluiten en dus terug te gaan zodra ze een stukje heeft gelopen zonder te steigeren. Ze is echt 100% verkeersmak en vind nooit wat eng dus daar ligt het echt niet aan.


Over het longeren, prima toch? En wat betreft naar buiten gaan, als je het zo steeds een beetje opbouwd met als ze braaf is terug gaan dat is toch ook goed? Het moet alleen niet zo zijn dat je niet verder komt. Niet bij de eerste 50 m dat zei braaf gaat lopen terug gaan natuurlijk.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 21:29

Het longeren gaat idd denk ik wel goed komen.
En dat doe ik ook zeker niet, ik loop wel elke keer een stukje verder. Is dat eigenlijk verstandig om met bit te doen? Want ze duwt me ook weleens bijna de sloot in of trekt me mee ofzo of ksn ik beter met hengstenketting en een halstertje? Hier ben ik zeker wel mee aan t oefenen alleen doet ze dat niet als ik gewoon op het terrein ben dus daar moet ik nog even mee aan de slag ook buiten.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:31

Je kan ook een keer van het terrein afgaan met een paard wat ze vertrouwd en wat wel makkelijk het terrein afkan :)

Misschien een goed idee?
<3

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 21:32

Pleunvdb schreef:
Je kan ook een keer van het terrein afgaan met een paard wat ze vertrouwd en wat wel makkelijk het terrein afkan :)

Misschien een goed idee?
<3


Dat doe ik ook, ga ook met dr naar t bos maar dat kan alleen als er dus een ander paard bij is en dat wil ik juist niet omdat er bijna nooit iemand mee kan met paard

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:35

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd waarom het longeren volgens jou levensgevaarlijk is. Hoe pak je het aan als ik vragen mag?
(niet aanvallend bedoeld hoor :) )

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 21:38

Laurora schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd waarom het longeren volgens jou levensgevaarlijk is. Hoe pak je het aan als ik vragen mag?
(niet aanvallend bedoeld hoor :) )


Ten eerste wil ze al niet bij me vandaan, als dat eenmaal gelukt is een paar meter dan gaat ze heeel hard rennen, bokken, steigeren richting mij. Ze kan niet draven en al helemaal niet stappen aan de longe. Ik doe niks anders bij haar dan bij mn andere paard die wel gewoon doet wat de bedoeling is.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:18

Bollebuik schreef:
Laurora schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd waarom het longeren volgens jou levensgevaarlijk is. Hoe pak je het aan als ik vragen mag?
(niet aanvallend bedoeld hoor :) )


Ten eerste wil ze al niet bij me vandaan, als dat eenmaal gelukt is een paar meter dan gaat ze heeel hard rennen, bokken, steigeren richting mij. Ze kan niet draven en al helemaal niet stappen aan de longe. Ik doe niks anders bij haar dan bij mn andere paard die wel gewoon doet wat de bedoeling is.


Ik heb ook niet enorm veel ervaring met longeren maar misschien kan je het proberen dat een ander meisje naast die pony gaat lopen in een tonde om jou heen, dus gewoon hoe hij ook zou moeten lopen als zij er niet zou zijn, dat het dan werkt? Ik heb dit ook een aantal keer gedaan en na een tijdje begon de pony het onder de knie te krijgen :P

Miss een idee? :)

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:42

Dat vind ik heel slecht advies, en ik zou ook niet dit soort advies geven aan iemand met een gevaarlijk paard als je er zelf weinig ervaring mee hebt...

Gewoon les voor nemen :)

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:52

JudithGigi schreef:
Dat vind ik heel slecht advies, en ik zou ook niet dit soort advies geven aan iemand met een gevaarlijk paard als je er zelf weinig ervaring mee hebt...

Gewoon les voor nemen :)


Ik wist niet dat dit paard gevaarlijk was.., niet goed opgevat denk ik.. Ik heb zelf niet enorm veel ervaring met longeren maar ik heb het wel al een aantal keer gedaan, maar het is niet zo dat ik het dagelijks doe :P . Als je hier ecjt verder mee wil zou ik er sowieso les voor nemen inderdaad

Veel succes <3

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:15

Bollebuik schreef:
Laurora schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd waarom het longeren volgens jou levensgevaarlijk is. Hoe pak je het aan als ik vragen mag?
(niet aanvallend bedoeld hoor :) )


Ten eerste wil ze al niet bij me vandaan, als dat eenmaal gelukt is een paar meter dan gaat ze heeel hard rennen, bokken, steigeren richting mij. Ze kan niet draven en al helemaal niet stappen aan de longe. Ik doe niks anders bij haar dan bij mn andere paard die wel gewoon doet wat de bedoeling is.


Les nemen :o Het zit hem soms in kleine dingen, signalen die je onbewust met je lichaam geeft en die je pony verkeerd begrijpt. Een goede lesgever kan samen met je uitzoeken waar het precies fout gaat, en kan je ook leren hoe je dat probleem moet oplossen.
Voor dit soort dingen raad ik meestal aan om les te nemen bij iemand die ervaring heeft met het africhten en corrigeren van paarden. Deze mensen komen heel vaak in aanraking met moeilijke of jonge paarden, en hebben tonnen ervaring met longeren en basisafrichting.

Eenmaal het longeren aan de enkele longe goed lukt, zou je je werk ook verder kunnen verfijnen door met een dubbele longe te gaan werken. Er zijn genoeg goede meninstructeurs/trainers die je dit kunnen leren.

En als dat lukt, wie weet, kan je misschien zelfs met je pony gaan mennen? :o

silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:26

vrij springen
grondwerk mennen
trucjes leren( vrijheidsdressuur) ik weet niet of ze hier veel conditie van gaat krijgen maar tis wel leuk

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 17:35

Mennen is ook zeker iets wat ik graag met dr zou willen doen. Alleen moet ik daar idd wel iemand voor hebben die daarmee aan de slag zou kunnen gaan

Vrijheidsdressuur doe ik al regelmatig, vindt ze ook echt heel leuk alleen is het probleem dat ze dan wel altijd een beloning krijgt en daar dus niet van afvalt..

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:43

Voor vrijheidsdressuur hoef je niet altijd te belonen met eten he, ik zou me eens verdiepen in clickertraining :)

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:05

Les nemen! Echt, doe het, het zal je enorm helpen!
Het is zo fijn als iemand met je meekijkt en tips geeft en je leert om het bij deze pony misschien net iets anders aan te pakken, of net andere signalen, die deze pony beter snapt.
Waarom denkt iedereen dat ie kan longeren? Dat moet je ook leren, als je het goed wilt doen. Dus trakteer je zelf op een les in longeren, of grondwerk. Dat helpt jou en je pony en maakt alles veel leuker (ipv gevaarlijk). Les in grondwerk kan je ook enorm helpen met het buiten-probleem, je kunt zelfs een les buiten-grondwerk doen.

Mennen kan alleen als de pony daarvoor echt beleerd is, je alle spullen hebt en nadat jij een aantal menlessen hebt gehad (liefst met een andere ervaren pony). Maar als ik lees dat je nu problemen hebt met longeren en buiten wandelen, dan is jullie relatie nog niet goed genoeg om te gaan mennen samen.

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Re: Wat te doen naast rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:23

Als ik het zo hoor waar je problemen mee hebt zou ik inderdaad eerst les nemen in grond werk. Jullie communicatie klopt nu niet, dus zo krijg je het longeren ook niet opgelost. Ik denk dat het een groot stuk dominantie en miscommunicatie is en zou hier hulp bij zoeken voor het echt fout gaat en de lol eraf is. En bv mennen wil je ook echt alleen doen of aanleren met een pony die je onder controle hebt en dan is vanaf de grond echt de basis. Succes ermee!