Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 11:11

Ik vroeg me eens af of er soms behoefte bestaat aan een specifiek LONGEREN topic, dus hoe je van nul af begint met een (jong) paard, wat je wil zien gebeuren tijdens het longeren, hoe je op Focus traint, revalidatie-traint, hoe je een ouder paard hertraint aan de longe, etc. ec.
Plus de daarbij in te zetten materialen?
Het valt mij op dat het longeren een beetje een ondergeschoven kindje lijkt te zijn
op zo'n uitgebreid paardenforum als Bokt; ook zie ik dikwijls dat men er geen aandacht aan besteedt omdat men denkt dat het gewoon rondjes laten lopen aan een lijntje is, en geen idee heeft wat voor belang het kan hebben bij de algehele opvoeding/training en revalidatie van een paard.

Is men er niet van doordrongen dat GOED longeren een training op zichzelf kan zijn, of gebruikt men het gewoon om "paard even van diens frisheid af te helpen" (dat laatste, daar is het dus NIET voor bedoeld)? Of denkt met "het wel te kunnen" omdat het paard netjes in cirkels om hen heen loopt? Ziet men dan wel wát er eigenlijk gebeurt in het paardenlijf?
Of wat men zou moeten zien?

Er zitten vast wel "longeurs" op Bokt, so.... laat je mening horen!

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:20

Ik heb zeker interesse! 90% van mijn traininsschema bestaat uit longeren :)

Ineke2

Berichten: 33036
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:27

Hier ook heel veel interesse. Je kunt met longeren zelf zoveel leren kijken naar hoe je paard beweegt en dat dan weer proberen toe te passen met rijden.
Het is heel wat moeilijker dan het lijkt om echt goed te longeren.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:30

Ik heb ook zeker interesse!

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:35

ja zeker, ik vind longeren enorm belangrijk.
Vooral nu ik bijna niet rijdt omdat ik mezelf te zwaar vind!

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 11:48

Ik heb het dan over een evtl. topic waarin álle aspecten van het longeren aan bod komen, dus mét longeerhulpen (wat, hoe, waarom en wanneer en ook óf) , enkele lijnen, dubbele lijnen, longeren op doel (dus bijv.omdat er een bewegingsprobleem door eigennaar, ruiter of menner is gedetecteerd, dus waar zit dat, hoe los je dat op, biomechanisch), "moeilijk" te longeren paarden, scheve of "hang"paarden, brutale of angstige paarden... Is dat allemaal met longeren aan te pakken en op te lossen (JA!), en niet in de laatste plaats: wat is de waarde van longeren op zich?

Ik realiseer me dat ik me op vrij glad ijs bevind, aangezien er vele "methodes" van longeren bestaan, met verschillende doeleinden in zich.

Ik heb zelf al héél wat verschillende paarden aan de longelijn(en) gehad door de jaren heen, en evenzo vele problemen die eigenaars/ruiters/menners daarmee hadden weten op te lossen.

Dacht dat misschien een uitwisselingstopic waarin men vragen kan stellen over dit onderwerp van waarde kan zijn voor mensen die nog niet of niet meer op hun paard of pony kunnen, durven of willen rijden.

Dus wederom de vraag: bestaat hier behoefte aan?

Ben meer dan bereid alle door mij inmiddels opgedane vaardigheden, tips, tricks en nuanceringen te delen met ieder die hier belang in stelt.
Ik ben zelf niet erg van de droge theorie, daar leert namelijk niemand "longeren" van, ik spreek dus vnl. uit mijn eigen ruime praktijkervaring en de hands-on aanpak in dit kader.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-01-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Classico

Berichten: 65
Geregistreerd: 06-05-13

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:50

Zeker interesse voor onze men-rij pony bestaat de arbeid voor 75% nog uit longeren en spier- en conditie opbouw

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:03

Ik volg :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:06

Ik verplaats dit topic naar Training vanaf de grond waar het beter past.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:11

Ik volg ook! Wil veel meer gaan longeren en ook verschillende hulpmiddelen gaan gebruiken.
En in dit topic kunnen we tips aan elkaar geven etc.

Leuk idee!

Nouska. 10-05-'14

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:20

Zeker een dikke vette JA! Ik weet gewoon weinig tot niets over longeren, vroeger deed ik het nog wel eens met mijn pony als ik geen zin had om te rijden maar dan waren het alleen maar een paar rondjes en nu met ons nieuwe frisse paard is laat ik hem wel eens eerst ee paar rondjes stappen, draven en galloperen als hij twee wekem niet is gereden. Om inderdaad wat stoom af te blazen. Niet waar longeren dus voor bedoelt is :n

Lach en de wereld lacht terug!

amandananana

Berichten: 4110
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:23

Ik volg mee! Mijn 21-jarige ruin is kreupel geweest door een blokkade in zijn schouder. Ben nu weer met m aan t opbouwen maar hij is aardig onbespierd geraakt. Ik laat hem nu vooral gewoon rondjes lopen met longeren, zonder bijzet of poespas gewoon om weer even wat conditie te krijgen. Binnenkort ga ik met de longeerhulp beginnen om zijn rug en achterhand wat te trainen.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:37

Ook ik heb zeker interesse in een topic waarin ik informatie kan krijgen omtrent longeren. Ik heb zelf echt ontzettend weinig kennis op het gebied van longeren en vind het dan ook erg lastig waar te beginnen, dus dit topic zou daar zeker aan bijdragen.

Ik ben wel erg benieuwd naar het "Hoe begin je met longeren met een jong paard" dit omdat dit over een aantal maanden bij mij van toepassing zal gaan zijn.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:48

Ik meld me ook , maar dan als longeer 'expert'
Ik heb zowat alles met longeren gedaan , en longeer nog steeds veel. Ik geef verder ook longeer les . Dus voor vragen ! Verder ben je nooit uitgeleerd dus ik vind het ook super leuk om te leren van andere in het topic

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-17 13:43

Heeft iemand specifieke longeervragen, anders gaat dit topic alsnog nergens heen....?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:47

Ik meld mij ook!
Persoonlijk zou ik mijn paard graag recht willen richten en meer trainen vanaf de grond.
Met lig eren heeft hij totaal geen stelling linksom, dus mijn vragen gaan daar over!

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:50

Misschien is het een idee video/foto materiaal aan te dragen.
Met een beschrijving van het probleem, of de vragen waar je tegen aan loopt.

Ik zal vanmiddag eens kijken of ik in mijn eentje toch iets op film krijg, hopelijk krijg dit topic dan een take-off. Want met longeren kun je echt een hele boel bereiken!

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:56

ook hier word er mintens 2 a 3 x per week goed gelongeerd. een echte training.
over het algemeen train ik met een longeersingeltje en touwtjes, deze kan ik op allerlei manieren laten werken. op 'vrije' dagen heb ik de longeerhulp eraan en dan heb ik de volte groot ( lees: einde van t touw) tijdens mijn trainingen loopt hij op een kleinere volte zodat ik hem goed kan inbuigen met de zweep.

aan de longe werk ik veel aan de galop, tijdens het aangespannen rijden ( op de andere dagen) werk ik veel aan de draf. ook wissel ik af met balken en cavaletties

Gigant mennen dressuur B+17 / L+11 / M+11/ Z+3
Gigant mennen vaardigheid L+3
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1949470

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014919

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:02

Zeker interesse! Ik longeer altijd met een longeersingel en touwtjes die ik op verschillende standen kan zetten. Ik longeer niet om hem even te laten rennen voor het rijden oid, maar we oefenen vooral heel veel overgangen en tempowisselingen. Met longeren zou ik graag de achterhand en rug trainen. Ik zou graag meer willen weten over andere opties zoals longeren met dubbele lijnen of eventueel een pessoa.

Ik weet nooit zo goed hoe ik bijvoorbeeld voltes groter en kleiner moet maken aan de longe. Ik raak dan vaak in de knoop met m'n lijnen en zweep :+

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:03

Ik ben momenteel enorm met 'controle' bezig. Meneer komt niet enorm veel buiten waardoor hij enorm veel energie heeft dat hij zijn voeten voorbij loopt. Dus ik probeer hem momenteel op een klein rondje te laten lopen en dan met de zweep aanraken waar hij meer moet onder treden. Ik gebruik geen longeerhulpen verder, alleen een kaptoom.

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:10

Misschien niet helemaal de juiste vraag hier maar ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Hoe kan ik logeren zonder dat m'n paard gaat trekken? Ik kan niets afzetten daar, ja heb twee hindernissen maar is niet voldoende.

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:17

fjordjes schreef:
Misschien niet helemaal de juiste vraag hier maar ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Hoe kan ik logeren zonder dat m'n paard gaat trekken? Ik kan niets afzetten daar, ja heb twee hindernissen maar is niet voldoende.

Kan je niet in een hoek longeren en dan met een lint een stuk afzetten? Balken op de grond werkt meestal ook goed als je die hebt. Verder merk ik heel veel verschil met waarmee ik longeer, als ik met een hoofdstel longeer komen ze veel minder makkelijk in een goede stelling, wanneer ik met een kaptoom longeer (kaptoom met bit, touw vastklikken op de neus) zitten ze meteen in een fijne stelling, ontspannen ze makkelijker, en gaan ze ook niet zo hangen :)

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:21

Ja balken op de grond heb ik ook aan zitten denken. Nadeel is wel dat als het maat even heeft geregend de hoeken nat zijn. Lint is nog een optie maar helaas heb ik dar niet. En aanschaffen ga ik ook niet doen aangezien we binnenkort moeten verhuizen met de paarden. Kaptoom moet ik nog aanschaffen dus tot die tijd doe ik het met hoofdstel of halster. Trekken doet ie toch wel.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:26

Ik zou ook wel graag meer informatie willen krijgen over het achterhand en laag trainen met Pessoa bij een kort-lopend paard. Ik doe nu wat goed voelt en goed eruit ziet n.a.v. wat inlezen. Wanneer mensen hier meer over weten is dat natuurlijk ideaal

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:26

Sinds er niemand een vraag stel, zal ik eens de eerste zijn :+
Ik heb een paard dat super leuk reageert om te longeren, en we hebben een systeem dat goed werkt.
kusjes galop, rollende R is draf, EN Stap is wandelen en Ho is stop. Werk altijd, respons is er meteen. Alleen, als ik balkjes op de grond leg en graag met hem wat aan de balkjes wil gaan wennen, is het allemaal om zeep. De galop wordt koersen, de draf wordt een uitgestrekte overmenpotenstruikelende middendraf. Hij is gewoon TE enthousiast vanaf het moment dat ik die balken boven haal, en in kalmte naar die balken zit er dan helemaal niet meer in. Iemand tips? :p


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Lauke en 0 bezoekers