Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:48

Ik lees even mee, volg op dit moment lessen om te werken met een dubbele longe, en zie mijn paard heel duidelijk verbeten!

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:53

Nachtlampje: uitproberen is weten.
Probeer eens rechtuit eerst 2 balken op 2,5 meter uit elkaar en een stuk verder of aan de andere kant op 2 meter of 3 meter en zie hoe dat gaat in stap, draf en later in galop.
Voor elk paard is dat toch weer een beetje uitproberen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:54

VKM schreef:
Kun je ook spieren kweken met longeren? Mijn trekpaard is behoorlijk wat spieren kwijt sinds deze winter.

Longeren vind ik lastig omdat ik ook erg veel met NH bezig ben. Zijn deze verschillende manier van benadering bij beiden invloeden niet tegenstrijdig voor het paard? (Bij NH gebruik je niet echt een zweep maar een stick als aanwijzing)


Zeker kan dat!
Ik longeer zelf aan een touwhalster en heb een koetsierszweepje vast(stick zal ongetwijfeld ook kunnen, maar ik heb snel last van m'n polsen en dat zweepje is enorm licht). De lijn naar het hoofd gebruik ik om zijn hoofd in de looprichting te houden en om ophoudingen te geven. Met mijn lichaamstaal en eventueel ondersteunend met het zweepje, vraag ik of het paard zijn binnenschouder wil hol maken en binnenachterbeen wil ondertreden(afhankelijk wat er op dat moment nodig is). Dit gaat in samenwerking met een ophouding en direct ontspanning van mijn kant zodra ik het juiste antwoord krijg van het paard.
In het begin zul je de hulpen vaker moeten herhalen, maar uiteindelijk gaat het steeds makkelijker. Je krijgt dan een paard wat zichzelf gaat dragen aan de longe en daardoor nagevelijk gaat lopen. Ik 'speel' ook wel eens met balkjes bij het longeren, ik vind dat een leuke afwisselingen en houdt de paarden ook scherp.

LoveHorse15
Berichten: 118
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:55

Ik lees gezellig mee!
ikzelf longeer ook wel eens mijn paard en sinds kort mijn shetlander ook. Wie weet lees ik nog goede tips

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:34

Macs schreef:
Hoi, ik heb een vraag. Ik heb nu bijna een jaar dit bijrijdpaard en longeer ook veel naast het buitenrijden. Het is een ex-menpaard, belgisch warmbloed en kan een beetje dressuur.
Het longeren gaat superfijn met dubbele of enkele lijn of longeerhulp. Tot dat hij moet galopperen, dan wordt het een wilde hengst die alleen maar wil showen en ineens overal spoken ziet. Daarna in draf resulteert in een middendraf met staart omhoog en nek erop :')
Ik kan qua training dan niks meer behalve hem uit laten razen of terugnemen..

Het is trouwens niet seizoensgerelateerd, hij staat nu 's nachts op stal en in de betere maanden 24/7 buiten. Hij is 21/22 jaar.

Hoe pak ik dit aan? Ik wil hem juist in galop kunnen trainen.


Ik heb hier nog geen reactie op gehad. Iemand een idee? :o

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:59

Macs schreef:
Macs schreef:
Hoi, ik heb een vraag. Ik heb nu bijna een jaar dit bijrijdpaard en longeer ook veel naast het buitenrijden. Het is een ex-menpaard, belgisch warmbloed en kan een beetje dressuur.
Het longeren gaat superfijn met dubbele of enkele lijn of longeerhulp. Tot dat hij moet galopperen, dan wordt het een wilde hengst die alleen maar wil showen en ineens overal spoken ziet. Daarna in draf resulteert in een middendraf met staart omhoog en nek erop :')
Ik kan qua training dan niks meer behalve hem uit laten razen of terugnemen..

Het is trouwens niet seizoensgerelateerd, hij staat nu 's nachts op stal en in de betere maanden 24/7 buiten. Hij is 21/22 jaar.

Hoe pak ik dit aan? Ik wil hem juist in galop kunnen trainen.


Ik heb hier nog geen reactie op gehad. Iemand een idee? :o


Ik denk dat je, je moet afvragen waarom hij gaat rennen in de galop.
Kijk eens kritisch naar de draf en de overgang naar de galop, vaak gaat het hier al mis. Verliest hij in de overgang zijn balans? Dan krijg dit in de galop en is dan moeilijk te herstellen, je moet dan de oorzaak al eerder aanpakken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:16

Ik zou hem net vooruit zetten in die draf. Niet jagen, gewoon hup aan het werk en bij jou brandt het lampje. Niet in die hoek, niet bij dat ingebeelde monster. Alleen bij jou.
Vraag ook echt dingen waarvoor hij aan het werk moet. Laten razen en dan stoppen heeft geen nut.

Het belangrijkste is je eigen houding. Ga niet lopen sussen. Laat 'm maar ff doen en blijf zelf de coolste kikker die je kan zijn. Jij blijft kalm, dan zet je dat over. Doordoen alsof er niks aan de hand is. Meestal wordt je net daarom weer heel interessant en komt de aandacht terug bij jou. Tussendoor al-tijd consequent zijn. Draf is draf, galop is galop, stap is stap. Al huppelt die als een hertje ipv nette galop... volhouden. Na een tijdje snappen ze het en dan ben je zo vertrokken.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:21

Heeft er hier ook nog iemand tips voor ontspanning? Ik krijg deze pony alleen ontspannen met het neusje omlaag bij het uitstappen. In draf en galop loopt ze netjes maar daar zou ik het neusje ook wel even omlaag willen hebben.

Ik merk wel dat het beter gaat met een kaptoom, dan doet ze in draf haar neus soms heel kort even omlaag.

Aan de dubbele longe doet ze haar neus ook alleen omlaag bij het stappen.
Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:27

Zo laag wil je ze niet in draf of galop hoor dan gaan ze koppeltje duikelen. :=

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:30

Ineke2 schreef:
Zo laag wil je ze niet in draf of galop hoor dan gaan ze koppeltje duikelen. :=

Zo laag als ik haar nu in stap heb hoeft het ook niet hoor haha (zeker niet in galop), maar ze mag wel een beetje omlaag komen, met name in draf. Zal eens kijken of ik een foto heb van hoe ze normaal in draf loopt..

KittyDylan

Berichten: 8888
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:33

Ik wil mijn pony graag met 2.5/3 jaar willen laten beleren voor de kar. Hiervoor zou ik graag al wat willen longeren. Hoeveel zou ik dan kunnen doen? (Dat zal ik dan pas in 2018 mee beginnen, als ze 2.5 is. Half 2018 is ze 3)
Sowieso gaat ze ergens heen om te laten beleren, maar dan wil ik dat ze al het e.e.a. kent qua longeren

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:34

Leuk topic!

ijssnuiver schreef:
Zeker kan dat!
Ik longeer zelf aan een touwhalster en heb een koetsierszweepje vast(stick zal ongetwijfeld ook kunnen, maar ik heb snel last van m'n polsen en dat zweepje is enorm licht). De lijn naar het hoofd gebruik ik om zijn hoofd in de looprichting te houden en om ophoudingen te geven. Met mijn lichaamstaal en eventueel ondersteunend met het zweepje, vraag ik of het paard zijn binnenschouder wil hol maken en binnenachterbeen wil ondertreden(afhankelijk wat er op dat moment nodig is). Dit gaat in samenwerking met een ophouding en direct ontspanning van mijn kant zodra ik het juiste antwoord krijg van het paard.
In het begin zul je de hulpen vaker moeten herhalen, maar uiteindelijk gaat het steeds makkelijker. Je krijgt dan een paard wat zichzelf gaat dragen aan de longe en daardoor nagevelijk gaat lopen. Ik 'speel' ook wel eens met balkjes bij het longeren, ik vind dat een leuke afwisselingen en houdt de paarden ook scherp.


Kan je een poging doen om uit te leggen wat je met je lichaam doet, waar je staat (schouder,neutra, achter) en je hulp met je zweepje? Hier ben ik heel nieuwsgierig naar. Is niet erg als het een heel verhaal wordt of heel precies omschreven wordt ;)
Laatst bijgewerkt door MZorro op 04-02-17 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:35

KittyDylan schreef:
Ik wil mijn pony graag met 2.5/3 jaar willen laten beleren voor de kar. Hiervoor zou ik graag al wat willen longeren. Hoeveel zou ik dan kunnen doen? (Dat zal ik dan pas in 2018 mee beginnen, als ze 2.5 is. Half 2018 is ze 3)
Sowieso gaat ze ergens heen om te laten beleren, maar dan wil ik dat ze al het e.e.a. kent qua longeren

Voor de kar vind ik met 2,5 ook behoorlijk aan de vroege kant zelf.
Ik zou dan met 2,5 langzaam longeren in korte sessies en uitbreiden naar lange lijnen en slepen en dan met 3-3,5 eens een karretje aanschaffen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:37

2,5 jaar is veel te vroeg... daarom zeg ik er verder niks over. Die hoort dan gewoon nog in de opfok / wei.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:44

MZorro schreef:
Leuk topic!

ijssnuiver schreef:
Zeker kan dat!
Ik longeer zelf aan een touwhalster en heb een koetsierszweepje vast(stick zal ongetwijfeld ook kunnen, maar ik heb snel last van m'n polsen en dat zweepje is enorm licht). De lijn naar het hoofd gebruik ik om zijn hoofd in de looprichting te houden en om ophoudingen te geven. Met mijn lichaamstaal en eventueel ondersteunend met het zweepje, vraag ik of het paard zijn binnenschouder wil hol maken en binnenachterbeen wil ondertreden(afhankelijk wat er op dat moment nodig is). Dit gaat in samenwerking met een ophouding en direct ontspanning van mijn kant zodra ik het juiste antwoord krijg van het paard.
In het begin zul je de hulpen vaker moeten herhalen, maar uiteindelijk gaat het steeds makkelijker. Je krijgt dan een paard wat zichzelf gaat dragen aan de longe en daardoor nagevelijk gaat lopen. Ik 'speel' ook wel eens met balkjes bij het longeren, ik vind dat een leuke afwisselingen en houdt de paarden ook scherp.


Kan je een poging doen om uit te leggen wat je met je lichaam doet, waar je staat (schouder,neutra, achter) en je hulp met je zweepje? Hier ben ik heel nieuwsgierig naar. Is niet erg als het een heel verhaal wordt of heel precies omschreven wordt ;)


Dat wil ik zeker wel! Maar daar kom ik morgen even op terug, heb vandaag geen tijd meer om er uitgebreid op in te gaan :)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:49

juist prima voor de kar!!
worden ze sterker van, goed aan de hulpen en verkeersmak zonder dat je erop zit..

ik ben grote voorstander van paarden voor de kar te zetten en juist een jaar langer wachten met rijden.

KittyDylan

Berichten: 8888
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:54

2.5-3 zeg ik toch ook ;) en waarschijnlijk in de lente/zomer, als ze dus echt bijna 3 is (ze is van juni)
Dit is overigens mijn eigen keuze ;)

Met 2.5 wilde ik dan ook beginnen Azmay. Dus begin 2018, heb ik een half jaar de tijd om voor te bereiden dmv longeren. De rest wil ik zelf niet aan beginnen, dat kan ik niet. Daarom láát ik haar ook beleren.

Ik zal, na ze beleerd is, ook niet veel kunnen mennen hoor. Dan zit ik óf in mijn examenjaar óf ik studeer (hangt van dit schooljaar af) dus ik ga haar niet meteen zwaar werk laten doen. Dat wil ik in het begin ook helemaal niet

Inderdaad connie, dragen is vele malen zwaarder voor een paard.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:57

Dan nog, waarom op die leeftijd al beginnen? Longeren zijn ze meestal relatief snel mee weg. Conditie opbouwen hoeft volgens mij niet, die krijgen ze wel rustig als ze voor de kar opgeleerd worden. Ben je trouwens zeker dat het wel nodig is? Sommige beleerders hebben ze liefst zo groen mogelijk omdat ze dan met een blanco lei kunnen beginnen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:58

Als je toch nog niet veel kan mennen, waarom dan niet alles een half of heel jaar uitstellen? Rechtuit mennen met een licht karretje op asfalt is denk ik ook minder belastend dan het longeren.

KittyDylan

Berichten: 8888
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:02

Leeftijd is, nogmaals, mijn eigen keuze. Daar hoeft niemand me terug op te wijzen, ga je maar druk maken om die twee jarige, die, omdat ze toch op 1 januari 'verjaren', ingereden worden ;)

Ik heb nog niemand in mijn hoofd, dat ga ik tegen die tijd pas rustig uitzoeken, wie ik haar wil laten beleren.

Maargoed, mijn vraag was hoeveel ik zou kunnen longeren zonder poespas. Ik dacht aan 2 keer per maand zo'n 10 minuutjes. Ik wil haar echt niet te veel laten doen.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:07

Hey!
Wat een interessant topic!
Men fjord staat nu momenteel al een 2tal maand stil door een aanslepende droes, die nog niet helemaal opgelost is. Hij is nu heel veel van zijn conditie kwijt en ook bespiering.
Graag zou ik hem, als hij beter is, terug opbouwen via longeren.
Ik ben daarin een leek, en hij heeft er blijkbaar een handje van weg om gewoon zich los te trekken en dan maar de piste rond te koersen.

Hoe begin ik hieraan en kan iemand mij misschien helpen met een soort schema opstellen? We gaan nu proberen in de tijd dat hij nog niet actief aan het werk mag te beginnen met wat grondwerk, ik hoop dat dit ook zen vruchten later zal afwerpen bij het lostrekprobleem.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:15

Ik wil alleen maar aangeven dat je er eigenlijk niet veel tijd mee kwijt zal zijn, een half jaar is lang om alleen maar die basis aan te leren.
En dat er dus beleerders zijn die het helemaal niet leuk vinden dat er al mee gewerkt is. Soms gaat het prima, soms hebben ze meer werk met corrigeren dan wat anders. Zij gaan je ook het beste kunnen vertellen wat je al kan doen, hoe je dat kan doen en wanneer je ermee kan starten. Dan ben je zeker dat jullie gelijk van hetzelfde punt vertrekken.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:28

Macs schreef:
Hoi, ik heb een vraag. Ik heb nu bijna een jaar dit bijrijdpaard en longeer ook veel naast het buitenrijden. Het is een ex-menpaard, belgisch warmbloed en kan een beetje dressuur.
Het longeren gaat superfijn met dubbele of enkele lijn of longeerhulp. Tot dat hij moet galopperen, dan wordt het een wilde hengst die alleen maar wil showen en ineens overal spoken ziet. Daarna in draf resulteert in een middendraf met staart omhoog en nek erop :')
Ik kan qua training dan niks meer behalve hem uit laten razen of terugnemen..

Het is trouwens niet seizoensgerelateerd, hij staat nu 's nachts op stal en in de betere maanden 24/7 buiten. Hij is 21/22 jaar.

Hoe pak ik dit aan? Ik wil hem juist in galop kunnen trainen.

(even mijn verhaal gequote)

ijssnuiver schreef:
Ik denk dat je, je moet afvragen waarom hij gaat rennen in de galop.
Kijk eens kritisch naar de draf en de overgang naar de galop, vaak gaat het hier al mis. Verliest hij in de overgang zijn balans? Dan krijg dit in de galop en is dan moeilijk te herstellen, je moet dan de oorzaak al eerder aanpakken.

Ik weet dat hij ietwat moeite heeft met de galop op de volte. We rijden voornamelijk buiten maar longeren al weer 'fanatiek' sinds april. Op buitenrit is hij goed te houden en galoppeert hij netjes.
Hij vlucht niet, hij maakt er gewoon een spelletje van lijkt wel.

Varekaj schreef:
Ik zou hem net vooruit zetten in die draf. Niet jagen, gewoon hup aan het werk en bij jou brandt het lampje. Niet in die hoek, niet bij dat ingebeelde monster. Alleen bij jou.
Vraag ook echt dingen waarvoor hij aan het werk moet. Laten razen en dan stoppen heeft geen nut.

Het belangrijkste is je eigen houding. Ga niet lopen sussen. Laat 'm maar ff doen en blijf zelf de coolste kikker die je kan zijn. Jij blijft kalm, dan zet je dat over. Doordoen alsof er niks aan de hand is. Meestal wordt je net daarom weer heel interessant en komt de aandacht terug bij jou. Tussendoor al-tijd consequent zijn. Draf is draf, galop is galop, stap is stap. Al huppelt die als een hertje ipv nette galop... volhouden. Na een tijdje snappen ze het en dan ben je zo vertrokken.

Ik zet hem niet vooruit. Ik longeer zonder zweep trouwens. Hij is hartstikke goed aan het werk in stap en draf en niet afgeleid, doet wat ik vraag en loopt netjes en gebruikt zijn rug goed. Ik kan stelling vragen of rechtuit laten lopen zonder problemen. Tot ik rustig galop vraag zonder op te jagen en hij gaat zich enorm uitsloven en de concentratie is weg.
Ik heb geprobeerd te sussen, doen alsof er niks aan de hand is, meelopen, stilstaan, expres verder late galopperen als hij in draf gaat maar hij is plots veranderd in een wilde hengst en er valt niet meer mee verder te trainen.
Ik ben verder altijd super consequent.
Ik laat hem inderdaad gewoon verder galopperen en soms keert de rust terug maar er hoeft maar een geluidje te zijn en hij trekt een sprintje en gaat bokken en haalt alles uit de kast :7
Ook als hij terug naar draf gaat, weer rustig is en weer terug naar galop moet wil hij niet serieus aan het werk :')

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:36

connie64 schreef:
interessant en leuk topic!
Ik longeer mijn paard dus altijd los...
geen longeertouw, geen bijzettouwtjes of wat dan ook.

Doe alles puur op handgebaren,lichaamstaal en stem.
Nog meer mensen die dat doen?

Ik vind dat het paard dus veel vrijer in zijn beweging wordt door los te longeren.


Ik vind dit nu ook fijn werken, maar ik ben dit maar beginnen doen nadat mijn paard afgeleerd had om te allen tijde te gaan sterrekijken (had vroeger rugproblemen). Vrij longeren had op haar slechte kant totaal geen nut. Nu gaat dit wel goed, ook door stemcommando in te voeren om haar hoofd te laten zakken.

Wat ik vooral ook fijn vind aan dat vrijwerken, is het "join-up effect" (met het riscio dat half Bokt me nu gaat waarschuwen hoe slecht en gevaarlijk een join-up is) : na zo'n vrije longeersessie volgen ze me als een hondje. Zelfs de hengst vergeet dan dat er merries zitten twee weides verderop, en gedraagt zich als een gedresseerd hondje. :)

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:47

KittyDylan schreef:
Ik wil mijn pony graag met 2.5/3 jaar willen laten beleren voor de kar. Hiervoor zou ik graag al wat willen longeren. Hoeveel zou ik dan kunnen doen? (Dat zal ik dan pas in 2018 mee beginnen, als ze 2.5 is. Half 2018 is ze 3)
Sowieso gaat ze ergens heen om te laten beleren, maar dan wil ik dat ze al het e.e.a. kent qua longeren


Ik zou zelfs een jaarling al es een rondje aan de longe durven zetten, maar alleen om de commando's aan te leren: dat ze op beide kanten kunnen stappen (op een niet te kleine cirkel natuurlijk), en dat ze de commando's halt, stap en draf kennen, geen galop. Dus enkel commando's aanleren, geen 5 rondes na elkaar draven, maar stap of draf vragen, een cirkeltje rond, stilzetten belonen, opnieuw, en dan hetzelfde de andere kant op, dus sessies van pakweg 5 à 10 minuten, afhankelijk van hoe snel het paard het gesnapt heeft. Dus geen training, eerder een vorm van grondwerk, heel spelenderwijs, en zonder hulpmiddeltjes, en zonder veel belang te hechten aan correcte houding. Hoe vaak je dit moet herhalen, hangt af van hoe snel je paard leert en hoe lang ie dat onthoudt. Hier allemaal paarden met een olifantengeheugen, dus hoefde niet vaak.

Daar gaan ze heus niet dood van, als ze hier als een gek rondjes rennen in de wei of in de piste, dan belasten ze zich veel meer.