Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 05:55

Duality schreef:
Zit er nou rubber op? Of is het hout met wat ruws eroverheen? Vraag ik me altijd af bij hun blokken hahaha!


Zit rubber op de bovenkant :D

eerst zit er gwn hout wat zwart is gemaakt en daar boven op zit rubber wat goed stroef is

Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:06

xLillith schreef:
Fia_Mara schreef:
het enige wat mijn vp tot nu toe kan is volgen en halt houden naast/achter mij :D
Ik wil haar wel meer leren maar ze is nogal traag in het begrijpen van dingen :)


Werk je met een clicker? Het is bewezen dat dieren veel sneller leren als er met een clicker/fluitje/tongklik word gewerkt. :j


Ooh ja goede tip! dankjewel!

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:40

Weten jullie nog leuke dingen wat ik mijn pony kan leren? Ik weet niks meer..
Ze kan al:
Flehmen
Nee schudden
Gapen
Spagaat
Klassieke buiging
Compliment
Jambette
Voetje( alle 4 )
mij volgen
Op het blok

esmee1233

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:58

yarkayunda schreef:
Weten jullie nog leuke dingen wat ik mijn pony kan leren? Ik weet niks meer..
Ze kan al:
Flehmen
Nee schudden
Gapen
Spagaat
Klassieke buiging
Compliment
Jambette
Voetje( alle 4 )
mij volgen
Op het blok

De wat grotere kunstjes? Liggen, knielen, steigeren misschien? Of Spaanse pas/Spaanse draf, rondje draaien, achteruit lopen als je erachter staat. Berggeit, wijken van je af en naar je toe. Denk dat er nog genoeg uit te halen valt! :D

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:05

Ja knikken,nee schudden, aporteren, voetballen

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:15

Sorry dat ik een tijdje stil ben geweest. Wik gingen niet vooruit en niet achteruit, dus we hadden ook niet zo veel te vertellen.
Ik vind het super leuk om te lezen hoe iedereen met vrijheidsdressuur bezig is!
Wij boekte met de buiging ook geen vooruitgang. Mijn pony wist waar haar hoofd heen moet, maar meer ook niet. Vandaag liet ze zien dat ze er meer van kan en verplaatsen haar gewicht naar de achterhand en liet haar schoft zakken. Helaas zag ik dat ze daar bij ook haar recht voorheen bol maakt. Ik weet dat dit niet de bedoeling is, en wil er daarom snel bij zijn. Ik wil echter niet haar motivatie afnemen, want er is eindelijk weer vooruitgang. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit aan kan pakken?

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:24

yarkayunda schreef:
Weten jullie nog leuke dingen wat ik mijn pony kan leren? Ik weet niks meer..
Ze kan al:
Flehmen
Nee schudden
Gapen
Spagaat
Klassieke buiging
Compliment
Jambette
Voetje( alle 4 )
mij volgen
Op het blok


Ja knikken, steigeren (als dat niet te gevaarlijk is), liggen etc. Er zijn echt nog wel wat trucjes, voor inspiratie kan je ook eens bij bijvoorbeeld Eva Roemaat en/of Jesse Klaver kijken?

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:30

Secrets schreef:
yarkayunda schreef:
Weten jullie nog leuke dingen wat ik mijn pony kan leren? Ik weet niks meer..
Ze kan al:
Flehmen
Nee schudden
Gapen
Spagaat
Klassieke buiging
Compliment
Jambette
Voetje( alle 4 )
mij volgen
Op het blok


Ja knikken, steigeren (als dat niet te gevaarlijk is), liggen etc. Er zijn echt nog wel wat trucjes, voor inspiratie kan je ook eens bij bijvoorbeeld Eva Roemaat en/of Jesse Klaver kijken?


jesse klaver?? _O-

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:08

Secrets schreef:
yarkayunda schreef:
Weten jullie nog leuke dingen wat ik mijn pony kan leren? Ik weet niks meer..
Ze kan al:
Flehmen
Nee schudden
Gapen
Spagaat
Klassieke buiging
Compliment
Jambette
Voetje( alle 4 )
mij volgen
Op het blok


Ja knikken, steigeren (als dat niet te gevaarlijk is), liggen etc. Er zijn echt nog wel wat trucjes, voor inspiratie kan je ook eens bij bijvoorbeeld Eva Roemaat en/of Jesse Klaver kijken?

Ik denk dat je jesse drent bedoeld _/-\o_

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:52

:= _O- :')

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:29

Ik heb de handtekening van jesse en matt en ik ben met hun op de foto geweest <3

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:51

Ik breek even in op jullie topic, mijn dochter is ook erg gek van vrijheidsdressuur. Jesse is nu 2 keer bij ons aan huis geweest en ze is op kamp geweest bij Jesse en Eva. Nu komt Jesse volgende week zondag weer naar ons toe, althans naar onze rijvereniging, en voor wie het leuk vind zijn er nog een paar plekjes vrij voor een les. Hij komt naar Noord Holland, Heemskerk. Pb me maar mocht je meer willen weten.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:04

Hi!

Stil hier :D

Ik zou graag nog iets meer connectie met mijn paard willen. We zijn al erg op elkaar ingesteld maar hij kan snel afgeleid zijn door dingen om zich heen die hij wil zien (nek erop, stilstaan) en dan ben ik de connectie kwijt en soms loopt hij dan ook gewoon heel ver weg :') onze bak is best groot en ligt in het midden van het terrein dus gebeurt het eea omheen.

Zo zou ik hem graag leren te parkeren bij het opstapblok. Dat als ik erop ga staan, hij zichzelf goed zet.

Daarnaast zou ik graag los willen kunnen longeren waarbij hij een ontspannen lage nek heeft en kleinere voltes kan maken. Dit kunnen we oa pas bereiken als zijn lijf daar sterk genoeg voor is uiteraard, tips hiervoor zijn ook welkom. Hoe kan ik hem dichtbij op de volte houden, los? Onze bak is best groot...

Zelfde geldt voor vrijspringen. Dat hij na de sprong niet meters verweg rent maar terug komt :')

Ik werk met clicker en R+, maar zónder zweep! Mijn paard wantrouwt dat, ook na desensibiliseren blijven zijn ogen en nekhouding niet okay. Ik ben ook bewust van lichaamhouding, vooruit drijven, richting van je schouders, ademhaling, mijn eigen looptempo, etc.

Ik weet gewoon niet hoe ik met dit moet beginnen, of wat de stappen zijn om dit te bereiken.

Vasst bedankt :)

Fotootje van mij met mijn 8jarige ex-renpaard
Afbeelding

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:26

woepsie, wat leuk dat je wil beginnen met vrijheidsdressuur!
Ik herken veel van je dingetjes haha. Bij het parkeren bij het opstapblok gaat natuurlijk wel in fasen. Is je paard niet bang van het krukje? Dat heeft die van mij dan weer wel. Maar eerste stap is netjes stilstaan als jij op het krukje staat. Ik had ergens nog wel een goed filmpje, ga ik straks even zoeken.
Voor het los longeren, misschien je bak kleiner maken?
Dus met paaltjes, of hoge sprongen (als hij niet goed kan springen), of met lint. Ikzelf ben gewoon begonnen in de longeercirkel. Ik wil het ook graag uitbreiden naar de bak, maar ik denk dat je daar het beste les in kan nemen. Ga ik zelf ook doen :j

Hoe doe jij vrijspringen? Dat jij zelf meerent, of dat je zelf in het midden staat?

Mijn paard was eerst ook bang voor de zweep, maar dat was gelukkig zo opgelost.
Zelf heb ik wel ervaren om bij het desensibiliseren het echt in rust te doen, dus niet als hij gaat lopen meelopen. Dat geeft vaak weer meer stress. Of je kan als eerste stap alleen maar de zweep aan hem laten zien, en er verder niks mee doen. Loopt hij niet weg, click en belonen. Kijken of hij wil snuffelen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe diep de angst zit. Je kan bijvoorbeeld ook starten met gewoon lopen langs zweepjes die op de grond liggen. Maar blijft hij heel angstig, dan toch weer de tip, les nemen. Dan kunnen meteen je andere vragen meegenomen worden.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:12

Topic een schopje omhoog.

Gisteren tijdens het spelen, bood Betsy het steigeren aan. Dus meteen voor geklikt en beloond. Vind het wel spannend, bang dat ze het gaat misbruiken dus laat het even links liggen.

Screen uit filmpjes
Afbeelding
Afbeelding

Ze begon echt alles uit de kast te halen. Spaanse draf,passage, galopsprongen haha. En uiteraard daar niet voor beloond :)

Ook woensdag na de les ging ze rollen en daarna zitten :')
Afbeelding

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:27

Haha, wat leuk zeg! Ziet er echt heel leuk uit!
Ik ga even op je kanaal kijken :o :D

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:48

Dit topic is super! Mijn paard Zya kan ook wel veel. ( Heb al eerder gereageerd)
Ze kan nu van grondwerk:
*Terug lopen zonder druk
*Halt houden wanneer ik stil sta achterna lopen
* En de basis dingetjes

Van vrijheidsdressuur kan ze:
*Lachen
*Shake
*Kusje
*Jambette beide benen
* Achterbeentjes op comando optillen ( nog niet zo goed maar op zweepcomando)
* Spagaat
*Compliment met hand hulp
* Klein begin van de buiging
* Klein beetje targeten
Ik wil heel graag ook spaanse pas aanleren maar daarmee loop ik vast
Als ik jambette van voor vraag en haar dan naar voor ''trek'' aan het touw want dat is het begin van de spaanse pas dan gaat ze in de spagaat staan... Ze weet het verschil dus niet...
Tips hoe ik er verschil in kan maken?
( Zal straks proberen fotos te maken)
En ohja ik ga beginnen met liggen :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:23

Ik heb geleerd dat je jambette van voren vraagt,der dus naar voren vraagt en als je met een clicker werkt, click je eerst voor het pasje naar voren van de achterbenen zeg maar.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:36

Is er iemand in midden limburg die les van jesse of eva wil die bij mij kan komen? Ik heb een bak om in te werken en ik wil heel graag een keer les maar met groep is goedkoper. Ik woon in Ell (ligt dicht bij weert)

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:39

LaniFlexZ schreef:
Dit topic is super! Mijn paard Zya kan ook wel veel. ( Heb al eerder gereageerd)
Ze kan nu van grondwerk:
*Terug lopen zonder druk
*Halt houden wanneer ik stil sta achterna lopen
* En de basis dingetjes

Van vrijheidsdressuur kan ze:
*Lachen
*Shake
*Kusje
*Jambette beide benen
* Achterbeentjes op comando optillen ( nog niet zo goed maar op zweepcomando)
* Spagaat
*Compliment met hand hulp
* Klein begin van de buiging
* Klein beetje targeten
Ik wil heel graag ook spaanse pas aanleren maar daarmee loop ik vast
Als ik jambette van voor vraag en haar dan naar voor ''trek'' aan het touw want dat is het begin van de spaanse pas dan gaat ze in de spagaat staan... Ze weet het verschil dus niet...
Tips hoe ik er verschil in kan maken?
( Zal straks proberen fotos te maken)
En ohja ik ga beginnen met liggen :)

Heb je haar al geleerd naast je mee te lopen? Zo kan je het makkelijker leren en begin eerst met 1 been zo heb ik het ook gedaan en als ze langzamer gaat pak je er een zweep bij en sla je met de zweep in de lucht zonder het paard te raken dan lopen ze ook mee

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:46

yarkayunda schreef:
LaniFlexZ schreef:
Dit topic is super! Mijn paard Zya kan ook wel veel. ( Heb al eerder gereageerd)
Ze kan nu van grondwerk:
*Terug lopen zonder druk
*Halt houden wanneer ik stil sta achterna lopen
* En de basis dingetjes

Van vrijheidsdressuur kan ze:
*Lachen
*Shake
*Kusje
*Jambette beide benen
* Achterbeentjes op comando optillen ( nog niet zo goed maar op zweepcomando)
* Spagaat
*Compliment met hand hulp
* Klein begin van de buiging
* Klein beetje targeten
Ik wil heel graag ook spaanse pas aanleren maar daarmee loop ik vast
Als ik jambette van voor vraag en haar dan naar voor ''trek'' aan het touw want dat is het begin van de spaanse pas dan gaat ze in de spagaat staan... Ze weet het verschil dus niet...
Tips hoe ik er verschil in kan maken?
( Zal straks proberen fotos te maken)
En ohja ik ga beginnen met liggen :)

Heb je haar al geleerd naast je mee te lopen? Zo kan je het makkelijker leren en begin eerst met 1 been zo heb ik het ook gedaan en als ze langzamer gaat pak je er een zweep bij en sla je met de zweep in de lucht zonder het paard te raken dan lopen ze ook mee




bedoel je cirkelen? Daar ben ik mee bezig.
En Ze kan ook gewoon langs me lopen
zo heb ik het in het begin gedaan jambette van voren vragen en toen ze in de spagaat ging staan zei ik niks deed ik alleen die zweep achter dr kont ik raakte haar niet aan hoor maar dan ging ze weer normaal staan. Of ik trok haar naar voren maar nu is ze een beetje onzeker als ik wel de spagaat vraag dan denkt ze zo van moet ik nou wel of niet erin gaan staan maar na 1x snapt ze wel dat ze in de spagaat moet staan maar dat er naast lopen is wel een goeie tip maar als ze al stapt en ik vraag dan jambette loopt ze alleen maar harder en ze tilt dan geen mm haar been op..

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:36

Misschirn kan je je commando voor spagaat duidelijker maken met bijv stem of ergens anders gaan staan dat maakt voor een paard veel uit

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:14

Mijn beide dochters (9 en 14) doen ook aan vrijheidsdressuur. Tips kan zelf dus helaas niet geven. Wel vind ik t super gaaf dat m'n meiden dit doen. Als ik zie hoe snel de band tussen vooral m'n oudste en de pony groeit, is mooi om getuige van te zijn. Jesse Drent is hier inmiddels al 5 keer geweest om de meiden les te geven. 2 weken terug was hij er ook en wilde m'n jongste graag net zoals haar grote zus de pony op schoot, maar ze durfde niet alleen. Dus Jesse haar geholpen en samen de pony op schoot.




Afbeelding


Gister durfde ze onder begeleiding van haar grote zus zelf ons pony op schoot.
Op zo'n moment smelt je toch als
Moeder!!
Afbeelding

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:42

yarkayunda schreef:
Is er iemand in midden limburg die les van jesse of eva wil die bij mij kan komen? Ik heb een bak om in te werken en ik wil heel graag een keer les maar met groep is goedkoper. Ik woon in Ell (ligt dicht bij weert)



Geen interesse in les van Eva of Jesse, maar ik woon wel een stuk dichterbij en geef ook al ruim 10 jaar les. Dus wanneer het je om goed les gaat dan kan en wil ik je ook helpen. Mijn site is www.amable.nl

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:54

LaniFlexZ schreef:
Ik wil heel graag ook spaanse pas aanleren maar daarmee loop ik vast
Als ik jambette van voor vraag en haar dan naar voor ''trek'' aan het touw want dat is het begin van de spaanse pas dan gaat ze in de spagaat staan... Ze weet het verschil dus niet...
Tips hoe ik er verschil in kan maken?
( Zal straks proberen fotos te maken)


Voor de spaanse pas is meelopen eigenlijk het allerbelangrijkste, dus zog dat je daar eerst op focust. Ga met haar aan de gang met stap voor stap meelopen, dus echt 1 pas, halt houden, weer 1 pas, halt houden. Net zolang tot ze snel reageert op je voorwaartse vraag en je halt houden vraag. Als ze dit echt goed begrijpt (beste oefen je dit langs een omheining) dan vraag je op 1 been een jambette, en daarna ga je weer stap voor stap lopen. Een pas of 3. Dan op het andere been 1 jambette, en weer lopen. Tot ze snapt en weet dat ze na de jambette direct weer in beweging moet komen. Dan kan je het naar meerdere jambette's gaan uitbouwen.

Ik kan je overigens ook in de praktijk komen helpen, heb al meerdere paarden het verschil uitgelegd tussen jambette en spaanse pas. Vaak helpt je dat wel echt direct met een grote sprong vooruit.